روابط گستاخانه ایران با طالبان
هیچ تضمینی وجود ندارد تروریستان طالبی پس از تسلط به افغانستان تحت حمایت سعودی ها، اسراییل و آمریکایی ها دست به شعیه کشی و ایران ستیزی بزنند. سیاست معامله و طالب پروری ایران دیر و یا زود باعث تباهی ایران خواهد شد 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۲    ۱۳۹۷/۱۰/۷ کد خبر: 156678 منبع: پرینت

ایران در ۱۸ سال اخیر در تمام محافل بین المللی در مورد حضور نظامی امریکا در افغانستان یک شعار سر میداد "مشکلات امنیتی افغانستان را همسایگان و قدرت های منطقوی می توانند بدون مداخلات و حضور غربی ها حل کنند".

ایران نگران حضور نظامی و مخالف قرارداد امنیتی افغانستان با امریکا بود و بار ها واکنش نشان داد. ولی به نظر می رسد معامله خلیلزاد با طالبان و بحث خروج ناگهانی امریکا از افغانستان همه معادلات جیوپلیتیک را عوض خواهد کرد و استراتژی ایران مبنی بر "همکاری های منطقوی در حل بحران افغانستان بدون مداخلات و حضور امریکایی ها" به حقیقت مبدل خواهد شد.

واقعیت این است که شش عامل به ایران جسارت حمایت علنی و اعتراف روابط با طالبان را داده است:

۱) چراغ سبز طالب پرستان داخلی افغان به رهبری کرزی و غنی ایران را جسور ساخته است که بدون حسن همسایگی و روابط میان دو ملت از یک گروه تروریست و وحشی که قبل از همه حرفه آنان نسل کشی شعیه ها و فارسی زبانها به دستور وهابی ها است. چنانچه مشاور امنیت ملی ایران در کابل با جسارت و افتخار اعتراف می کند که با مجوز دولت کابل با طالبان روابط برقرار نموده اند. این در حالی است که بار ها امریکاییها ایران را متهم به حمایت مالی و نظامی و تخریب کاری توسط طالبان کرده اند، ولی کرزی و اشرف غنی آنرا ناشنیده گرفتند.
واقعیت این است که حامد کرزی نخستین کسی بود که ایران، روسیه و هند را تشویق کرد که بجای حمایت از نیروهای ضد طالبان از طالبان حمایت کنند. ایران در بدل آن کیسه های دالر به کرزی می داد.

۲) شایعه خروج امریکا از افغانستان باعث خوشنودی ایران شده است. دولت ایران تصور می کند با خروج نیروهای امریکا از افغانستان ایران نه تنها از تهدید این کشور از خاک افغانستان مصوون میشود، بلکه می تواند دست باز در سیاست افغانستان پیدا کند.

۳) تفاهم با پاکستانی ها بر سر آینده سیاسی افغانستان مشوق دیگر روابط ایران با طالبان بحیث حکومت آینده افغانستان شده است.

۴) جبهه منطقوی ضد امریکایی تحت رهبری پاکستان نیز باعث جسارت و قدرت مانور به ایران داده است.
حالا در منطقه یک مسابقه طالب پرستی، طالب پروری و طالب سازی میان کشور های همسایه افغانستان از پاکستان گرفته تا ایران، ازبکستان، ترکمنستان، ترکیه، روسیه و یک تعداد کشور های دیگر جریان دارد.
تنها کشوری که از این مسابقه به تقصیر پاکستان کنار زده شده است هند است.

۵) نبود و ضعف نیروهای شمال بحیث متحد سابق ایران علیه طالبان باعث شده که ایران دست دوستی به طالبان دراز کند.

۶) سقوط حتمی حکومت تکنوکراتان ساخت امریکا توسط طالبان نیز ایران را مجبور می سازد که با طالبان بحیث قدرت مطرح و آینده کشور روابط برقرار کند.

اما ایران این را خوب می داند که طالبان بحیث سنی های افراطی از حمایت سعودی ها و امارتی ها برخور دارند و روحیه ضد شعیه و ایرانی دارند. هیچ تضمینی وجود ندارد تروریستان طالبی پس از تسلط به افغانستان تحت حمایت سعودی ها، اسراییل و آمریکایی ها دست به شعیه کشی و ایران ستیزی بزنند.
سیاست معامله و طالب پروری ایران دیر و یا زود باعث تباهی ایران خواهد شد.

هارون امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایران
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   چرا نویسنده و مردم افغانستان که می دانند گروه طالبان توسط امارات و سعودیها برای کشتن و ترساندن مردم افغانستان درست شده و یک گروه تروریستی است باز در میان مردم افغانستان نیرو جذب می کند و خود مردم افغانستان گروه طالب را بوجود اورده اند پس هر کشوری بخواهد با افغانستان کار کند باید با اکثر مردم افغان که عضو طالب یا حامی طالب هستند بجنگد

>>>   محمدرضا بهرامی، سفیر ایران در کابل اواخر اردیبهشت ماه سال جاری در مصاحبه با شبکه خبری "طلوع‌نیوز" افغانستان تائید کرد که بین جمهوری اسلامی و گروه طالبان "تماس‌هایی" وجود دارد اما مدعی شد "این تماس را تبدیل به ارتباط نکردیم زیرا نخواستیم برای طالبان مشروعیت‌زایی شود".

بهرامی در این مصاحبه گفت: «هدف این تماس تشویق آنها برای پیوستن به روند مذاکرات صلح با دولت افغانستان است و همه کشورهای منطقه با طالبان در همین ارتباط تماس دارند.»

امارات متحده عربی و قطر از جمله کشورهای منطقه هستند که مدتی پیش میزبان مذاکراتی با نمایندگان گروه طالبان بوده‌اند. در روزهای گذشته و تقریبا همزمان با انتشار خبر خروج بخشی از نظامیان آمریکایی از افغانستان، ملاقات و مذاکراتی میان نمایندگان گروه طالبان و دولت آمریکا در ابوظبی، مرکز امارات متحده عربی برگزار شد. طالبان می‌گوید خروج نیروهای خارجی از افغانستان بخشی از این مذاکرات بوده است.

>>>   علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی ایران در جریان سفر به افغانستان تائید کرد، ایران و طالبان گفت‌وگوهایی داشته‌اند اما کابل نیز درجریان آن بوده است. او می‌گوید این روند همچنان ادامه خواهد یافت. آمریکا جمهوری اسلامی را به حمایت نظامی از طالبان متهم می‌کند.
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی
دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی روز چهارشنبه پنجم دی‌ماه ؛جدی (۲۶ دسامبر) در کابل اعلام کرد که ایران با اسلام‌گرایان افراطی گروه طالبان گفت‌وگوهایی داشته و این کار همچنان ادامه دارد.
برخی منابع خبری خارجی و داخلی، از جمله خبرگزاری‌های فرانسه و تسنیم به نقل از علی شمخانی هدف از این مذاکرات را "کمک به رفع مشکلات امنیتی موجود در افغانستان" گزارش کرده‌اند.
وی گفته است: مجموعه ارتباطات و گفت‌وگوهای انجام شده با گروه طالبان همچنان ادامه خواهد یافت. دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران درباره زمان و مکان این گفت‌وگوها و محتوای آنها توضیح بیشتری ارائه نداد.

>>>   روابط ایران و طالبان در راستای مبارزه با منافع آمریکا خواهد بود اما به معنی ایجاد مشروعیت برای طالبان نیست ایران همچنان بر نقاط اختلاف طالبان را به رسمیت نمیشناسد و یک گروه نیمه تروریستی شناخته میشود

>>>   ایران بخاطر آمریکا هیچ مرزی را نمی شناسد. حتی اگر اسرایل مخالف آمریکا باشد با اسرایل رابطه برقرار میکند. ولی در مورد طالبان دو نتیجه برای ایران مسلم است یکی اینکه اگر طالبان بقدرت برسد مرزشرقی ایران امن نخواهد شد. دوم اینکه ملت افغانستان را از خود متنفر خواهد کرد.
ع.ص.

>>>   آقای هارون امیرزاده زیاد نگران نباش ایران امروز دشمن واقعی اش آمریکا و اسراییل است طالبان عددی محسوب نمیشود که بخواهد دشمن اصلی ایران باشد.
ضمنا ارتباط با طالبان به معنای مقبولیت آن نیست هر کشور هوشمندی در دنیای سیاست همه جوانب را میسنجد و اطلاعات امنیتی خود را محصور به مورد خاصی قرار نمیدهد ایران با گروه های ائتلاف شمال و گروه های مردمی و شبه نظامیان تاجیک و هزاره هم پیوند نزدیک دارد و این که این روابط پنهان و غیر علنی بوده بنابه صلاحدید مسئولان ارتش ایران است.
امیری سردارزهی سیستانی

>>>   سلام بر برادران فارسیوان افغانستانی(خراسانی) سلام بر مردم تاجیک و هزاره برادران عزیز بعنوان یک ایرانی که مقداری مطالعات علوم سیاسی داشته ام با شما صحبت میکنم تا سیاست جمهوری اسلامی را بیشتر بشناسید اولا احساس خطر شما را درک میکنم و کاملا هم عقلانی و طبیعی است میدانم جنایات طالبان در کشتار هرات و مزار شریف و حتی گروه های شبکه حقانی و آقای حکمتیار در راکت باران کابل هنوز از ذهن بسیاری از شما پاک نشده است و دست آنها به خون بسیاری از مردم فارسی زبان و مخصوصا شیعیان آلوده بوده و در همین سال و سال پیش هم بصورت دسته جمعی بسیاری از مردم تاجیک و هزاره را کشتار کردند از جمله حوادث سوزناکی که سال گذشته تا کنون در هرات و غرب کابل و بلخ روی داد بنابراین با این وضع هر گونه ارتباط میان ایران و طالبان تاسف برانگیز خواهد بود اما بییاید افق ها و برخی جوانب قضیه را مشاهده کنیم اگر واقع بین باشیم آمریکا هیچ گاه برای شما و ما و هیچ کشور اسلامی دیگر فرشته صلح نبوده و نخواهد بود و شاید مخفی نباشد ایجاد و پشتیبانس بسیاری از همین گروه های افراطی مثل داعش و طالبان و القاعده بنا به اعتراف بسیاری از نهادها و مقامات آمریکایی از جمله پنتاگون و شخص خانم کلینتون خود آمریکایی ها بوده اند و قطعا با برخی از نفوذی ها در شبکه های داخل طالبان و داعش ارتباط دارند
اگر قرار باشد میان دول کفر شیطان صفت که روی و خوی حقیقی استکباری خود را پشت سر قدرت رسانه های بزرگ مخفی کرده اند با گروه هایی که هرچند خطاکار باشند و ابزار دست و واسطه برای کشتار باشند مقایسه شود همین گروه ها بیشتر قابل تعدیل هستند چون هویت دنیای کفر هیچ گاه قابل تغییر نیست ممکن است با دستکش مخملی و نقاب دوست کنار شما بیاید اما مطمین باشید برای دراز مدت برای جنایت بیشتر علیه شما نقشه کشیده است اما برخی از گروه های افراطی اسلام گرا واقعا فریب خورده هستند و اگر با آنها مکاتبه و مذاکره صورت گیرد قابل تعدیل و اصلاح هستند ایران طی همین مذاکره ها توانست در یمن بسیاری از سران جنبش های وهابی یمن را از عقیده های تکفیری بازگرداند و شیعه و محب اهل بیت علیهم السلام سازد همین اتفاق گاهی در سوریه و نیجریه و قط و بدخی دیگر کشورها هم رخ داده است یک مثال میزنم تا مسئله روشن شود شهید سید ابوترابی یکی از شهید های دفاع مقدس ایران است ایشان روحانی مبارزی بود که درجنگ با رژیم بعث صدام مقام بلند پایه نظامی داشت هنگامی که وی اسیر شد بعضی از افسران رژیم بعث عراق در حق او سخت ترین شکنجه ها را انجام دادند اما هنگامی که صلح بانان سازمان ملل برای بازدید اردوگاه اسرا آمدند هرچقد به او اصرار کردند هیچ از شکنجه ها سخن نگفت تا بازگشتند بعد آن افسر از وی پرسید چرا چیزی نگفتی درحالیکه من خود میدانم با تو چه کردم ابوترابی گفت شما هرچه باشید حداقل مسلمان ظاهری هستید و کلمه شهادتین بر زبان دارید اما آنها خود عاملان اصلی و تحریک کننده جنگ بین مسلمان ها هستند همه سلاح ها از سوی آنها برای کشتار مسمانان فرستاده میشود و قرآن کریم میفرماید: (لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا: یعنی خدا هیچ راه تسلطی برای کافر بر مسلمان قرار نداده است آن افسر به گریه افتاد و پس از مدتی شیعه شد نمونه این گونه رفتارها در سیره عملی امامان بزرگوار شیعه علیهم السلام کم نبوده است که با رفتار نیک توانستند برخی از دشمنان خونی خود را اصلاح کنند و به سمت حق بازگردانند البته معلوم است در این راه بسیاری همچنان بر خوی قبلی خشونت و افراط خود باقی میمانند و همه قابل اصلاح نیستند اما میان همین ها باید طبقه بندی انجام شود و همه را به دید یکسان نباید نگرییست مثلا غده سرطانی مثل داعش هیچ گاه قابل مذاکره نبود بنابراین جمهوری اسلامی در عراق و سوریه بصورت جدی با ساز و کار نظامی و بدون هیچ گونه سازش داخل شد ضمنا نکته آخر این که مذاکره با طالبان به معنی قبول طالبان نیست بلکه گاهی به منظور اصلاح عملکرد و کنشهای متقابل و تذکر در مورد اتفاق های جاری منطقه و آینده نگری است.
محمد حسین از مشهد

>>>   محترم هارون امیر زاده//تحلیل شما در چند مورد همراه با اشکال واگر با خوشبینی بگویم سوء برداشت شما واگر با بدبینی بگویم عقده گشایی شما راجع به ایران است.
شما فقط به ایران تهمت زدید وایران را متهم به ارتباط از طریق مذاکره که البته سابقه ای هم بران متصور شدید.هرچند اهداف یا هدفی که ظاهرا ایران اعلام کرده انسجام طالبان بمنظور مقابله با داعشی است که در اینده نه تنها برای خود افغانستان بلکه برای تمامی کشورهای منطقه مشکل ساز خواهد بود.در تحلیلتان اصلا عنوان و مشخص نکردید که هدف ایران با مذاکره باطالبان چیست وبه هردلیلی که ایران با طالبان مذاکره میکند چه نفع و منفعتی قرار است عاید ایران شود.
امریکا هنوز خروج کاملش از افغانستان مشخص نیست اما ان چیزی که خود ترامپ عنوان کرد تقلیل قوای امریکا از 14 هزار سرباز به7 هزار سرباز است. ر تحلیلتان طوری از ایران صحبت کردید که انگار امریکا از افغانستان میرود وایران جایگزین ان میشود.شما نقش پاکستان و وهابیزم عربستان سعودی را در سیاست منطقوی وافغانستان چقدر مهم میدانید؟ عربستان وهابیزم عامل تمام نا امنی های در کشور است وقشر عظیمی از هراس افکنان وتروریستان فعا در کشور چه در شکل داعش وچه طالب اموزش وتسلیح شان بدست پاکستان ولی تمویل از عربستان وشیوخ مرتجع خلیج فارس است.
عربستان وهابی همچنین داعش را تمویل میکند .ودراینده نه چندان دور یکتهدید امنیتی برای بخصوص ایران وبقول شما شیعیان درون افآنستان است.از انجایی که ایران ( منظور فقط انقلاب اسلامی ایران نه دولت جمهوری اسلامی که منفعل عمل میکند ورفتار سازشکارانه و غربگرا دارد)یک سیاست پیشگیرانه وپیشدستانه دارد انچنانکه در سوریه وعراق عمل کرد میخواهد در این برهه زمانی باصحبت وروشن نمودن طالبان که بخش عمده انان تکفیری وسلفی نیستند وافغانستانی هستند باصحبت ومذاکره انان را نگذارد بدامن داعش بیفتند انچنانکه درسوری گروههای معارض ومخالف سوری بدام گروه داعشی افتادند که چند ملیتی بودند .بناء ایران با تجربه از سوریه دست به این مذاکره پیش دستانه نموده که بنظرم بهانه ای به گروهها وافرادی که عامل امریکا وعربستان هستند واز انها پول میگیرند خوراکی برای تهمت وحمله لفظی به اران تهیه کرده است.//
داکتر عبدالرب اچکزی

>>>   جنگ را در خانه همسایه راه بینداز تا خودت آسوده باشی مصداق بارز همینهاست

>>>   هارون امیرزاده مطلب شما تمام عقده گشایی است و امیدوارم پشت ان باکس دالر نهفته نباشد در این مقاله تماما کوشش شده مادران و حامیان اصلی طالبان چون امریکا و عربستان و پاکستان و قطر و امارات ،تطهیر شوند و یا در مسیله طالبان کم اهمیت تر جلوه کنند.
از اتشی که میفروزی بترس که دامانت رغ میگرد نه تهمت به دیگری و بی شرمانه تر از ان،تهدید همسایه.افغانستان خودفروشی چون شما زیاد دیده که روزگارش چنین شده

>>>   اقای به اصطلاح روشنفکر که خطبه میخونی چرا نزدیکی پاکستان و عربستان به طالب ساکت بودید حالا ایران به طالب نزدیک شد شما ناراحتید؟ نه قرار نیست ایران به عنوان قدرت منطقه ای کنار بنشینه اعراب تروریست هارو روی سر کار بیارن به ضرر ایران و ناامنی کردن مرز ایران شما فکر کردی ایران کنار میکشه دولت شکست خوردهی اشرف غنی رو حمایت میکنه دولتی که با کمک امریکا هم حریف طالبان نشد همین روزاست امریکا خارج بشه از افغانستان طالب پایتختم بگیره و دولت مرکزی سقوط کنه پس ایران دنبال امنیت خودشه نه دولت اشرف غنی که نه امریکا و نه طالب قبولش ندارن نه کشورهای منطقه یک ضرب المثل ایرانی میگه سر اسب شکست خورده قمار نکن اون دولت مرکزی افغانستانه که شکست خوردن
امیر از ایران

>>>   برادرمحمدحسین ازمشهد
این حرف های که شما جنابعالی بیان نمودید. شاید. به گروه های تروریستی یمن و سوریه مطابقت داشته باشد. اما سران گروه طالبان اشخاص یک دنده کله شخ آن از ابتدای که قد علم نموده بودند. همیشه خودشان را حق به جانب میدانند. درصورت که جنایات نابخشودنی اینها مرتکب در ابتدا وارد صحنه های حوادث شدن چون در آن جنگ داخلی به اوج رسیده بود.
مردم از حکومت جهادی ها به ستوه آمده بودند همه آرزو می کردند. یک مجزه چیزی از طرف خداوند نازل بشد که متضرر از این فلاکتي که جهادی های مسلمان نما بوجود آورده بودند نجات پیدا کنند اما یک دفعه ناگهانی سروکله این پیدا شد حالا در حالت نافهمی از این گروه استقبال نمودند اما مردم بعدها متوجه شدن این گروه یکی گروهی خوناشام. از خود راضی عقده ای خود فروخته و اله دست بیگانگان که 10 ها برابر خشن تر جاهل تر که هیچ گاه بوی از انسانیت نبردن دیگه مردم درحالت نافهمی بازی را باخته بودن. این تباه کار و جاهلان چنان به روحیه حیثیت مردم ضربه وارد نمودن که هیچ وقت فراموش ناشدنی میباشد. حالا این گروه تباه کار 17 سال است که باحکومت افغانستان درگیر است. البته این جاهلان حملات شان را زیادتر بطوری ناجوانمردانه و سک مانند باانتحار آنهم در بین مردم ملکی بطوری دزدانه وارد می شود و با آن هیکل نجس وکثیف شان خودشانرا دربین مردم بیچاره بیگناه منفجر می کنند.
حالا شما فکر این جاهلان میخواهند حکومت را در دست بگیرند. اینها تا حالا 25 هزار از مردم ملکی را بشهادت رساندن که میخواهند بالای آن ها حکومت بکنند تنها همین را بلد هستند این که بروند به پایگاه های عساکر خارجی حمله کنند اصلا غیرت اش ودل وگرده اش ندارند از نظر ما رابطه جهموري اسلامی با این گروه جاهل و يک دنده و مورد حمایت سعودی به هیچ جای نمی رسد و این که یک کمی مردم افغانستان از جهموري اسلامی ایران دل رنج و ازرده اند. 6 سال است که چنین صحبت های وجوددارد که مردم زمزمه میکنند که طالبان ازطرف جهموري اسلامی ایران حمایت لوژستيکي و همچنان سلاح و مهمات در اختیار طالب قرار میدهد. خب مردم حق دارند نگران باشند مثلا طالبان در افغانستان ساکن هستند بلاخره ازیک جای از یک مرجعی تغذیه میشوند

>>>   ایران هم اینقدر از طالبان دلی خوشی ندارد فکر کنم ایران نقشی میانجیگری بین روسیه وطالبان بازی. میکند انتقال دهنده بسته های سربسته از جانب روسیه به طالب های تروریست

>>>   بدبخت های بیچاره شما فکر میکنید که آمریکا و انگلیس و داعش از ایران و طالبان بهتره اگر اینطور فکر میکنید بابد بگویم که خیلی ....هستید ننگ و ناموس برای تان مهم نیست آمریکا کفر است ایران اسلام داعش کفر و متجاوز و بیگانه هستند اما طالبان اسلام و زاده ی همان سرزمین است طالبان دوست ندارند که بیگانه و کفر در سرزمین شان حکومت کنند و ناموس شان را برباد کنند از آن روز بترسید که داعش قوی بشه و بیاد زن و دختر های تان را ببرن به پایگاهای خود به عقد خودشان در بیاورند همان کاری را که با عراق و سوریه کردند ایران هر چند که پست باشه از آمریکا و انگلیس بهتره چونکه اسلام است طالبان هرچی پست باشه از داعش بهتره چونکه اهل همان سرزمین است و اسلام و حافظ همان سر زمین است از ننگ و ناموس هان سرزمین دفاع میکنند اگر شما فکر میکنید که طالبان مزدور عربستان است وابسته به پاکستان و عربستان است آیا این فکر را نکردید که این حکومت فعلی افغانستان وابسته به چهل کشور جهان است مزدور جیره خوار و غلام حلقه به گوش آمریکا و انگلیس عربستان پاکستان و چندین کشور جهان است من خودم به عنوان یک افغان بین ایران و آمریکا ایران را انتخاب میکنم بین داعش و این دولت بی عرضه و بی مصرف و مزدور طالبان را انتخاب میکنم چون که بهترین راه این است این دولت چه گلی به سر تان زده که طالبان نزده به عنوان مثال یک برتری ی طالبان از دولت اینست که بیگانه و کفر را در سر زمین خود نمیگذارد افغانستان سرزمین اسلام است نه کفر در آن سرزمین جای برای کفار نیست به مرور زمان خواهید فهمید

>>>   می فهمید چقدر مردم افغانستان در مسیر های بین شهری به جرم اینکه فارسی زبان بودن توسط این گروهی مخوف وخداناترس بشهادت رسیدن .رگبار دیپلمات های جهموري اسلامی در شهر مزار شریف واز این که جهموري اسلامی با این تروریست ها رابطه دارد روح آن دیپلماتها واقعا می آزارد.طالب سنی متعصب دوآتشه جهموري اسلامی تشعيع سه آتشه هیچ توازونشان باهم برابر نیست

>>>   باسلام.
این واقعیت را باید توجه داشت ایران از یک سیاست اصولی غیر قابل معامله پیروی میکند که برگرفته از اصل حاکمیت دین است.واین سیاست در کوتاه مدت یا دراز منجر به موفقیت خواهد شد.
اما تمام کشورهای دنیا بر اساس منافع به هر قیمتی عمل میکنند، واین سیاست در کوتاه مدت یا بلند مدت شکست خواهد خورد .مثال های زیادی وجود داره از عراق وسوریه ولبنان وفلسطین.
چیزی که هست اینه که طالبان باید از دیدگاه تکفیری وهابیت فاصله بگیرد وگرنه هیچ مشروعیتی نخواهد داشت ،واین را هم بداند که بازور نمیتوان در افغانستان حکومت کرد.
دنیای اسلام باید بداند فتنه زیر سر امریکا وانگلیس است ووهابیت با حمایت آنها فتنه انگیزی می کنه .

>>>   طالب پرست کسانی اند که تفرقه قومی را به دستورباداران خویش دامن میزنند
واینها برای مردم افغانستان بد ترازطالب وداعش وهرجنایتکاردیگر اند

>>>   يارا ايران چي بگوييم ؟ هرچه بگوييم ايراني ها خپه ميشه، يا بان كه خپه شود به چ... ما . اين ايراني ها در داخل كشور خود شان مشكل فقر و بيكاري و نان دارند بخاطر كه ذهن مردم خود را از اين گپ ها دور كنند گاهي اينسو ميدوند گاهي انسو. به حال ايراني ها بيچاره و سرگردان بايد گريست و به حال مردم شان كه سر نان قاق تظاهرات دارند و نصف ايران معتاد شده. كل سر خود را اول باييد تداوي كند.

>>>   این که گفته.خپه شو
برادر نقش که را بازی می کنی.اول باید تمرین کنی بعدش میتونی راحت بنویسی.دیگر بیشتر خودت را مسخره نکن

>>>   ايران از اول هم در نظر مردم افغانستان بد بود با يكجا شدنش با طالب منفور تر گرديد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است