ایران نامزدان سیاسی افغانستان را تمویل می‌کند
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۱    ۱۳۹۷/۱۰/۹ کد خبر: 156697 منبع: پرینت

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، ایران نامزدان سیاسی در افغانستان را به خاطر کسب نفوذ تمویل می‌کند.
این در بخشی از گزارش ۱۱۷ صفحه‌ای زیر نام "تقویت امنیت و ثبات در افغانستان" که در ماه دسمبر به کانگرس ایالات متحده فرستاده شده، آمده‌است.

به گزارش رادیو آزادی، در این گزارش که رویدادهای افغانستان را از اول ماه جون تا سی‌ام ماه نومبر ۲۰۱۸ پوشش داده، آمده که اعضای پارلمان و مقام‌های امنیتی نیز گزارش داده اند که ایران به مقام‌های محلی و مرکزی به خاطر پیشبرد منافع خود رشوه داده‌است.
اما، در گزارش نامی از هیچ کسی برده نشده‌است.

در ادامه گفته شده که ایران خواهان یک حکومت با ثبات در افغانستان است که پاسخگوی اهداف ایران باشد، از امحای شاخۀ خراسان گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش گرفته تا خروج نیروهای ایالات متحده و ناتو، و حراست از نگرانی‌های ایران مانند حق آبه و امنیت مرزی.

در گزارش همچنین آمده‌است که ایران به هدف مقابله با حضور نیروهای ایالات متحده و متحدانش در افغانستان، مبارزه با شاخۀ خراسان گروه موسوم به دولت اسلامی، و داشتن نقش میانجی در گفتگوهای صلح، به طالبان اسلحه، مواد انفجاری، آموزش و پول داده‌است.
تهران که در گذشته چنین اتهام‌ها را رد کرده هنوز در مورد یافته های این گزارش جدید رسماً تبصره نکرده‌است.

صبغت الله احمدی سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان هم شام شنبه به رادیو آزادی گفت، هنوز به چنین نتیجۀ در مورد ایران نرسیده‌اند.
وی می‌گوید: "ما حداقل تاکنون به اینگونه چیزهای نرسیده‌ایم، به یک چنین نتیجۀ که ایرانی‌ها یک چنین کارهای تخریبی در افغانستان بکنند. جمهوری اسلامی ایران روابط بسیار خوب و نیک با ما داشته است."

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایران
پنتاگون
نظرات بینندگان:

>>>   آمریکا میلیاردها دالر در سوربه ؛ عراق؛ افغانستان هزینه کرده است ؛چند هزار سرباز خود از دست داد ولی کدام نتبجه نگرفته است وباید منطقه را ترک کند.ایران درمقابله با داعش. درسوریه وعراق تجربیات خوبی بدست اورده وهرچقدر سعودی وامریکا داعش تربیه کنند وبه افغانستان صادر کندهرگز برای ایران تاثثیری ندارد چون بایک موشک نقطه زن پوست داعشیان میکند.سیاست انقلاب اسلامی ایران ایجاد وحدت وجلوگیری از هدر رفتن سرمایه های انسانی است آنچنانکه چقدر بیگناه در سوریه وعراق به خاک وخون کشیده شدند.ایران میخواهد باجذب طالبان وآگاه کردن انها نگذارد به دامن داعش وعربستان واسرائیل بیفتند بناء تلاش میکند با جذب طالبان اینده افغانستان ومنطقه را نگذارد بلایی که در سوریه وعراق توسط این تروریستان ایجاد شد درمنطقه بخصوص افغانستان وکشورهای اسیای میانه رخ دهد وگرنه پاکسازی داعش در کمترین زمان برای ایران از اب خوردن ساده تر است واین را امریکا میداند وباگفتن این گزارشهای کذب میخواهد بر شکستهای خود سرپوش بگذارد.//داکتر عبدالرب اچک زی

>>>   خوب چی اشکال دارد آمریکا خودش بیش از همه تمویل میکند پاکستان هم در مرتبه بعدی قرار دارد اما ایران مرتبه سوم را دارد

>>>   کی است که در امور افغانستان مداخله نکند که ایران نکند؟
همه قدرت های بین المللی و همسایه های افغانستان و کشور های منطقه،در امور افغانستان به نفع خود مداخله میکنند.
امریکا سیاست آسیای جنوبی دارد که افغانستان شامل آن است.
روسیه سیاست رسیدن به بحر هند دارد که افغانستان شامل آن است.
پاکستان خود را مالک بلا منازعه افغانستان میداند که یک مرتبه افغانستان را توسط طالبان کاملاً اشغال کرده بود و حالا نیز دوباره میخواهد اشغال کند.
ایران نیز موضوع حق آیه در افغانستان دارد و علاوه بر آن ایران نیز یک سیاست راهبردی دارد که شامل نفوذ نه تنها در افغانستان،بلکه در کل متطقه از عراق گرفته تا یمن و سوریه و لبنان فلسطین و کشور های خلیج عربی و غیره دارد.
هند نیز منحیث رقیب پاکستان،هیچگاه نمیگذارد که افغانستان زیر کنترول پاکستان بیاید و در نتیجه خطر زیاد تر متوجه مناطق پنجاب و کشمیر و غیره نقاط هندوستان از طرف پاکستان شود.
کشور های عربی خلیج فارس نیز نه تنها برای جلوگیری از انتقال تنش ها مانند داعش و غیره در کشور هایشان خواهان ادامه جنگ در افغانستان هستند،بلکه با کمک امریکا خواهان اسلامگرایی و توسعه اسلامیست ها در سراسر چین و روسیه تا اروپا هستند.
چین نیز از ترس اسلامگرایی در مناطق مسلمان نشین خویش،با نزدیک ساختن روابط خود با پاکستان و سرمایه گزاری های ده ها ملیارد دالری در پاکستان،میخواهد جلو اسلامگرایی را در کشور خود بگیرد.
هرچند این سرمایه گزاری ها،مثل سرمایه گزاری در مس عینک افغانستان،تا زمانی که در متطقه جنگ و بنیاد گرایی وجود داشته باشد،تکمیل نخواهد شد و صرف برای بازی دادن انظار عامه،کار های ابتدایی صورت میگیرد و با دادن رشوه به مقامات دولتی،از تکمیل این پروژه ها خود داری میکند.
زیرا اگر یک مرتبه این راه های تجارتی بین چین و پاکستان و چین و افغانستان باز شود.هیچ امکاناتی که بنیاد گرایی در چین صادر نشود،وجود ندارد،ولو که دولت های پاکستان و افغانستان بخواهند و با نخواهند.زیرا دست های دیگری است که در متطقه کار میکند.
بنأ بصورت نتیجه گیری باید برایتان این نکته را ذکر کنم که افغانستان در محراق سیاست های بین المللی و در یک منطقه جیو پلیتیک مهم که نقطه تقابل قدرت های بزرگ سیاسی و اقتصادی و نظامی جهان و نقطه تقاطع کلتور های شرق و غرب، درین نزدیکی ها آرام نخواهد شد و جنگ های نیابتی ادامه خواهد داشت و مصارف آن نیز از سوی قدرت های بین المللی و کشور های منطقه که منافع شان در افغانستان است و یا بخاطر حفظ امنیت خویش مجبور اند این مصارف را تأمین کنند.

>>>   ايران بشنو:
ايران نباييد چنين جنايت بكند ورنه پشيمان خواهد شد. افغانستان پوتانسيل تخريب كاري زيادي را در قبال ايران دارد و ميتواند ايران را بيچاره بسازد. اما نظر به احترام همزباني و فرهنگ مشترك ما لازم نميبينيم و اميدواريم شما هم اين احترام متقابل را پاس بداريد. و ما را مجبور نسازيد. باور بخدا كنيد كه پوتانسيل تخريب كاري افغانستان بيشتر از شما است لازم نيست اينجا لست كنيم خود تان هم ميدانيد....

>>>   تبليغات امريکا!
اين امريکا است که هر بار پيش شرط کمک اقتصادى خود را مربوط ومنوط راى دادن و انتخاب پشتون ها کرزى وغنى کرد.سپاس از همفرهنگم همزبانم همسايه. زياد تر کن
امريکا چوکر و نوکر و چاه کن پشتونتبار خودرا پيش از هر انتخابات به کابل مى فرستد تا يک شاه شجاع پشتون ديگررا نصب کند امريکا و حاکمان پشتون غلط مى کنند!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است