این تنها راه نجات تاجیک ها است!
افرادی که دارای سابقه های منفی در سفارت آمریکا هستند، هرگز گزینه های خوبی برای آینده تاجیک ها نمی باشند زیرا هرآن ممکن است با تحت فشار قرار گرفتن از جانب سفارت آمریکا، برای حفظ خودشان، بازهم دست به معامله بزنند 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۱۷    ۱۳۹۷/۹/۲۵ کد خبر: 156482 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) رایزنی های ارگ و حواریون جناب اشرف غنی در کنار عملیات روانی که روی همه اقوام و سران احزاب و شخصیت های با نفوذ جریان دارد، به نتیجه می رسد و یکبار دیگر انسجام های قومی و تشکیلاتی در هم می شکند و مردم سرزمین من بر اثر دسیسه های سفارت آمریکا و ارگ کابل، قربانی اهداف غارت و فاشیزم قبیله می شوند.

پیگیری های مجدانه حواریون غنی، با دالرهای آمریکایی و زور اشغالگری و فریب چوکی، روی برخی از سران تاثیر گذاشته و یکبار دیگر وعده های واهی ارگ و سفارت آمریکا آنان را فریفته و شیفته غنی کرده است.

هرچند تا کنون بجز خلیلی و دانش که در کنار غنی و زیر سایه سفارت آمریکا پهلو گرفته اند، دیگر کسی از سران و متنفذین از نامزدی اشرف غنی در انتخابات آینده ریاست جمهوری حمایت نکرده اند اما بصورت ضمنی تعدادی از سران احزاب و موتلفه های رقیب غنی، در حرکت شتابزده ای بسوی ارگ در حرکت اند و به زودی از کاندیداتوری اشرف غنی حمایت خواهند کرد.

از قوم تاجیک بجز داکتر لطیف پدرام که شجاعانه و بدون توجه به اخطارها و تهدیدها و توهین ها، وارد عرصه انتخابات شده و خود را کاندید ریاست جمهوری کرده است، از دیگران که لاف های شان گوش فلک را کر کرده بود، هیچ خبری نیست و ترس از سفارت آمریکا لرزه بر اندام قوه تصمیم گیری شان انداخته و جرات به میدان آمدن در انتخابات ریاست جمهوری را از آنان سلب کرده است.

سران تاجیک و رهبران حزب جمیعت که دیگر توانایی کاندیداتوری و تصمیم گیری شجاعانه و مستقلانه از آنان گرفته شده و مقهور سیاست های جان بس و خلیلزاد و غنی و اتمر شده اند، خود را درماندگانی می پندارند که دیگر نباید به عنوان افراد اول این مملکت مطرح شوند و باید دنباله رو فاشیست های قومی باشند و از همه بدتر اینکه در میان خودشان نیز حتی در معاونت یک فاشیست قومی اختلاف دارند چه رسد به کاندیداتوری مستقل و فرد اولی!

اینان هرکدام شان بنوبه خود نزد سفارت آمریکا نقطه ضعف دارند و در صورت اطاعت نکردن از فرامین جان بس و خلیلزاد، مدارک جرمی اخلاقی و اقتصادی شان افشا می شود و آن وقت دیگر همین چند نفری هم که در اطراف شان هست پراکنده خواهند شد و دیگر از آنان فرمانبرداری نخواهند داشت.

حالا که کار به اینجا کشیده شده است، دو راه بیشتر برای نجات خودشان و مردم شان وجود ندارد!
اول: از تکرار لذت قدرت بگذرند و میدان را به جوانانی بسپارند که سابقه جرمی و جنایی و اخلاقی و اقتصادی نزد سفارت آمریکا نداشته باشند و خود آرام با پول هایی که اندوخته اند، چند صباحی را بخوشی سپری کنند و هوای دوباره به قدرت رسیدن را به بهای نابودی مردم خویش از سر بدر سازند.

دوم: فردی را از میان خودشان برگزینند که کمتر سابقه جرمی و جنایی و اخلاقی و اقتصادی نزد سفارت آمریکا برایش پرونده شده باشد. تا بتواند جلوی خواسته های خارجی های اشغالگر بایستد و از مردم خود در شرایط سخت پیش رو محافظت و دفاع نماید.

هرچند در نگاه اول اینگونه بنظر می رسد که دیگر کسی در میان اعضای حزب جمعیت و تاجیک ها باقی نمانده است که سابقه جرمی یا جنایی یا اخلاقی و یا اقتصادی نداشته باشد، اما اگر با دقت بنگرید متوجه خواهید شد که هنوز افرادی در همین حزب و در میان تاجیک ها وجود دارند که می توانند هم از عهده دفاع از مردم خود بخوبی برآیند و هم سابقه منفی نزد آمریکایی ها نداشته باشند. افرادی مانند لطیف پدرام و یا صلاح الدین ربانی که انتخابش به عنوان رهبر حزب جمعیت کار پسندیده ای بوده تا کنون به نحو رضایتبخشی از عهده مسوولیت های محوله خویش برآمده است.

در هر حال، انتخاب افرادی بجز این دو تن، افول حزب جمعیت و همچنان حضور تاجیک ها را در آینده سیاسی و نظامی این سرزمین رقم خواهد زد.
زیرا افرادی که دارای سابقه های منفی در سفارت آمریکا هستند، هرگز گزینه های خوبی برای آینده تاجیک ها نمی باشند زیرا هرآن ممکن است با تحت فشار قرار گرفتن از جانب سفارت آمریکا، برای حفظ خودشان، بازهم دست به معامله بزنند و مردم تاجیک را در معرض تاخت سیاست های قومی و فاشیستی طراحی شده از جانب خارجی ها قرار دهند. آنگونه که عبدالله امتحانش را پس داد و قوم تاجیک را به پرتگاه نابودی و سقوط نزدیک ساخت.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حزب جمعیت
تاجیک
نظرات بینندگان:

>>>   فاشیست بالای لندغر حکومت میکند

>>>   کاملا دقیق است
صلاح الدین بهترین گزینه برای رهبری جمعیت بود و اینک برای کاندید شدن در ریاست جمهوری است
شیما کابل

>>>   عین نظر مه است همی نوشته ، فقط گوئی از داخل ذهن من کاپی ودرینجاپست شده باشد ،

>>>   مردم یا دیگران فکر میکنند همه تاجک ها دزد هستند درحلیکه اصلا اینطور نیست صرف مشکل در شمالی است شاید چند صد سال بعد اینها هم اصلاح شوند چون تا آنزمان تخنیک وتکنالوژی خیلی پسشرفت میکند

>>>   چه فایده؟
در کدام انتخابات تقلب نشده است که درین انتخابات نشود؟
یگانه راه شفافیت انتخابات،شمارش آرا در محل رای دهی و نصب نتیجه رای دهی در جدول در محل رای دهی در حضور هیأت محل رای گیری است.
در غیر آنصورت که باز به بهانه های مختلف هیأت نظارت انتخابات به محل نیایند و یا نا وقت بیایند و مراکز ما وقت باز شود و دستگاه های بیومتریک کارنکنند و سن و سال رای دهندگان مطابق پبت نام شان نباشد و ده ها پروبلم و مشکلات دیگر و بالاخره صندوق ها را نیز به مرکز انتقال دهند و بعد از یک ماه نتایج انتخابات را اعلان کنند،هیچ امکان این وجود ندارد که در انتخابات تقلب صورت نگیرد.
شما حالا ببینید که آوازه مصالحه با طالبان را براه انداخته اند و هیأت های مذاکره کننده از زلمی خلیل زاد گرفته،تا هیات انتخابی رییس جمهور و احزاب تیز در فکر تشکیل هیأت خود هستند.
تمام مردم را در ترس و لرز و موضوع مصالحه طالبان مصروف ساختند و ترقی کرده اشرف غنی انتخابات را براه می اندازد و خود را برنده انتخابات اعلان میکند.
اگر اعتراض هم کنید و یا مظاهره کنید،دولت اعلان میکند که طالبان و داعش اخطار داده اند که در مقابل تظاهر گنندگان حملات انتحاری میکنند.
زیرا طالبان و داعش یک دولتی کار دارند که در مقابل اش جنگ کنند و آنها از دولت اشرف غنی کرده دولت خوبتر پیدا نمی کنند.زیرا هرچقدر سرباز و غیر نظامی کشته شود،مرغابی را تا زانو اش.بنأ طالبان و داعش در مقابل مخالفان اشرف غنی،حملات انتحاری میکنند.
یا قاری یوسف و یا هم ذبیح الله مجاهد اعلامیه را پخش خواهد کرد
پس انتخاب هیچ نامزد فایده یی ندارد.

>>>   دولت میراث پدر اشرف غنی نیست- او زمان ها را گاو خورد-
kabuli

>>>   امروز در افغانستان بطور کل دو نیرو یا جریان سیاسی وجود دارد:
پشتونیزم که شامل تکنوکرات های مزدور پشتون که توسط امریکا و انگلیس و عربستان حمایت میشوند، طالب و داعش هم به نحوی در این صف اند. چون 99 درصد طالبان و داعشیان پشتون اند.
جریان غیرپشتون که بر ضد داعش و طالب و فاشیزم پشتون است و امریکا و انگلیس را از اینها چندان خوششان نمیاید، چون این ها را در راستای منافع استمعاری خویش نمیبینند.
جنبش رستاخیز هم از همین صف است.
wali

>>>   دیگران چوکی های دولتی را مل پدر کلان خود میدانند
khan

>>>   سيصد سال از دست همين ....فروش ها به يك كشور وحشت و دهشت و انتحار تبديل شدهatjan

>>>   ... به آن کس که مثله نژاد و زبان را بمیان میاورد .هر انسان که در افغانستان زندگی می کند. مربوط به افغانستان است این ها حق دارند که آزاد زندگی کند.میخواهد یا به شکل گدا ویا هم به شکل شاهزاده . این که بین انسان ها فرق می گذارد. اول دشمن خدا است و دوما خبیث. خودخواه .تنها خور .میباشند. قدرت در کشور ما نباید خانه دانی باشد مادر کشور ما انسان شریف تحصیل کرده باسواد داریم که لیاقت اداره نمودن این کشور دارد آما افسوس که انسان های چاپلوس و اجاره ای میراثی اش کردند که همیشه مانعی پیشرفت کشور ما و ارتقا ملت شدن

>>>   اشتباهات از ابتدا درکشور ما وجود داشته واگر 10 دفه در این سرزمین کودتا. آشوب. و کشت و کشتار براه انداخته شود باز هم هیج کسی از آن پند نمیگیرهد.در کشور عزیز ما اقوامهای زیاد زندگی می کند . آرزو دارند که حق و حقوقی مساوی داشته باشند. و عدالت یکسان همیشه برقرار باشد.. واقعا اگر عدالت و مهر و برادری وحقوق مساوی در افغانستان حاکم باشد . هیچ وقت کسی به تشکیل احزاب .جناح بازی . واهتلاف قد علم نمیکنند . افسوس بر آن که انسان های خودخواه با نادیده گرفتن موضوعات کشور. وارزش قائل نبودن به حقوق مساوات ملت ما. افغانستان عزیز ما را به لبه پرتگاه می رساند که در گذشته شاهد بودیم

>>>   تا زمانی که این جنگ سالاران دزد رهبر باشند وضعیت همین است اینها برای کدام هدف یا خدمت یا اندیشه ترقی وپیشرفت افغانستان نیستند واین را حتی درخواب هم نمی اندیشند فقط وفقط نفع شخصی برای شان مطرح است ،
ر

>>>   کرزی واشرف غنی میتوانند اینهارا توسط دالر خریداری کنند ، این تاجران دینی دیگر در بین مردم نیستند وکسی به حرف اینها پای صندوق های رای نمیرود مردم خود شان میدانند به کی رای بدهند نه اینکه به اشاره عطا یا ضیا به کسی رای دهند
اگر باردوم اشرف غنی کامیاب شد که چانسش زیاد است یقینا که این هارا محاکمه وبااینهاحساب وکتاب میکند حتی اگر کدام شانرا به عنوان معاون اولش قبول هم کند بازهم بعد از چند ماهی قصه اش مفت است وبرابر یک جاروکش هم صلاحیت برایشس نمیدهد

>>>   درین جای شکی نیست که اگر کرزی دوباره خود را کاندید کند،امکانات برد او در انتخابات شاید ریادتر باشد.
چنانچه فاتحه جنرال رازق نشان داد که از پشتون ها گرفته تا تاجک ها و هزاره ،بشمول اشرف غنی،زمانی اشتراک کردند که کرزی خودش پیش قدم شد و منحیث نفر اول اشتراک کرد.
به جز از گلبدین،باقی تمام کسانی که در انتخابات ریاست جمهوری خود را کاندید میکنند،یا کارمندان سابق دولت کرزی هستند و یا هم اشخاص مشهوری نخواهند بود.
اما این که کرزی با وجودی که در گذشته چندین مرتبه اعلان کرده بود که او خود را دیگر به مقام ریاست جمهوری کاندید نمی کند،بلکه میدان را برای جوانان میگذارد تا آنها پیشقدم شوند و سرنوشت کشور را بدست بگیرند و در راه آبادی کشور اقدام کنند،علاوه بر این که قانون اساسی افغانستان.برای رییس جمهور افغانستان فقط دو دوره ریاست جمهوری که هر کدام پنج سال است،در نظر گرفته است، در حقیقت خودش هم وعده خلافی و هم خلاف قانون است.
با وجود آنهم اگر خود را کاندید کند و به فرص مثال که او پیروز شود،فکر نمیکنم که مخالفین او به آسانی میدان را رها کنند.
زیرا اولاً در طول چندین دوره انتخابات پارلمانی وریاست جمهوری افغانستان،کمیسیون انتخابات همیشه تقلب کرده است و نتایج انتخابات مورد پذیرش کاندیدان نبوده است.
ثانیاً اگر کمیسیون انتخابات تقلب هم نکند،که از امکانات به دور است،باز هم از طرف کاندید ها به تقلب متهم میشود.
خصوصاً اگر انتخابات به دور دوم برود،قبول نتایج انتخابات از طرف کاندید دومی دور از امکان است و این که این مرتبه کاندید دومی وساطت مقامات کشور های خارجی را قبول میکنند و یا نه،معلوم نیست.
بهرصورت انتخابات ریاست جمهوری این دوره برای کاندیدان و رای دهندگان مشکل تر و نتایج آن نیز پیچیده تر خواهد بود.
این که این انتخابات منجر به اعتراضات مدنی و غیر مدنی و غیر مسلحانه و مسلحانه خواهد شد،دور از امکان نیست.

>>>   دوستان ارجمندم درود بر شما .
سرزمین من و شما به یک تغیر بنیادی ، به یک خیزش بزرگ اندیشه یی و به یک قیام بزرگی که بتواند تابو شکنی کند ضرورت دارد . شهروندان سرزمین من و شما چنان در طلسم جادویی دروغ و مرده پرستی گیر افتاده اند که جهیدن و رستن ازین دام از دید من حقیر تنها به کنار آمدن و تفاهم نمودن روی انتخاب پیشگام است ، که تا امروز ما افغانستانی ها نتوانسته ایم به آن پیروز شویم . شخصی که برای امروز اجرایی نمودن این رسالت بزرگ مردمی را می شود برایش باور نمود و اعتبار کرد آقای داکتر عبداللطیف پدرام است .
این مرد آب و آتش دیده در دو دهه گذشته با وجود تنش های سیاسی ، قومی و سلیقه یی توانست برنامه مشخص کاری سیاسی را طرح نموده سرخط مبارزه خود قرار داده ، استوار برای رسیدن به این هدف گام پیش نهد . آقای پدرام عملاً نشان داد که میتواند پیشگام یک تحول بزرگ در عرصه سیاست گذاری امروز افغانستان باشد و این رسالت بزرگ میهنی را که همانا حل عادلانه مشکل مسئله ملی و تطبیق نظام سیاسی فدرالی است را پیش برد . پدارم نشان داد که توانایی سیاسی ، درایت رهبری و دانش مسلکی این امر بزرگ را دارد و می تواند جسد نیمه جان افغانستان را از چنگال لاشخوران رها نماید .
گرچی کشور های استعمارگر دموکراسی فروش و تولید کننده گان بی آزرم القاعده و طالب و داعش هرگز نمی خواهند در کشور زیر سیطره شان خیزش های فکری رشد نموده شخصیت های مردمی قد بلند کنند ، اما باز هم ملت ها می توانند با یک جهش و خیزش غیر قابل باور اندیشه یی به این سیاست منفور و مردود دموکراسی فوشان پایان دهند .
آقای پدرام با پشتیبانی جوانان رسالت مند و شهروندان آزادی خواه خود که تا هنوز در بند و اسارات تکه داران قومی و مذهبی قرار نگرفته و آرزوی رسیدن به سرزمین آباد و متمدن در سر دارند ، می تواند تابو شکنی کند و به این قاعده قبول شده نامیمون نقطه پایان گذارد. برای آقای پدرام پیروزی های بیشر در عرصه های سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی آرزو داشته و امید می برم که جوانان رسالتمند ما بتوانند در انتخاب شخصیت ها در رهبری افغانستان آینده کوشا و محتاط باشند .
منصور بدری

>>>   در چنین حالتی که یک تعداد مردم برای منفعت شخصی خود از نام قوم و تبار به بدون داشتن کوچکترین دانش سازی و مسلکی می خواهند رهبر شوند ، بهترین گزینه امروز برای رهبری افغانستان آقای پدرام است . امید و آرزو دارم یک کمپاین بزرگی در راه پیروزی آقای پدرام مردم به راه اندازند تا اندیشه ها را

>>>   لطیف پدرام شخص با دانش ، استوار با اندیشه و راه اش ، با برنامه مشخص تامین عدالت اجتماعی که همانا تمرکز زدایی و حل مشکلات داخلی و خارجی با همسایه های کشور ما میباشد است .در شرایط موجود لطیف پدرام شخص مناسب به ریاست جمهوری میباشد . و هر گاه با تمام افرادی که کاندید های احتمالی از آنها نامبرده میشود ، به همه معنی برتری دارد و مناسب است

>>>   خــــــوش خـــــــبری :
محمد اشرف غنی گفته است، که می‌خواهد در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده یک‌بار دیگر به قدرت برسد تا کارهایی را که آغاز کرده، تکمیل نماید.
او گفته است، یکی از کارهایی که ناتمام مانده، صلح با طالبان است. رئیس‌جمهور افغانستان گفته است که برای پایان جنگ، طالبان باید با حکومت وارد گفتگوهای مستقیم صلح شوند.

>>>   این سخنان ...از کسانی است که بر ضد تاجیکان گفته شده و باین شایعات دروغ پراگنی میخواهد که متفرق بودن تاجیکان را بضم خودش بیان کند نشست ها و گرد همایی ها سان تاجیک با سایر اقوام شریف دیگر بنام ایتلاف بزرگ ملی نجات سر دمداران حکومت موجود را سراسیمه کرده و از ترس و وارخطایی معاش خوران رسانی خود را بگار انداخته تا با این شایعات و دسایس برای خودشان در انتخابات پیشروی ریاست جمهوری همکار از سران قوم تاجیک بخود پیدا کند اما غافل ازین اند که دیگر نه تنها که قوم بزرگ تاجیک بلکه از اقوام دیگری چون ازبیک و هزاره و پشتون و غیره نظر به وعده خلافی ها و خیانت های بیشمار ارگ نشین دیگر کسی بالای انها اعتماد و اعتباری ندارند و نمی کنند با درک این مطلب ارگ توطعه و دسیسه را علیه رهبران تاجیک که عمده تشکیل دهنده ایتلاف بزرگ نجات است این شایعات و پروپاگند را براه انداخته که گویا رهبران تاجیکان با هم اختلاف دارند این یک حرف کاملن دروغ جز توطعه و دسیسه و شایعه چیزی دیگری نیست خلیلی و دانش کهدر گرو ارگ است اکنون مردم ملیت هزاره نظر به عملکرد انها و همسویی با ارگ پشتبانی مردم هزاره را مانند قبل ندارند گفته میتوانیم که غنی و دارو دسته کوچک ان در انتخابات سال ۱۳۹۸ دوفیصد رای را برده نمیتوانند ناکام است ناکام ارگ کاری نکرده که مردم از ان دل خوش داشته باشند.

>>>   Salam
اخوانی های جمعیتی یک فاجعه اند به روشنفکران تاجیک و یک لشکر توطیه علیه عدالتخواهان اند . اینها علیه طاهر بدخشی قرار گرفتند و هم اکنون هم عده ی از اینها با اشاره مهره های مزدور و مهره های که در هژده سال اخیر برای استحکام حاکمیت قبیله ی با کرزی همدست بودند وبرای مهمند منار ساخته اند ، مشغول و مصروف توطیه علیه عدالتخواهان تاجیک اند و در همدستی و‌همکاری نهاد های دست نشانده ی حکومت غنی دنبال حذف شخصیت های مطرح تاجیک در میان مردم اند . اینها از قدرت گرفتن شخصیت های عدالتخواه بیش‌تر از غنی هراس دارند ودر این سالها از هیچ دشمنی دریغ نکرده اند.

>>>   همایون صادقی
اخوانی های جمعیتی بیماری خوره است که نخست تاجیکان را میخورند و در آخر خود را و یا اینکه فاشیست های اوغان با پودر دی دی تی‌ نابود شان می‌کنند .
ما اگر اخوانی نداشتیم بدون شک حالا قدرت سیاسی و اقتدار سیاسی در سراسر خراسان زمین میداشتیم .

>>>   ان چیزی که امروز در کشور ما کیمیا ونادر وکمیاب است نبود یک اتحاد و وحدت دربین تمامی اقوام است هیچ قومی همدیگر را قبول ندارد ودشمنان این مرز و بوم از این اب گل آلود ماهی میگیرند.یک وحدت یکپارچه در بین همه مردم وباشندگان کشور.اصلا چرا باید رییس جمور حتما پشتون باشد؟؟ مگر کرزی واشرف غنی چه شاهکاری به ثبوت رساندند؟ برای اینکه بر مشکلات زیادی که داریم پیروز شویم باید فراقومی فکر کنیم.باید سنتهای پوسیده وفاسد قوم گرایی افراطی را درقبر کنیم.بانگاهی به تاریخ گذشته بخوبی می فهمیم .رهبران قوم گرا نه تنها خدمتی نکردند بلکه با تفکرات افراطی به وطن خیانت کردند وتمام اتشهایی که امروز در وجب به وجب این خاک زبانه میکشد از گور انهاست بنا"برای نیل به یک صلح پایدار ورسیدن به اعمار وابادانی کشور فردی که پاکدست شجاع فراقوم دلسوز وعاشق خدمت بیابیم فردی که با
فساد وزدوبند و مافیاگری نا اشنا وپاک وسالم باشد.افرادی مثل رمضان بشر دوست برای این کشور لازم است .
داکتر عبدالرب اچک زی

>>>   ماسیاووش
من هم باور داکتر پدرام نیستم اما بگزارید چند حقیقت پدرام را بگویم
پدرام خودش را در مقابل تیغ تیز تبعیض ارگ سپرکرده!
پدرام یک ملت روشن فکر را در عقب خود دارد،نه چهارتا تروریست رااو نه جنایت کرده ونه چیز زیاد خواسته نه سفیر تعین کرده ونه والی، فقط حق میخواهد
او هرگز انتحاری را در خانه خدا نگهداری نکرده بل برضد دهشت وانتحار بوده، او هرگز تن به معامله های سیاسی نداده بل با مشت به دهن یکه تازان و دزدان پارلمان زده؛ پدرام صدای عدالت است، همان عدالت که اشرف غنی برای قوم خود میخواهد نه برای دیگران، همان حق که جنبش تبسم خواست امالگدمال شد و سرکوب اش کردند.
پدرام ارگ نشینان را فاشیست گفته آیا دروغ میگوید؟
او به نمایندگی ازاکثریت سخن گفته،اگرازاکثریت سخن نمی گوید حکومت جرات کند یک دفتر توزیع شناسنامه های برقی را بیرون از کابل ببرد!
پدرام نه خاک فروخته، نه کسی را کشته ونه برای از بین بردن او به عنوان یک تروریست جایزه تعین شده
او نه رشوه گرفته و نه زمین خوار بوده او نماینده مردم ی اصیل این سرزمین است؛ مردم که شهنامه دارند و مردم که قبرهزار ساله دارند
او توسط مردم به چوکی پارلمان رسیده نه به زور حامدکرزی اما، رقیب اشرف غنی است
عجب است وقت که رئیس جمهور، رئیس سنا، رئیس مجلس نمایندگان باجمع از وکلای هم فکر خود کلاه یک پاکستانی(منظور پشتین) رابرسر میکنند به رسم همزبانی شعار اکثریت خواهی می دهند وخیلی بی شرمانه حمایت میکنند، قوم پرست نیستند چه هستند؟ وقت رئیس جمهور خلاف تمام قوانین نافده فرمان صادر میکند و دیکتاتورانه عمل میکند، فاشیست نیست چیست؟ سپاسگزاری از رهبر طالبان که هزاران خانه را در شمالی، خانهِ هزاره ها را در بامیان و ازبیک ها را به آتش کشیدند و سالها برسر مردم مظلوم پشتون بمباری کردند جنایت نیست چیست؟
مگر پدرام تروریست ها رادر آغوش کشیده؟
مگر پدرام کلمه خود را غلط خوانده؟
مگر پدرام امام حسین را نواسه خداج گفته؟
مگر پدرام به روی مردم معترض گلوله باری کرده؟
مگر پدرام زندانیان تروریست ها رااز زندان رها کرده؟
پدرام حق ملت را میخواهد، حق که باید گرفته شود، حق که اشرف غنی آن را نمی دهد حق ملت که یک عمر برآنان ظلم شده نسل امروز حق میخواهد و برای گرفتن حق از هرحدِ خواهد گذشت، حکومت دیروز با انتحاری خفه کرد
فردا چه می کند؟
حقیقت این است که هر قدر شمشیر تعبیض اشرف غنی تیز شود لشکر پدرام زیاد میشود.
بکتاش سیاووش

>>>   طیف پدرام:
حضرت شمس تبریزی یا سخن نمی گفت، یا اندک سخن می گفت. از او پرسیدند شما چرا در جمع سخن نمی گویید و سکوت می کنید؟ آن بزرگوار و نادره ی دوران فرمودند:
اگر سخن بگویم و حقیقت را بگویم نیم مسجد خالی میشود، چرا که حقیقت تلخ است، اگر بخواهم بر میل جماعت سخن بگویم تا آن ها از من راضی شوند و به به بگویند نفاق کرده ام. و نفاق پیش از آن که دیگران را ویران کند خودم را ویران می کند.
من همیشه سخنان شمس را جدی گرفته ام و از آن کلمات قصار نکته ها آموخته ام. اگر همه ی جهان علیه من بشورد و از من روی برتابد با من قهر کند و مرا تنها بگذارد جز سخن حق نگویم.و آن چه را باور ندارم بر زبان نیاورم.معاونیت،ولایت و وزارت پشیزی برای من اهمیت ندارد پس نیازی به یارگیری ندارم. نان و پیاز همیشه در دسترس است، پروای پول و ثروت ندارم. از خودم فرمان میبرم و آن چه مولانا"طالب بی قرار" می نامد را سرمشق قرار میدهم. برای همین استوار ایستاده ام و پیش هر کس و ناکس گردن خم نمی کنم. و راه خود را ادامه می دهم.

>>>   شما به هر خاین نام تاجیک میدهید،بزرګترین اشتبا شما تاجیکها همین است

>>>   چرا تاجیک ها نوشته میکنید چرا فارسی زبان ها نوشته نمیکنید این متن ها نوشته کسانی است که نه پشتون رامیخواهد و نه تاجیک فارسی زبان ها را فقط اختلاف میندازد و بقای خود را تامین میکند.با این کلمات نتیجه معکوس را میخواهد بدست بیاوردکه یک جمع را غیر ارادی بطرف خویش پیرو سازد .به هزار ها خانواده محترم پشتون داریم که در زمان ضعیم پشتون و اقتدار تبار خودش به خاک خون کشانده شده و همین طور برعکس و هیچ خاطره خوش هم از همی وضعیت موجود ندارند .ولی با تحریر این چنین مطالب در صفحه های مجازی میخواهند همبستگی مردم عام را از بین ببرند.بکار بردن تاجیک یا پشتون صرف جدا کردن تفرقه بین مردم و احزاب و کوچک ساختن احزاب است که روزی احزاب به سطح خانواده خواهند رسید .همه میدانیم وقتی احزاب ۷ بود به چی سر نوشت برابر شد این وطن اما وقتی دیمکراسی و جهان اینجا امد از جواز دکان کچالو فروشی کرده جواز حزب را ساده تر توضیح نمود ای پروسه مگر برای کوچک سازی و از بین بردن عدم وحدت و ایجاد احزاب مقتدر نبود .انقدر تعدد حزب زیاد است که اگر نفوذ واجد شرایط موجود کشور را تقسیم تعداد احزاب کنی مساوی به ان معیار را خو نمیدهد .بلاخره چرا فارسی زبان ها خوش باشند که یک تاجیک سر قدرت باشد ویا چرا یک پشتو زبان ها با این همه جفای که از دست تبار خود دیده باز هم خوش است که یک پشتون سر قدرت باشد.بیاین اینبار یک شهروند از اقلیت دگر را برای رهبری این مملکت انتخاب کنیم یک دوره ۴ ساله را خو اگر کشت کشتار نباشد با یک دیوانه هم میتوان گزراند.و یا همه موافق به همین شوند که کسی را ضعیم انتخاب کنند که عیچ یک از اعضای خانواده اش الی دوره خدمت اش در خارج از این جغرافیا نباشد.تا محبت تباری اش معلوم گردد..با تاسف که چنین نخواهد شد.
بیدار باشید

>>>   تاجک ها بع سه نوع طبقه بندی شده اند:
1- تاجک های برای مردن شهید دادن ودرسنگر رفتن مانند مردم بدخشان تخار
2 -تاجک های برای رای دادن مانند مردم هرات غور بادغیس
3- تاجک های برای چوکی وامتیازات مانند پنشیر ودزد های شمالی

>>>   ریاست اجراییه آخرین ایستگاه سیاسی داکتر عبدالله است
حوزه تاجیکان داکتر عبدالله را خوب شناخته اند
هرگز بار چهارم به او اعتماد نخواهند کرد
اگر نگاهی به گذشته سیاسی داکتر عبدالله بیاندازیم می‌بینیم که داکتر عبدالله در نقش کنترل کن مردم برای ارگ بازی کرده است و سیاه کاری هایش مثل یک کوه ذغال است
دیگر هیچ منطقی مارا اجازه نمی دهد که بالای داکتر عبدالله اعتماد کنیم چهار بار از رای ما به نفع رقبای سیاسی ما تیر شد این نه خطا است نه اشتباه بلکه سازماندهی شده و برنامه ریزی شده صورت گرفته است!
Hashemi

>>>   درست مثل جنگل، شیر(پشتون) دور و برش کفتارها( عطا، ولی، ضیا و قانونی) باز هم دور و بر شان کلمرغهای لاشخور(ظاهر، هایون و لالی خیل) میپلکند.

>>>   ریاست جمهوری این وطن پادشاهی نیست بلکه غلامی است؛ در درجه اول منافع امریکا را باید اجرا کند ولو که جان و مال تمام اقوام افغانستان در خطر بیفتد. در درجه دوم کشمکشهای داخلی را باید باج دهد ولو که بی عدالتیها ، فجایع اجتماعی و بدنامی ها حاصل آن باشد. و در درجه سوم به احتمال زیاد مردم ناراضی خواهد بود چون متآثر از تحولات اقتصادی و اجتماعی روز باید گردند و راه گریزی نیست!
پس لطفاً پشت نام قوم نباشید و بیایید ملت شویم و دست به دست هم دهیم تا کمتر از تحولات اقتصادی و اجتماعی استعمار سرمایه داری متآثر شویم و نام پدران زحمتکش و با غیرت مان را اندکی حفظ کنیم
اس پ هزاره

>>>   Raheel
افراد بدون برنامه و بینش در معادلات سیاسی به صفر می مانند. تنها کار شان همین است که در کنار دیگران قرار بگیرند و قیمت آنها را بالا ببرند. اینها اگر با هزاران تای مثل خود شان‌جمع شوند، بازهم حاصل شان صفر است.
جماعت معاونیت طلب بدون بینش و برنامه ارزش و قیمت خود را دانسته اند. برنامه ندارند و فقط میخواهند در کنار دیگران قرار بگیرند....

>>>   اينبار حتما يك فارسي زبان بايد رييس جمهور شود چه تاجك باشد چه هزاره فرق نميكند. ازبك و بلوچ و پشه اي و نورستاني هم شاخه هاي زبان فارسي اند بنابرين فارسي زبانان از حقوق انها نيز دفاع ميكنند. يكدست به يك فارسي زبان خوب راي دهيد تا از ظلم پشتون نجات يابيد و باعث ابادي و سر سبزي وطن خود شويد و در سايه لطف خدا ج قرار گيريد. و با افتخار زندگي كنيد.
با احترام
هتا ( هزاره تاجك ازبك)

>>>   تاجك از تاج گرفته شده به معني شهنشاه ميباشد. هزاره هم هزار شهنشاهي معني ميدهد يعني اين قوم كه هردو به يك نام يعني فارسي زبان ناميده ميشود شاهان افغانستان قديم بوده اند. و ازبك ها هم از جمله شاهان قديم بشمار مياييند.
تاجك اريايي

>>>   سران تاجک باید در این چند دور تجربه گرفته باشند بدانند وحدت کلید موفقیت ایشان است از بزرگ نمایی ارگ بیم نداشته باشند پشتون ها هم به اندازه کافی از لحاظ حکومت داری خود را در چند دهه دموکراسی ناکام ثابت کرده اند . اگر جرات سیاسی داشته باشند یک کاندید را حمایت کنند که سود مردم افغانستان باشند یک بار فریب ارگ را نخورند . شرایط به اندازه کافی از لحاظ مردمی در داخل برایرتاجک مساعد است .

>>>   از این رهبران موجود کاری ساختخ نیست اینها پست معاونیت را تسخیرکرده اند اینها تحت تاثیر اندیشه های آمریکا رفته اند اینها مزدور شده ومامویت میخواهند نه اینکه در قاعده قدرت باشند اینها باید از معاونیت جنرال دوستم عبرت بگیرند اگر نمی توانند وشهامت کاندید کردن را ندارندومانند همیشه به معاونین اکتفاءمیکنند ماقبول نداریم ازهمه تاجیکهاخواسته میشود درصورتیکه یکی از رهبران تاجیک کاندید نباشد به هیچوجه درانتخابات شرکت نکنند
س کابل

>>>   تمنا خراسان سازی بیش از قصه گویی مرغ خیالی عنقا نیست اول باید ملت سازی به میان بیاوریم وبعدا ازنظر سنجی مردم تصمیم بگریم که اکثریت مردم بومی این سرزمین خواهان خراسان کهن وازیاد رفته را میخواهد یا خیر به نوشته های تفرقه امیز اذهان مردم را تشویش را اضافه نه شود.
به احترام

>>>   برادرها که از پدرام تعریف وتوصیف نموده اند همین قدر برایشان اظهار میدارم که فاشیست ،فارسی زبان و پشتو زبان ندارد هر گاه انسان از محور انسانیت خارج شد و از قوم وقبیله و لسان خویش ،جهت خواستای نا معقول و بیمعناسو استفاده سیاسی نمود انها فاشیست و قوم پرست و ملیت پرست است ،و. همین پدرام هم از جمله این اشخاص مغرض .... است ،این گروه نه خداوند متعال را میشناسند و نه رسولش را فقط وفقط به اهداف وخواسته های قومی وحزبی و سمتی خود فکر میکنند
عبدالله ریحان

>>>   پدرام شایسته چنین مقام میباشد جون هم درایت و هم دانش و بینش سیاسی دارد و دیوانه و قوم گرا و متعصب هم نیست چون گفتارش بر مبنای واقعیت های جامعه امروز ماست . نه تفنگ سالارست و نه غاصب و نه دزد بیت الامال و نه خانمش یهودی و دزد .پس گزینه بهتر از پدرام نیست .
شمس ا لله

>>>   پدرام خوب ادم است

>>>   Amirzada
مبارزه عدالت طلبانه را که طاهر بدخشی نیم قرن پیش آغاز کرده بود و درین راه جانش را از دست داد امروز باقوت بی سابقه در کوه پایه های هندوکش جریان دارد.
حقانیت مبارزه او را نسل نو و کهن سال درک می کنند و به ارزش مبارزه او پی می برند.
نبرد امروز با اهریمن ادامه راه بدخشی شهید است.
روحش شاد باشد و یادش گرامی!
راه او ادامه دارد!

>>>   یک وقت آقای حامد کرزی گفته بود ( اگر صادقانه گفته باشد ) انتظار داریم
که زمانی یک غریب بچه ای وطن رییس جمهور شود .
من در مابین تمام کاندیدان که در گمان به کاندیدشدن ریاست استند آقای
پدرام را از هر نگاه به ریاست جمهوری مناسب و لایق می بینم .
م.ش. فروغ

>>>   درود بکتاش عزیز، ایکاش دیگران به اون شعور فکری برسند که مانن شما داراری اصطلال باشند اما ما در جامعه کور دلان داریم جز پول وطن فروشی به چیزی دیگه اتکاء ندارند زنده باد عدالت فکری.

>>>   با سلام
مقاله شما اينقدر زننده بود كه اگر تا حالا اقوام تاجيك به ماجراي انتخابات رياست جمهوري تصميم نگرفته باشند قطعا بعد از خواندن اين مقاله حتما چند نفري كانديد خواهند شد.
اصلا معلوم نيست شما خواهان صلاح مملكت هستيد يا نه داريد بيشتر پياز داغ ماجرا را زياد ميكنيد، در ضمن اين ماجراها بلاخره قرار است اتفاق بيفتد و چون منفعتي به عموم مردم ندارد پس هرچه باداباد!
ft_mdi / هرات

>>>   هموطن اینقدر.ازبک وپشتون وتاجيک نکنید.با این گپ ها فقط خودتان را فریب می دهید .ما مردم افغانستان خیلی وقت ها ست که به یکنفر ملی باشخصیت باسواد رحم دل و دلسوز برای رهبری کشور رنجدیده ما نیاز داریم.که آنهم فقط بدست خداوند قرار دارد حالا برای ما فرق نمیکند که ازبک وتاجيک باشد ویا هزاره وپشتون باشد.تمام

>>>   از این معامله گران چیزی بهتری جز یک معاون بی صلاحیت جور شده نمی‌تواند.
فقط پدرام، موفق و سرفراز باشد.

>>>   نوشتۀ بسیار مزخرف! دانسته میشود که عمال ارتجاع و امپریالیزم هیچ گزینه ای را برای متفرق ساختن ملت افغانستان از دست نمی دهند و اگر نه واضح و آشکار است که در افغانستان شکل رهبری قومی و ملیتی منهای مردم هزاره در وجود هیچ قوم دیگری شکل نگرفته است! هزاره ها با وجود شکل دادن رهبری قومی تا اکنون هم دارای رهبری وحاد نیستند، فعالیت احزاب وحدت خلیلی، محقق و حرکت اسلامی آصف محسنی و چند رهبر نماهای دیگر هزاره ها، محوریت هایی را برای هزاره ها بوجود آورده اند که میتوانند آدرسی باشند برای هزاره ها! ازبیک ها هم تا حدی بر محور دوستم جمع آمده به نام جنبش ملی اسلامی افغانستان خود را نیم بند جمع و جور نموده اند که آنهم مانند هزاره ها نبوده بلکه خیلی شکننده است و در نبود دوستم حزب جنبش متلاشی خواهد شد.
در میان فارسی زبانان (همان به اصطلاح تاجیکان) و پشتون ها بصورت قطع چنین اجماعی وجود ندارد که فردی یا افرادی را منحیث رهبر تاجیک یا پشتون برگزیده و همه از وی فرمان ببرند. پشتونها و تاجیکها عمدتاً حزب محور وسیاسی محور اند تا قوم محور! هرچند تلاشهای زیادی صورت میگیرند که برچسب رهبری تاجیکان به عطامحمدنور و سایر افراد پول دار کنونی زده شود اما اینان لیدرهای تنظیم های جهادی خود اند که از هر قوم دیگر هم در تنظیم های شان عضو دارند. به همینگونه هم پشتونها.
تاجیک ها و پشتونها در مسیر سیاسی دو جادۀ چپ و راست را می پیمایند، جهادی ها و احزاب مرتبط به آنان همه راست افراطی اند و عناصر روشنفکری در کل چپگرا اند، مخالفت راست و چپ این کشور ناشی از عدم پختگی در سیاست و وابستگی بیش از حد به منافع شخصی است.
برغم همه تلاشها در راستای رهبر تراشی از وجود سران مجاهدین به پشتونها یا تاجیکها، دست اندرکاران این پروژه راه به جایی نخواهند برد، زیرا نه عطامحمد نور، پدرام و دیگران رهبران تاجیکها شده میتوانند و نه گلب الدین، سیاف، انورالحق احدی و امثال شان رهبر پشتونها.
اینجا عناصر شرافتمند و متعهد به ملت افغانستان در میان تمام ملیت های ساکن افغانستان وجود دارند که خواستار رهبری واحد و زعیم ملی اند، هیچ اجنبی ای توان آنرا نخواهد داشت که این ملت به نامهای تاجک، پشتون، هزاره و غیره از هم جدا نماید، تلاش هر اجنبی در این راستا، درد سری است برای خود شان.

میهن زرغون

>>>   اولین بار است که نظر نادرست از جناب ریحــــــان خواندم!
پدرام نمیگوید که تاجک ها برتر از دیگران هستند ، او میگوید همه ما برادریم وباید عدالت باشد ،او نمیگوید که اگر شمشیر بدستش افتاد همه پشتون هارا می کشد ، او میگوید پشتون تاجک هزاره ازبک سک هندو همه باهم برابر هستند تبعیض وبرتری قومی نارواست ، برای پدرام قند هار بدخشان دایکندی نورستان ارزگان تخار بادغیش زابل همه یکی است ،
ر

>>>   کاندید ریاست جمهوری در افغانستان باید بر دو زبان رسمی سرتاسری افغانستان یعنی پشتو و فارسی مسلط باشد . در غیر ان ترجمان بکار خواهد بود در بعضی کشور ها به گونه ای مثال کانادا چون دو زبان انگلیسی و فرانسوی زبانهای رسمی اند نه تنها صدراعظم بلکه رییس احزاب سیاسی نیز باید به هر دو زبان بلد باشند تا بتوانند در انتخابات فدرالی سراسری رای بدست اورند و پیام های خود را به گوش همه ای ملیت ها برسانند.اگر رییس جمهور از پشتونها باشد و انسان شایسته چه فرقی میکند که که تاجیک و هزاره و سایر اقوام از او حمایت کنند و اگر رییس جمهور یا تاجیک و یا هزاره یا ازبک باشد و بزبانهای رسمی کشور مسلط و انسانهای شایسته باشند چه فرقی میکند که د گران از او حمایت کنند. ما تحمل بیگانگان را بنام مشاور و دوست وغیره میکنیم اما تحمل همسایه ای غیر از ملیت خود را نداریم .دوستی که این سرمقاله را نوشته و دگران هم تذکراتی داده اند فوق العاده هدفمند نوشته یعنی طعنه دادن برای تاجیکها که چرا با ملیت برادر پشتون تا ن همکار میشوید. و در تعمق شگاف میان تاجیک و پشتون سخت کوشیده است. یک عده از تاجیک های مغرض و پشتونها و به خصوص هزاره ها تکرار ا به خصوص هزاره ها سخت و شب و روز در تلاش اند تا دشمنی میان ملیت ها رابه زخم ناسور مبدل سازند و خود شان منافع خود و همسایگان را تامین کنند تا حدودی در این راستا متاسفانه موفق هم اند.بعد از ششم جدی رهبری حزب و دولت به دست ببرک کارمل تاجیک بود تمام اعضای حزب به خصوص پشتونها که از اکثریت ولایات پشتون نشین کشور بودند به شخصیت او و رهبری او احترام داشتند حتی خلقی ها و تا زمانیکه همین احترام و اطاعت از رهبری حزب بود . حزب روحیه ای رزمندگی و قابلیت رهبری را داشت ولی زمانیکه امراض روشنفکری در وجود از اعضای رهبری جا گرفت صرف نظر از عضو پشتون یا تاجیک خسارات و ضربات و تباهی ان تا سرحدی بود که حزب را از صحنه ای مبارزه برضد دهشت افگنان خارج ساخت و قربانی های مادی و معنوی را صفوف حزب و مردم دادند.با استفاده از فاکت های تلخ تاریخ نوین تمام روشنفکران واقعی باید به دور هم جمع شوند و رهبر شایسته را تعیین کند . این چپی و راستی و وسطی کدام معنی ندارد . روحیه وطنپرستی و مترقی بودن ملاک علا قه ای ما به این خطه ای جنگ زده است.
حنظله

>>>   تاجك را به چند قوم تقسيم نموده اند و بالاي هر كدام نام جداگانه گذاشته اند مثل تاجك ، فارسيوان، ايماق، قزلباش و غيره تا نفوس شان را نزد خارجي ها كم نشان دهند. عين كار را در قسمت زبان شان كرده اند و ان را سه نام گذاشته اند. تاجكي، دري، فارسي كه هرسه يك زبان است.
مظلوم يار

>>>   آقای پدرام‌گل گفتید ، کاش هر انسان و هر رهبر چون شمس و چون شما فکر کند ، گرچه من با طرح های شما در رابطه به مشکلات بیشمار و کشنده ی که گلوی این سرزمین را خفه کرده و زبانش را لال گردانید ه موافق نبو ده ام اما با انتهای صداقت میگویم که من هر باریکه نوشته های تانرا مرور می‌کنم سعی می‌کنم تا طریق بهتر نوشتن و بهتر سخن گفتن را بیاموزم ،.همیشه زنده و سلامت باشید ، بنویسید ، این وطن به افراد و افکاری که رنج و دردش را کم و زخم هایش را مرهم بگذارد ضرورت دارد . هر قوم ‌ملیت و ما کاش منورین بیشمار چون شما افراد مدنی و فهیم میداشتند.
فخر اهنگر

>>>   Tajek Khorasani
من یک تاجیک از کابل و خراسان استم.
از اشخاص ذیل شدیدا نفرت دارم و با آنها هیچ نوع رابطه نمی خواهم داشته باشم حتی دوستی فیسبوکی.لطفا درخواست دوستی برایم نفرستید اگر
۱. تاجیک استید و خود را افغان می نامید.
۲. تاجیک استید مگر بجای کلمه خراسان از نام تحمیلی و دروغی افغانستان استفاده می کنید.
۳. تاجیک استید ام از بیرق پشون ها(سیاه و سرخ و سبز) استفاده و از آن تجلیل می کنید.
۵.سرود پشتون ها را سرود ملی دانسته و به احترام آن به پا می خیزید.
۴. تاجیکی که نمی داند کی است و میخورد و میخوابد و سخت بی خاصیت است.
۵. تاجیکی که پشتون ها را برادر میداند.
۶. تاجیکی که از الفاظ چاپلوسانه مثل "برادران پشتون"، "قوم شریف پشتون"، وغیره استفاده می کند.
۷. تاجیکی که میخواهد با پشتون ها در یک کشور باشیم و از ملت شدن با پشتون ها حرف میزند.
۸.کلمه های پشتون چون ستر، دگروال، جگرن...وغیره را استفاده می کنید.
۹. تاجیکی که چاپلوسانه پشتو حرف می زند.
۱۰. تاجیکی که جنایات پشتون ها را می پوشاند.
۱۱. تاجیکی که بجای کلمه زیبای دانشگا، هنوز هم پوهنتون میگوید.
۱۲. تاجیکی که با پشتون ها ازدواج می کند.
۱۳. تاجیکی که آواز خوان است و بزبان پشتو آواز میخواند.
۱۴. تاجیکی که هنوز پشتون ها را "برادران مسلمان" خود می شمارد و حقیقت پشتون ها را زیر ماسک اسلام پنهان می کند.
۱۵. از تاجیکی که کلمه های مانند خراسان باستان، خراسان گذشته، خراسان دیروز، خراسان سابق، ...وغیره استفاده می کنند. نام کشور ما خراسان بود، خراسان است، و خراسان خواهد بود.
۱۶.اچکزی را قهرمان میداند.
۱۷. نام گذاری مکان های تاجیک به نام افغان تایید می کند.
۱۸. بربادی تاجیک ها را به چشم می بیند و تماشا می کند و اصلان خدمتی برای تاجیک ها نمی کند.
۱۹. کسانی که دولت پشتون ها را دولت خود میداند و پیش آنها عذر و زاری کرده امید خوبی از آنها دارد.
۲۰. کسانی که به ضد اسلام تبلیغ نادرست می کنند.
۲۱. کسانی که تصویر ها كچالو، ابر، کدو و غیره پوست می کنند که گویا نام محمد و یا الله در آن دیده می شود.
۲۲. کسانی که کاری ندارند بجز پوست کردن تصویر های خودشان و عاشق خود اند.
۲۳. کسانی که معنی یک شعر را هم شاید نفهمند مگر شعر پوست می کنند همراه با تصویر های دختر ها.

>>>   اقای تاجیک جان خراسانی . مشکل شما زیاد است . بدرد افغانستان واقعا نمیخورید بهتر است کوله بار خو درا جمع و راهی تاجیکستان شوید. این تمنا های رومانتیک تانرا همچنان ادامه دهید از لحاظ دماغی برایتان سود مند است. در افغانستان همه ی ملیت ها باید به هم یرابر باشند و در این راستا مبارزه ی سخت جریان دارد . پشتون و تاجیک دو روی یک سکه اند . ما بدست خود تیشه به ریشه ای خود میزنیم .ما خوشبختانه رنج ها و درد های بیوطنی را با مشقات ان چون کرد های ایران عراق و ترکیه ندیده ایم و یا چون فلسطینی ها که به خاطر یک بلست خاک در بدر و اواره اند . ما بدست خود بنام این و ان خود و کاشانه و اشیا نه ای خود را برباد میدهیم. شما از بیرق سه رنگ شکایت دارید خدمت شما باید گفت که بیرق سه رنگ با شعاع افتاب و کتاب ممثل ادوار مختلف تاریخی کشور ما است و هیچ نوع ارتباطی با پشتون ندارد. شما به تفصیلاتی که ببرک گارمل در مورد بیرق ج.د.ا. از لحاظ تاریخی در مقابل کاخ ریاست جمهوری در روز بر افراشتن بیرق سه رنگ داده است بدون تعصب مراجعه کنید تکلیف تان رفع میگردد .احمد ظاهر پشتون بود اما بهترین اهنگ های فارسی دارد . مشکلات قومی و ملیتی متاسفانه با امدن حکومت اسلامی و بعدا طالبان در افغانستان به اوج خود رسیده است البته قبلا هم بود ولی به این پیمانه نه.ما به روشنفکران به مفهوم واقعی کلمه ضرورت داریم که بتوانند کشور را در مجموع از بن بست بیرون کشند نه به افراد مریض ملیت ستیز جه تاجیک چه هزاره و یا پشتون و یا ازبک و غیره باشید .
جهانگیر

>>>   به : Tajek Khorasani
جای تو پاکستان است آنجا برو
نیم از ملت را تحقیر میکنی سخت.... ،
موجودیت پشتون ها درافغانستان برای سایر اقوام یک نعمت خداوندی است آنمها سایبان ما هستند ، تو شاید مرتبط با شروفساد باشی که جز غارتگری اختلاس غصب وچوکی فروشی وتقسیم چوکی ها هیچ هنر دیگری ندارند
ر

>>>   Khorasani
هر زمانی از هویت تاجیک دفاع کردید، تهمت میزنند که مسلمان متعصب نمی باشد. بلی ما مسلمان استیم. اما بی عقل نیستیم. در مقابل هجوم پشتون ها از خود دفاع می کنیم.

>>>   تاجیک خراسانی من قسمی از کلامت را قبول دارم اما قسمی را نه بحث هویت ملی و تمدن خراسان و ضرورت تغییر نام کشور به نام اصلی خراسان را قبول دارم اما فقط برخی از آنها فقط مغرور و متکبر هستند
بخش زیادی از پشتون ها هم برادران ما هستند همه میتوانیم زیر چتر خراسانی جمع شویم
سنایی غزنوی و رودکی و فرخی سیستانی و ابوریحان بیرونی و ناصرخسرو بلخی و خواجه عبدالله انصاری هروی و فردوسی و ظهیر فاریابی و عطار و خیام و ابوعلی سینا خلیل الله خلیلی را منحیث مفاخر خراسانی خود دوست دارم خوب پشتونها هم بعنوان تعلق قومی خودش خوشحال ختک خان را دوست دارد

>>>   من تاجیک هزاره و فارسیوان و قزلباش و ایماق را یک قوم میدانم و به هیچ عنوان حاًضر نیستم بین ایشان اختلاف داده شود ایماق تاجیک است تاجیک قزلباش است تاجیک هزاره است و هزاره تاجیک است و تاجیک فارسیوان است و فارسیوان هزاره است این توطیه جدایی ما از قبیله پرست ها شروع شده است رمز پیروزی وحدت مردمان فارسی زبان ایران این است که خود را شاخه شاخه نساختند و همه یک نام شدند اما ما فارسی زبان های افغانستان تا آنگاهی که تکه تکه باشیم بر ما اختلاف می اندازند و بالای ما ظلم میکنند و حکومتشان را برما تحمیل میکنند بیدارشوید اگر شما بیدار نشوید فرزندان نسل نوین فردا شما را سرزنش میکنند که چرا برایشان مظلومیت را ارث دادید.

شما به پشتون ها نگاه کنید پختون و پشتون غلزایی و و درانی وقت منافع قومی وحدت دارند' کردها را ببینید کرد سورانی و کرد گورانی و کرد کرمانجی و اورامانی و زازکی همه خود را کرد مینامند با آن که اختلافات شاخه ای دارند وحدت کردی دارند اما ما فارسی زبان های افغانستان متاسفانه با توطیه قبیله پرست ها وحدت و انسجام خود را فراموش کرده ایم.
امیر خراسانی

>>>   سلام برادران عزيز !
فارسي زبان ها را به دو حصه عمده تقسيم نموده بودند كه به نام هاي هزاره و تاجك ياد ميكردند. بحمد خدا و از بركت جوانان دانشمند امروزي ما تاجك ها و هزاره ها كه در اصل يك قوم و يك زبان اند دوباره باهم متحد شده و تحت يك نام كه عبارت از فارسيوان است يك قوم واحد شده اند. قزل باش و سيد و ايماق فاميل هاي فارسيوان اند فعلا تحت يك نام كه عبارت از فارسيوان يا فارسي زبان است ناميده ميشوند.
خداوند بركت دهد اين جمعيت ٨٤ درصدي را.
چشم دشمنان كور.
قربانعلي فارسيوان

>>>   تا به کی اولاد افغان تا به کی
تا به کی پشتون و اوغان تا به کی
کوکوی مرغ سحر آمد به گوش
خُر خُر خواب ای تاجیکان، هزارگان و اوزبیکان تا به کی
یک بار هم اگر شود، این طلسم و طوق سلطه استبدادی یک قوم ... فروش باید بشکند و این طلسم شکنی باید از یک نقطه آغاز شود. چه خوب که انتخابات پیش روی نقطه عطف و آغازین این ‌ار خیر باشد. تا به کی اقوام دیگر باید آویزان یک قوم خاص باشند. بگذارید قوم که ادعای اکثریت میکند میان خود شان ریس و دو معاون انتخاب کنند و این اقوام مظلوم دیگر بالاخره بدون نظر داشت برتری جویی و منم منم گفتن ها یکبار برای همیشه متحد واقعی شده در یک تکت انتخاباتی قرار گیرند. و الی حتی اگر آویزان هم شوند در تکت های دیگر، بازهمآن خرک خواهد بود و همان درک و همان تحقیر و ظلم و استبداد و حقارت .... به امید افغانستان آزاده، سربلند و عاری از ظالمان و وطن فروشان و فروشندگان دین و مردم و خاک و ناموس، ولو از هر قومی باشد.
عبدالرازق کندزی

>>>   تاجیک های واقعی
کسانی که جرات و شهامت این را دارند که خود را تاجیک می نامند (زیرا باور دارند که افغان هویت قوم عزیز پشتون است) و فعالانه بر علیه سیاست های فاشیستی، قومی - قبیلوی و «تحمیل» زبان، فرهنگ و هویت قومی بالای خود و دیگران مبارزه و مقاومت نموده و طرفدار دموکراسی، عدالت اجتماعی و حقوق شهروندی می باشند
؛kabul

>>>   تاجیک های مزدور (فروخته شده و معامله گر)
———————---------—————
کسانی اند که برای آنها هیچ ارزشی به شمول ارزش های قومی یا زبانی - فرهنگی به بهانه های منافع والای مردم و مصالح علیای کشور یا منافع شخصی و رسیدن به مقام های عالی دولتی مفهومی نداشته، عملا در خدمت سیاست های فاشیستی و قومی - قبیلوی قرار داشته و مصروف پر کردن جیب های خود می باشند. گر چه در ادبیات امروزی کشور آنها را «معامله گر» می نامند؛ اما بهتر است آنها را «مزدور» نامید، زیرا هر کسی که برای آنها مزد بیشتر بدهد، در خدمت آنها قرار می گیرند؛ در حالیکه در جریان مبارزات دموکراتیک هیچ حرکت، تشکل و همسویی بدون گفتگو، تفاهم، معامله و لابیگری با سایر افراد، گروهها، احزاب، نهاد ها و دولت ها امکان ندارد
؛kabul

>>>   Khurasani gedeeld.
چه كسى متعصب و فاشيست است ؟
ما كه از قانون و هويت و تمدن و اقتدار سخن مى كوبيم يا تو كه تمام تاريخ و تمدن و هويت را به يك تار عنكبوتى جعل، جهل و استبداد بسته اى ؟

من از تمام شهروندان پشتون ( افغان) كه اهل خرد و انديشه و انصاف هستند، سوال مى كنم ، كه من نوعى به عنوان ميراثدار تمدن ، فرهنگ و تاريخ خراسان در گجايى اين هويت و نماد هاى ملى افغانستان قرار دارم ؟

نماد هاى اقتدار و ملى يك كشور اين ها مى باشند.
نام كشور: افغانستان
١- سرود ملى : به زبان افغانى ( پشتو)
٢- واحد پول كشور: افغانى
٣- مليت : افغان / افغانى
٤- نشانهاى درجه اول : وزير محمد اكبر خان / وزير محمد ايوبخان / ملالى ، همه افغان
٥- اصطلاحات ادارى ( ملى) : افغانى ( پشتو)
٦- متن اعتماد نامه ها : به زبان افغانى
٧- تاريخ رسمى : مطابق روايت جعلى افغانى
٨- قانون نانوشته : رئيس جمهور بايد افغان باشد.

جوانان عزيز !
هيچ كدام از موارد بالا تابو نيست ، هيچكدام ساحه اى ممنوعه نيست ، با متانت ، مدارا و مبارزه مستمر همه اى اين نماد ها را بايد به چالش گرفت و مورد بحث قرار داد.
اما فعلاً شناسنامه ها در اولويت قرار دارد و زمان آزمون نمايندگان پارلمان فرارسيده است تا قانون را با دوثلث آراء برگرداند.

>>>   AyarGroepsbeheerder
نام افغان منحیث نام شهروندان کشور با جعل، ریا، و تهدید در لویه جرگه سال ۱۹۶۳ از طرف باند قومپرستان پشتون آن وقت و به همکاری ظاهر و کاکا هایش بالا مردم تحمیل شد۰ پشتون ساختن کامل کشور یکی از پلان های شوم آنها بود که تا به حال ادامه دارد۰ افغان، اوغان، پتان، همه نام های مترادف برای قوم پشتون هستند، و با هویت دیگر قوم های ساکن اصلی این دیار هیچ ارتباط ندارند۰ تحمیل نام و هویت یک قوم بالای قوم های دیگر خیانت ملی است، و خاموشی علیه آن هم بُزدلی و خیانت ملی میباشد۰
خلاصه اینکه واژه افغان هویت تنها یک قوم است و نباید به هیچ بهانه و هیچ حیله بالای هویت دیگر قوم های کشور تحمیل شود۰ آنهائیکه روی تطبیق این موضوع پافشاری میکنند یا از تاریخ این مرز و بوم آگاهی ندارند ویا فاشیست هائی بیش نیستند۰
افغان اوغان یعنی پشتون، پتان پختون و ما اگر پشتون نیستم افغان نیستیم۰
واقعیت همین است۰

>>>   Groepsbeheerder
يك سياستمدار تاجيك حتى به همسرش هم جرئت نمى كند، بگويد: كه سمرقند و بخارا و تمام تاجيكستان و مرو و پنجده، جغرافياى طبيعى و آينده مشترك اوست !؟ اما يك سياستمدار پشتون در فضاى عمومى و خصوصى با جرئت و جسارت اعلام مى كند؛ كه جغرافيايى او تا رود اتك است ا

>>>   مطلقاً موافق! بارها داد زده ایم که از هویت استفادۀ سوء نگردد، هویت ملیتی الزاماً نمیتواند هویت سیاسی باشد و استاد ربانی (روح اش شاد) چه سخن برحقی گفته اند که هر تاجک یا فارسی زبان نمیتواند جمعیتی باشد!
میهن زرغون

>>>   ازتحریری فوق بدانید که فهم واستعداد صالح وعبدالله چقدر از عطامحمد بلند تر است - اینها دپلومات وسیاستدان اند نه عطاـ بدین لحاظ جمعیتی ها اشتباه میکنند عقب عطا میروند

>>>   سلام دوستان عزیز خودم ازپشت پشت تاجک هستم ولی از افغانیت خود هرنمیگذارم.درین سرزمین نمام اقوام تاجک پشتون هزاره ازبک وغیره قرن ها با نام افغان باهم یکجا یکجا زندگی نمودیم. اکنون چند جاسوس و مزدور که میخواهند مابین ما نفاق و دوشمنی اندازد هدفش جز بدبخت نمودن ما مردم د یگر چیز نیست. هوشیار و اگاه باشید.
با احترام.

>>>   تاجک بودن یا نبودن به شرایط وزمان مر بوط میشودمثلا : اگر موضوع وزارت وریاست جنرالی باشد تنها پنشیری ها تاجک هستند اگر موضوع رای دادن ورعیت بودن باشد بدخشی ها تخاری ها هراتی ها غوری ها بادغیسی ها تاجک هستند

>>>   تعداد زیاد پنشیری ها تذکره هایشانرا تغیر میدهند ومیگویند مادر کلانم یا پدرکلانم اصلا از قوم منگل یا صافی ویا زدران یا سدوزی وغلجائی بوده اند

>>>   اگر مردم انتظار داشتند که عبدالله از آنها نمایندگی کند به ویژه مدافع فرهنگ و هویت شان باشد؛ اشتباه بود. چون عبدالله عبدالله چنین دغدغه‌ای ندارد. اما، ریاست اجرایی تنها جای عبدالله نیست، آنجا صدها تاجیک و فارسی زبان در سطح مشاور و مامور حضور دارند. چرا ایشان نسبت به جعل هویت خاموش اند؟ ریاست اجرایی مکان ابدی و ماموریت عبدالله ماندگار نیست ولی خاموشی در برابر جعل هویت ننگین است!

>>>   Arman
ریاست اجرایه لانه فساد اخلاقی است. سکرتر بازی جریان دارد. اسناد زیاد بدستم رسیده.

>>>   Serat gedeeld.
امرالله صالح به دنبال چيست ؟
#تحليل و بررسي بنده نشان داده است كه سران تاجك در پي از هم پاشيدن و تجزيه نمودن تاجكها و سپردن قدرت به دست #اقوام #پشتون ميباشد

سران تاجك مانند هميشه سران پشتون را بهتر و موفق تَر و يك ....وفادار امريكا خوانده به همين حساب است كه
سران تاجك غيرت ....فروشي را ندارند

نقد و نظر
ايا امرويك خاين است؟
ايا امرؤ به نفع غني پشقل زي سياست بازي ميكند ؟
ايا امرو يك مار استين است ؟
چرا سران تاجك و بخصوص امرؤ از خود خاموشي اختيار كرده در مقابل تذكره ها ؟

چي فكر ميكنيد چند گرفته باشند بخاطر فروش هويت من و تو ؟!

با محبت سيرت

>>>   به همه چای ناخوردهگان که در فوق کمنت داده اند!!
تاجکان تاریخ پر از ریخ دارد:
1- یک هزار وچندسال قبل سامانیان دولت را تشکیل وبه زمین افغان هجوم اوردند. این دولت دولت اولین واخرین تاجکها است! بخارا را میگزاین با امیر مرتد ان که با یازده زنش به افغانستان گریخت اما جهاد نکرد
100- کمنیزم را حمایه کرد
از زبان و فرهنگ تاجیک گزشتند از اسلام گزشتند
- درست است فارسی زمانی زبان علم وفهنگ بود اما امروز ّشتو از زیر سینه اش زنده برامد و زبانها خارجی جای همه را گرفت و با ّشتو یکجا به گودال تاریخ میافتد
زبان تاجیک (شعر تاجک) همواره قهرمانان قومهای دیگر را ستایش کردند

>>>   تاجیک ها چه قبل و چه بعد از اسلام از اصلی ترین اقوام ایرانی به حساب می آمدند طوری که در دربار و ارتش ایران نقش بارزی داشتند اما بعد از جدا کردن تاجیک از بقیه اقوام ایرانی این قوم هیچوقت دیگه به زمان سابق خودش برنگشت.

>>>   باید برای یک بار و آخرین بار یک طرعه شود.
این وطن یا از همه شود یا ار هیچ کس.
پاکستان پستون های خود را میراند تا ازشرشان بی غم شود و سیم خاردار گرفته تا برگسته نتوانند.

>>>   انسان باید چقدر بی شرم باشد تا...!!!

آیا میدانید جنجال غنی و دوستم چی وقت و از کجا آغاز شد؟ شاید برای تان تعجب آور باشد اما حقیقت است. جنجال دوستم و غنی از اولین جلسه کابینه حکومت وحدت ملی شروع شد.

در اولین جلسه کابینه اشرف غنی به طرف جنرال دوستم نگاه میکند و با پر رویی و بی نزاکتی تمام به او میگوید که جنرال صاحب خو به کارهای سیاسی و تخنیکی چندان علاقه و صلاحیت ندارد؛ بناً او مسول امور جوانان و ورزش باشد؛ دانش صاحب با وزارت های عدلیه و کار و نمیدانم چی همکاری کند.

جنرال دوستم اگرچه ناراحت اما به خنده به او میگوید مگر من رونالدوی افغانستانم؟ و از جلسه خارج می شود. اشرف غنی هم هیچ اعتنایی به او نمی کند و دوستم حتی صلاحیت استخدام یک مامور را هم ندارد.‌.. بالاخره بعد از دو سال جنرال طالب کش تصمیم میگیرد که به غورماچ به جنگ طالبان برود. در مسیر راه هم به راه اش کمین افراز میکنند. بالاخره صبر دوستم لبریز می شود و خودش همه این حرف ها را میگوید: 👇

و بعد از آن غنی خیل ها (اتمر، استانکزی و رحیمی) به شدت به فکر دسیسه سازی می شوند و فایق ها و ایشچی ها را جذب و بر ضد دوستم به تبلیغات می پردازند ...
تا آنکه پروسه ایشچی قبل از فایق به موفقیت می رسد و جنرال طالب کش را توسط رسانه های مزدور به سطح بین المللی همانطور یک فرد معرفی می کنند. و بالاخره از وطن تبعید می شود... و در دنیای تبعید از روی مجبوری با نور و محقق ائتلاف نجات را تشکیل میدهد. پسان سران ائتلاف نجات برای دوستم در کابل با سفارت های خارجی لابی گری میکنند...چنانچه آقای محقق و نور در جلسات علنی در کابل حکومت و خارجی ها را هشدار دادند 👇👇👇👇👇👇

در همان روزها غنی خیل ها قیصاری را گرفتار و افرادش را مظلومانه لت و کوب و حتی کشتند.. اینجاست که بخت به جنرال بیشتر یاری می کند و ترکتباران خشمگین بخاطر رهایی هرچی عاجل قیصاری و محاکمه افراد دخیل در رویداد به جاده ها میریزند و این اعتراضات باعث می شود جنرال به کشور برگردد و دستور پایان اعتراضات را صادر کند و قیصاری همچنان در بند میماند.

و اکنون هم فایق را والی فاریاب مقرر کرده اند و او در فاریاب خود را رهبر معرفی میکند و عملا میگوید که دیگر اجازه نمی دهم دوستم مردم ما را به معامله بگیرد و...

اما با این همه زشتی، بی مهری و ناسپاسی باز هم اشرف غنی بی شرمانه از دوستم میخواهد تا در کنارش قرار گیرد. انسان باید چقدر بی شرم باشد تا به این همه تعهد شکنی باز هم به دوستم رجوع کند؟

هیچ عقل و منطقی قبول نمی کند که جنرال باز هم در کنار غنی قرار گیرد.
نازنین

>>>   پروفیسور ستارسیرت بهترین گزینه به نامزدی کرسی ریاست جمهوری است.

>>>   در 2002 کابل آمدم. به وزارت خارجه رفتم و درخواست ملاقات با وزیر خارجه نمودم. عبدالله را دیدم و قانونی را دیدم و.... کابل شهری بود مطلق ویران شده اما در کنترول تاجیک ها. اما امروز؟

هزاره ها در 2002 هم نقش نمادین در سیاست داشتند و امروز همان نقش نمادین باقی است. لیکن بازنده ی بازی نخبگان فاسد در دوره ی پس از طالبان، سران تاجیک است. البته، این بازی تنها بین نخبگان سیاسی- اقتصادی اقوام که سخت فاسد اند در جریان است. مردم عادی در این بازی نه سود می برند و نه زیان می کنند. می توان گفت کابل فعلی یک تغییر داشته است: در 2002 نقش "کیا بیای شهر" در دست پنجشیری ها بود و این نقش در 2018 به پشتون ها رسیده است. الباقی مسایل چون گذشته است و حل نشده باقی ماند. فقر، آلودگی، بیکاری، بی عدالتی و بی قانونی و... همان است که بود.
چرا نخبگان تاجیک از فرصت طلایی 2001 به وضعیت 2018 تنزل کردند؟ به نظر من سه دلیل دارد:
1. اختلاف: حتی قانونی در بن با ربانی در افغانستان سرناسازگاری اختیار کرد.
2. پول: گزارش های چاپ شده می گوید حتی از روزهای اول کار آنها خیلی به پول اهمیت می دادند.
3. فاصله با بدنه ی جامعه

جعفر رسولی

>>>   همی جمعیتی ها بخاطر متاع و بقا ، معامله ها و پروتوکول هایی با امریکا کرده اند که زبان شان گنگ و آه کشیده نمیتوانند چون امریکا فلم ها ، اسناد ، امضا ها و اسنادی از جمعیت خصوصآ شورای نظار بدست دارند که افشا هریک آن خودکشی و جام زهر برای ایشان ( جمعیت و شورای نظار ) است و جمعیتی ها در مورد امریکا بسیار کوشش میکنند که خدای ناخواسته امریکا خفه نشود
زیرا نقاب ها پایین ، چهره ها افشا و جل ها از آب میبراید
آمنه سلجوقی

>>>   به این معنی که دربین ما تاجک ها بدون لطیف پدرام و صلاح الدین ربانی کسی دیگری نیست...
حمیدالله فرخاری

>>>   رهبران جهادی جمعیتی که رهبری تاجیکان آزاده را نیز بدوش داشتند ، امتحان خویش را نزد عام دادند ودراین امتحام کاملآ ناکام مانده اند ، تمام رهبران جهادی تاجیک با آغاز اشغال امریکا تا کنون مصروف پول اندوزی ، مافیا قدرت و همخوان با سیاست های نظامی وسیاسی امریکا در حرکت بودند ، بجزء داکترپدرام که مردانه درمقابل فاشیستان قبیله ایستاد وبرنامه مدون خویش را نیز به اطلاع مردم رساند ، پس بیاید اینبار ازاوپشتیبانی کنیم ، ازکله این جهادی های پول پرست خو ما خیری ندیدیم بجزء از چور چپاول غارت وهمدستی با فاشیزم قبیله.
کوه کن

>>>   تجاران سیاسی هیچوقت به درد مردم نخورده ونه میخورد اینها همیشه درفکربلند منزلها اند

>>>   کسانی که کافران را دوست خطاب می کنند واز اوامر شان اطاعت میکنند انها همو کسانی اند که به کافران نزدیک هستند چی امریکا باشد جی روس کافر - کافر است خداوند ج میفرمایند هرګز کافران را دوست نګیرید چرا انها اهداف خود به پیش می برند .

>>>   نویسنده محترم خودت فقط توهین وتحقیر به اقوام شریف تاجک کرده ای فکر کنم خودت یک انسان بسیار ماجراجو و توهمت گر هستی ،سران تاجک همه خوب اند اما اینکه آنها تشنه قدرت اند و. هر کدام شان میخواهد قدرت داشته باشد و. نیز نقطه ضعف شان در عدم انسجام شان است البته در برادرهای هزاره ما در برادرهای پشتون ما هم چنین ضعفی وجود دارد اما اینکه برادر پشتون با تاجک یک به همی بخاطر رییس جمهور شدن را تشکیل میدهند کار نیک است این کار شان همبستگی افغانها مسلمان را نشان میدهد
عبدالله ریحان

>>>   عبدالله ریحان با عرض تاسف خودت همیشه هرگاه منافع پشتون ها باشد از پشتونها جانب داری میکنی اما هرگاه تاجیک یا هزاره و بلوچ و ازبک بخواهند عدالت خواهی کنند و از ستم هایی که بالایشان بوده گپ زده شود میگویی سخن نگویید مبادا سمتی و لسانی شود خب خراسان حقیقت تمدن و افتخار مشترک ماست که این اوغانیسم ها میخواهد با خودخواهی آن را محو کند و فرهنگ پشتونی خود را حاکم بسازد ما هم زیر بار ظلم و زور و تقلب نخواهیم رفت.

>>>   اقای تاجیک جان خراسانی
مشکل شما زیاد است . بدرد افغانستان واقعا نمیخورید بهتر است کوله بار خو درا جمع و راهی تاجیکستان شوید. این تمنا های رومانتیک تانرا همچنان ادامه دهید از لحاظ دماغی برایتان سود مند است. در افغانستان همه ی ملیت ها باید به هم یرابر باشند و در این راستا مبارزه ی سخت جریان دارد . پشتون و تاجیک دو روی یک سکه اند . ما بدست خود تیشه به ریشه ای خود میزنیم .ما خوشبختانه رنج ها و درد های بیوطنی را با مشقات ان چون کرد های ایران عراق و ترکیه ندیده ایم و یا چون فلسطینی ها که به خاطر یک بلست خاک در بدر و اواره اند . ما بدست خود بنام این و ان خود و کاشانه و اشیا نه ای خود را برباد میدهیم. شما از بیرق سه رنگ شکایت دارید خدمت شما باید گفت که بیرق سه رنگ با شعاع افتاب و کتاب ممثل ادوار مختلف تاریخی کشور ما است و هیچ نوع ارتباطی با پشتون ندارد. شما به تفصیلاتی که ببرک گارمل در مورد بیرق ج.د.ا. از لحاظ تاریخی در مقابل کاخ ریاست جمهوری در روز بر افراشتن بیرق سه رنگ داده است بدون تعصب مراجعه کنید تکلیف تان رفع میگردد .احمد ظاهر پشتون بود اما بهترین اهنگ های فارسی دارد
شما این ارمان های مبتذل خودرا باخود به گور خواهید برد وملت مسلمان افغانستان کما فی السابق در وحدت ویک پارچگی زندگی خواهد کرد وبیرق سه رنگ افغانستان برای ابدالابد سه رنگ خواهد ماند ونام افغانستان برای همیش افغانستان خواهد بود و شما خراسانیان اختیار دارید که اگر تابعیت افغانستان راقبول دارید میتوانید بدون کدام مشکل در افغانستان زندگی بکنید درغیران دروازه ها و مرزهای افغانستان به روی تان باز است میتوانید به کشورهای ابایی تان برگردید
حامد گوینده از ترابلس

>>>   صلاح الدین ربانی فاسد نیست ؟؟؟؟
یکبار لسا کارمندان سفارت خانه هارا ببینید چند فیصد اوام ودوستانش هستند؟ همین خودش فساد است

>>>   ...چه لزومی دارد در یک افغانستان صدها نفر از چند قوم خود را کاندید کند. اگر همگرایی کند ان را خایین میدانید و اگر خانه نشین باشد ترسو میخوانید و اگر صدایی جدایی سردهد ان را ازاد مرد و شجاع میخوانید . این یعنی تبلیغ و ترویج نفاق

>>>   باخت در خود خواهی و نفاق است اگر چه فردی مزایایی زود گزر دارد.
تمام شریان های اقتصادی تمام پست های اجرایی و بلااخره تمام پست های استخدامی منابع بشری ها و نهایتا کمیسیون های ارزیابی بورد های تعینات سیستماتیک روز به روز به شبکه های خاص تعلق گرفته و میگیرد .حین دخول و معرفی ان نخست انها تحت نام شفافیت و مبارزه با فساد خود را از جمله وفاداران ریس جمهور دانسته .در زوترین فرصت آعاز کار تلاش به منابع عایداتی مینمایند.بدی کار در اینست که اگر از جمع ریس ج بود خو مشکل نه جدی است ونه مطبوعاتی میشود و اگر از تیم دیگه بخش بود وای به حالش که قبل از محاکم از طریق تلویزیون ها او را وقت اعدام شخصیتی مینمایند.
بیدار باشی متحد باشید ورنه همه نابود میشوید.

>>>   مرزبندی های تعیین کنندهً دوست و دشمن از نژاد و زبان و عقیده و دین و مذهب ، رنگ نگذشته و تشخیص و تمیز داده نمی شود، مرزبندی های دوست دشمن از اعتقاد و التزام به آزادی و حق حاکمیت مردم ( دموکراسی) و قوانین حقوق بشر جهان گذشته و تعین میکند. در غیر اینصورت کشور به این شکل و وضع کنونی در جنگ و کشاکشهای قومی ، نژادی، دینی و مذهبی و در فقر وفلاکت و عقبماندگی باقی خواهد ماند. پیروز باشید.

>>>   کی گفته که عبدا لله و یا پدرام یا حزب جمعیت نمایندگان تاجیک ها اند . من تا جیکم رهبر و نماینده ای من میتواند یک پشتون یا یک ازبیک و یا پشه یی و یا نورستانی به حق انسان شایسته و قلب پر از عطوفت و عشق سرشار برای افغانستان میتواند باشد. ...

>>>   سر مایه دار ترین افراد کشورکه در جنایت وچور دست دارد نباید با آن اعتماد کرد. مانند عطاچور.
باشنده بلخ.

>>>   برادرهای بسیار نهایت عزیز انتقاد هردوی شما بالای چشمان ام که اظهار داشته اید که من پدرام را بدرد خور در افغانستان نمیدانم و فاشیست را چه پشتون زبان باشد وچه فارسی زبان ،هرگاه از زبان وقوم و. قبیله خود دفاع کند ودیگران را به نظر جهالت ببیند از نظر اسلام عزیز آن اشخاص و. افراد انسانهای درست نیستند زبان فارسی و. پشتو فقط وفقط وسیله تکلم و مباحثه ومناقشه است نه اینکه یک پشتون فارسی زبان را توهین کند ویک فارسی زبان پشتون را توهین کند کوشش کنیم فراتر از این حالت باشیم ما وهمه ماوشما برا ران دینی و. امت رسول اکرم صلی الله وسلم هستیم این اختلافات زبانی ولسانی و مذهبی را کنار بگزارید حق بین باشید ،این سخنان بیهوده دفاع از پشتون وتاجک کار بی ارزش ونادرست است همه افغانها گل یک باغ اند و. بوی متفاوت دارندو. به انتقاد برادر دیگرم که اظهار داشته است من از پشتون ها دفاع میکنم کمی به اشتباه رفته نزد همه اقوام افغانستان از پشتون ها و. تاجک ها وهزاره ها وازبک و ایماق ها و. پشه ای ها و. کوچی افغانستان برادران من اند که در دین الهی برابر باشند اگر ما وشما پشت این گپ. ها زیاد بگردیم وطن دربدر است از این بدتر میشود اما خوبتر نمیشود ،
برادر محترم من خود ام دری زبان و زادگاه ام کابل است اما پشتون برادرم است تاجکان برادرم است هزاره ها برادران ام بمانند ازبکها دیگر اقوام افغانستان ،این گناه بس بزرگ است که انسان مسلمان خود به قومگرایی داخل سازد الحمدالله شکر کشیم که مسلمان ایم و دارای عقیده اسلامی هستیم این بزگترین افتخار برای ملت افغانستان است
عبدالله ریحان

>>>   باید گفت در جهان امروز بدون اتکا به غرب شانس برای اینکه لا اقل سرنوشت خود را بدست بگیری وجود ندارد، کسیکه حتا یکار هم به کشور های سابق شوروی سفر کرده باشد از جانب غرب مردود است، زمان آن گذشت که نه شرق ونه غرب،باید مطابق زمان حرکت کرد،وهم احزاب اسلامی مانند جمعت دیگر برای غرب جالب نیست،بنأ باید دیگ اقوام هم هشیار شوند که به که باید اتکا کنند،در حالیکه روسها کاملا قابل اعتبار نستند،پس به این نتجه میرسیم که کوچی ها از ما ها کردههوشیارترند.

>>>   خدا نکند روز که تاجیکهای دنیا گرابه قدرت برسند ما در درسفارت خانه وهمه ای قونسلگریهای افغانستان در ایران شاهد باند بازی های آنهای آنان هستیم که مجموعه ای نمایندگی کشور را در ایران به خانه ای تاجیکان تبدیل کرده و زن و مرد ، پیر و جوان از این تبار قومی در آنجا جمع شده و کارهای قوم خویش را بدون هیچ نوبتی و از طریق رابطه بیرونی انجام میدهند که نمونه ای عین آن همین داستان ( تأیید تذکره، تثبیت هویت و پاسپورت ماشین خوان ) است شما هیچ تاجیک را در صف مشاهده نمی کنید آنان براحتی داخل سازمان راه داده می شود و کارهای آنان در یک روز و فورا انجام می گردد، کارمندان ( تثبیت هویت) حتی با کافی نت های اطراف سفارت و قونسلگریها وارد معامله شده و به آنان رمز سایت سفارت داده تا ثبت نام کنند از پولی به این کارمندان میدهند در حال که سایت بر روی عموم مردم بسته است اما نوبت همچنان روزانه داده می شود . این یک نمونه کوچک از کار تاجیک های بی دین اند .
مهاجری از ایران .

>>>   ...
از طرف همي مجموعه هاي"روزمره" به نام احزاب مه ميشرمم.
شش ماه ديواني ما كردند كه انتخابات پارلماني بايد از سيستم بايومتريك كار گرفته شود.غني كه تمام اسباب و امكانات در اختيارش است، گفت درست.چنان با همو سيستم بايومتريك خود شان انتخابات را مهندسي كرد كه يكتا صداي مخالف خود را به پارلمان راه نداد و مجموعه هاي بي برنامه تحت نام احزاب را شكست فاحش داد.حالي اين مجموعه هاي شكست خورده در انتخابات پارلماني حيران اند كه چه كنند.دوباره همين بي برنامه ها آمده اند و بر دُهل بايومتريك در انتخابات رياست جمهوري ميكوبند،فراموش كرده اند كه ابزار هنوز دست غنيست يعني همان اش است و همان ديگ و غني براي بار دوم چنان"كَله زَنگ"شان خواهد زد كه تا پنج سال آينده به حال نيايند.
اينگونه اين مجموعه هاي بي هدف و برنامه يك بار ديگر خيانت نابخشودني را در حق مردمِ راه گم كرده ي ما مرتكب خواهند شد.باز كله هاي ما خواهد بود و شمشير فاشيزم.

يگانه آدمي كه غني و تيم فاشيستكش را دچار سراسيمه گي كرده و مي كند لطيف پدرام است.

برادر ! نميتوانيد، بياييد حمايت و اقتدا كنيد تا اين مرد جامعه و مردم را به سر منزل مقصود راهنمايي كند،شما كه در هژده سال نتوانستيد كاري كنيد در هژده صد سال دگام نخواهيد توانست.پدرام هم طرح دارد هم برنامه ،هم هدف هم ،راهكار هاي تجربه شده و علمي ،هم از صد پدر شما هم شجاع تر است و هم آنچه ميگويد بر آن باور دارد.

دگه به لحاظ خدا مردم را در چار راهي حادثه تنها گذاشته فرار نكنيد.سنگي را كه بلند كرده نتو انستيد بوسه زده بر جايش بگذاريد.

>>>   عبدالله ریحان تو خود در همان حال که گپ از اتحاد و برادری میزنی سعی و کوشش داری مرا افغان بنامی من خود را تاجیک مینانم و هیچ گاه نخواهم افغان شوم زور و اجبار نمیشود گفتی مسلمان هستیم گفتارت روی چشم ماست برادری مسلمانی داریم اما ما افغان و پشتون نبودیم و هیچ گاه اوغان نخواهیم شد ما را با ای گپ های فریبنده مشغول نکن من گمان میکنم تو خودت پشتون میباشی چرا به همه اقوام کشور خراسانی را خطاب نمیکنی خراسانی یک نام تاریخ و تمدن و با باسابقه ماست و هیچ نسبت قبیله ای با هیچ یک از اقوام ندارد بلکه نام حقیقی تاریخی منطقه ما و نیاکان و اجداد مااست.
شیرعلی

>>>   رهروم مقصد امکان به خراسان یابم
تشنه‌ام مشرب احسان به خراسان یابم
گرچه رهرو نکند وقفه، کنم وقفه از آنک
کشش همت اخوان به خراسان یابم
دل کنم مجمر سوزان و جگر عود سیاه
دم آن، مجمر سوزان به خراسان یابم
برکنم شمع و وفا را به خراسان طلبم
کاین کلید در رضوان به خراسان یابم
طلب از یافت نکوتر من و مرکوب طلب
کن براق از در میدان به خراسان یابم
عزم جفت طلب است و طلب آبستن یافت
یافت را در طلب امکان به خراسان یابم
لوح چل صبح که سی‌سال ز بر کردم رفت
بهر چل صبح دبستان به خراسان یابم
در جهان بوی وفا نیست و گر هست آنجاست کاین گل از خار مغیلان به خراسان یابم
هفت مردان که منم هشتم ایشان به وفا کهفشان خانهٔ احزان به خراسان یابم
سالکان را که چو دریا همه سرمستانند
چون صدف عرفهٔ عطشان به خراسان یابم
از سر زانو کشتی و ز دامان لنگر
بادبانشان ز گریبان به خراسان یابم
بی‌سران را که چو گویند کمر کش همه را
طوق سر چون سر چوگان به خراسان یابم
ز آتش سینهٔ مردان که ز دل آب خورند
جگر آتش بریان به خراسان یابم
همه دل گوهر و رخ کرده حلی‌دار چو تیغ
تن خشن پوش چو سوهان به خراسان یابم آهشان فندق سربسته و چون پسته همه
ز استخوان ساخته خفتان به خراسان یابم
دل مرغان خراسان را من دانه دهم
که ز مرغان دل الحان به خراسان یابم
مرغ دل را که در این بیضهٔ خاکی قفسی است دانه و آب فراوان به خراسان یابم
بس که پیران شبیخون به خراسان بینم

امیرخسرو(بلخی) خراسانی

>>>   بوی جوی مولیان آید همی
یاد یار مهربان آید همی
ریگ آموی و درشتی راه او
زیر پایم پرنیان آید همی
آب جیحون از نشاط روی دوست
خنگ ما را تا میان آید همی
ای بخارا! شاد باش و دیر زی
میر زی تو شادمان آید همی
میر ماه است و بخارا آسمان
ماه سوی آسمان آید همی
میر سرو است و بخارا بوستان
سرو سوی بوستان آید همی

امید را آن روز است که با ایران و تاجیکستان و (سمرقند و بخارا)ی پارسی گوی در آن سوی آمو یکجا شویم و خراسان و تمدن افتخاری خود را احیا کنیم
سلام بر مولوی بلخی و سنایی غزنوی و خواجه عبدالله انصاری هروی رودکی سمرقندی و فارابی و ابوریحان و ابوعلی سینا و خوارزمی و زکریای رازی و فردوسی و جامی و عطار و خیام نیشابوری و حکیم سبزواری و بابا طاهر همدانی و سعدی و حافظ شیرازی ظهیر فاریابی و شمس تبریزی و هاتف اصفهانی ناصرخسرو بلخی و فرخی سیستانی سلام بر غیاث الدین جمشید کاشانی و خواجوی کرمانی و عارف قزوینی و نظامی گنجوی و امیرخسرو و بیدل دهلوی و اقبال لاهوری و ادیب پیشاوری و..

آفرین و مدح سود آید همی
گر به گنج اندر زیان آید همی

>>>   چون از کوه های سلیمان آمده .از کیسه خلیفه فير میکند.اصلا شما جغرافیا میدانید چه است اگر جغرافیا را تا آخر میدانستید هیچ وقت خیلی راحت اراضی را مشخص نمی کردید.رود اتک به گردنت بخورهد

>>>   من فارس هستم از ولایت سمنگان هستم رهبر من فعلا داکتر صاحب غنی است شاید هم فردا یک ازبک ریس جهمور شد.من از آن هم اطاعت میکنم.لعنت بر آن کس که در بین اقوام افغانستان تفرقه می اندازد

>>>   خبر خوش برای #تاجیک تباران عزیز بخوانید از حقایق باخبر شوید.
واقعیت که قبیله گرایان از نشر آن در هراس اند و پیش از آنکه نشر شود با تبانی با سفارت آمریکا و انگلیس خواستند مانع آن شوند و با تقلب مانند انتخابات گوسفندی خواستند که ارقام تخیلی نفوس را ارایه کنند و چون میدانند که نفوس شان نظر به سرشماری واقعی آنطوریکه فکر میکردند خیلی پایینتر از آن بود یک باره اعلان کردند که نفوس افغانستان در حدود 35 یا 36 میلیون نفر است ومیخواستند که برای 5 یا 6 پشتون های پاکستانی هم شناسنامه توزیع کنند و آن را شامل نفوس افعانستان گردانند اما خوشبختانه که حقیقت هیچگاه پنهان نمی ماند و این هم نتیجه سرشماری سال 1396 که توسط سازمان های معتبر جهانی با همکاری ریاست ثبت احوال نفوس صورت گرفته و غنی مانع اعلان رسمی آن گردید، نتیجه و واقعیت نفوس شهروندان چنین است.

#تاجیک 45.6 %
#اوغان (پشتون) 26.4%
#هزاره 13.1%
#اوزبیک 7.2%
#ترکمن 2.2%
#اقوام دیگر 5.5%

ХУШХАБАРИ ФАВРӢ – 45,6 фоизи аҳолии Афғонистон тоҷиканд (яъне 15.504млн нафар тоҷик)

Сафорати Амрико ва Ангилия натиҷаи баҳисобгирии аҳолиро, ки ду сол пеш дар Афғонистон гузаронда буданд нашр кард.Инро давлати фошистии қавмгарои паштунии Ғани то ба ҳол пинҳон нигоҳ медошт.

Аз 34 млн. ахолии Афғонистон:
1.ТОҶИКХО-45,6 ФОИЗ.
2.Паштунҳо (Афғонҳо) 26,4 фоиз.
3.Хазораҳо 13,1фоиз.
4.Узбекҳо 7,2 фоиз.
5. Туркманҳо 2,2 фоиз.
6.Дигар кавмҳо 5 фоиз.

Ба хамаи мардуми Афғонистон маълум гашт, ки паштунҳо (АФҒОНҲО) ақалиятро (қисми ками аҳолиро) ташкил медиҳанд. Онҳо дар давоми 100 солаҳо инро пинҳон нигоҳ медоштанд.Дар охир хақиқат ғалаба кард.

ХАМАИ ТОҶИКОНИ ДУНЁРО БО ИН ГАЛАБАИ БУЗУРГИ ТОЧИКОН ДАР АФГОНИСТОН МУБОРАКБОД МЕНАМОЯМ.
Хохишмандам,ки ин хушхабарро ба хамагон расонед.

>>>   او برادر فکر میکنم از تاجیکستان یک دوستی از ما تاجیکان اینجا پیام نوشته است که خط سیریلک خود را هم وارد ساخته است اما من همیشه برایم سوال است اگر مردم تاجیکستان اینقدر ادعای خراسان و فرهنگ نیاکان دارد و همه خیابان های خود را به نام شاعران و عارفان پارسی نام گزاری نموده است جرا هنوز خط روسی سریلیک استفاده میکند چرا خط فارسی نیاکان را جایگزین نمینماید تمام کشورهای آسیای مرکزی خط خود را واگردان کردند کشورهای ترکمانستان و آذربایجان و ازبکستان در حرکت بسوی ترکیه برای اتحاد ترکی خط خود را از سیریلیک تبدیل به لاتین کردند و قزاقستان در نظر دارد تا سال 2025 خط ملی قزاقها را به لاتین واگردان سازد در این بین یک کشور محصور فقط دارنده خط سیریلیک میباشد که تاجکهایش هیچ گاه نمیتوانند با دنیای فارسی زبانان ارتباط مکتوب برقرار نمایند گاهی برخی افغان ها این مسئله را میگوید و بر ما تاجیک ها خرده میگیرد که شما سمت روسیه روان هستید این انتقاد حق میباشد و دولت امامعلی رحمان هیچ جواب معقولی نخواهد داشت
اگر یک نفر از تاجکستان پیام ما را مشاهده میکند اگر دانست جواب ما را بدهد تا از حیرانی و تعجب دربیاییم
امیر مسعود (طالع) هروی

>>>   دیار ارجمند ما،
به بخت ما سر عزیز تو بلند باد،
سعادت تو، دولت تو بی‌گزند باد
ز دوری زمانه‌ها رسیده‌ایم
به زیر پرچم تو صف کشیده‌ایم، کشیده‌ایم
زنده باش، ای وطن، تاجیکستان آزاد من!
برای ننگ و نام ما
تو از امید رفتگان ما نشانه‌ای،
تو بهر وارثان جهان جاودانه‌ای،
خزان نمی‌رسد به نوبهار تو،
که مزرع وفا بود کنار تو، کنار تو
زنده باش، ای وطن، تاجیکستان آزاد من!
تو مادر یگانه‌ای،
بقای تو بود بقای خاندان ما،
مرام تو بود مرام جسم و جان ما،
ز تو سعادت ابد نصیب ماست،
تو هستی و همه جهان حبیب ماست، حبیب ماست،
زنده باش، ای وطن، تاجیکستان آزاد من!

>>>   امیر مسعودجان قبولدار استیم که این کار باید انجام شود تا ارتباط و اتحاد با برادران فارسی زبان ما خوب شود اما شما چرا این سرود و آهنگ ملّی سابق خود را تغییر کردید؟ آیا شما با اختیار خود بدل کردید ما هم همچونان در اینجا بعض کارها که از سوی دولت تاجیک است دلخوش نداریم اما مجبور استیم

وطن! عشق تو افتخارم
وطن! در رهت جان نثارم
وطن خاک پاکت بهشتم
وطن گلخنت لاله زارم
به من هر کجايی که باشم
تويی جانفزا ای ديارم
وطن عاشقم بر شکوهت
به از دُر بود سنگ کوهت
وطن قلب من هستيی من
بود رگ رگم پُر زخونت
ز تو همچو گل بشکفد دل
اگر در خزان يا بهارم
وطن عشق تو افتخارم
وطن در رهت جان نثارم

>>>   ای برادر تاجیکستان هم خراسان تو است
گر خراسان تن بود این پاره جان تو است
در بخارا و سمرقند و خجند و وخش و چاچ
ریشه فرهنگ اجداد درخشان تو است
کابل و بلخ و هرات و گنجه و مرو و حصار
همچو شیراز و سپاهان است، ایران تو است
مرز و بوم آریانا مرز و بوم حکمت است
گر فرو پاشیده است خاک پریشان تو است
ذره-ذره خاک اورا جمع می باید نمود
قطره قطره آب پاکش اشک چشمان تو است
رستمی باید که باشد حافظِ ناموس و ننگ
ورنه داغ بی وفایی نقش دامان تو است
شاعر: بهروز ذبیح الله از تاجیکستان

>>>   ص. 30 ترجمه کتاب تاریخی التنبیه مسعودی به زبان عربی در هزار سال پیش (345 ق / 956 م.) چنین آمده است:
و ما عقاید ایرانیان و نبطیان را در باره تقسیم معموره زمین... آورده ایم و گفته ایم که آن ها نقاط شرقی مملکت خود و مناطق مجاور آن را خراسان نامیده اند که خُر همان خورشید است و این نواحی را به طلوع خورشید منسوب داشته اند و جهت دیگر را که مغرب است، خربران نامیده اند که به معنی غروب خورشید است و جهت سوم را که شمال است باخترا و جهت چهارم را جنوب است نیمروز نامیده اند و این کلماتیست که ایرانیان و سریانیان که نبطیانند به آن اتفاق دارند.
در ص. 73 آن، چنین آمده است: پارسیان قومی بودند که قلمروشان دیار جبل«فلات ایران» بود از ماهات و غیره و آذربایجان تا مجاور ارمینیه و اران و بیلقان تا دربند که باب و ابواب است و ری و طبرستان و مسقط و شابران و گرگان و ابرشهر که نیشاپور است و هرات و مرو و دیگر ولایت های خراسان و سیستان و کرمان و فارس و اهواز با دیگر سرزمین عجمان که در وقت حاضر باین ولایت پیوسته است، همه این ولایت ها یک مملکت بود، پادشاهش یکی بود و زبانش یکی بود، فقط در بعضی کلمات تفاوت داشتند، زیرا وقتی حروفی که زبان را بدان می نویسند یکی باشد و ترکیب کلمات یکی باشد زبان یکی است و گرچه در چیزهای دیگر تفاوت داشته باشد چون پهلوی و دری و آذری و دیگر زبان های پارسی.

>>>   حکیم ابو القاسم فردوسی:
در این خاک زرخیز ایران زمین
نبودند جز مردمی پاک دین
همه دینشان مردی و داد بود
وز آن کشور آزاد و آباد بود
چو مهر و وفا بود خود کیششان
گنه بود آزار کس پیششان
همه بنده ناب یزدان پاک
همه دل پر از مهر این آب و خاک
بزرگی به مردی و فرهنگ بود
گدایی در این بوم و بر ننگ بود
کجا رفت آن دانش و هوش ما
که شد مهر میهن فراموش ما
که انداخت آتش در این بوستان
کز آن سوخت جان و دل دوستان
چه کردیم کین گونه گشتیم خار؟
خرد را فکندیم این سان زکار
نبود این چنین کشور و دین ما
کجا رفت آیین دیرین ما؟
به یزدان که این کشور آباد بود
همه جای مردان آزاد بود
در این کشور آزادگی ارز داشت
کشاورز خود خانه و مرز داشت
گرانمایه بود آنکه بودی دبیر
گرامی بد آنکس که بودی دلیر
نه دشمن دراین بوم و بر لانه داشت
نه بیگانه جایی در این خانه داشت
از آنروز دشمن بما چیره گشت
که ما را روان و خرد تیره گشت
از آنروز این خانه ویرانه شد
که نان آورش مرد بیگانه شد
چو ناکس به ده کدخدایی کند
کشاورز باید گدایی کند
به یزدان که گر ما خرد داشتیم
کجا این سر انجام بد داشتیم
بسوزد در آتش گرت جان و تن
به از زندگی کردن و زیستن
اگر مایه زندگی بندگی است
دو صد بار مردن به از زندگی است
بیا تا بکوشیم و جنگ آوریم
برون سر از این بار ننگ آوریم

>>>   از قیود هراس، آزادم؛ بنده‌ام عشق را و دل‌شادم
تیشه بر فرق خویش می‌کوبم، جان شیرین‌به‌دست؛ فرهادم
قصد دارم مخاطبم باشم، درد خود را به خویش واگویم
با مزاج تو گر نمی‌آید، پنبه و گوش؛ گفتِ استادم
ای من‌ام! ای مخاطب دردم! ای‌که گم کرده‌ای نشانت را
ای من! ای بی‌شناسنامه‌ترین؛ ای تو هم‌سرنوشت و هم‌زادم!
آریایی‌تبار، یعنی تو! رفته تاریخ، از فراموشت
آریایی‌تبار، یعنی من؛ برده تاریخ، اینک از یادم
چون گلوی پرنده خونین‌است، پنجه‌های برادرش طوفان
سرخْ‌مست از غرور نادانی، گشته‌ام طعمه، اوست صیادم
پای لُچ کرده بهر آزارم، دیو جهل و تعصب و ظلمت
مادرم را به فحش می‌بندند؛ میهنم را، زبان و اجدادم
تیغ، مانده‌ست گزمه بر جانم؛ تا بگویم که بنده افغانم
من مگر ننگ دارم از نامم، من مگر بی‌اساس و بنیادم
شهرت مادرم قمرگل نیست، هرکه نامی براش بگزیند
شهرت مادر من ایران است، آریاناست خاک آزادم
گفته‌ای: داغ می‌روی شاعر! هرچه باشد برادر ماهست
خوانده‌ام من برادرش عمری، خواهرم هم نخواند این آدم
جگرم سوخته‌ست از تبعیض، زین سبب قوغ واژه دَر دادم
زین سبب گُر گرفته‌ام چون‌که؛ می‌دهد تکّه‌تکّه بر بادم
باید از پای خویش برخیزم، کشورم نام کشورم باشد
ورنه پامال هر سگی هستم، ورنه بی‌پاسخ است فریادم
شاعر : طهماسبی خراسانی

>>>   عبدالله برای من، مرده ای متحرک است!

در دو انتخابات گذشته ریاست جمهوری، از حامیان سرسخت و ‌وفادار عبدالله بودم و با اندک پس اندازی که داشتم چندین برنامه در یکی از شهر های مهم انگلستان برگذار کردم و مردم را تشویق به حمایت از این عالی جناب نمودم.
دلیل حمایتم نه پول بود و نه ثروت و‌ نه هم چوکی و ‌قدرت، بلکه می خواستم یک تغییر کُلی و‌ اساسی در این کشور بوجود آید مثلاً آرزو ‌داشتم تا نظام سیاسی از ریاستی( تک محوری) به پارلمانی ( مردمی) تغیر یابد، والی ها و‌ شهردار ها انتخابی گردند، سرشماری نفوس کشور صورت پذیرد، شناسنامه های برقی توزیع گردد و در کُل تقسیم قدرت و منابع مهم کشوری، به شکل عادلانه و مساویانه در بین تمامی شهروندان کشور تقسیم گردد.

اما اعتراف میکنم که نهایت اشتباه نموده بودم، زیرا از کسی حمایت نموده بودم که توانایی چنین کارهای مهم و‌حیاتی را نداشت.

متاسفانه عبدالله نسبت صفات منفی متعدد از جمله ضعیف النفس بودن، زنچو بودن، معامله گر و ترسو بودن .... جرئت و‌ شهامت رئیس جمهور شدن را نداشت و اعتماد مردم را در بدل پول چند جوره دریشی با جان کری و احمدزی به معامله گرفت.

این انسان پست اندیش همین قدر فکر هم نکرد که چطور به روی و ‌روان مردم نگاه کنم، مردمی که عاشقانه و صادقانه به پای صندوق های رای دهی رفته و با شوق و‌ ذوق فراوان به این معامله گر رای دادند.

دردناک تر اینکه این انسان ترسو و بزدل، تنها به اساس یک تماس تلفنی اوباما، به روی حامیان خویش تف انداخته و از ریاست جمهوری صرفنظر نمود و با سیاه رویی و‌ سیاه فکری چوکی سمبولیک و غیر قانونی ریاست اجراییه را قبول و مقبول حال خود ساخت.

المهم!

نظر به معلومات نهایت موثق از ریاست اجرائیه، داکتر عبدالله به یکی از نزدیکانش گفته که محبوبیت غنی احمدزی نهایت کاهش یافته و حامیان دوره انتخابات ریاست جمهوری موصوف نیز از او روی گردان شدن آنگاه ماندم و‌ میدان انتخابات.

موصوف با بیشرمی و پست فطرتی به نزدیکانش گفته است که این بار ریاست جمهوری نوبت من بوده و به یقین رئیس جمهوری بعدی خودم خواهم بود و امریکا هم موافقت خواهند کرد.

پاسخ من برای داکتر عبدالله زنچو!

تو دیگر برای ما مُردی و منحیث مرده متحرک در پهلوی احمدزی خود را نمایش میدهی.

منحیث یک فعال سیاسی اگر جز غنی و عبدالله گزینهء دیگر برای انتخاب نداشته باشم ، به غنی رای خواهم داد تا عبدالله چون حداقل میفهمم که غنی مصروف چه کاریست و اگر در آینده بیاید چه خواهد کرد، حالانکه طی تقریباً پنج سال گذشته نفهمیده ام که آقای عبدالله مصروف چه کاری بوده و در آینده چه می خواهد انجام دهد .؟

به یقین که هیچ انسان عاقل و بالغ به تو لشمک بی منطق و بزدل رای نخواهند داد.

زیرا هیچ کسی نمی خواهد که با حمایت تو و رای دادن به تو کثیف رای فروش، یک افغان ملتی دیگر را رئیس جمهور افغانستان بسازد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است