ریاست اجرایی ماندنی است یا رفتنی؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۳۱    ۱۳۹۷/۹/۲۶ کد خبر: 156507 منبع: پرینت

منحیث یک فعال سیاسی اگر جز غنی و عبدالله گزینه دیگر برای انتخاب نداشته باشم ، به غنی رای خواهم داد تا عبدالله چون حداقل میفهمم که غنی مصروف چه کاریست و اگر در آینده بیاید چه خواهد کرد، حالانکه طی تقریباً پنج سال گذشته نفهمیده ام که آقای عبدالله مصروف چه کاری بوده و در آینده چه می خواهد انجام دهد؟

این جمله را مقدمتاً در پیوند به فرمایشات امروز آقای حکمتیار نسبت به وجود و عدم وجود ریاست اجراییه در تکت های انتخاباتی پیش روی ریاست جمهوری آوردم که ایشان از مخالفت یا عدم حمایت خویش از تکتی گفتند که در آن نهادی به نام ریاست اجراییه وجود داشته باشد.

اصلا مباحث مربوط به ایجاد ریاست اجراییه به همگان معلوم است که اگر قانونی می شود دائمی ست و اگر همینگونه می ماند که مانده است ، برای یک دوره به خاطر عبور از بن بست انتخاباتی ۲۰۱۴ ریاست جمهوری است نه بیشتر.

بنده تا هنوز هم به این باورم که احتمال ایجاد ادارهء موقت در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات آقای خلیلزاد با طالبان به وساطت پاکستان که فردا دور مهم و مستقیم آن در اسلام آباد دایر می شود، جدی تر است نسبت به برگزاری انتخابات با مدیریت و رهبری کمیسیون های موجود انتخاباتی و حکومت وحدت ملی.

حالا اگر برعکس شود و انتخابات در موعد معین برگزارگرد، در قدم نخست هردو رهبران محترم حکومت وحدت ملی علی الرغم تبلیغات و بزرگ نمایی هایی که از خود میکنند شانسی برای موفقیت نخواهند داشت و اگر خیلی خوشبینانه نگاه بکنیم رئیس اجرایی حکومت و ریاست اجرایی موجود در ساختار دولت بعدی به دلایل قانونی و کار کردی جایی نخواهد داشت.

من با تاسف ابراز میدارم که هرچند ایجاد ریاست اجرایی و تقسیم پنجاپنحای قدرت گام ارزشمندی در جهت برقراری توازن قوا و بازدارندگی در برابر یکه تازی بود اما اینکه قانونی نه شد، افغانستان را در توزیع عادلانهء قدرت و دستیابی به نظام غیر متمرکز ناکام گذاشت.

برنا صالحی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ریاست اجرایی
صالحی
نظرات بینندگان:

>>>   خدا كند كه هر چه زودتر رفتني شود

>>>   بود ونبودش ارزش ندارد

>>>   -متأسفانه عبدالله نه طرحی برای آینده و نه برنامه برای ساختن یک حکومت خوب دارد فقط او تخصص در آرایش خود دارد و اینکه ریاست اجرائی قانونی نشد هم نهایت ضعف و بی برنامه گی عبدالله را نشان میدهد. حیف همان رأی های که به او داده شد.

>>>   در انتخابات چوکی ریاست جمهوری سال اینده نسبت وعده خلافی ها دروغگویی ها و قومگرای ها و سمت و زبان اندیشی ها و عوام فریبی ها و ده ها های دیگر در زمان بیشتر از چهار سال گذشت کار کرد اشرف غنی که تجربه گرفتم من به اشرف غنی رای نمیدهم و داکتر عبدالله را هم نسبت ضعف و ناتوانایی هایش هم حمایت نمیکنم و بوی رای خود را نمیدهم هردو انها انسان دروغگوی عوام فریب بیکاره نفاق افگن و... هستند .

>>>   هر دویش نوکر امریکا هستند جانم برو بیدر .
حسن غمکش

>>>   انتخابات دروغ غربیها است همه انصابات تمام اشخاص از واشنگتن دستور داده میشود فعلا ملک خراسان ۱۰۰ فیصد در اشغال آمریکا است.

>>>   ریاست اجرایی ماندنی است و بخیر و خوبی لویه جرگه دایر خواهد شد و ریاست اجرایی به صدارت تبدیل خواهد شد و داکتر عبدالله صدر اعظم خواهد شد و مثل پاکستان و هند همه کاره دولت خواهد شد و اشرف غنی یک رییس جمهورک تشریفاتی خواهد شد.
نمیدانم که ای کدام فال بین بود که داکتر عبدالله را بازی داد و پیسه اش را گرفت و فال اش دروغ بر آمد.

>>>   همان قسم كه اورده شده همان قسم از بين برده ميشوند هرچيز به دست بادار است ٠

>>>   ریاست اجراییوی باید ریاست تشریفات میبود برعلاوه اینکه هیچ صلایت ندارد همه معاش خوران مفت در آن وظیفه اجرا میکنند و. یگان وقت صدای خود. را بخاطر فریب مردم میکشند.
عبدالله ریحان

>>>   ریاست رفتنی هست چرا که یک مردنی در راس آن قرار دارد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است