طرح جدید جمعیت برای پیشبرد گفتگوهای صلح
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۴۴    ۱۳۹۷/۹/۱۹ کد خبر: 156395 منبع: پرینت

طرح جدید حزب جمعیت اسلامی برای پیشبرد گفتگوهای صلح تهیۀ شد.
این طرح دربرگیرندۀ پنج جناح است؛ جبهۀ مقاومت، احزاب، حکومت، طالبان و جامعه مدنی.

اعضای حزب جمعیت می‌گویند که هرگاه این جناح‌ها دربارۀ گفتگوهای صلح به توافق برسند، زمینه برای برقراری صلح در کشور فراهم خواهد شد.
حفیظ منصور، رییس کمیتۀ سیاسی جمعیت اسلامی در اینباره گفت: پنج جناح مذاکره کننده درنظر گرفته شده است؛ جناح حکوت، طالبان، جناح جبهه مقاومت، جناح احزاب و جناح نهادهای مدنی.

رییس‌جمهور غنی، در نشست جنوا طرح و هیات گفتگو کنندۀ حکومت با طالبان را اعلام کرد. طرحی که از سوی احزاب چون جمعیت، اسلامی و جنبش رد شد. چون به گفتۀ آنان، اعضای هیات دولتی توانایی پیشبرد گفتگوها را ندارند.
این احزاب، پس از رد هیات حکومتی، اعلام کردند که یک هیات هفت نفری مستقلانه و جدا از هیات حکومتی را ایجاد کرده‌اند، طرحی که اکنون حزب اسلامی گلبدین حکمتیار می‌گوید طالبان در گفتگو با این حزب، تأیید کرده‌اند که با این هیات به میز گفتگوها می‌نشینند.

همایون جریر، عضو حزب اسلامی گلبدین حکمتیار در اینباره می‌گوید: ما به این باور داریم که طالبان حاضر هستند که با این هیات به مذاکره بنشینند.
همزمان با این اما جمعیت اسلامی می‌گوید که این حزب جدا از هیات احزاب دیگر، هیاتی را به رهبری محمد یونس قانونی ایجاد کرده‌است.
حفیظ منصور می‌افزاید: حکومت که در رأس قدرت است از امکانات و فرصت‌های بیشتری برخوردار است و آوردن یک اجماع برای حکومت کار بسیار آسانی است و ما با تجریه دریافتیم که به تنهایی و تکروی مشکلی حل نمی‌‎شود.
با این حال، حکومت گفته است که احزاب باید در چارچوب طرح صلح حکومت که در روند گفتگوهای صلح با طالبان سهم گیرند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
صلح
گفتگوها
نظرات بینندگان:

>>>   این طرح از جمعیت نیست چون جمعیت همیشه طرح هایش صرف تقسیبم چوکی هاست ،

>>>   غنی گر عقل میداشت با پای خود به سوی گور نمیرفت.
حال کار از کار گذشته خدا آخرت اش را خوب کند.

>>>   جمعیت بهترین کاری که میکند این است که تشکیل نظامی خود را تاسیس کند ورنه قبرش را میکنن .جمعیت زورت را حفظ کن ورنه قصه ات مفت است

>>>   حزب جمعیت اسلامی ! شمایاوه گویی را تابکی ادامه خواهیم داد وتاکی قانونی معامله گر ومحافظه کار را درأس کارها وبرنامه های خویش میگمارید.
او یک شخص خود فروخته شده است که درمقابل پول ازهیچ نوع معامله دست نمیکشد.پس چراوتاکی خاک درچشم مردم بیچاره میزنید؟ بس بس بس است.

>>>   نماینده ویژه واشنگتن خاطرنشان کرد که مقامات افغان باید از تلاش‌های امریکا برای آغاز گفتگوهای صلح با طالبان حمایت کنند و به پشتیبانی همیشگی امریکا از دولت کابل دلبستگی نداشته باشند.
خلیلزاد اظهار داشت: ما نیاز داریم جنگ و خشونت در افغانستان متوقف شود، این یک فرصت کم سابقه برای هر بازیگر است تا از تلاش‌های صلح که توسط آمریکا صورت می‌گیرد حمایت کند.
وی افزود: کسانی که در دولت افغانستان نسبت به این تلاش‌ها و مذاکرات صلح تمایل ندارند نباید بر حضور دوامدار نظامی امریکا در افغانستان حساب باز کنند.

>>>   یعنی که جمعیت هم کدام طرح جدید داشته؟ جمعیت و طرح جدید! اینرا میگویند چهار زانو نشستن بعد گوز زدن.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است