آیا با طالبان نمی شود جنگید؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۰۴    ۱۳۹۷/۹/۲۹ کد خبر: 156553 منبع: پرینت

آمد آمد طالبان است. دلایل آن را در پست قبلی نوشتم. می شود ساده سازی کرد که پاکستان وطالبان مزدور امریکا است. این ها همه بازی است. این واقعیت دارد. اما منافع هر کدام ایجاب می کند که برای آن، با دیگری جدی باشد وجدال کند. مثلا برای امریکا مهم نیست که در افغانستان، هند در سایه بیرق نظامی امریکا، بگونه ای حضور داشته باشد، اما برای پاکستان این حضور، سنگر خاموشی است که امنیت پاکستان را تهدید می کند و به هیچ وجهی قابل قبول نیست. این ودها خطوط سرخ امنیتی و اقتصادی در منطقه است که پاکستان را، با امریکا، بد گمان ساخته است.

اکنون به اختصار به این پاسخ تمرکز نماییم که ایا نمی شود با طالبان جنگید؟
چرا کلمه جنگ را استفاده می کنم. به دلیل اینکه طالبان پدیده ی تازه ای نیست. این جریان از آغاز تا کنون؛ هیچ سخنی غیر از "امارت ضد انسانی" کلام دیگری را به هیچ قیمتی نمی خواهند بشنوند. جنگ یا تسلیم بدون قید و شرط به امارت اسلامی؛ شعار مرکزی، اصلی و غیر قابل تغییر طالبان بوده و است! طالبان از این سیاست برای فریب و اغفال سیاسی هم که شده؛ گاهی عدول نکرده است.

جنگ با طالبان به دلیل حمایت کامل حکومت نظامی پاکستان کار ساده ای نیست. اما دور از امکان هم نیست. این امکانات را می توان چنین لیست کرد:
1) مخالفین طالبان متحد شوند. به خصوص؛ تاجیکها، ازبکها، هزاره ها و پشتونهایی که حکومت طالبانی را نمی خواهند.

2) مخالفان طالبان، همین اکنون مسلح شوند. اردوی ملی، پولیس و تمام امکانات جنگی و دارای های نظامی دولت کنونی را تصاحب نمایند.

3) پیش از انکه امریکا و حلقه ی وابسته ای قومی در ارگ، با ایجاد شرایط مناسب و نمایشنامه های سیاسی، مراکز نظامی و تسلیحاتی را در اختیار طالبان قرار دهند، مخالفین طالبان؛ انها را تصاحب نمایند. بدون تصاحب تفنگ و توان نظامی در افغانستان، هرگونه صلح، برادری و هموطنی؛ گپ مفت است.

4) منتظر فرمان رهبران قومی نشستن مخالفان طالبان؛ فقط فرصت ها را از دست می دهند و دیگر هیچ. اینها اگر فهم و درک داشتن از امکانات ملی و هم بین المللی می توانستند برای صلح و ثبات استفاده نمایند.

5) نسلی که می توانند گپ هم دیگر را بفهمند «تشکل سیاسی» ایجاد نماید که این تنها و فقط تنها؛ ثروت مبارزه برای ازادی و زندگی است.

6) ایجاد جبه ضد طالبان همین اکنون «ضرورت سیاسی» در افغانستان است. چشم پوشی از ضرورت های زمان، به فاجعه های غیر قابل جبران می انجامد.

7) اینبار هدف روشن است. ایجاد حکومت فدرالی و به رسمیت شناختن طالبان در مناطق خودش. این حد اقل خواست مخالفان طالبان است. ایجاد حکومت ایتلافی با طالبان و گلبدین؛ درست هم خانه شدن؛ بره ای گوسفند نه حتی خود گوسفند، که حد اقل پای فرار دارند با گرگ گرسنه وحشی می ماند.

رجا رفیق


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنگ
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   نخیر !
چون افغان ما است ، امکان تخریب مان توسط ایران و روسیه میشوند ، وضعیت مان اسفبار شده و فقط صلح میخواهیم ولو که کمی طالبانی تر و متعهدتر شویم.
اس پ هزاره

>>>   نزدیک به 3 قرن تحت عنوان حکومت موروثی شاهی حکمرانی کردند حالا که شرایط روی کار آوردن حکومت شاهی به هیچ شکلی فراهم نیست لذا اوغو جماعت رندی نموده و میخواهند از اصطلاحات اسلامی ایکه متاسفانه مورد قبول مردم ساده اندیش این کشور هم است سوء استفاده کرده و حکومت موروثی اوغانها را با تغیر نام حکومت شاهی به نام امارت اسلامی و تغیر کلمه اعلیحضرت به امیرالمومنین برقرار وبرای چندین قرن دیگر در این کشور حکومت نمایند .
او مردم هشیار شوید و بدانید که اسلام 4 امیرالمونین بیشتر نداشت و نخواهد داشت، بعد از ان 4 امیر المومنین هر کسی که بعد از خونریزی های زیاد و کشتار مردم بیگناه زمام امور مسلمین را به دست گرفت خود را به دروغ امیرالمومنین نامید در حالیکه صفحات تاریخ از جنایات و عیاشی های آن امیرالمومنین های خود ساخته پر است پس به هر قیمتی که شده نباید بگذارید که با سوء استفاده از اعتقادات پاک تان کرامت انسانی و حقوق مسلم و قانونی تان را پایمال نموده و دو باره از شما رعیت درست کرده و به بهره کشی تان بپردازند.
والسلام

>>>   خود شانرا کسی در ده نمی ماند میگویند خر ما را در خانه ملک بسته کنید طالبان ترورست وطنفروش همان خلقی های کمونست گذشته هستند که یکبار خود را برای شوروی سابق غلام کرده بودند و سند وطنفروشی را به انها داده بودند و پس از فرار شان از کشور توسط طرفداران داکتر نجیب الله بکشور پاکستان اکنون غلام و اجیر ای اس ای شده اند و سند غلامی و وطنفروشی را به انها داده اند همه همین رهبران طالبان کمونست های خلقی مخالف اسلام و اسلامیتن بودند وهستند .

>>>   شصت هزارطالب دربرابرسی ملیون جمعیت چیزی نیست
طالبان ازشوروی قوی ترنیستن
وهمه اماده باشیم درداخل شهرها ازسلاخ گرفته تا سنگ وچوب علیه طالبان استفاده کنیم
همه درپشت بام هایمان هزاران سنگ واجربریزیم تاوقتی طالبان وارد شهرها میشون ازهمانجا حمله رااغاز کنیم
دیگراوارگی وبی عزت شدن وتحقیرشدن بس است
یک بارمردن بهتراست تا هرروزی هزاربارمردن
کشورتنها ازیک قوم نیست واگرطالب دلسوزکشورباشد
حق وحقوق همه رابه رسمیت میشناسد

>>>   اغاى رفيق، اكر جنك كرده مى توانستند يا مى توانستيد؟ در همان سال هاى ٩٠ مى توانستيد كه طبا . را شكست بدهيد با ان همه حامى هايتان و قهرمانان خود كفته تان كه زنده بود مردم ديد كه سرحد تان به كجا كشيد و جطور زندكى دوباره را از B52 اخذ كرديد!! حالا مردم شما ها را شناختند و هيج وقت به صداى شما ها لبيك نخواهد كفت!!!

>>>   پیروزی از آن کسی است که در برابر دشمن جان برکف باشد و از جانش بگذرد. کسانی که دوست دارند زنده بمانند و کشته نشوندهرگز در برابر دشمن قرار نمی گیرند. اگر یک آدم چهل ساله از پیش یک طفل فرار کند و از او بترسد برد با طفل است. امروز داستان طالب و مردم افغانستان نیز این حالت را پیدا کرده است. یعنی سی ملیون آدم از پنجا هزار نفر می ترسد وقتی صدای طالب را می شنوند زهره ترق می شوند. معلوم است که نتیجه این روحیه جز شکست نیست. اگر جسارت و دلاوری در بین نمی باشد با ترس و جبونی که نمی شود پیروز شد. از رهبران تاریخ گذشته کاری ساخته نیست آنان هرکدام مزدور یک کشور هستند. باید از میان مردم جنبشهای ملی و رهبران جدید با قوماندانهای جان برکف در برابر دشمنان عرض اندام کنند. اگر هزارها، ازبک ها و تاجیکها ها از امثال علی پور ها و قریشی ها و پدرام ها حمایت کنند و پش سر آنان بایستند طالب که هیچ پاکستان و ایران هم نمی توانند حریف مردم ما شوند. اما افسوس که چنین خواسته ای در کشور ما محقق نمی شود.

>>>   به اميد خدا باز نابودي طالب بدست همان جنگ سالاران تان نوشته شده ولي شما مردم هم .... استيد چند روز كه براي تان از بركت مقاومت گران ارامي امد ناشكري كرديد و فرزندان دلير تان را جنگ سالار ناميديد و يك دو تا مرغك بي ريشه و پايدو رستورانت را برتري داديد اينك بازهم همين جنگ سالاران بايد از وطن و شما مردم در برابر طالب و پاكستان و روس دفاع كند.

>>>   باسلام.جناب اس پ هزاره،
تشخیص تان بی دلیل است بی دلیل حرف نزنی بهتره . اگر دلیل وسند داری دریغ نکن .ما هم صلح می خواهیم اما نه با تمامت خواهان وفاشیست ها .

>>>   صلح قیمت داره و امریکا شوی مادر ما نیست که تا ابد دالر بته. کی سند داده برایت که مه بتم اگر افغان هستی و بدتر شدن روز به روز این مردم بیچاره را میبینی ، زیاد پشت پشتون و غیر پشتون نگرد که روزهای بد تکرار شدنی است برای ما و شما قوم نفاق!
اس پ هزاره

>>>   طلبا توانست غرب را با تمام دار و ندار شان به زانو در اورد واين يك افتخار جاويدانه براي همه كشور است!
راه معقولتر شايد اين باشد تا باطالبان كنار امده وباهم برادرانه زنده گي نماييم!
موفقيت ما تاجك ها -هزاره ها وازبك ها دراين خواهد بود اگر به جايگاه اجتماعي قبل از كودتاي ثور در افغانستان برسيم.
ما در حدود چهل سال كه گذشت تنها چهره اصلي خود را به پشتون ها نشان داديم كه حال پنهان كردن ان خيلي سخت خواهد بود.
بايد اعتراف نماييم كه جنگهاي مقابل انگريز ها -روس ها را همين پشتون هاي با برهنه مديريت مينمود و مديريت شان ولو اگر قبول ان براي بعضي ها سخت خواهدبود در مقابل امريكايي ها ممد واقع شد وبرنده ميدان گرديدند.
شما شاهد خواهيد بود كه به زودترين فرصت طبل اقوام غير پشتون به اهتزاز خواهد امد و خواهند گفت ما عامل شكست روس ها بوديم نه اولاده سليمان ويهودا!!!!!
نوروز


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است