برائتی که برائت نیست
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۷    ۱۳۹۷/۱۰/۵ کد خبر: 156643 منبع: پرینت

برخورد با آقای رزاق وحیدی، سیاسی بود. به نظر می‌رسد او قربانی شایستگی و اخلاقی بودن و در نتیجه نداشتن ظرفیت لازم برای ورود به تعاملات فسادآمیز در جرگه بالادستان در نهاد قدرت شد. هم‌چنین او بی‌پشتوانه‌ترین و کم‌هزینه‌ترین گزینه برای قربانی کردن و از این رهگذر، نشان دادن قاطعیت حکومت در مبارزه با فساد اداری برای مردم و حامیان خارجی بود.

من از برائت او هم خوشنود شدم به این دلیل که می‌تواند باآرامش به زندگی و برنامه‌های خود بپردازد، هم متاسف شدم به این دلیل که باورمند به مجرم نبودن و مظلومیت او بودم. برائت انسانی آشکارا بری از خطا و برخورد سیاسی و تبعیض‌آمیز با او، بازی با قانون، احساسات جمعی و بی‌اعتبار کردن دستگاه دادستانی و قضایی است. دادگاهی کردن او نمایش کمیک-تراژیک قضایی بود.
این دادگاه هرچند که برای آقای وحیدی گران، آزاردهنده و دارای هزینه فرصت بود، اما دارای پیامدهای جانبی و نیکوی دیگر هم بود:

یکم؛ نامستقل بودن دستگاه عدلی و قضایی و برخورد نابرابر آن با متهمان و پرونده‌های قضایی را آشکارتر کرد و سبب بی‌اعتباری هرچه بیشتر آن شد. روشن است که هدف کنار گذاشتن وحیدی از مسند درآمدزا و مهم و تحقیر حامی او بود. اکنون که وضعیت سیاسی، امنیتی و اجتماعی و آرایش نیروهای سیاسی دگرگون شده است و برخوردکنندگان با او نیز در این مدت به هدف‌شان رسیده‌اند و حکومت نیازمند تغییر فضاست، در نمایشی مضحک به او برائت دادند.

دوم؛ ایرادهای متنی، ساختاری، محتوایی و ماهوی دادخواست و خوانش اشتباه و نارسای نماینده دادستان و گفتار و ادبیات به لحاظ حرفه‌ای سست و ضعیف او (حتی تلفظ اشتباه واژگان)، کاستی‌های دادستانی و مسئولان و کارمندان آن را بر آفتاب کرد. دانش پایین حقوقی و ناتوانی در تنظیم استاندارد یک دادخواست، تاسف‌بار و خوارکننده بود.

سوم؛ این دادگاه فرصتی شد که یک وکیل مدافع جوان معرفی شود و ظرفیت‌های نسل دانش‌آموخته حقوقی جدید را به رخ جامعه و دستگاه عریض و طویل عدلی و قضایی بکشد. نیز سبب ارتقای خودباوری جوان‌ترهای این حوزه شود.
امیدوارم او نیز با بهره‌گیری مناسب از چنین فرصت‌هایی، کاستی‌های حداقلی‌اش را برطرف کند و هرروز بهتر شود.

چهارم؛ این دادگاه مردم را به رویه‌های حقوقی و الگوی برخورد قضایی آگاه‌تر و حساس‌تر کرد و انتظار آن‌ها را از دستگاه عدلی و قضای بالاتر برد. دست‌کم اکنون مردم بیشتر از پیش خواستار محاکمه متهمان بزرگتر و رده‌اول نظام سیاسی‌ در سال‌های پس از بن‌اند. باید به اتهام‌های دزدان، فسادگران و بزهکاران اصلی و قدرت‌مند که کل نظام سیاسی و اجتماعی را متاثر کرده‌اند و فرصت‌های بی‌بازگشت و تاریخی مردم افغانستان برای رشد و توسعه و کمک‌های دگرگون‌کننده جامعه جهانی به کشور را بر باد دادند، رسیدگی شود تا مردم به برخورد مناسب، بی‌طرفانه و عدالت‌گستر نظام عدلی و قضایی باورمند شوند.

شکور نظری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
برائت
وحیدی
نظرات بینندگان:

>>>   افغانستان در یک حالت سر در گمی قرار دارد.نزدیک انتخابات ریاست جمهوری است.معلوم نیست نتیجه مذاکرات صلح چه میشود.معلوم نیست در انتخابات کی شرکت میکند و کی پیروز میشود.آیا دولت موقت تشکیل میشود و یا انتخابات میشود.خروج نیم قوای امریکایی نیز از طرف دیگر بعضی ها را وارخطا و بعضی ها را خوش ساخته است.
در چنین حالتی،مسؤلین قوه قضایی و سارنوالی و مقام های امنیتی،پیسه گک خویش را از متهم گرفتند و به او برائت دادند.
باقیمانده مفسدین نیز میتوانند از موقع استفاده کنند.
شما چه فکر میکنید که یک نفر در افغانستان وزیر باشد و از چوکی وزارت سؤ استفاده نکند؟
مگرم این چوکی را مفت ودرایگان و بدون مصرف بدست آورده است؟
استغفرالله،استغفرالله.
همین حالا حضرت ....زنده شود،ازین گدودی استفاده خواهد کرد.

>>>   قضات این مجکمه که یکی ان مربوط به ملیت هزاره بنام برات علی و تن دگر ان هریک سنگری و یک تن دگر که در محافظه کاری شهرت دارند .از نهایت احتیاط کار گرفتند تا نشود که فردا ها کدام ضرری از جانب اغای محقق و یا خلیلی برایشان برسد .اینها میتوانستند از همان روز اول احاله دوسیه برای شان حکم برات را صادر کنند ولی چار طرف و جوانب قضیه را خوب پس پس و چس چس کرده حتی بگوش ریس جمهور هم رساندند .یکی ازین ها گفته بود که ولله بالای ریس جمهور اعتبار نیست و ممکن بعد از یک سال که تقاعد میشیم اگر این وزیر را محاکمه کنیم مجبور از کابل کوچ کنیم .
پس تا این حد محافظه کاری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است