مطابق قانون اساسی معاونین سمبولیک هستند
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۲۸    ۱۳۹۷/۱۰/۹ کد خبر: 156706 منبع: پرینت

بعضی ها به این باور اند که انتخابات ریاست جمهوری بخاطر نبود بودجه و آوردن اصلاحات در کمیسیون انتخابات شاید به تعویق انداخته شود شاید این یک حقیقت باشد اما مشکل جدی دیگری نیز وجود دارد که عبارت از دریافت دو معاون برای کاندید ریاست جمهوری این معاونین باید حتماً یا تاجک باشند یا اوزبیک یا هزاره اگر کدام کاندید از تاجک ها به ریاست جمهوری نام نویسی نماید معاون اول آن باید پشتون باشد اینکه چقدر معاونین دارای تحصیلات عالی از صداقت و اهلیت برخوردار اند سواد دارند یا ندارند سابقه جرمی دارند یا ندارند پروا ندارد باید رای داشته باشند.

در کشور ما مطابق قانون اساسی افغانستان همه صلاحیت ها مربوط رییس جمهور است معاونین در صلاحیت ها سمبولی بیش نیستند.
1- وظایف معاون رییس جمهور باید گدام رای باشد.
2- در غیاب رییس جمهور سر پرست بدون صلاحیت باشد.
3- کنترول و تنظیم نمودن امورات را داشته ولی بدون امضای رییس جمهور عملی شده نمیتواند.
4- وارسی و مراقبت از امور کشور بدون صلاحیت و تصمیم گیری.
5- پا بندی به قوانین کشور و رفت و آمد به دفتر.
6- داشتن چند موتر محافظین نان چاشت سفر به ولایات و خارج کشور آن هم به حکم رییس جمهور.
7- افتخار نام معاون صاحب را داشتن البته اگر رییس جمهور از صلاحیت های خود خواسته باشد بعضی را به معاونین خود بدهد آن به بزرگی رییس جمهور مربوط است نه به معاون، اما در دوران ریاست جمهوری آقای غنی معاونین غیر از نام دیگر چیزی نداشته اند، حالا دوستانیکه با این شرایط توافق دارند لطفاً به بزودی نزد یکی از کاندیدان ریاست جمهوری مراجعه کنند مشروط بر اینکه ترکیب قومی بالا را داشته باشند علمیت، دانش، صداقت ضروری پنداشته نمی شود، تا معاونین تکمیل نشود ده سال دیگر انتخابات ریاست جمهوری برگزار نخواهد شد این گناه کمیسیون نیست گناه معاونین است.

احمد سعیدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
معاونین
قانون اساسی
نظرات بینندگان:

>>>   معاون، آمر مسئول نیست و غیرپشتونها این دوره هم مناسب رئیس جمهوری افغانستان نیست بناً صدها نفر علاقمند معاونت بی صلاحیت پیدا خواهد شد.
اس پ هزاره

>>>   ....
هرکس بی ننگ نمیشود که معاونیت را قبول کند بجز ...

>>>   همانطوریکه بزرگان گفته اند (تا احمق در جهان باشد مفلس در نمیماند) و تا این معامله گران وطنفروش در افغانستان اند دول مداخله گر شرق و غرب بی سرقت و تاراج منابع ما نمیمانند و تا این احمقان ائتلاف ساز منافع طلب اقوام در کشور اند وطنفروشان نیاکانی ومسلکی بی معاون نخواهند ماند .
بااحترام
انجنیر ولی از سرکوتل خیرخانه

>>>   برادران پشتون ما خوب مردم استند ولي در شرايط فعلي لازم نميبينم كانديد كنند.

>>>   كرزي و غني مفت سر راي و زور تاجك و ازبك و هزاره حكومت را گرفتند و بعدا در حق شان جفا كردند. معاونيت نتيجه اش همين بود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است