تهران متحد طالبان می‌شود؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۲    ۱۳۹۷/۹/۲۲ کد خبر: 156435 منبع: پرینت

گزارش‌های زیادی این روزها در مورد رابطه‌ی ایران با طالبان در رسانه‌ها نشر می‌شود. در آخرین مورد مقام‌های دولتی در غزنی خبر داده‌اند که جنگ‌افزارهای ایرانی طالبان را کشف کرده‌اند. پیش از این دولت امریکا اعلام کرده بود که نیروهای نظامی و استخباراتی ایران به طالبان جنگ‌افزار می‌دهند. وزارت خزانه‎داری امریکا، یک ماه پیش دو مقام استخباراتی ایران را به عنوان حامیان گروه طالبان تحریم کرد. روشن است که افشاگری‌های ایالات متحده در مورد رابطه‌ی نظامیان و استخبارات‌چی‌های ایرانی با طالبان به سیاست‌های اخیر کاخ سفید در مورد تهران رابطه دارد. اداره‌ی کنونی امریکا از سیاست‌های اوباما در مورد تهران فاصله گرفته است. این اداره از توافق هسته‌ای زمان اوباما با تهران خارج شد و تحریم‌های جدیدی بر ایران وضع کرد. تحلیل مسلط این است که اداره‌ی رییس‌جمهور ترمپ سیاستی را در قبال ایران در پیش گرفته است که اسراییل و عربستان می‌خواستند. اداره‌ی ترمپ به دلایل سیاسی و اقتصادی، به روابط با اسراییل و عربستان اهمیت فراوانی قایل است. عربستان و اسراییل دو کشور خاورمیانه‌ای هستند که امریکا روی آنان اعتماد دارد. امریکا دیگر به ترکیه و پاکستان که دو قدرت منطقه‌ای متحد واشنگتن بودند،‌ اعتماد ندارد.

برخی از اعضای تیم امنیتی ترمپ، از جمله جان بولتن مشاور امنیت ملی او به ترکیه که زمانی متحد نزدیک امریکا در خاورمیانه و نزدیکی اروپا بودند،‌ حسن نظر ندارند. جان بولتن فکر می‌کند که حزب بر سر اقتدار در ترکیه بسیار ایدیولوژیک است و اهمیتی به روابط با واشنگتن قایل نیست. مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعتقاد دارد که اردوغان، خودش را در نقش امپراتورهای عثمانی حس می‌کند و آرزو دارد که امریکا کلید خاورمیانه را به او بسپارد. جان بولتون قبل از احراز سمت مشاوریت امنیت ملی کاخ سفید، باری گفته بود که حتا حکومت اردوغان در انقره برای واشنگتن مثل القاعده و دیگر نیروهای تروریستی یک تهدید است.

روابط امریکا با پاکستان هم تعریفی ندارد. امریکایی‌ها دیگر نمی‌توانند دورویی سیاسی پاکستان را کتمان کنند. آنان اعتراف می‌کنند که پاکستان به واشنگتن دروغ گفته و علیه منافع امریکا در افغانستان عمل کرده است. ترمپ چندی پیش افشا کرد که استبلشمنت پاکستان از حضور بن لادن در نزدیکی اسلام‌آباد اطلاع داشت،‌ اما قصداً این موضوع را به اطلاع امریکا نرسانده بود. در این میان تنها متحدی که در خاور میانه برای امریکا باقی مانده است،‌ عربستان است. به همین دلیل شاید، حکومت ترمپ زیاد هوای عربستان را در سیاست خارجی‌اش دارد.

واقعیت دیگر این است که عربستان‌،‌ مشتری کمپنی‌های نظامی امریکا است. امریکا در زمان ترمپ قرار دادهای کلان فروش جنگ‌افزارهای هوایی و زمینی را با عربستان امضا کرده است. ترمپ که وعده کرده بود ‌منافع اقتصادی امریکا را در اولویت قرار می‌دهد، با امضای این قراردادها با عربستان ثابت کرد که زیر قولش نمی‌زند. اوبامای دموکرات که به سوسیال دموکراسی و ارزش‌های تمدن غربی/معاصر در سیاست خارجی، تا جایی اهمیت قایل بود،‌ به دلیل جنگ یمن و تخطی‌های ریاض از کنوانسیون ژنیو در بمباران یمن، امضای قراردادهای فروش افزار نظامی به عربستان را معطل قرار داده بود. ‌اما ترمپ گفت برای او منافع اقتصادی امریکا،‌ایجاد شغل برای امریکایی‌ها و تقویت صنایع این کشور اهمیت دارد، نه چیز دیگر. به همین دلیل قراردادهای فروش جنگ‌افزار با عربستان امضا شد. حال عربستان هم متحد استراتژیک امریکا در منطقه است و هم شریک بزرگ تجارتی این کشور می‌باشد. روشن است که ترمپ در سیاست خارجی به نظرات این متحد اهمیت قایل می‌شود.

اسراییل هم برای ترمپ بیش از یک متحد استراتژیک اهمیت دارد. برخی از تمویل‌کننده‌گان حزب جمهوری‌خواه امریکا طرف‌دار اسراییل هستند. علاوه بر این،‌ یک نحله‌ مذهبی در ایالات متحده وجود دارد که به دلایل اعتقادی سخت طرف‌دار اسراییل است و به آقای ترمپ رأی داده‌اند. دونالد ترمپ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ به حمایت تمویل کننده‌گان حزب جمهوری‌خواه و این نحله‌ی مذهبی نیاز دارد. به همین دلیل است که در تصمیم‌هایش در قبال حکومت ایران، مواضع این نیروها را در نظر می‌گیرد. در این هم هیچ تردیدی نیست که ایران خودش را دشمن ایدیولوژیک ایالات متحده می‌داند و این امر سبب می‌شود که امریکایی‌ها بر ایرانی‌ها سخت بگیرند. مجموع این عوامل سبب شده است که فشارهای ایالات متحده بر ایران بیش‌تر شود و واشنگتن حتا رابطه‌ی طالبان را با ایران افشا کند.

روشن است که ایران برای پاسخ‌گویی به فشارهای ایالات متحده،‌ برخی از فرماندهان طالبان و رهبران این گروه را حمایت می‌کند. شاید تهران فکر می‌کند که طالبان ابزاری است که می‌تواند به کمک آن ایالات متحده را ضربه بزند و به این ترتیب به فشار امریکا پاسخ دهد. برخی از مقام‌های امریکایی‌ بدون هیچ نوع تشریفاتی اعلام کرده‌اند که تغییر حکومت مذهبی و ایدیولوژیک ایران آرمان‌شان است و از نیروهایی که برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کنند،‌ حمایت خواهند کرد. هدف بزرگ‌تر تحریم‌های جدید امریکا بر ایران،‌ فروپاشی اقتصاد ایران است. شاید برخی از مقام‌های ایالات متحده فکر می‌کنند که با فروپاشی اقتصاد ایران و برآورده نشدن نیازهای اولی معیشتی مردم عام آن کشور،‌ مشروعیت آقای علی خامنه‌ای رهبر ایران و سیاست‌های او صدمه می‌بیند و مردم عام مثل سال ۱۳۵۷ به خیابان‌ها می‌ریزند و خواستار تغییر رژیم می‌شوند. اگر چنین سناریویی تحقیق نیابد،‌ باز هم حکومت ایران با تحریم‌های جدیدی که دولت امریکا وضع کرده است،‌ زیر فشار شدید مالی و اقتصادی قرار می‌گیرد. شاید بخشی از استبلشمنت امنیتی ایران تصمیم گرفته‌اند که این فشار را با تقویت طالبان در افغانستان پاسخ دهند. ولی سیاست حمایت از طالبان با تعریفی که حکومت ایران از خودش به دست می‌دهد در تضاد است.

ایران،‌ خودش را حامی اقلیت‌های شیعه در تمام کشورهای دنیا معرفی می‌کند. تهران مدعی نفوذ در افغانستان و کشورهای دیگر هم است. اما طالبان نیرویی ضد شیعی است. پژوهش‌های دانشمندان ایرانی که در پایگاه‌های انترنتی نهادهای مذهبی ایران،‌ نشر شده است، به بسیار وضوح‌ رابطه‌ی اعتقادی و ایدیولوژیک دیوبندی‌ها و سلفی‌ها را نشان می‌دهد. طالبان دیوبندی‌اند و در زمان حاکمیت‌شان شیعه‌ها را قتل عام کرده‌اند. هیچ سنخیت ایدیولوژیک بین ایران شیعی و طالبان وجود ندارد. همین چندی پیش شاهد حمله‌ی طالبان به مناطق شیعه‌نشین بودیم. حتا حمایت تهران از طالبان آنان را از حمله به مناطق شیعه‌نشین باز نداشت. با چنین نیرویی می‌خواهد ایران در افغانستان صاحب نفوذ شود؟ طالب نیرویی محبوب و پیش‌رَو نیست که هم‌دردی افکار عمومی دنیا را داشته باشد. رابطه‌ی ایران و طالبان سوژه‌ی تبلیغاتی برای کشورهای مخالف ایران فراهم خواهد کرد. دوام حمایت ایران از طالبان،‌ نفوذ مذهبی ایران بر جامعه‌ی شیعه‌مذهب افغانستان را هم صدمه خواهد زد. کشورهایی که از نهاد دولت در افغانستان حمایت کرده‌اند،‌ هیچ ضرری متوجه‌شان نشده است.

فردوس
8 صبح


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تهران
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   فردوس خان
اسیاست ایدئولوژی واعتقاد نمی شناسد .
وطنداران باید به هیچ کشور خارجی اعتماد نکنند
شیوای بلخی

>>>   محترم فردوس//در ایران پس از انقلاب اسلامی وبخصوص پس از رحلت امام خمینی (ره )دو دیدگاه ایدئولوژیک وجود دارد
1-دیدگاه انقلاب اسلامی که این دییدگاه معتقد به مقاومت در برابر آمریکا وصهیونیست بین الملل است که با همه مشکلات وخیانتهای عوامل داخلی ومزدوری اجانب وتحریم های آمریکا جنگ با صدام را که گفته بود سه روزه تهران رافتح میکند وخود را سردار قادسیه نام گذاشته بود بعد از هشت سال با همه کمکهای سنگین وتمویلی که از آمریکا ومتحدانش وشیوخ مرتجع عرب وکشورهای اروپایی میشد صدام را تا انطرف مرزهای ایران راندند که در نهایت صدام قبول کرد متجاوز است.
دیدگاه انقلاب اسلامی نه فقط حمایه از شیعیان بلکه از تمامی ملل مستضعف جهان دارد چنانکه میدانیم جنبش حماس در فلسطین اشغالی کلگی سنی مذهب وحتا سوریه نیز اکثرا سنی مذهب هستند بناء در دیدگاه انقلاب اسلامی نژاد قومیت رنگ پوست وزبان کدام فرقی ندارد وآرمان انقلاب اسلامی همان آرمان امام خمینی( ره)ورهبر کنونی ان آیت الله خامنه ای است وتمامی دستاوردها وانکشاف صورت گرفته محصول این تفکر است معتقدان این تفکر نگاهشان بدرون مرزها است ومیگویند با تلاش وکوشش وروی پای خود استاد شدن میشود بر دشمنان انقلاب اسلامی پیروز شد.
2-دیدگاه جمهوری اسلامی:غرب زدگان واغوا شدگان غرب که امریکا را کدخدا میدانند وارباب ومیگویند باید در برابر امریکا سر خم کنیم واعتقادی به حمایه از مردم مستضعف ندارند واگر هم حمایت یا حرفی از مستضعفین جهان میزنند فقط درحد شعار وسیاهنمایی ونمایشی است.در خصوص طالبان که مردم خود را میکشند وبه پیر وجوان رحم نمی کنند واز عربستان وامارات وامریکا تمویل وتسلیح میشوند به هیچ عنوان با دیدگاه انقلاب اسلامی تطبیق ندارد.باور به یک ایئولوژی وجهان بینی الهی هرگز با سیاست بازی وتفکرات ماکیاولی همخوانی ندارد.دوست ودشمن به ایران تهمت میزنند .مزدوران عربستان و وهابیزم دایم این حرفها را میگوین وتبلیغ وپروپاگاند میکنند.اما انقلاب اسلامی راه خود را میرود وشکست داعش درسوریه وعراق ونابودی دیکتاتوران عرب تباربشمول لیبی تونس ومصر وعراق محصول نگرش انقلاب اسلامی است.
انقلاب اسلامی با جمهوری اسلامی تفاوت از زمین تا اسمان است .انقلاب اسلامی ایران هرگز از طالبان که دستشان بخون مردمشان آلوده است هرگز حمایه نکرده ونخواهد کرد.در زمان حمله ارتش سرخ به افغانستان سیاستمداران شوروی پیامی به امام خمینی فرستادند که شما دست از حمایه مجاهدین افغانستان بردارید درعوض ما به شما سلاح میرسانیم امام خمینی که کشورش به شدت در برابر جنگ صدام نیازمند سلاح بود جواب رد داد این سیاست اسلامی است در همان زمان تحریمهای شدید امریکا ومتحدانش بر ایران باعث شد که حتا پاکستان یک سیم خار دار به ایران نفروخت.//
داکتر عبدالرب اچکزی

>>>   شیوا کاندیدای احتمالی سابق بلخ
طعمه ی خوبی هستی برای فریب
در ارتباط ایران با طالبان هیچ شکی نیست اما حمایت ایران از طالبان حرفی مزحک و احمقانه است
سیاست بر پایه منافع بنا نهاده شده و منافع هیچ چیز از اخلاقیات و انسانیت نمیشناسد
اما مساله این است که طالبان چه سودی میتواند برای ایران داشته باشد جز ضرری که کلی هزینه بر تن جوانان ایرانی با مواد مخدر طالبان گذاشته شده و تحریک وهابی های ایران و نا امنی در سیستان و بلوچستان ایران؟؟؟
کمی فکر کنید بعد خام تبلیغاتی شوید که در اصل به ضرر افغانستان است نه ایران

>>>   این خبر دروغ محض است من بعنوان یک رزمنده فاطمی کا از برخی حقایق سیاسی خبر دارم بهه گزارش نویسان هم وطن توصیه دارم این قسم پیام های شایعه را ممتشر نسازید و موجب تفرقه میان دو کشور هم تبار برادر نشوید

>>>   باسلام. جناب فردوس حمایت از کدام نهاد دولتی ؟ دولت که سیاست مستقل داشته باشه را سراغ دارید؟ رئیس جمهور قبلی که تاحدودی در سیاست هایش استقلال از خود نشان داد تا کنون هم مورد حمایت جمهوری اسلامی بوده . اما حمایت از جریانهای همسو بادولت را نمی توان انکار کرد. نا امنی در افغانستان را جمهوری اسلامی خواهان آن نیست زیرا وجود ناامنی در افغانستان مساوی با بهانه جویی امریکاودیگران به حضور در این کشوراست .این واقعیتی است که نه پاکستان ونه امریکا دنبال آن است اما ایران دنبال امنیت پایدار افغانستان است .
اما نکته ای دیگر اینکه ایران تنها منافع شیعه ها را مد نظر نداره بلکه از منافع کل مردم افغانستان حمایت میکنه دلیل آن هم اینه که در زمان جهاد در مقابل روسها همه مجاهدین را حمایت میکرد همان هدفها سیاست اصلی جمهوری اسلامی است .
از حکومت اسلامی منتخب تمام مردم حمایت میکنه.

>>>   جناب فردوس تحلیل شما خیلی از اهداف عالی ایران دور است که ریشه به یک تفکر اسلامی حکیمانه دارد طبق فرموده امیر سیاست وبیان امیر المونین علی ابن ابی طالب که فرمود جنگ راهمیشه در خاک ویا خانه دشمن بکشانید که امروز سیاست مداران غربی فرمایش آن حضرت را عمل می کند به هر گونه نا امنی در اروپا وامرکا حساس هستند اماجنگ را در خاور میانه هر روز شعله ور می سازند افغانستان حکم خانه ایران را دارد هیچ سیاست مدار عاقلی در نا امنی در خانه خود دامن نمی زند امنیت افغانستان امنیت ایران است همان طور که امنیت عراق وسوریه وترکیه ولبنان برای ایران اهمیت زیادی دارد لزا نقش بی نظیر برای ایجاد امنیت عراق وسوریه وحتی در کودتای نا فرجام گلن علیه ترکیه افاکرد وبا راه نهمای های غیر مستقیم از نا امنی و سقوط ترکیه هم جلو گیری نمود تجربه نشان داده که در هر جای که ایران اقدام کرده امنیت فراهم شده مانند عراق سوریه وبر خلاف هرجا که آمرکا دخالت کرده وضعیت امنیتی آن جا بد تر شده واین به این معنا است که صداقت ندارند و تصمیم جدی برای ایجاد امنیت ندارد بلکه بر عکس به دنبال نا امنی است.از طرف دیگر از نظر اقتصاوی هم امنیت افغانستان برای ایران بیشتر ازامرکا است

>>>   با سلام به همزبانانم در افغانستان
برایم جالب است که هنوز ایران را حامی طالبان میدانید در حالیکه این آمریکا بود که در سال 2001به افغانستان حمله نظامی کرد!!! دشمن شما در کشور شماست ولی باز مانند کبک سرتان در برف مانده.
علی از مشهد

>>>   طالبان ابتدا باید دررابطه با شهادت دیپلمات های ایرانی در مزار مجازات شود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است