دکتر سید مخدوم رهین: علم را تحقیر نکنید!
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۲۹    ۱۳۹۷/۹/۱۸ کد خبر: 156382 منبع: پرینت

دکتر سید مخدوم رهین وزیر سابق اطلاعات و فرهنگ درباره سهمیه بندی کنکور نوشته است:‌ سهمیه بندی در امر تحصیل کار بیهوده و زیانمند است.
اجازه دهید خاطره ای را عرض کنم.

سال ها پیش در شورای وزیران موضوع تقسیم بورس های هند مطرح شد. در کانکور تنها جوانان کابل و ننگرهار و یکی دو ولایت دیگر موفق شده بودند. گفته شد که باید ولایات محروم تر سهمیه بگیرند. من گفتم که این کار جفا کاری در حق علم است. اکثریت بر من اعتراض کردند که تو همیشه عدالت پسند بودی، حالا چرا مانع محرومان می شوی؟ گفتم: هرگاه جوانان نا رسیده در صنف کنار جوانان رسیده بنشینند، به تدریج احساس حقارت می کنند و در نهایت یا درس را رها می کنند یا اگر خیراتی هم کامیاب شوند، به درد جامعه خود نمی خورند.

اگر به درد ولایت های محروم واقعا می اندیشیم، خوب است که درین ولایت ها کورس های فشرده یک ساله تاسیس کنیم که جوانان پس از یک سال اماده شوند که در امتحان با دیگران اشتراک کنند. نپذیرفتند و در رای گیری تنها ماندم.

از قضای روزگار سال دیگر این فقیر در هند سفیر شد. وقتی اقای کرزی به هند امد، اولین سوال من از ایشان این بود که به یاد تان هست که من در باره شاگردان سهمیه بندی چه گفتم و همه خلاف نظر من رای دادید؟ گفتند بلی. گفتم از جمله ان جوانان و هم واسطه داران نود شاگرد درس را رها کردند و گریختند.

حالا ما نه تنها ۹۰ بورس را باختیم، بلکه اعتماد به نفس ویران شده نود جوان را هم نابود کردیم. البته من نگذاشتم که ان بورس ها ضایع شود و به جوانان فقیری که مادران پیر شان انان را به تحصیل فرستاده اند و از غایت فقر در سراسر هفته کچالوی جوش داده می خوردند توزیع کردم.
پس از سهمیه کردن بی جا بپرهیزید. جوانان ولایات محروم را اول با کورس های فشرده اماده کنید و ان گاه در کنار دیگر جوانان امتحان کانکور بدهند.

سید مخدوم رهین


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
رهین
علم
نظرات بینندگان:

>>>   با وجودي كه مخالف نظريات سياسي مخدوم هستم ، اما اين نظر شان با تجارب ثابت شده است ، كورس هاي كوتاه مدت براي بلند بردن سويه شاگردان أطراف نظر خوب است، و مزاياي آنرا شاگردان بعد از گرفتن بورس و رفتن بخارج درك خواهند كرد.

>>>   سوال من از همین عزیزان است که داد از قشر محروم میزنند درقدم اول با ید محروم تعریف شود درمناطق جنوب جنوب شرقی در طول سال های متمادی درهمه ارثه هابودجه لازم داده شده مکتب کلینیک از پول دولت یا بودجه خیرات احداث میشود همین مردمیکه حلا محرومند بعد از افتتاح آن دست آورد هارابه آتشش میزنند همه شان به پول کوکنار چشم دوخته اند این عامل میشود که از مدنیت دوربمانند مگر از ولایت دایکندی وارزگان ولایتی فقیر ومحروم وجود دارد ؟ درکانکور بیشترین دانشجو ازاین ولایات بوده هزاره زمین خویش را به گرو میدهد پسرش درس بخواند قوم اکثریت .... به پول بزرگ کوکنار ترافیک مواد مخدر کمک های بزرک از آن سو وآن سو نمی تواند درس بخوانداصلا استعداد خدادادی ندارند این مردم اگروطن شان را دوست میداشتند سیصد سال حکومت امروز بجای میرسیدند حتا تشناب ندارند سارگشت میروند اگر کمی منطق وجود داشته باشد پس معلوم است که پول حلال وحرام تاثیر گزار است مدنیت وبربریت دانش وجهل کلیمات متزاداست پس اسلام که بزرگ ترین مرامش عدالت است دروجود کیست ؟؟؟؟

>>>   بسیارعالی من هم با نظر آقای مخدوم رهین موافق هستم
احمدازکابل

>>>   در کشور های اروپائی نیز سهمیۀ برای محصلین خارجی وجود دارد، اما قبل از داخل شدن به دانشگاه یک سال جهت آمادگی به کالج های ویژه رشتۀ را که جهت تحصیل انتخاب نموده اند، بروند.

>>>   کاش چند نفر آدم فهمیده در میان پشتون ها مثل جناب مخدوم یافت می شد که فرستادن آدم بی سواد در دانشگاه نه هیچ سودی برای کشور ندارد که بر تعداد انتحاری ها افزوده میشه

>>>   برادران پشتون ما از سن هفت سالگی به جای اینکه وارد مکتب و کورس شوند دوازده سال درس بخوانند بعد وارد دانشگاه شوند ، متاسفانه آنان وارد آموختن و فراگیری کلاس های انتحاری می شوند بعد از تخصص در این رشته ، مسئولین پشتون از قدرت و نفوذ فوق العاده خود استفاده میکنند بدون زحمت و کنکور آنان را وارد دانشگاه می کنند تا علاوه بر تخصص در انتحار، بهره ی از سایر علوم نیز داشته باشند. اگر بچه های محروم و معصوم پشتون وقت گران بها و بسیار با ارزشش را صرف فراگیری دروس انتحاری نکنند هیچ کمبودی از بچه های تاجیک، هزاره و از بگ ندارند تا اشرف غنی از زورش استفاده کند آنان را وارد دانشگاه کند،!

>>>   نظر آقای مخدون رهین قابل قدر است باید از این نظر و کارشناسان دیگر استفاده شود، واقعا کسانی در دانشگاه قدم بگذارند که پایه های درسی دانشگاه برایش حل شده باشند. اگر بدون درس و علم وارد دانشگاه شوند آیا می توانند گره از گره های جامعه باز کنند؟ جواب منفی است این همان جهل مرکب است= نمی دانند که نمی دانند.وقت از علم و دانش چیزی نفهمید در جمعیت انتحاریون و خود ترقانیون اضافه خواهد شد، چون که از خود چیزی برای گفتن ندارد. با آنکه مصوبین طرح سهمیه بندی کانکور به نظر شان یک خدمت برای آن حوزه های که درس نمی خانند، کرده است. اما در نتیجه این یک ظلم بزرگ است آنهای با مشکلات درس می خانند اگر در دانشگاه دولتی نتوانند درس بخانند بازهم با مشکلات در دانشگاه های خصوصی درس می خانند. وای بحال آنهای که از کرسی دانشگاه بامدرک انجینری و... خارج شوند اما چیزی برای گفتن نداشته باشند، این مصیبت بزرگ است.
احمد

>>>   آقای رهین سخن خوبی گفتی وازسر حسن ظن می پذیریم گرچه خود شما هم جزئی از دولت کرزی معلوم الحال وکابینه اش بودید
شیوای بلخی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است