وزیر کار: 2500 کارگر به امارات اعزام می شوند
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۹    ۱۳۹۷/۹/۲۰ کد خبر: 156402 منبع: پرینت

دوهزار و پنجصد کارگر افغان به امارات متحدۀ عربی اعزام خواهند شد.
فیض الله ذکی وزیر کار به رادیو آزادی گفت که برای اعزام کارگران افغان با امارات متحدۀ عربی توافق شده است و به گفتۀ وی صحبت‌ها با مقام‌های عربستان سعودی نیز جریان داد تا در آن کشور نیز زمینۀ کار برای کارگران افغان فراهم شود.

هم اکنون ۱.۹ میلیون نفر وارد شرایط کار در افغانستان بیکار است و به دلیل ناامنی، فساد اداری، نبود برنامه‌های کارآ برای اشتغالزایی گراف بیکاری در افغانستان هر روز بلندتر می‌رود.
از سوی دیگر، هر سال کم و بیش ۴۰۰ هزار جوان دیگر به نیروی کار در افغانستان افزوده ‌می‌شود که به دلیل نبود فرصت‌های شغلی این رقم به شمار افراد بیکار در افغانستان افزوده می‌شود.

آقای ذکی دوشنبه ۱۹ قوس (۱۰ دسمبر) در مراسمی به مناسبت اعلام استراتژی ملی مهاجرت کار گفت که حکومت افغانستان در تلاش است تا میزان بیکاری را کاهش دهد.
حفاظت از حقوق کارگران، زمینه سازی برای مهاجرت‌های کاری و فراهم کردن زمینۀ کار به افغان‌ها در بیرون از افغانستان، مدیریت مهاجرین و تنظیم کردن روند ارسال پول کارگران به خانواده‌های شان از مواردی اند که به گفته آقای ذکی در استراتیژی ملی مهاجرت روی آن کار شده است.

پیش از این شمار زیاد کارگران افغان با پاسپورت کشورهای همسایه به ویژه پاکستان برای کار به سایر کشورها می‌رفتند، اما به گفتۀ آقای ذکی با تطبیق استراتیژی جدید، کارگران افغان با پاسپورت افغانستان برای کار به خارج اعزام خواهند شد.

اتحادیۀ ملی کارگران افغانستان با استقبال از این استراتژی می‌گویند که در فرستادن کارگران افغان به کشورهای دیگر باید به کسانی اولویت داده شود که مسلکی بوده و به زبان های خارجی بلدیت داشته باشد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کارگر
امارات
نظرات بینندگان:

>>>   این راه حل نیست. دولت فاشیستی باید در داخل کشور زمینه کار را مساعد کند.

>>>   اعزام نیروی تروریستی بجان مردم یمن مظلوم ازطرف وزارت کار

>>>   اولویت کار باید به حمایت تکنیکی وفنی و ومالی ازکارگاههای خورد ومتوسط باشد .اگر مافقط درقسمت البسه ،کالا وکفش خود رابسازیم صدهاهزار شغل ایجاد می شوداما عادت کردیم کالای خارجی مصرف کنیم .
شیوای بلخی

>>>   از ده سال پیش همین حرف را تکرار میکنند

>>>   سیاستمداران (خاینین) افغانستان آنقدر بی حیثیت و بی آبرو استند که حالا بی پرده بدون شرم و حیا لب به سخن می گشایند. افغانستان سر شار از ثروت طبیعی با این همه معادن دست نخورده .بجای اینکه از پلان های آینده در مورد این همه معادن و شکوفایی و رونق اقتصاد افغانستان نوید به مردم افغانستان بدهند.
با کمال بیشرمی جوانان را برای مزدوری سعودی ها و اماراتی ها میفرستند.و فکر میکنند که خدمت به وطن کردند تا چوکی خود را حفظ کنند.و در حقیقت منابع و ثروت افغانستان را با غربی ها و در راس شان آمریکا معامله مینمایند....
(غفور)

>>>   2500 نفر به امارات یعنی 2500 نفررابرده ساختن

>>>   بهتر همین است که افراد ناتوان و بی بضاعت به جای اینکه با انفجارات انتحاری کشته و یا از گرسنگر بمیرند به کشور های امارات شامل کار شوند.
بهتر است که واقعبین باشیم . سال ها گذشت و زمینه کار برای هزاران انسان شریف سرزمین ما ایجاد نشد . از دولت دست نشانده و اختلاسگر توقع هم نیست
بااین تصمیم حد اقل شکم صد ها کودک سیر می شود ولی اگر کار نباشد ضرر انسانی در بیکاری بیشتر است .
ولی درآمد حاصله آن چه می شود ؟
دولت افغانستان چه مقدار مالیه از آنها می گیرد. آیا صاحب کار همان دستمزدی را به این کارگران پرداخت می کند که در کشورش قانونی است و یا اینکه نصف آن را خود به جیپ می زند
دولت افغانستان موظف است که از حقوق کارگری آن ها حمایت و دفاع کند
وکرنه صد ها هزار کارگر در دوبی و قطر و عربستان و دیگر کشور های شیخ نشین کار کردند اما ماه ها دستمزدی دریافت نکردند چرا که از حقوق آنها کسی دفاع و حمایت نکرده است

ممنون


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است