رقبای آمریکا مغلوب سیاست های آمریکا در افغانستان!
عدم همآوایی اتحادیه اروپا، روسیه، چین، ترکیه و ایران در سیاست افغانستان، سبب گردیده است تا آمریکایی ها همچنان یکه تاز میدان باشند و حتی رییس جمهور و نماینده های مجلس و... با تایید آنان به قدرت برسند 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۲۳    ۱۳۹۷/۱۰/۱۵ کد خبر: 156750 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)افغانستان صحنه رقابت های بین المللی شده است و هرکشور سعی دارد تا تسویه حساب با دیگران را در داخل افغانستان به انجام برساند.
هرچند حضور آمریکا مانع تاخت و تاز دیگر کشورها بصورت مستقل شده است اما رقبای آمریکا مانند روسیه و ایران و چین، تلاش برای مقابله با آمریکا را در داخل افغانستان از سر گرفته اند.

از جانب دیگر عربستان سعودی و امارات متحده عربی، در مسیری همسو با آمریکا بر تلاش خود برای حضور در صحنه فیزیکی و سیاسی افغانستان افزوده اند و هر روز به بهانه ای قدرت مداری خود را بر رخ کشورهای رقیب آمریکا می کشند.

اما اتحادیه اروپا که درگیر بازی های دیگری در رقابت با آمریکا است هنوز فرصت کافی برای حضور در بازی افغانستان را بصورت مستقل و در رقابت با آمریکا پیدا نکرده است و آنگونه که در دیگر عرصه ها در رقابت با آمریکا قرار دارد، در افغانستان نتوانسته است نقش خود را بخوبی ایفا کند.

عدم حضور پر رنگ اتحادیه اروپا در رقابت با آمریکا در صحنه های فیزیکی و سیاسی افغانستان، از ضعیف شدن این اتحادیه در مقابل سیاست های آمریکایی نیست، بل از عدم اعتماد کافی به سران افغانستانی است که هر روز با هر چراغ سبزی رنگ عوض می کنند و دیگر اعتماد اروپایی ها را به بی اعتمادی مطلق نسبت به خود رسانیده اند.

اتحادیه اروپا اگر اطمینان حاصل می کرد که برخی از سران افغانستانی بدون توجه به آمریکا تحت فرامین و هدایات آنان در راستای سیاست های خارجی آن اتحادیه گام برداشته و ثابت قدم هستند، بطور یقین امروز حضور اروپایی ها در افغانستان بگونه دیگری بود.

اگر اروپایی ها و در راس آنان آلمان و فرانسه در افغانستان که با ترفند سیاست های انگلیسی و آمریکایی رنگ قومی بخود گرفته است، می توانستند بر یک قوم مقتدر و با صلاحیت مانند تاجیک ها اعتماد کنند، امروز دیگر محتاج آمریکایی ها نبودند و خود بگونه مستقل عمل می کردند و حتی در مقابل سیاست های مخرب آمریکایی نیز ایستادگی می کردند.
همانگونه که احمدشاه مسعود به جانب فرانسه و ایران گرایش داشت و از آمریکایی ها دوری می کرد.

متاسفانه تاجیک ها فریب سیاست های آمریکا را خوردند و امروز کار شان به جایی رسیده است که دیگر نه اروپا از آنان حمایت می کند و نه و ایران! و آنان همچنان سردرگم دنبال فاشیزم قومی که بر اساس سیاست های آمریکایی بوجود آمده و تقویت شده است، بدون هدف روانند.

البته در این روند، نه تنها مشکل تاجیک ها که مشکل اصلی از سیاست های متخذه ضعیف اروپا و ایران بوده است که نتوانستند در افغانستانی که با سیاست های عمدی آمریکایی، اختلافات قومی تشدید شده است، تاجیک ها را حفظ کرده و پشتوانه محکمی برای آنان باشند.

ضعف عملکرد اروپا در درجه اول و ایران در درجه دوم و چین در درجه سوم، زمینه عملی شدن اهداف سیاست های آمریکایی را فراهم آورد، که امروز هم به ضرر کشور و مردم ما و هم به ضرر کشورهای رقیب آمریکا تمام شده است.

در همین حال، عدم همآوایی اتحادیه اروپا، روسیه، چین، ترکیه و ایران در سیاست افغانستان، سبب گردیده است تا آمریکایی ها همچنان یکه تاز میدان باشند و حتی رییس جمهور و نماینده های مجلس و... با تایید آنان به قدرت برسند.

اینک در آستانه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، کافی بود یکی از این کشورها پا پیش گذاشته و بنای یک جریان قوی را پیشنهاد کند و موافقت دیگر کشورهای مخالف آمریکا را نیز در میان بدست آورد. اینجا دیگر نقشه آمریکا برای متفرق نگهداشتن حامیان بین المللی افغانستان نقش بر آب می شد و حکومت آینده با قدرت تمام می توانست جلوی غارتگری آمریکایی ها را بگیرد و از دسیسه چینی آنان برای ناامنی بیشتر افغانستان و همچنان کشورهای منطقه بکاهد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
افغانستان
اروپا
ایران
نظرات بینندگان:

>>>   ...احمد شاه مسعود نه به شرق وابسته بود و نه به غرب او يك مرد واقعي و ازادمنش و مبارز و قهرمان و عيار و در عين حال دلسوز به وطن و مهربان حتي به دشمنانش در وضعيت هاي بد شان و دوران اسارت شان مهربان بود. من چند مثال از مهرباني او در مقابل دشمنانش مياورم شما برويد جستجو كنيد كه واقعيت است يا نه.
١- كنار رفتن او از قدرت و خانه نشيني او بخاطر صلح با حكمتيار و دادن مقام وزارت دفاع به وحيدالله سباوون معاون حكمتيار و مقام صدارت به خود حكمتيار و درنتيجه سقوط كابل توسط طالبان در وقتي صورت گرفت كه او وزير دفاع نه بلكه خانه نشين بود.
٢- حفاظت از حكمتيار بعد از سقوط كابل در پنجشير و تخار.
٣- نجات سيد منصور نادري با فاميلش از محاصره طالبان در بغلان
٤- دادن موقف دوباره براي دوستم در بدخشان.
٥- رهايي چندين باره ملا مجاهد رهبر جنگي طالبان از زندان پنجشير بدون معاوضه و غيره.
٦- رهايي هزاران پاكستاني و طالب افغان از پنجشير.
و هزاران فدا كاري هاي ديگر به دشمنانش كه اگر انها وي را گير ميكردند برعكس عمل ميكردند.
او يك عيار بود به فرانسه هيچ بستگي نداشت . او چون كمي به زبان فرانسوي كه در ليسه استقلال دوران مكتب خوانده بود فرانسوي ها مجذوب او شده بودند چون او مانند چي گوارا در جهان مشهور بود و فرانسه به اين كه همچو شخصيتي زبان فرانسوي بلد است افتخار ميكرد.
به ايران تا زمانيكه در كابل بود هيچ ارتباط نداشت از همين خاطر حزب وحدت در قالب شوراي هماهنگي با دولت او در جنگ بود. بعد از شكست دولت اسلامي توسط طالب ايران از ترس طالب به او كمك را شروع كرد كه حالا برعكس به طالب كمك ميكند.
عزيزان بياييد با وژدان خود قضاوت كنيم نه به اساس زبان و قوم.
پوپلزي

>>>   جنگ افغانستان گرانتر از تصور امریکا تمام شد و در سالهای اخیر سهمگیری بخش اعظم همپیمانان امریکا کاهش یافت و کشورهایی مثل فرانسه هیچ سهم چندانی نگرفتند که حالا ممکن است ترامپ وسیله ای برای خروج زودتر و واگذاری افغانستان به پاکستان ، اعراب و قدرتهای رقیب شود.
امریکا خواست که با هزینه بی مانند ، افغانستان را نمونه دموکراسی و تجارت منطقوی در بین رقبای آسیایی خود بسازد ولی دخالتهای سیاسی منطقه و ضعف مردم افغانستان این پلان را به مشکل دچار کرده که با وجود محو و تماشاگر شدن قدرتهای درجه اول منطقه طی یک و نیم دهه اخیر هنوز هم امروز کشورهای منطقه از احتمال بی نظمی ها در خاورمیانه و آسیا پس از خروج امریکا از افغانستان ، نگرانی دارند که این نشان دهنده بازیگر اصلی بودن امریکا از ابتدای ورود و سهمگیری غربیها در افغانستان شده میتواند که حتی اقوام غیرپشتون هم مانند تمام مردم جهان از قدرت اقتصادی و سیاسی امریکا طی چند دهه اخیر آگاه بوده و هستند.
موسوی بلخابی

>>>   تا موقعی که ما نتوانیم و بطور واضح عرضه و لیاقت نداشته باشیم بصورت مسالمت آمیز و با مشارکت ملی(دموکراسی)، سرنوشت سیاسی خود و کشورمان را بطریق انتخابات آزاد، با احزاب سیاسی آزاد معتقد و ملتزم به آزادی و قوانین حقوق بشر جهان، تعیین و رقم زده و بدست گیریم، یقیناً دیگران و سودجویان و فرصت طلبان در امورات داخلی ما دخالت کرده و به میدان کشاکشهای قومی و مذهبی، نژادی، و اهداف شوم خود مبدل خواهند ساخت....

>>>   بعضی هموطنان اساساً از موضوع و وقایع سیاسی و اقتصادی کشور دور و بی اطلاعند و برای پُر کردن این نواقص در عجز تعقل و تفکر، مانند طوطی آمریکا آمریکا گفتن را یاد گرفته اند، خلق را تقلیدشان بر باد داد. ای دوصد لعنت بر این تقلید باد.

>>>   بجز هند،پاکستان، روسیه چندین کشور دیگری (ایران، ترکیه، اوزبکستان، تاجکستان و ...) عناصر خود را در افغانستان دارند.

>>>   با نگاهی به سیاستها وراهبرد امریکا در منطقه وهمینطور اتحادیه اروپا ؛ سیاست بازان وزعمای اقوام؛ روشنفکران ودانشجویان ونخبگان وسران احزاب باید این اصل را که امریکاواروپا فقط منافع ملی وامنیت خودشان اهمیت دارد ودلشان برای هیچ کشور دیگری نسوخته.از دیدگاه امریکا واروپا فقط دالر و مواد خام وتیل اهمیت دارد واین را مردم ما باید خوب بدانند.استعمار کهنه دوره اش ختم شده وامریکا برایش نه صرف اقتصادی دارد ونه اینکه میتواند با کشته شدن سربازانش در برابر مردمش وکانگرس پاسخگو باشد؛ بناءاز حربه استعمار نوین ( گماردن عوامل ومزدوران خود در چوکی ها )واستعمار فرا نوین ( تغییر اذهان مردم ومدیریت بر افکار وذهن ودل مردم)به اهداف خود برسد.بناء مردم ما مواظب وبیدار وهوشیار باشند.کشته وزخمی شدن مردم مظلوم ما وعقب نگهداشته شدن مردم وکشور ما از نتایج شوم استعمار نوین است.//
داکتر عبدالرب اچکزی

>>>   مقام های ایالات متحده امریکا قرار است در ماه جنوری سال روان قانونی را مورد بررسی قرار بدهند، که بر اساس آن انسان های را که می میرند پس از مردن، آنها را به کود تبدیل کنند.
سناتور جیمی پدرسن از این ایده پشتیبانی کرده است و او بر این باور است که تبدیل جسد انسان ها به کود، زمین را بارور می کند.
این سیاستمدار می گوید، که بسیاری از شهروندان از این ایده پشتیبانی کرده و حتی برخی پیشنهاد داده اند که آنها را به یک درخت پس از مرگش تبدیل کنند.
ر

>>>   درینجا باز همان قصه ای شکار شیر وگرگ وروباه است البته شیر را همه میشناسند واتحادیه اروپا هم به گرگ میمانند وباقی هم در مساله ای افغانستان به روباه تشبیه میشوند ما ودوسه کشور خورد وبزرگ هم شکار گاو وگوسفند وخروس هستیم حتما اروپای ها میدانند اگر گام پیش نهند شیر کله ای انهارا کنده ودور خواهد انداخت ازینرودیگر ان شعر اقبال لاهوری مفهوم خودرا از دست داده چند کفن دزد ویا کفن دزد چند وجود ندارد تنها یک کفن دزد ویک کفن کش در دنیا موجود است که به دیگران موقع نمیدهند تا درصورت ضرورت یگان پارچه کفن دزدیده روز وروزگار بسر برند این نیست که دیگران موقع نیافتند ویا مصروف کار های دیگر اند فقط از ترس وحفاظت جان خودنزدیک نمیشوند امید وارم که این مثال به کسی برنخورد صرف یک مثال وتمثیل بود خدا نکند که یکی شیر باشد ودیگران گرگ وروباه ما شا الله همه بشر دوست وتابع حقوق بشر وضد تروریزم ومواد مخدر وضد کشتار وازار بنی نوع بشر اند الا ما شا الله
تبنگ چی

>>>   آقای نویسنده، هیچ کس و هیچ کشوری به اندازهً جنگ و دعوا و کشاکشهای قومی و مذهبی و نژادی و نبود و فقدان آلترناتیو سیاسی ملّی و دموکراتیک در داخل برای اداره کشور، کشور افغانستان را متفرق و عقبمانده نگه نداشته است. شما شهامت داشته باشید...

>>>   در اساسنامه پیمان ناتو نوشته است که اگر یکی از کشور های عضو پیمان ناتو مورد تهاجم قرار گیرد،دیگر کشور های عضو از آن دفاع میکند.
در طول هفتاد سال موجودیت این پیمان،فقط یک مرتبه این حادثه صورت گرفت که عبارت از حادثه یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ در نیویارک امریکا بود.
بنأ تمام کشور های ناتو که اکثراً کشور های اروپایی هستند،خود را موظف به فرستادن قوا به افغانستان دانستند.
قبل از آن در جنگ کوریا پیمان ناتو و کشور های اروپایی اشتراک نکردند،بعد از آن در جنگ ویتنام نیز کشور های اروپایی اشتراک نکردند.
در جنگ عراق تنها انگلستان،آنهم نه منحیث عضو ناتو،بلکه منحیث همکار استراتیژیک با امریکا در جنگ عراق اشتراک کرد.
هر زمانی که امریکا قوای خویش را از افغانستان بیرون کند،کشور های اروپایی نیز بیرون خواهد کرد.
این که حادثه یازدهم سپتامبر توسط بن لادن و با خود جورج بوش صورت گرفت ،دقیق معلوم نیست.
اما آنچه دقیق معلوم است ،این است که هم پدر جورج بوش و هم خودش با کمپنی ها و شرکت های نفتی امریکا و خاور میانه و کمپنی های سلاح سازی امریکا ارتباطاتی داشتند که در هردوی این کمپنی ها،هم در امریکا و هم در شرق میانه،عوایدی داشتند.
با شروع جنگ اول عراق و شروع جنگ افغانستان و جنگ دوم عراق،فامیل بوش هم از مدرک بلند رفتن نرخ نفت عواید سر شاری بدست آوردند و هم از بودجه دوجنگ عراق و جنگ افغانستان.
جنگ افغانستان فعلاً سالانه پنجاه ملیارد دالر مصرف برای مالیه دهندگان امریکا و عواید زیاد به سیاست مداران و اعضای مهم کنگره و نظامیان امریکا دارد.
بنأ دونالد ترامپ میخواهد به این سلسله ختم دهد و بودجه تظامی امریکا را به سوی دیگر سوق دهد و از آن طریق امکانات پیدا گری زیاد تر برای خود مهیا کند.
این بدان معنی نیست که با بیرون شدن نیرو های نظامی امریکا از افغانستان،بودجه نظامی امریکا کمتر خواهد شد و در نتیجه مصارف بودجه کم خواهد شد.
زیرا بودجه تظامی امریکا از آغاز هر سال ازدیاد می یابد و لو که جنگ باشد و یا نباشد.
زیرا کشور ها هر سال با رقابت در عرصه نظامی.بودجه دفاعی خویش را بالا میبرند.
دوتالد ترامپ از سفر عربستان و قرار داد چهارصد ملیارد دالری فروش سلاح،آنچنان که میخواست،پول زیادی بدست نیاورد.
زیرا معیاد فروش و خرید این سلاح ها معین نیست که در ظرف چند سال خریده میشود.ده سال و یا بیست سال و یا پنجاه سال؟
از طرف دیگر این سلاح ها نظر به ضرورت از طرف عربستان خریداری میشود،نه حتمی.
بنأ تمام این سلاح ها در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ فروخته نمیشود که او حق خود را بگیرد.
روی همین دلیل بود که موضوع قتل قاشاقچی در سفارت عربستان در ترکیه و دست داشتن ولیعهد عربستان در آن مطرح شد که ولیعهد عربستان نیز اعلان کرد که اگر امریکا به ما سلاح نفروشد،ما از روسیه سلاح خواهیم خرید و روابط خود را با ایران نیز تغیر خواهیم داد.
این اخطار ولیعهد باعث شد که دوتالد ترامپ ازین موضوع صرف نظر کند و روابط دیپلوماتیک و تجارتی امریکا را مهمتر از قتل قاشاقچی اعلان کرد.
اما منابع عواید برای روسای جمهور امریکا کم نیست.
میتواند به تایوان سلاح بفروشند،به کوریای جنوبی ،به جاپان ،به دیگر کشور های عربی خلیج فارس.
حتی دونالدترامپ درین اواخر خواستار آن شده است که همه کشور هایی که قوای امریکایی در آن وجود دارد و از آنها دفاع میکند،باید برای حفاظت ما از آنها پول بپردازد.
ایم که این دشمن های حقیقی و یا خیالی این کشور ها توسط خود امریکا ساخته شده است،مورد بحث نیست.
در عرصه های اقتصادی و تجارت جهانی نیز امریکابا کشور ها در معامله است و با شرکت ها نیز در معامله است که در امریکا سرمایه گذاری کنند .اینها همه مدارک عاید هستند.
خروج از پیمان حفظ محیط زیست،زمینه را برای فعالیت دوباره کمپتی های انرژی فوسیلی فراهم میکند،که اینها نیز مدرک عاید هستند.
خلاصه هر فرمان و هرقانون و هر مصوبه،چه در مسایل داخلی امریکا باشد و چه در مسایل بین المللی،برای رییس جمهور امریکا یک مدرک عاید است.
در افغانستان شاید این قرار داد ها و فرمان ها.نظر به کم بودن ارزش آنها،چندان عاید برای رییس جمهور نداشته باشد،اما در کشور های بزرگ سرمایه داری دنیا،ارزش آنها به ملیارد ها دالر میرسد.کمپنی فولکس واگن امریکا تنها در امریکا بخاطر مسایل محیط زیستی،هفده ملیارد دالر خساره پرداخت کرد.
آیا همه این پول ها در جیب خریداران وسایط نقلیه میرود؟
معلومدار نی؟
در بحران اقتصادی سال دوهزار و هشت،تریلیون ها دالر و ایرو به بانک ها و کشور ها و کمپنی ها از طرف دولت ها کمک صورت گرفت.
آیا این همه پول ها بدون رشوه و فساد و غیره انتقال می یابد؟
معلومدار نی.
اینها کشور های سرمایه داری هستند و درین کشور ها سرمایه حرف اول را میزند و دولت یک جز این نظام سرمایه داری است و رهبران دولت ها امکانات این که درین زد و بند های سرمایه،اشتراک نداشته باشند،بعید است.
هر رهبر نظر به مقام و موقف و توانایی خود،راه های قانونی و غیر قانونی را برای پیدا کردن سرمایه میپالند.
چه شد میلیون ها حسابات بانکی پانانه پیپر و دیگر کشور ها که اسناد و مدارک شان در انترنت افشأشد، چند نفر مورد مجازات قرار گرفت؟سرمایه چند نفر مصادره شد؟
آنها بهترین وکلای مدافع جهان را در اختیار دارند و میلیون ها و ده ها میلیون دلار رشوه میدهند و برای خود راه های قانونی میتراشند و خود را نجات میدهند.
اما اگر یک نفر خس دزد جوراب در سرش کند و داخل یک بانک شود، عاجل پلیس به سراغ اش می آید و چند سال حبس میشود.
چرا ؟
زیرا دولت در خدمت سرمایه دار است و پولیس با معاش دولت در خدمت دولت.

>>>   باعرض ادب و احترام
به نظر می رسد که نباید این قدر منتظر کمک خارجی ها بشینیم.
افغانستان را جز افغانی ها نمی توانند بسازند.
وقتی خودمان دلمان به حال خودمان نسوزد خارجی هم کار عمده ای نخواهد کرد.
آمریکا شاید فقط حضور در افغانستان را یک جور فرصت برای تسلط بر منطقه بداند، و هرگز دوست نداشته باشد که از افغانستان خارج شود؛ که راه آن استمرار جنگ های داخلی و جناحی در افغانستان است.
امیدوارم یک روزی برسد که تمام مردم افغانستان به این نتیجه برسند که جز با همدلی و کمک به هم نمی‌توان افغانستان زیبا را ساخت.
(دوستدار تمامی هم زبانانم در افغانستان)
"علی از ایران"

>>>   کمنت هاونوشتار های بسیار جالب بجا و منطقی. همه را خواندم تشکر از همیتان .
به امید روزیکه بیک صلح واقعی دوامدار کیک حکومت واقعی و افغانی وروزیکه هیچ ابر قدرتی بلای سر نداشته باشیم درود بر روان پاک قهرمان ملی ما .

>>>   بلاخره مجبور خواهند شد راه های تجزیه این کشور را فراهم سازند چون یگانه راه نجات فقط تجزیه کشور به دو قسمت بین پشتونها یا همان اوغانها و یک اتحادیه از اقوام غیر اوغان میباشد.
جنگ وحشت تمامیتخواهی و جهالت اوغان خاتمه ندارد و گروه های دیگر نباید سرنوشت خودشانرا با سرنوشت این شرور ها گره بزنند.

>>>   آفرین علی آقا گل گفتی داداش

>>>   امريكا در اصل ايران را ....كرد . نگفتي چطور ؟ سابق طالب ديپلومات هاي ايران را در بلخ كشته بود و ايران هيچ كار نتوانست جز چند سير گندم به جبهات شمال كمك كرد . و در مقابل طالب نيرو هاي شمال وجود داشت كه مانع كاميابي طالب شده بودند و تا اخر طالب را كسي به رسميت نشناخت جز پاكستان . فعلا نيرو هاي مقاومت را دي دي ار كرده دست خالي تسليم طالب ميكنند سمبه اي در سمبه همين را ميگوييند.

>>>   دیگر جنگ درافغانستان تمام شده باید نیروهای خارجی رفع زحمت کنند دیگرافغانسنان نیازی به نیروهای خارجی ندارد وخوداردوی ملی میتواند ازهمه جای کشورمحافظت کندفقط لطف کرده خارجیهادیگر تروریست پرورش ندهند

>>>   Ayendagan
غنی احمدزی و گلبیدین پاکستانیار هشت ولایت را به طالب ها یا واضح بگویم به پاکستان واگذاری میکند
ان هاي كه تا كراچي و كوادر ادعاي ملكيت مي كردند كجا هستند؟
اين غني كه جيغ مي زند پاكستان را منزوي كرده و سياست خارجي اش بسيار موفق بوده حالا چكونه در فكر تحويل دادن نصف افغانستان به باكستان است؟

>>>   سلیمان لایق:
اگر نظام ریاستی به هر نظام دیگری تغییر پیدا کرد، دیگر حاکمیت از دست پشتون ها برای همیشه می رود.
نوت: این ها در فکر امنیت و رفاه و پیشرفت نیستند، فقط حاکمیت در دست قوم افغان باشد.
#احمد_شاه_فرید

>>>   Kohestani
این طایفه به پدر خود رحم نکرده اند اگر امکانات میسر شود همین اکنون پوست عطا را از تنش جدا می کند.

>>>   Mansoor Badry
در افغانستان ساختار نظام و حکومت نیست ، ساختار قدرت های اخوانی و قبیلوی ست که حاکم سرنوشت توده ها شده اند .
زدودن این دو قدرت دانش ، فهم و درایت می خواهد نه باور کورکورانه و نعره تکبیر !

>>>   شعار های معروف افغانیزم و صهیونیزم، دو مکتب از یک مادر:

صهیونیزم و افغانیزم: افغانیت او یهودیت غوارو
صهیونیزم: یهود بودیم، یهود هستیم و تا ابد یهود خواهیم بود.
افغانیزم: افغان بودیم افغان هستیم و تا ابد افغان خواهیم بود.

>>>   پیمان نظامی با آمریکا از اول اشتباه بود.
کرزی ترسید ولی اشرف غنی که مامور مستقیم امریکا بود باعجله امضا کرد و پارلمان هم با عجله تایید کردند و فکر کردند با امضای این پیمان افغانستان گل و گلزار خواهد شد. غافل از اینکه دست امریکا را در غارت و ناامنی باز کردند و به ان صبغه رسمی بخشیدند.
شیما کابل

>>>   Zareh
یکی از موارد که با پدرام و همفکرانش موافق نبودم، مخالفت سیاسی با پیمان نظامی و حضور نظامی آمریکا در افغانستان بود و او در واقع از آغاز سقوط طالبان تا امروز با حضور نظامی آمریکا مخالف بوده است. و اما حالا در این مورد با او همنظرم. آنچه آمریکا در افغانستان بدنبالش است، به نفع افغانستان نبوده است و نیست.

>>>   ترامپ برای ع وغ وعده داده که امریکا در طو ل 16 سا ل همه همو طنا ن شما را به خا طر منا فع شخصی خو د از بین برده است مگر حا لا من برای هر دو شما وعده می دهم که درخا ک شما نه انتحار و نه انفجار رخ خو اهد داد انها همه از طرف ما صورت می گرفت

>>>   تا جایی که در ستراتیژی جدید امریکا دیده میشود،عبارت از ادامه جنگ در افغانستان وگسترش آن در منطقه و کمترین آن پایگاه دابمی در متطقه و کنترول دایمی منطقه است.
از آنجایی که این ستراتیژی خلاف میل کشور های عضو پیمان شانگهای و اتحادیه اروپا و همسایه های افغانستان و کشور های عربی است،بنأ پیشنهاد میگردد تا مشترکاً جلسه یی را تشکیل دهند،تا راه برون رفت ازبن پروبلم دایمی که فعلاً دامن آنها را گرفته است و در آینده شاید این کشور ها به پروبلم های بیشتر ازین ناحیه دچار شوند،جستجو گردد.

>>>   نا گفته نباید گذاشت که عبن پلان جنگ طویل المدت افغانستان،در رمان بیل کلینتن در یوگوسلاویای سابق در نظر گرفته شد بود.اما کشور های اروپایی با سعی و تپ و تلاش خویش،رهبری تامین صلح را در منطقه با فرستادن قوای امنیتی بدوش گرفتند و تا امروز در منطقه صلح دوامدار تامین است.

>>>   حضوره نیروه های اشغالگر باعث ادامه جنگ و کشتار افغان ها خواهد بود . مردم افغانستان به نظامیان وحشی بیگانه نیاز ندارند بلکه نیازه جدی جامعه امروزی افغانستان صلح است . بجای انکه ترامپ بر طبل جنگ بزند به فکره راحل صلح و خروج کامله نیروهای خود باشد. افغانستان هیچ راحل نظامی ندارد و فقط تنها راحل ان که خوده جامعه افغانستان خواستار ان هستند صلح و ثبات است که متاسفانه خارجی ها مخالف ان است و هر دفعه بر اتش جنگ نفت میریزند و به جنگ طلبی و کشتار افغانها ادامه میدهند .
حبیب الله یوسف زی

>>>   كس كه اين وطن تكه تكه را اين مردم بيچاره را دوست نداره وطن ارام شود و مردم زندگي كند اين سبب هر چيز را به فال نيك نميگيرد هميشه منفي گرا است هر گپ را نزد مردم به مسخره ميگيرد نميگذارد كه مردم يك روشن را بيبند با اين أشخاص چه كرد

>>>   ترمب از افغانستان یورانیم مس طلا لاجوردوسایر چیز ها میخواهد ع وغ باید برایش آماده نماید چرا که داکتر صاحب عبالله را به عنوان ونخست وزیر یاد نموده است ببینید که چطور خشحالی میکند

>>>   Soraya Baha
ترمپ تا رسيدن به عمق استراتيژي خود طالبان ( سپاه اسلامي ناتو ) را نگه مي دارد
أمريكايي ها از سال ١٩٨٠ استراتيژي خود را ساخته بودند يعني از زماني كه شوروي ها افغانستان را اشغال كردند، آن زمان وليام كيسي رييس CIA سفري به پاكستان كرد و از حكومت ضياالحق خواست تا گروهي را كه با حكومت كمونيست كابل بجنگد بسيج كنند و پس از آن براي رفتن به آسياي ميانه و حوزه نفتي قفقاز گروهي را به نام اردوگاه شر بسازند كه هدفش همان طالبان بود و جنرال حميد گل نام ( سپاه اسلامي ناتو ) را پيشنهاد كرد تا بحران را به شمال افغانستان و ماوراي شمال گسترش دهند، چون حوزه نفتي قفقاز مي تواند براي دو صد سال كره زمين را نفت بدهد و چپاولگران اروپايي در اين تاراج سهيم شدند و جنگ را تا رسيدن به عمق استراتيژي خود در افغانستان ادامه مي دهند و از سوي ديگر براي توجيه جنگهاي منطقوي خود ، تروريزم را در افغانستان براي مردم خود عنوان مي كنند و حكومت هاي دست نشانده و فاقد پشتوانه مردمي و مزدور تمام عيار را براي ما بر مي گزينند تا برنامه هاي اين چپاولگران را عملي سازند با جاري كردن خون در كشور شان بدون كوچكترين عاطفه و احساس گناه . اين كه بوش چه گفت يا اوباما يا ترمپ تغييري در بهبود اوضاع افغانستان نمي آيد تا زماني كه خود يك ملت سرنوشت خود را با إيثار به دست نگيرد، اين جنگ هاي و بازي هاي سياسي ادامه دارد و مردم را گوسفندي و بيسواد در لجن تضاد هاي زباني و قومي و مذهبي فرو مي برند، چون يك ملت با سواد و أگاه و سربلند را چنين نمي توان در مسلخ تاريخ مثله كرد.
پايان

>>>   اگر دولت افغانستان به این فکر و خیال است که امریکا غربیها پاکستان نوکران خود طالبان را به میز مزاکره برگرداند یک خواب و خیال است و بس . امریکا غربیها پاکستان هیچ وقت دست از حمایت طالب داعش برنمیدارد. بدلیل که منافع درازمدت جنایتکاران غربی و پاکستان در نا امنی افغانستان گره خورده است.
احمد

>>>   صلح در افغانستان بدست دزدها و شیطانهای غربی ناممکن است.

>>>   ... و قاتلان امریکای انگلیسی صلح در افغانستان نمیخواهد. کفارهای غربی میخواهد که جنگ در میان افغانستان پاکستان به وجود بیاید.

>>>   ریش اش 30 سانتی و مطابق شریعت اسلامی..
نامش قطب الدين هلال..
رهبر حزب به اسم حزب اسلامی اسلامی اسلامی..
اما حقوق ماهوارش پول انگفتی مثلا 50000 هزار دالر امریکای توسط انگلیس ها پرداخته می شود..
و بعدش....
جهاد ما برای حفاظت از دین خدا فی آلارض و کاملا فی سبیل الله می باشد..
حزب اسلامی عجب.... شرم تان باد...
شمای که ماهوار پول خرچ دسترخوان تان توسط انگلیس ها پرداخت می شود و هنوز بنام خدا و دین انسان ها را می کشید مسولیت ده ها حمله برجان هم وطن های بی گناه ما را با کمال کثافت کاری تان بدوش می گیرید با کدام وجدان و شرف هنوز بر تفرقه دامن می زنید.
منبع اصل خبر: خنجانی تلوزیون

>>>   شوراي عالي صلح ماهانه ٥٠ هزار دالر به قطب الدين هلال يكي از اعضاي حزب اسلامي در كابل معاش و دستر خوان پولي پرداخت كرده است.
شوراي عالي اين پول ها را به آقاي هلال از كمك هاي انگليس پرداخت كرده است.
خنجاني

>>>   خنجانی از تلویزیون یک میگوید قطب الدین هلال ماهانه 50 هزار دالر آمریکایی را تحت عنوان «معاش و خرج سفره» از بودجهء شورای عالی صلح دریافت می کرده است.گفته می شود این 50 هزار دالر از کمک های «انگلیس» به حساب آقای هلال واریز می شده است.
هلال از چهره های برجستهء حزب اسلامی [شاخهء کابل] و از افراد نزدیک به گلبدین حکمتیار است.حکمتیار - رهبر این حزب از سالهای متمادی به این طرف فراری است.افراد این حزب در هماهنگی با سایر گروه های تروریستی،ده ها تن را درگوشه و کنار افغانستان با شعار «جهاد فی سبیل الله» به خاک و خون کشیده اند.
اگر حوصله داشتید، جملهء دوم متن را یکبار دیگر هم بخوانید.

>>>   سرنوشت کشور بدست جاسوسان وطن فروش ، غنی احمدزی ، جلالی ، احدی وخلیلزاد هم مهره های جاسوس امریکا هستند که برسرنوشت این سرزمین تحمیل شده ومیشوند ! کرزی یکی از جاسوسهای افتابی بود که هیچکس نمی شناختش وهیچ تاثیری بر این سرزمین نداشت ولی اوردنش وبر مردم تحمیلش ساختند ! مردمیکه رهبریشان به دست اجنبی وجاسوسهای خیانتکار گره خورده باشد ، روزگارش همین است که می بینیم !

>>>   معین وزیرخارجه میگوید تا دوماه دیگر ما صاحب دست آوردی درمورد صلح میشویم ! داکتر عبدالله میگوید تا شش ماه دیگر ممکن بتوانیم با اشرار درمورد صلح بجای برسیم ! رئیس جمهور میگوید که دیری نخواهد گذشت که ما به صلح دست یابیم !
از کدامش درست است ؟؟ دوماه ؟ شش ماه ؟ دیری نخواهد گذشت ؟؟
اما این سناتور بی معرفت چیزدیگر میگوید وطبق مـــــد روز ازانگریز وامریکا شکایت دارد !
ر

>>>   مشكل ما زخاير ومعادن ماست كه انگليس ها سالها به ان چشم دوخته بودند.
حالا توسط سگ هاى تعليمي خود انرا شمار ميكنند. وأين دزدان هنوز سالهىاى طولانيرا در در كشور ما به سر حاد بردند.
ح ع

>>>   زمانیکه عساکرروسی ازافغانستان برامدند آمریکائیها وغربیها هم درافغانستان نبود چرادردرآن زمان درکشور ماجنگ بود چراصلح نبود درحالیکه هیچ خارجی درینجا موجود نبود پس باید بپذیریم که مشکل درخود ما هم است تاکه مشکل خود مارا برطرف نسازیم تا زنده هستیم ازینگونه مشکلات نجات نمی یابیم

>>>   یک لیدرتوریسم گفت من مشتریم یک بازنشسته سازمان ملل بود ازاوپرسیدم که چراشماشم به جنایاتی همچون یمن پوشیده ایدگفت سازمان ملل...اقاماباامریکاقرارداد بستیم که هرکشوری به کشوری ماهمله کوند امریکا بدونی هیچ سوال ازماحمایت میکوند اگرامریکا هرجنایتی که درهرکشور مرتکب شود مامیگیم که نخیرم امریکانبوده ویاهم بوده هدفش خوبی بوده

>>>   امپریالزم لیتیم خوار امریکا نمنافقانه بر خورد میکند ، چگونه رهبران طالبان پاکستان را اززیر هربته پیدا میکند وتوسط بی پیلوت آنرا بدوزخ می فرستد اما درافغانستان هر روز سی چهل جوان اردو وپولیس شهید میشود اما یک نفر سرگروپ اشرار توسط بی پیلوت به قتل نمیرسد دیشب قوماندان امنیه یکجابا پانزده پولیس درالسوالی انار دره شهید والسئوالی سقوط داده شده ،
ر

>>>   کسانیکه مخالف بودند با آنها جنگیدید حالا باز چی گپ شد که یکبارشما مخالف شدید بادوست خود کس مخالفت نمیکند

>>>   روس ها هیچ وقت از ناموس افغانستان ستاره اوغان درست کرده به رقص نیاورده بود
روس ها هیچ وقت به ناموس وفرهنگ مردم تجاوز نکرده بود
روس ها هیچ وقت به کشور و دولت داری مردم کارنداشت
رفیق دور ازوطن

>>>   رفیق دور از وطن چرا بیخود نوشته میکنی؟تو مگر در ان زمان بوده ای؟تو مگر روس ها را به چشم دیده ای؟تو مگر از کارهای ان زمان روسها خبرداری؟اگر همین امریکا نمیبود هرروز یا هزاران نفر به دست طالب سربریده میشد یا از خاطر جنگهای داخلی هیچ کس زنده نمیبود.
ایمان

>>>   امريكا از مواد مخدر افغانستان سالانه 75 مليارد دالر عايدات دارد كه ازين مبلغ يك يا دومليارد را به دولت ودهاقين ميدهد

>>>   ایا کسانکی به جنایتکاران کمک و پناه میدهد باید ب انها پاداش داد تا در کار شان تشویق شوند یا انان نیز مجریم هستند؟؟؟؟
در هر روز طالبان جنایتکار دها شهروند مظلوم افغان را گردن میزنند ولی از ساخت فلمی که این جنایتکاران را و جنایت این ادمکشان را به نمیش بگزارد اصلا"خبری نیست که نیست چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ایا اگر امریکا در افغانستان نیامده بود کسی قادر به نفس کشیدن بود امروز؟؟؟؟
ایا در اطراف افغانستان شاهید امضای قرارداتها نستید؟؟؟؟
تا دیروز همین کشورها افغانها را به جنگ در برابری انها دعوت میکردند. باید از گزشتها درس گرفت. اگر امریکا افغانستان را ترک گوید دوباره افغانستان میدان تاخت و تازی کشورهای همسایه خواهد شد/
ادرس

>>>   امریکا حامی و پشتیبان طالبان است که از آنها حمابت صریح میکند. همه جوامع ملل و همه ملت های جهان امروز از این واقعیت آگایی حاصل نموده اند که تروریستها بدون کمک امریکا و انگلیس قدرت مقاومت یک ساعت را ندارند.
گرز رستم

>>>   آی اس آی بدون کمک امریکا هرگز شب را روز کرده نمیتوانند. اگر حمایت امریکا از سر پاکستان برداشته شود . پاکستان بدون مقاومت دو باره با هندوستان می پیوندد

>>>   /... وقتی که طالب افراد ملکی را مثل گوسفند میگشد همه شما ساکت هستید ولی حال که یک بمباران قطعااشتباهی رخ داده همه شما انسان دوست شده اید؟یک بمب امریکایی به اندازه همه کسانی که کشته میشوند ارزش دارد . در ان صورت کدام ..... به جز خود شما که برای مطرح شدن این دروغها را پخش میکنید این حرفهای مفت را باور خواهد کرد؟

>>>   واقا جای بسیار تاسف است که سندی ازجنایات خارجیهاکه زنان وطفلان وطن تو رابه خاک وخون میکشدو برای شما ارائه داده میشودکه توسط خودشان به نشر میرسدو این رامیرساند که ببینیدای افغانها چطور زنان وطفلان شمارابه قتل میرسانیم و شما کاری نمی توانیدبکنیدشما بعوض محکوم وتقبیح کردن و نفرت خوداز بیگانگان واجنبی هابه دفاع ازآنها می پردازید یا به حاشیه میروید تاکی نوکری وبندگی این خارجیها رامکنیداینهااگر غمخوار من وتو می بودندنمی گذاشتند وضعیت افغانستان به این حالت دچار شود مزدورانی به مثل طالب و جبهه شمال وغیره هم که کم ندارد به فرمایش امام حسین رضی الله تعالی عنه اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید
عطالله خواجه صدیقی

>>>   امريكا شيطان بزرگ

>>>   متأسفانه در ولایت هلمند درین رابطه هیچ تحقیقات صورت نگرفته است، جائیکه عساکر انگلیس اورانیوم اخراج میکند.
هنوز کجاست، صبر کنید، تا تمام این ممالک یکه با کرزی قرارداد امضأ کرده اند، شروع به استخراج معادن ما کنند. بعد خواهید دید، که تا چه اندازه مواد مسموم کننده کیمائی محیط زیست را برای مردم بیچاره مسموم خواهد ساخت. آبها و زمین های ما قابل استفاده نخواهد بود و مردم به امراض گوناگون مبتلا خواهند شد.
در افریقا همینطور کردند، در افغانستان نیز همینطور خواهند کرد.
نادر

>>>   خیل ناراحت کننده است که ما افغان ها به جای رسیده ایم که بر سر ما هرگونه سلاحایشان را امتحان میکنند نسل های اینده افغانستان را این گونه به طرز وحشت نا کی نا بود می کنند وبعد دم ازحقوق بشر می زنندچرا ما به خود نمی ایم اخر گناه ماچیست افغان بودن ما مشکل دارد یا مسلمان بودن ما که کفار مسلمین به جان مال این مردم تشنه هستند ایا از مردانگی مردان افغان خبر ندارن یا از غیرت شهامت . افغانهاراه نجات همان راه پدران مان است که برای پاسداری از این مرزوبوم دلیرانه جنگیدنند یک پارچه ومتحد بودنند این عکسها نشادهند ه ای ضعف ما است قدری فکر کنید که چرا این بلا برسر ما امده است .
باز گشت مسیح اله از ایران .سلام بر شرف وغیرت افغان

>>>   سلام دوستان هم وطنان عزیز من نام ‌ام مهدی است در استرالیا زند گی‌‌ میکنم. من با آنکه خودم مقسسر هستم از انکه از وطنی مون فراری هستم خودم را مقصر هم نه مدانم ولی‌ حققت این است که اگر در افغانستان هرچی‌ مگوزرد تقسرری همین دولت ماندن بقیرت است که از هم وطنان خود گوشته قدم روی مقام و پول مانده است اما خدا بر ان جیب دوستان لعنت کند. اگر دولت با ملت دست رو هم دهد پس آمریکا هیچ وقت نه میتواند که با ما مبارزه کند و هیچ طفلی هم با مشکل به دنیا نه‌ خواهد آمد.

>>>   این است نتیجه حکومت پشتونها در افغانستان
مردم افغانستان را خوار و ذلیل ساختند
دست افغانستان پیش همه ممالک دراز است
صالح از بدخشان

>>>   سلام بر ملت افغانستان...
یک دولت خودخواه و حیله گر مانند آمریکا که با افکار یک مشت فراماسون اداره میشود...پایه و اساسش اینست که با هزار و یک نیرنگ و فریب مخفیانه... یک کشور را یا با کشوری دیگر وارد جنگ میکند و یا جنگ داخلی در یک کشور راه میندازد...
اول دور ایستاده و به شما سلاح و مهمات میفرشد که همدیگر را بکشید...بعد شعار دادن رو شروع میکنه و به دروغ از شما دفاع میکنه...حالا به اسم حقوق بشر و آزادی و غیره.
بعد به شما حمله میکند و به اسم اراجیفی که گفته شد بر خاک و ناموس شما تسلط پیدا میکند و هزاران نفر رو میکشد و انواع و اقسام سلاح ها رو بر روی مردمتان آزمایش میکند...
و در حالی که تو فکر میکنی که کشورت را آباد و آزاد میکنند او در حال استخراج معادن و ثروت و میراث کشور توست...

>>>   این گناه از آمریکایی ها فقط که نیست. گناه از مردم است که سالها از طالبان حمایت کردند بدون اینکه به عواقب آن فکر کنند. این مردم بودند که طالبان را به عنوان یک حکومت پذیرفتند و این همان مردم بودند که سالها بی هیچ دلیلی بی گناهان را که از مردم خود ما بودند را کشتند. و این همان مردم هستند که هنوز از طالبان و وهابیت حمایت می کنند. آخر ای مردم چرا به عقل نمی آیید. بی دلیلی هم گناه را از جانب آمریکا ندانید. اگر شما فکر می کردید و از طالبان که دست پرورده پاکستان و عربستان است حمایت نمی کردید الان این وضعیت ما نبود. اگر به نام اسلام آدم بی گناه نمی کشتید این وضعیت ما نبود. اگر به نام سنت پیامبر زن های بی گناه را در خانه حبس نمی کردید و زن های بی گناه را به دلیل اینکه در جامعه فقط قدم زده و کار دیگر نکرده سنگسار نمی کردید این وضعیت ما نبود. این اجر دنیوی شماست به خاطر کارهایی که کرده اید و تا خودتان را اصلاح نکنید همین وضعیت خواهد بود. آمدید و با نام پیامبر و سنت تحجر را پیش گرفتید.

>>>   امیدوارم همه روزه جنایات پنهانی امریکای تروریست و مسلمان کش را افشا کنید تا به مزدوران شان ثابت شود که باداران شان بسیار ظالم و سنګدل هستند و یکروز خود شانرا (مزدوران شانرا) را هم بیرحمانه میکشند ویا ذوب خواهند کرد.
یک افغان

>>>   دیگر ما نباید دم از دموکراسی بزنیم دیگر بس است بسیار خود را فریب داده ایم این هم نتیجه دموکراسی کسانی که به این بهانه میخواهند ثروت و مقام داشته باشند و این که ۳۰ میلیون افغانستانی دیگر به چه مشکلاتی بر میخورند برایشان بیتفاوت است. حالا من از شما مقام پرستان و پول دوستان میپرسم چند سال زندگی خواهی کرد ۸۰ سال ۱۰۰۰ ولی بعد از آن خو هم مرک است با چه روی با جلال با عضمت کبریا روبرو میشوی چه جواب داری واقعاْ متاسفم که فریب این دنیا را خورده کمی خود را تکان بده هنوز هم سر وقت است کمی به حال مردمت اطفال و زنان غم کشیده این ملت دل بسوزان شاید فردا زنده نباشی .
منیر از نیویارک

>>>   امام خمینی رح به مسلمانان جهان هشدار داد بود که امریکا شیطان بزرگ است واقعا همین طور بوده است

>>>   ع وغ ..... و غلام امریکاهستند وبه زور و پشتیبانی امریکا سر مردم افغانستان حکومت میکنند
واگرحکومت مستقل میبود خودشان هم میفهمندکه حکومتشان فسادپیشه وبیکاره است و مردم هم میداند اما همین حکومت هرچی که است باید باشد چونکه امریکامیخواهد.امریکامیخواهدکه جنگ در کشور افغانستان تمام نشود تاآنها سودببرند آنهابتوانند چپاول وغارت کنند.معدنهای رنگارنگ افغانستان را امریکایهااز
صدسال پیش برسی وعلامتگذاری کرده بودند ووقتی شوروی در افغانستان آمدامریکایهاخون میگریستند که بزرگترین ثروت دنیارا از دست داده بودند ووقتی شوروی از افغانستان برامد زمینه مداخله امریکابیشترشد وبین مردم تفرقه انداخت وبرای خود در افغانستان جای پای بازکرد وبه بهانه نابودسازی القاعده وطالب واردصحنه شدکه در اوایل در همه جبهه هات شرکت میکردند دیدن برایشان که به نفع
شان نیست تلفات زیاد است وبه سرنوشت شوروی دچار میشوند وبه فکر پلان دیگر افتادند که همه مسولیت دفاعی را انداختند به گردن خود نیروهای اردوی ملی افغانستان که کشته و معلول ومعیوب افغانهاشوند همدیگر را بکشند دوطرف ولی منفعت وسود را امریکا و انگلیس ببرد شانزده سال است که امریکادر افغانستان درگیراست مگرطالب چقدر قدرت نظامی دارد از کجا تقویت و اکمالات میشود یک چیز ملومداراست کمکی که به نام مردم افغانستان تخصیص میدهند یک مقدارش را به مردم میدهند یکمقدارش را مزدوران میخورند ویک مقدارش هم ازطریق همین نوکران به طالب رسانیده میشود که جنگ ادامه داشته باشدبه امید روزیکه جنگ خانماسوز
در کشورما تمام شود وجای همه دشمنیهارا صلح ودوستی وبرادری بگیرد...
ش ی

>>>   باسلام امریکایها ومتحدانش به بهانه آموزش نظامی ومشوره دهی به نظامیان افغان لنگرانداخته اند ومعدنهای
افغانستان راپاکسازی کرده روان هستند وطالب هم به بهانه جهاد درمقابل خارجیها معدنهای قیمتی راچپاول میکنند واشرفغنی واشرفغنی وگرو چپاولگرش کمکهای که خارجیهابه مردم افغانستان میدهد چپاول میکنند و
دوباره به خودخارجیهابرمیگردانندجهادیهای هم که یک وقتی داد ازجهاد ومسلمانی میزدند وشعارمیدادندکه درکشورمسلمانی که کفارجای بگیردنمازهمگی باطل است حالابعداز چور وچپاول که کرده اند وبه حساب خودشان خوب(وندشانخورده) چنان خود راآرام گرفته اندکه ازسنگ صدامیبراید ازآنهانه یعنی کاملا درافغانستان زنگ چورکن چورکن نواخته شده هرکی خورد و بردنوشجانش
انهم نه چورهای کوچک وخورد و ریز همگیش ملیاردی
ودراین وسط اولادغریب بخاطر یک پول ناچیزمعاش سربازی قربانی میشود واصل عیش ونوش رادزدان میکنند...
بریالی ح

>>>   نه فقط در افغانستان بلکه در تمام دنیا و بخصوص در کشورهای اسلامی دخالت های امریکا وایجاد جنگ وخونریزی باهدف تضعیف رشد وانکشاف و از بین رفتن سرمایه وبه فقر وفلاکت رساندن انها امریکا دست دارد
چوکی پرست

>>>   Kakar
من تا بسيار وقتها مانند صديق پتمن فكر ميكردم كه اشرفغني از بركت ازدواج با يك خانم عرب لبناني وتحصيل در كشور لبنان حتما بزبان عربي هم آشنا است اما حالا ديدم كه اين خر تنها دم كمبود دارد ورنه خر تيار بوده است، قوتهاي استعماري هم براي خرسازي ملتها چه شعبده بازي هاي كه نميكنند

>>>   امریکا برای امریکا رحمت وبرای باقی همه زحمت میباشد این شیر درنده برای سیر نمودن شکم بچه های خود از هر طریق ممکن واز هر جا وهر کشور باید شکار نماید اگر مرحمت داشته باشند واز لطف ومهربانی کار بگیرند دیگر گرسنه می مانند و برای حدود سیصد ملیون انسان امریکای نان وغذاباید بدهند ودریم میان از حماقت ودنباله روی وخاصیت پست فطرتی عده ای چون عین وغین وکرزی وحکمتیار وسیاف وقانونی وامرالله صالح و... استفاده برده انها را از بودیجه ای کشور خودشان واز منابع مالی خودشان اجاره نموده به اهداف استعماری واستثماری خود زودتر میرسد درضمن امریکا وانگلیس والمان را نباید مورد ملامت قرار داد زیرا خاصیت انها استثمار واستعمار است اما اینها که در قید غلامی درامده وبه ملت وکشور خود خیانت میورزند نفرین باید کرد ومورد لعنت وعناد قرار باید داد
لالی از ننگرهار

>>>   امریکا با آندن آقای کرزی و آقای غنی به مقصد خود رسیده است . زره

>>>   امریکاه حذف اقوام غیر پشتون در ادارات و حاکمیت دولت میباشد و امریکا عامل در ج واژه افغان در تذکره های سایر اقوام میباشد . امریکا دفاع گری فاشیسم ونه تطبیق کننده دموکراسی ولیبرالیسم .
زره

>>>   افغانیهای اروپا و آمریکا دیده نمی دانند چی می خواهند، حالا از مردم مظلوم و بی اطلاع و نا آگاه چه توقع و انتظاری دارید؟

>>>   یک لیدرتوریسم گفت من مشتریم یک بازنشسته سازمان ملل بود ازاوپرسیدم که چراشماشم به جنایاتی همچون یمن پوشیده ایدگفت سازمان ملل...اقاماباامریکاقرارداد بستیم که هرکشوری به کشوری ماهمله کوند امریکا بدونی هیچ سوال ازماحمایت میکوند اگرامریکا هرجنایتی که درهرکشور مرتکب شود مامیگیم که نخیرم امریکانبوده ویاهم بوده هدفش خوبی بوده

>>>   امپریالزم لیتیم خوار امریکا نمنافقانه بر خورد میکند ، چگونه رهبران طالبان پاکستان را اززیر هربته پیدا میکند وتوسط بی پیلوت آنرا بدوزخ می فرستد اما درافغانستان هر روز سی چهل جوان اردو وپولیس شهید میشود اما یک نفر سرگروپ اشرار توسط بی پیلوت به قتل نمیرسد دیشب قوماندان امنیه یکجابا پانزده پولیس درالسوالی انار دره شهید والسئوالی سقوط داده شده ،
ر

>>>   Parsa
رئیس مجلس سنا - مسلمیار: ما صلحی نمی خواهیم که برای طالبان بی عزتی باشد.

برای کرزی - غنی - گلبدین - خپلواک - مسلمیارو سایر پشتونیست ها که در گذشته حامی طاب و شناخت طالب منحیث دولت مشروع افغانستان بودند ؛ اندیشه و اعمال جنایتکارانه ، قتل و سربریدن ، نوکری و خدمت به پاکستان از جانب طالب مهم نیست. چون پشتون هستند برادر اند ، مخالف سیاسی اند و با تعجب " مخالفین مسلح" اند. اما اگر این دسته مسلح جنایتکار اوزبیک ، تاجیک و یا هزاره می بودند خاین ، تروریست ، وطنفروش ، خاک فروش ، نوکر بیگانه واجب القتل تلقی می شدند.

این کافریار نه مسلمیار نیات نیک پشتونیست ها را نسبت به طالب بی عزت ، پست ، ....بیان کرده است. خدایا کاش این تبار را در قاره دیگر خلق میکردید که ما از شر شان در امان میبودیم !!!!!! هیچ تفاوتی بین تحصیلکرده و خارج دیده و ملا و مولوی این طایفه وجود ندارد از گلبدین تا قاضی وقاد و مولوی خالص ....... و حتی پیر های شان که برای شان استخاره می کنند و دعا می نمایند.

این خو وعادت و سرتنبگی ، لجاجت خود بزرگ بینی و شوونیسم در بین پشتون ها از شاه تا گدا در 4 دهه اخیر هویدا شده است البته با استثناات اندک . برای ارضای این بر تری طلبی و حاکم بودن بالای سایر اقوام به هر نوع نوکری ، حتی قتل پدر و برادر، جعل و تزویر هم حاضرند ، چه این بادار مغل باشد چه انگلیس چه روس چه امریکا چه ایران چه پنجابی.

>>>   Zahir
حرف های فهیم را یک طفل هم میداند
50 سال قبل از امروز در ولسوالی ما یک مکتب افتتاح شد اما بنام لیسه زرغنکوت که نام پشتون بود اما باشنده های آنجا 100 فیصد تاجیک ازبک بودند همیشه از آن رنج میبردم چرا با وجودیکه صد ها دانشمند شاعر نویسنده ما داریم اما یک نام بیگانه در پیشانی مکتب ما نوشته شده است البته یک طوطیه استبدادی قبیلوی از همان وقت جریان داشت

>>>   کسانیکه مخالف بودند با آنها جنگیدید حالا باز چی گپ شد که یکبارشما مخالف شدید بادوست خود کس مخالفت نمیکند

>>>   روس ها هیچ وقت از ناموس افغانستان ستاره اوغان درست کرده به رقص نیاورده بود
روس ها هیچ وقت به ناموس وفرهنگ مردم تجاوز نکرده بود
روس ها هیچ وقت به کشور و دولت داری مردم کارنداشت
رفیق دور ازوطن

>>>   رفیق دور از وطن چرا بیخود نوشته میکنی؟تو مگر در ان زمان بوده ای؟تو مگر روس ها را به چشم دیده ای؟تو مگر از کارهای ان زمان روسها خبرداری؟اگر همین امریکا نمیبود هرروز یا هزاران نفر به دست طالب سربریده میشد یا از خاطر جنگهای داخلی هیچ کس زنده نمیبود.
ایمان

>>>   موتر پولیس رنجر از آمریکا
معاش پارلمان و وزارت داخله از آمریکا
تیل از آمریکا
رتبه نظامی از آمریکا
امتیازات از آمریکا
نمک حرام

>>>   امريكا از مواد مخدر افغانستان سالانه 75 مليارد دالر عايدات دارد كه ازين مبلغ يك يا دومليارد را به دولت ودهاقين ميدهد

>>>   ایا کسانکی به جنایتکاران کمک و پناه میدهد باید ب انها پاداش داد تا در کار شان تشویق شوند یا انان نیز مجریم هستند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
در هر روز طالبان جنایتکار دها شهروند مظلوم افغان را گردن میزنند ولی از ساخت فلمی که این جنایتکاران را و جنایت این ادمکشان را به نمیش بگزارد اصلا"خبری نیست که نیست چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ایا اگر امریکا در افغانستان نیامده بود کسی قادر به نفس کشیدن بود امروز؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ایا در اطراف افغانستان شاهید امضای قرارداتها نستید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تا دیروز همین کشورها افغانها را به جنگ در برابری انها دعوت میکردند. باید از گزشتها درس گرفت. اگر امریکا افغانستان را ترک گوید دوباره افغانستان میدان تاخت و تازی کشورهای همسایه خواهد شد/
ادرس

>>>   امریکا حامی و پشتیبان طالبان است که از آنها حمابت صریح میکند. همه جوامع ملل و همه ملت های جهان امروز از این واقعیت آگایی حاصل نموده اند که تروریستها بدون کمک امریکا و انگلیس قدرت مقاومت یک ساعت را ندارند.
گرز رستم

>>>   آی اس آی بدون کمک امریکا هرگز شب را روز کرده نمیتوانند. اگر حمایت امریکا از سر پاکستان برداشته شود . پاکستان بدون مقاومت دو باره با هندوستان می پیوندد

>>>   خوانندگان عزیز،
از سوی فرماندهی ایالات متحده من تایید میکنم که ما هم از انتشار این فیلم در آینده نزدیک آگاه هستیم . ما هم همان گزارشها و نظریات را که شما خوانده اید، خوانده ایم. رسیدگی به این حادثه در تاریخ 2009 مه، مدت کوتاهی پس از آنکه این حادثه در استان فرح رخ داد، در سال گذشته انجام گرفت .
درست مانند فیلم آخرمنتشر شده از ......، ما اقدامات مناسب را در هنگام نیاز انجام داده وهر گونه اطلاعات نادرست و یا تجزیه و تحلیل گمراه کننده را تصحیح خواهیم کرد. همانطور که ما همگی می دانیم، ویدئوهایی که پ منتشر می شوند هرگز تصویر کامل وقایع را نشان نمی دهند و به همین دلیل برخی اوقات مورد بررسی و تحلیل اشتباهی قرار می گیرند.
از سوی دیگر ، نیازی به گفتن نیست که ما بارها نشان داده ایم که زمانی که سربازان ما مرتکب عمل غیر قانونی و یا رفتارغیر قابل قبول می شوند ، ما بدون هیچ تردیدی آنها را مسشمول قوانین نظامی می کنیم.
مجروح و یا کشته شدن غیر نظامیان در صحنه جنگ همواره بسیار اندوه بار و تأسف آمیز است. قوانین نظامی ما در هر مورد و موقعیتی نیروها را مستلزم به احتیاطات لازم برای حفاظت از امنیت غیرنظامیان هنگام عملیات نظامی میکند.
در نهایت ، من باید تصریح کنم که به دلیل تاثیر اطلاعات طبقه بندی شده بر امنیت ملی و عملیات های ما در خارج از کشور، ما کنترل لازم در این مورد را جدی می گیریم. به خصوص هنگامی که تصویر ارائه شده می تواند گمراه کننده و در نتیجه مانع تلاش های ما در منطقه برای تامین امنیت باشد. شما درست می گویید ، تحقیقاتی در رابطه با ویدئو اخیر منتشر شده از سوی ویکی لیک در حال انجام شدن است.
نکته دیگر ذکر شده در اینجا، با اشاره به نوشته ای در سایت ضد جنگ که هدف و حضور ما را در افغانستان زیر سوال برده است ، اتهامی بی اساس و کهنه می باشد و این را هیچ فرد معقولی آن را قبول نمی دارد. من چندین بار در اینجا خوانندگان را به خواندن گزارهای رسمی توسط بسیاری از سازمان های غیر دولتی و یا توسط خبرنگاران مستقل در رابطه با پیشرفت ما و توسعه در افغانستان تشویق کرده ام. ما به منظوربر قراری امنیت و جلوگیری از تبدیل شدن دوباره افغانستان به حاشیه امنی برای طالبان، با این گروه شبه نظامی مبارزه می کنیم.
با مراجه به سایت آیسف و یا سایت خود سنتکام شما می توانید مقالات متفاوتی را در زمینه های گوناگون ، برای مثال تعداد تلفات ناشی از عملیات نیروهای ائتلاف ، وضعیت عملیات ویا پیشرفت و توسعه را مطالعه کنید..
بنا بر یک تحقیقی که اطلاعت خود را فقط از مطبوعات عرب زبان جمع آوری کرده است، تنها 15درصد از 3010 نفر از قربانیان حملاتی که القاعده مسعولییت آنها را بر عهده گرفته است غربی بوده اند.
مطبوعات بین المللی، سازمان های حقوق بشری و سازمان ملل متحد اعلام کرده اند که همچنان اکثریت تلفات حملات طالبان غیرنظامیان افغان می باشند. این حقیقت در یکی از گزارش های اخیرا سازمان ملل تائید شده است. بر اساس این گزارش، تلفات حاصله از حملات افراطیون طالبان در افغانستان از سال 2008 تا 2009، 41درصد افزایش یافته است، در حالی که تلفات غیرنظامیان ناشی ازعملیات نیروهای ائتلاف 30درصد کاهش یافته است.
با تشکر
سنتکام

>>>   /... وقتی که طالب افراد ملکی را مثل گوسفند میگشد همه شما ساکت هستید ولی حال که یک بمباران قطعااشتباهی رخ داده همه شما انسان دوست شده اید؟یک بمب امریکایی به اندازه همه کسانی که کشته میشوند ارزش دارد . در ان صورت کدام ..... به جز خود شما که برای مطرح شدن این دروغها را پخش میکنید این حرفهای مفت را باور خواهد کرد؟

>>>   واقا جای بسیار تاسف است که سندی ازجنایات خارجیهاکه زنان وطفلان وطن تو رابه خاک وخون میکشدو برای شما ارائه داده میشودکه توسط خودشان به نشر میرسدو این رامیرساند که ببینیدای افغانها چطور زنان وطفلان شمارابه قتل میرسانیم و شما کاری نمی توانیدبکنیدشما بعوض محکوم وتقبیح کردن و نفرت خوداز بیگانگان واجنبی هابه دفاع ازآنها می پردازید یا به حاشیه میروید تاکی نوکری وبندگی این خارجیها رامکنیداینهااگر غمخوار من وتو می بودندنمی گذاشتند وضعیت افغانستان به این حالت دچار شود مزدورانی به مثل طالب و جبهه شمال وغیره هم که کم ندارد به فرمایش امام حسین رضی الله تعالی عنه اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید
عطالله خواجه صدیقی

>>>   امريكا شيطان بزرگ

>>>   متأسفانه در ولایت هلمند درین رابطه هیچ تحقیقات صورت نگرفته است، جائیکه عساکر انگلیس اورانیوم اخراج میکند.
هنوز کجاست، صبر کنید، تا تمام این ممالک یکه با کرزی قرارداد امضأ کرده اند، شروع به استخراج معادن ما کنند. بعد خواهید دید، که تا چه اندازه مواد مسموم کننده کیمائی محیط زیست را برای مردم بیچاره مسموم خواهد ساخت. آبها و زمین های ما قابل استفاده نخواهد بود و مردم به امراض گوناگون مبتلا خواهند شد.
در افریقا همینطور کردند، در افغانستان نیز همینطور خواهند کرد.
نادر

>>>   خیل ناراحت کننده است که ما افغان ها به جای رسیده ایم که بر سر ما هرگونه سلاحایشان را امتحان میکنند نسل های اینده افغانستان را این گونه به طرز وحشت نا کی نا بود می کنند وبعد دم ازحقوق بشر می زنندچرا ما به خود نمی ایم اخر گناه ماچیست افغان بودن ما مشکل دارد یا مسلمان بودن ما که کفار مسلمین به جان مال این مردم تشنه هستند ایا از مردانگی مردان افغان خبر ندارن یا از غیرت شهامت . افغانهاراه نجات همان راه پدران مان است که برای پاسداری از این مرزوبوم دلیرانه جنگیدنند یک پارچه ومتحد بودنند این عکسها نشادهند ه ای ضعف ما است قدری فکر کنید که چرا این بلا برسر ما امده است .
باز گشت مسیح اله از ایران .سلام بر شرف وغیرت افغان

>>>   سلام دوستان هم وطنان عزیز من نام ‌ام مهدی است در استرالیا زند گی‌‌ میکنم. من با آنکه خودم مقسسر هستم از انکه از وطنی مون فراری هستم خودم را مقصر هم نه مدانم ولی‌ حققت این است که اگر در افغانستان هرچی‌ مگوزرد تقسرری همین دولت ماندن بقیرت است که از هم وطنان خود گوشته قدم روی مقام و پول مانده است اما خدا بر ان جیب دوستان لعنت کند. اگر دولت با ملت دست رو هم دهد پس آمریکا هیچ وقت نه میتواند که با ما مبارزه کند و هیچ طفلی هم با مشکل به دنیا نه‌ خواهد آمد.

>>>   برای مسئول درج این عکس ها واقعاً متأسف شدم که ذره ای به احساسات بشری توجه نداشته است و به اندازۀ همان امریکایی ها سنگ دل و بیرحم هستی و اینقدر اغراق آمیز و با اندازۀ یک آلبوم عکس گذاشتی که نمی تونیم از دیدن آن ها عبور کنیم.

>>>   همين موارد در عراق مخصوصا شهر فلوجه وجود دارد يعني افزايش سرطان ها و افزايش كودكان ناقص الخلقه و افزايش تولد نوزادان دختر

>>>   با سلام: من به این همه تعّجب میکنم که با وجود درک این همه (اکنون همه میدانند که قوای خارجی به نفع کشور نیست) مردم و ادارات دولتی خاموشند.دیدند که پس از یازده سال حکومت روبه فقر و روبه خرابی است.واز سوی دیگر حرکات منفی خارجیها نمایان شده میرود.
پس چرا،حکومت نمیخواهد این همه را بس کرده،یک عده تغیراتی در کشور بیاید؟و از سوی دیگر بازی های گوناگونی با فرهنگ ودین اسلام را به پیش گرفته اند.
شادان

>>>   این است نتیجه حکومت پشتونها در افغانستان
مردم افغانستان را خوار و ذلیل ساختند
دست افغانستان پیش همه ممالک دراز است
صالح از بدخشان

>>>   خدایا !!!! این جنایت خیلی وحشت ناک و یک جنایت وحشیانه است. تصاویر خیلی دلخراش است. اگر افغان پیپر عکس ها را خیره تر نشر می کرد بهتر بود. وحشت ناک است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

>>>   آفرین بر تو نویسند، ونشر کننده ، که در افشاء چهره جنایت کار شیطان بزرگ کوتاهی نکردی
احمدی

>>>   سلام بر ملت افغانستان...
یک دولت خودخواه و حیله گر مانند آمریکا که با افکار یک مشت فراماسون اداره میشود...پایه و اساسش اینست که با هزار و یک نیرنگ و فریب مخفیانه... یک کشور را یا با کشوری دیگر وارد جنگ میکند و یا جنگ داخلی در یک کشور راه میندازد...
اول دور ایستاده و به شما سلاح و مهمات میفرشد که همدیگر را بکشید...بعد شعار دادن رو شروع میکنه و به دروغ از شما دفاع میکنه...حالا به اسم حقوق بشر و آزادی و غیره.
بعد به شما حمله میکند و به اسم اراجیفی که گفته شد بر خاک و ناموس شما تسلط پیدا میکند و هزاران نفر رو میکشد و انواع و اقسام سلاح ها رو بر روی مردمتان آزمایش میکند...
و در حالی که تو فکر میکنی که کشورت را آباد و آزاد میکنند او در حال استخراج معادن و ثروت و میراث کشور توست...

>>>   این گناه از آمریکایی ها فقط که نیست. گناه از مردم است که سالها از طالبان حمایت کردند بدون اینکه به عواقب آن فکر کنند. این مردم بودند که طالبان را به عنوان یک حکومت پذیرفتند و این همان مردم بودند که سالها بی هیچ دلیلی بی گناهان را که از مردم خود ما بودند را کشتند. و این همان مردم هستند که هنوز از طالبان و وهابیت حمایت می کنند. آخر ای مردم چرا به عقل نمی آیید. بی دلیلی هم گناه را از جانب آمریکا ندانید. اگر شما فکر می کردید و از طالبان که دست پرورده پاکستان و عربستان است حمایت نمی کردید الان این وضعیت ما نبود. اگر به نام اسلام آدم بی گناه نمی کشتید این وضعیت ما نبود. اگر به نام سنت پیامبر زن های بی گناه را در خانه حبس نمی کردید و زن های بی گناه را به دلیل اینکه در جامعه فقط قدم زده و کار دیگر نکرده سنگسار نمی کردید این وضعیت ما نبود. این اجر دنیوی شماست به خاطر کارهایی که کرده اید و تا خودتان را اصلاح نکنید همین وضعیت خواهد بود. آمدید و با نام پیامبر و سنت تحجر را پیش گرفتید.

>>>   امیدوارم همه روزه جنایات پنهانی امریکای تروریست و مسلمان کش را افشا کنید تا به مزدوران شان ثابت شود که باداران شان بسیار ظالم و سنګدل هستند و یکروز خود شانرا (مزدوران شانرا) را هم بیرحمانه میکشند ویا ذوب خواهند کرد.
یک افغان

>>>   اگر طالب نمیبود و جنایت بشری ونسل کشی نمیکرد امروز ما شاهد نیروی امریکا هم نبودیم . جنایت طالب خیلی زیادتر ازین است .

>>>   یک اصل مدیریتی می گوید: اگر خودت برای خود برنامه ریزی، سازماندهی، تعیین هدف و ... نکنی دیگری برایت و به نفع خود برنامه ریزی، سازماندهی، تعیین هدف و ... می کند. این خواب سنگین دولت مردان جای بسی تعجب است.
420 از هارت

>>>   واقعاً جنایت بزرگی است که این حامیان حقوق بشر در کشور مظلوم ما انجام میدهند خداوند ا بداد این ملت مظلوم برس عاملین آن را بشمول دلالان دین فروش وطنی که لکه ننگ بنام مجاهد و اسلام بدامان این کشور هستند نابود بساز آمین.

>>>   دیگر ما نباید دم از دموکراسی بزنیم دیگر بس است بسیار خود را فریب داده ایم این هم نتیجه دموکراسی کسانی که به این بهانه میخواهند ثروت و مقام داشته باشند و این که ۳۰ میلیون افغانستانی دیگر به چه مشکلاتی بر میخورند برایشان بیتفاوت است. حالا من از شما مقام پرستان و پول دوستان میپرسم چند سال زندگی خواهی کرد ۸۰ سال ۱۰۰۰ ولی بعد از آن خو هم مرک است با چه روی با جلال با عضمت کبریا روبرو میشوی چه جواب داری واقعاْ متاسفم که فریب این دنیا را خورده کمی خود را تکان بده هنوز هم سر وقت است کمی به حال مردمت اطفال و زنان غم کشیده این ملت دل بسوزان شاید فردا زنده نباشی .
منیر از نیویارک

>>>   البته بايد قبول كنيم كه تمام بدبختي ها ما از اثر مداخلات همسايه است و هم نفهميي خودما چون ما بعد از سه دهه جنگ هنوزهم به نتيجه نرسيديم و خوب و بدرا فرق نمي توانيم اما يك چيزرابايد بدانيم كه جنگ دركشور ما دروضعيت قرار ندارد كه ما درنوشته هاي ما زياده روي كنيم و ازسلاح ها با اورانيوم صحبت نمايم چون تمام اين حرف ها همان جنگ نرم است كه كشور بيروني براي خراب نمودن وجه يكديگر انجام ميدهند و ميدان جنگ هم كشور ماست استخراج معادن هم كار ساده نيست دراراضي كه هنوز ساده ترين امكانات براي زندگي روزمره وجود ندارد مانند برق ، راه مواصلاتي چگونه استخراج معدن ممكن است . تمام اين حرف ها جنگ كشور ها همسايه با امريكا و غرب براي بيرون رفتن انها و دوباره افغانستان را برگرداندن به دهه هفتاد ميباشد.

>>>   این است نتیجه فروختن افغانستان توسط نیروی های مقاومت که برای قدرت همیشه از چیزی دریغ نمیکنند حتی از ..؟
هیچ یادم نمیرود رادیو بی بی سی را میشندیم ربانی جان و فهیم جان گپ میزد و میگفت که ما از نیرو های برادر امریکایی ها میخواهم که حملات خود را سنگین سازد تا خطوط جبهه بپاشد
و حالی همین خایین علیه امریکایی ها ایستاده اند ای کاش کمی غیرت میداشتید افسوس به شما لعنتی ها که در دوران جهاد از همین امریکا و غرب پول میگیرفتید و سرمایه های ملی را به اتش میکشانیدید
و حالی هم برای قدرت حتی ناموس خود را میفروشید
پس میماندید تا شهید و قهرمان ملی داکتر نجیب وطن را جور میکرد شما خو همان دزد های استید که سرمایه ملی به یغما بردید
...بر شما ای ... و دیگه دله و دوس اگر قدرت میداشتم تمای اینها را گردن میزدم تا ملت افغانستان نفس راحت میکشید
کابلی
کابل

>>>   این جنایت ما از طالبان می بینیم اگر طا لبان نه بودن این جنایت هم نه بود طا لبان زاده ی اینگلیس هستند
میر ویس از کاپیسا نجراب

>>>   این رهبران مجاهد ما کجا هستند؟ چرا علیه امریکا جهاد را شروع نمی کنند؟ چرا از دین، خا ک و ناموس این سرزمین مقدس دفاع نمی کنند؟ این شیاطین بزرگ که امروز خود را ...خطاب می کنند کجا هستند؟ اینها برای خدا نه بلکه برای مقام و ثروت جهاد کردند. این محقق و داکتر عبدالله و قانونی و سیاف وغیره چرا صفوف مجاهدین را تنظیم نمی کنند؟ ازین معلوم می شود که این خاینین ملی دروغ می گویند. به خاطر رضای خدا هیچ کاری را انجام نه دادند، سرمایه ملی را مال غنیمت گفته چورو چپاول کردند، کشور به ویرانه تبدیل نمودند، به خانه جنگی پرداختند و زمینه را به امدن طالب و بالاخره امریکا که همانا شیطان بزرگ قرن 21 است مساعد ساخت. امروز به پست های بالای دولتی تکیه زده اند و خون این مردم بیچاره را نوشیده میرند. زمانیکه حرف از اسلام و جهاد و وطن پرستی زده می شوند،اینها خود را در جمع بهترین محسوب می کنند؟
فواد

>>>   دولت افغانستان اگردولت قانوني اين ملت است بامستندات وشواهدبايدازعاملان اين جنايات درمحكمه بين اللملي لاهه وسازمان ملل شكايت رسمي ودرخواست غرامت به ساكنان مناطق مربوطه نمايند.نوانديشان

>>>   جنایات سنگینی است اما قابل توجه برادران ناراضی نیز می باشد چرا که آنها سبب شدند خارجی ها به افغانستان بیایند و الان هم تنها بهانه ماندنشان هم همین طالبان جنایت کار است اگر جنایات طالبان را لیست کنید چند ده برابر این جنایات خواهد شد چرا کسی از آن سخن نمی گوید اگر خارجی ها می کند بیگانه هستند از بیگانه چه انتظار است اما طالبان که خود را مسلمان و افغان می دانند چرا؟؟ پس طالبان خود در خون این بیگناهان شریک اند اسلحه را کنار بگذارند که بهانه ای برای ماندن بیگانگان در کشور نباشد.
غریب کار از ایران

>>>   آیا این عکس های جگر سوز و دلخراش بچه های افغانستان را سلطه خواهان سر سپرده به کافران ندیدند! یادیدند ولی خدیدند!
شهرستانی از دیار هجرت

>>>   لعنت خدا بر جنايتكاران باد
حامدي تهران

>>>   افسوس صد افسوس :که افغانستان کشور"همچون جان ما بازیچه دست این و ان شده است
این مردم پست و خونخوار در این کشور جا گرفته اند
و دست به هزار ها جنایات میزنند
امیدکه دولت افغانستان و کرزی یعنی مزدور امریکا از این حقایق اگاه شوند

>>>   در هر یک از عملیات انتحاری طالبان و حکمتیار و و و متحجرین ده ها انسان بیگناه کشته و مجروح می شود. آیا این عملیات انتحاری و ترور و مرگ و آدمکشی را هم آمریکائیها انجام میدهند؟ چرا شیپور را از سر گشادی آن می دمید؟ چرا سعی می کنید تمامی حقایق را وارونه تعبیر و تفسیر کنید؟ آیا اینگونه تبلیغات کور و ایجاد پروپاگاندا و تحریک افکار عمومی صرفاً بخاطر پوشاندن جنایتکاران متعصب اسلامی از جمله طالبان و ببرک کارمل و حکمتیار نیست؟ من نمی خواهم بگویم آمریکائیها مرتکب اشتباه و یا خونریزی نشده اند ولی اینگونه اتهامات بیمورد به آمریکا جامعه ما را به صلح و آرامش نخواهد رساند. سرمایه هایی که القاعده داشت و یا در راه ترور و آدمکشی هزینه و خرج شده است می شد افغانستان را 2 بار آباد کرده و به صلح امنیت رساند ولی وقتی بینش و تفکر ارتجاعی حاکم باشد، آنوقت بازهم حتی اگر کل سرمایه جهان را به صاحبان ذهنیت و بینش ارتجاعی بسپارند، باز هم کشتار و آدمکشی و انتحاری و ترور را ترویج و گسترش خواهند داد و لاغیر. چاه کن همیشه در ته چاه ماند

>>>   ای مردم عزیز من، از برای خدا، ازبرای هر آن چیزی که در نزد تان مقدس است...
فقط یکبار سر به گریبان برده و صادقانه بگو ئید که همه بد بختی ها آیا از دست خود مان نیست؟ این خود ملت افغانستان نیست که افغانستان را به دست بیگانه ها برده و اسیر ساخته است؟ چرا؟؟؟
چرا دیگران را دیگران را انگشت نشان میسازیم؟ یک بار ببینیم اگر ما آمریکا را انگشت نشان میسازیم، برعکس سه انگشت مان به طرف خود مان است....
پس بیائید تا اول از خود شروع کنیم و بعداً قضاوت دیگران را نمائیم...

>>>   امام خمینی رح به مسلمانان جهان هشدار داد بود که امریکا شیطان بزرگ است واقعا همین طور بوده است

>>>   مسول این همه جنایات کرزی ویک تعداد... های است که بنام ....به این خودفروخته رای دادندآغایون محترم شماازهرکی انتقادمیکنیدحتاازقهرمان ملی افغانستان کسیکه چیزی دراین دنیانداردازشهادت مسعودوربانی معلوم میشودکه مجاهدین واقعی بودنداین رهبرهای که شمااسم میبرین درزمان طالبهاکجابودندکه جلوتجاوزعربهاوپاکستانیهای ....رامیگرفتندنکنه فروخته شده بودندشماجواب مسودراکه به وزیرخارجه وقت آمریکاداده بودنشنیده ای که گفته بودبرای هیچ کشوری پایگاه نظامی نمیدهم امیرازقندوز

>>>   من نمیدانم که بر چنین اعمال جنایتکارانه بوش در اول تجاوز بکشور، کی مهر صحه گذاشت!!! آیا فهیم و قانونی وبسم الله عبدالله واستاد ربانی و شاگردان اخوانی اش نبودند؟

>>>   آنچه بيان شده گوشه اي از جنايات جنايگران داخلي و خارجي است اگر مسئولين داخلي چراغ سبز نشان ندهند و عده اي ديگر سكوت نكنند چرا اين اتفاقات بايد ايجاد شود.
البته اين جنايات بسيار جاي تاسف دارد اما درد ديگر كه پنهان است واز اين اورانيم ضعيف شده هوناكتر مي باشد سمپاشي در دين وعقايد مردم است
اميد به ظهور منجي عالم بشريت و آزادي تمام محرومين در سر تاسر جهان

>>>   جان افغان 2 روپیه هم ارزش ندارد.
سازمان حقوق بشر!!

>>>   فقط با یک دست شدن مردم و مبارزه بی امان شان ممکن است که به ازادی وافعی رسید

>>>   سه سرباز پولیس دیروز در غوربند از سوی نظامیان جنایتکار امریکای کشته شدند اما هیچ کس واکنش نشان نداد صدای ملت ما مرده .
آرمان

>>>   5 سربازپولییس توسط جنایت کاران طالبنما درهرات کشته شد اما میگن طالب را هدف قرارندهید.انهاشما رامیکشند پروا ندارد شما انها رانکشید!!
بچه خاله کرزی

>>>   مجرم ومقصر پدران اینهاست که با اشرار رابطه وتماس وهمدردی دارند

>>>   ع وغ ..... و غلام امریکاهستند وبه زور و پشتیبانی امریکا سر مردم افغانستان حکومت میکنند
واگرحکومت مستقل میبود خودشان هم میفهمندکه حکومتشان فسادپیشه وبیکاره است و مردم هم میداند اما همین حکومت هرچی که است باید باشد چونکه امریکامیخواهد.امریکامیخواهدکه جنگ در کشور افغانستان تمام نشود تاآنها سودببرند آنهابتوانند چپاول وغارت کنند.معدنهای رنگارنگ افغانستان را امریکایهااز
صدسال پیش برسی وعلامتگذاری کرده بودند ووقتی شوروی در افغانستان آمدامریکایهاخون میگریستند که بزرگترین ثروت دنیارا از دست داده بودند ووقتی شوروی از افغانستان برامد زمینه مداخله امریکابیشترشد وبین مردم تفرقه انداخت وبرای خود در افغانستان جای پای بازکرد وبه بهانه نابودسازی القاعده وطالب واردصحنه شدکه در اوایل در همه جبهه هات شرکت میکردند دیدن برایشان که به نفع
شان نیست تلفات زیاد است وبه سرنوشت شوروی دچار میشوند وبه فکر پلان دیگر افتادند که همه مسولیت دفاعی را انداختند به گردن خود نیروهای اردوی ملی افغانستان که کشته و معلول ومعیوب افغانهاشوند همدیگر را بکشند دوطرف ولی منفعت وسود را امریکا و انگلیس ببرد شانزده سال است که امریکادر افغانستان درگیراست مگرطالب چقدر قدرت نظامی دارد از کجا تقویت و اکمالات میشود یک چیز ملومداراست کمکی که به نام مردم افغانستان تخصیص میدهند یک مقدارش را به مردم میدهند یکمقدارش را مزدوران میخورند ویک مقدارش هم ازطریق همین نوکران به طالب رسانیده میشود که جنگ ادامه داشته باشدبه امید روزیکه جنگ خانماسوز
در کشورما تمام شود وجای همه دشمنیهارا صلح ودوستی وبرادری بگیرد...ش ی

>>>   ملا متقی (ملاپتاقی)ودیگر ملاهای نام گذاری شده پاکستان که بالای جاسوسان شان نامگذاری کرده است اگر اینها بخاطر طرح واماده شدن حملات خونین شان در خانه ملا پتاقی جمع نمی شدند و امادگی تکرار جنایت گذشته شانرا برای کشتن مردم بیگناه قندوز نمیگرفتند چرا خود شان و اولاد های انها مورد حمله هوایی قرار میگرفتند و کشته می شدند پس خود کرده را نه درد استونه درمان مسول این همه جنایت ملا پتاقی و همکاران جنایت پیشه ان است که بخاطر چند کلدار پاکستانی حلقه غلامی پاکستان را بگردن انداخته و بدستور پاکستان وبخاطر اهداف شوم پاکستان هم خود را تباه کردند وهم اولاد های شانرا و هم دنیا و اخرت شانرا برباد کرده اند .

>>>   این نتیجه همان بندوبست های اقوام تاجک و ازبیک در سال 2001 با بادارانشان است چتاقی را دور گذاشته و استفاده منفی بخاطر مظلوم نشان دادن خود نکنید.

>>>   مجرم ومقصر پدران اینهاست که با اشرار رابطه وتماس وهمدردی دارند.
باید گفت که نویسنده مطلب فکر داعشی و طالبی دارد.
والسلام
ابوذکی

>>>   ما مردم افغانستان بعداز نجیب آله دیگر دولت مرد نداشتیم حالا اگر داوود خان زنده ميبود . جنایت کار آن را به چهل محاکمه می کشاند . میگویند در شهر کسی پیدا نشد نام بز را گذاشتن عبدالکریم. دولت زن های فعلی ما صبح ها که از خواب بیدار می شو ند فقط به آن مقام و چوکي هایشان فکر می کنند نکنه یک نفر پیدا شود این را ازمن بگيرهد. اصلا به فکری هیج چیز نیستن . اگر میشدن تا حالا خیلی پیش رفت داشتیم مملکت ما به این روز نمی رسید

>>>   ظالم .در چنین شرایطی که همه زیر بنا کشور ما درین جنگ های خانمانسوز خراب شده بود پانزده سال پیش تاحالا کشور ما به یک نفر خیلی کار کشته .ماهر وکار دان .و همچنین دیکتاتور و سیاست مدار نیاز داشت که در پست ریاست جمهوری مقرر می گردید که کشور را از باتلاق جهنمی نجات میداد البته اشخاص های فهمیده دربین اقوام های مختلف کشور ما وجود دارند فقط از آبرو و حیثیت خودشان مترسند .مثلی کرزي و غنی چاپلوس و خایه مال نیستن که بخاطر رسیدن به قدرت حاضر اند که همه چیز شان را در اختیار غربی ها بگذارند

>>>   این یک اقدام بسیار عالی است تا مزدوران استخبارات منطقه و همسایه های افغانستان که معلوم است دو کشور همسایه افغانستان که از تروریستان طالب حمایت می کند باید همین طوری چوچه کش گردد و نابود شوند تا ریشه این ها خشک گردد و مقصر هم خود این مزدوران است که برای منافع بیگانه ها جنگ می کند و خانواده های خود را و مردم عادی و نیروهای دلیر و جان برکف افغانستان را هدف حملات تروریستی خود قرار می دهد

>>>   حکومت که خود از آمریکا خواهش کند که دوباره حملات هوایی شان را بالای مخالفین و افراد ملکی آغاز کند، چطور میتواند آن حملات رابه باد انتقاد بگیرد. نیروهای هوایی آمریکا بخاطر جان باختن دو نفر شان خانه های افراد ملکی را بمبارد میکند. و بعدش همه را به یک جمله که میگویند ما معذرت میخواهیم تمام میکنند. و دولت هم نمیتواند جز این بگوید که در آن مناطق افراد بلند پایه طالبان در خانه های افراد ملکی بودند و نام های را قطار کنند که در آن حمله از بین رفته اند.

>>>   مقصر اصلی خودی دولت و دستگاه استخباراتي افغانستان است که اطلاعات غلط را در مورد تجمع طالبان بدسترس نیرو های آمریکا میگذارند مرده باد نالایق

>>>   باسلام امریکایها ومتحدانش به بهانه آموزش نظامی ومشوره دهی به نظامیان افغان لنگرانداخته اند ومعدنهای
افغانستان راپاکسازی کرده روان هستند وطالب هم به بهانه جهاد درمقابل خارجیها معدنهای قیمتی راچپاول میکنند واشرفغنی واشرفغنی وگرو چپاولگرش کمکهای که خارجیهابه مردم افغانستان میدهد چپاول میکنند و
دوباره به خودخارجیهابرمیگردانندجهادیهای هم که یک وقتی داد ازجهاد ومسلمانی میزدند وشعارمیدادندکه درکشورمسلمانی که کفارجای بگیردنمازهمگی باطل است حالابعداز چور وچپاول که کرده اند وبه حساب خودشان خوب(وندشانخورده) چنان خود راآرام گرفته اندکه ازسنگ صدامیبراید ازآنهانه یعنی کاملا درافغانستان زنگ چورکن چورکن نواخته شده هرکی خورد و بردنوشجانش
انهم نه چورهای کوچک وخورد و ریز همگیش ملیاردی
ودراین وسط اولادغریب بخاطر یک پول ناچیزمعاش سربازی قربانی میشود واصل عیش ونوش رادزدان میکنند...بریالی ح

>>>   اوغان ها جنگجویان خوبی هستند لیکن یک مشکل دارند که وقتی شکم آنها را با دال پاکستانی خوب سیر کردی دیگر مغز شان کار نمیکند و هر امری که بالایشان کنید حتمن آنرا انجام میدهند۰
خانه ات را خراب کن، میکنند
....را بفروش، میفروشند
مردمت را بکش، میکشند
ملکت را تباه کن، میکنند
۰۰۰ خلاصه بخاطر دال پاکستانی به هر بی .... تن میدهند

>>>   محمد اکرام اندیشمند
اسناد ١٠٠٠ صفحه اي سي. آي. اي در مورد حمايت امريكا از جنگ مجاهدين عليه دولت حزب دموكراتيك خلق و قواي شوروي از محرميت خارج و منتشر شد.
در اين اسناد مي آيد كه بيشترين كمك را از امريكا و سي. آي. اي، گلبدين حكمتيار دريافت داشته است. همچنان در اسناد گفته مي شود كه تنظيم هاي اسلامي و جهادي افغانستان قبل از حمله نظامي شوروي كمك هاي امريكا را دريافت كرده اند.
البته مطالب انتشار شده در اين اسناد كدام حرف نو و افشا ناشده ندارد و مقامات سي. آي. اي و امريكا بار ها در اين مورد طي ساليان گذشته سخن گفته اند و كتاب نوشته اند.

>>>   کاملا با نظر جناب بریالی ح موافق هستم حین حقیقت
رابیان نموده اند

>>>   بلاخره مجبور خواهند شد راه های تجزیه این کشور را فراهم سازند چون یگانه راه نجات فقط تجزیه کشور به دو قسمت بین پشتونها یا همان اوغانها و یک اتحادیه از اقوام غیر اوغان میباشد.
جنگ وحشت تمامیتخواهی و جهالت اوغان خاتمه ندارد و گروه های دیگر نباید سرنوشت خودشانرا با سرنوشت این شرور ها گره بزنند.

>>>   پشتون فرهنگ درایت و توانائی حکومتداری را ندارد بهتر است آبرومندانه کنار بروند و دیگر سبب بدبختی ملت نشوند.

>>>   پشتون فرهنگ درایت و توانائی حکومتداری را ندارد بهتر است آبرومندانه کنار بروند و دیگر سبب بدبختی ملت نشوند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است