مذاکرات آبی ایران و افغانستان در تهران آغاز شد
 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۳۸    ۱۳۹۷/۱۰/۱۵ کد خبر: 156754 منبع: پرینت

نوزدهمین کمیته مشترک کمیساران آب هیرمند در تهران آغاز به کار کرد.
به گزارش مهر به نقل از وزارت نیرو، این اجلاس از صبح روز شنبه به‌میزبانی وزارت نیروی ایران با محوریت بررسی مسایل مربوط به رودخانه مرزی هیرمند در چارچوب معاهده ۱۳۵۱ آغاز شده و هم‌اکنون مذاکرات با هدف اجرای بهتر معاهده در حال انجام است.

رده مذاکره‌کنندگان این کمیته با هماهنگی‌های دیپلماتیک دو کشور ارتقا یافته و دو طرف برای نخستین بار در سطح «معاون وزیر» در اجلاس حضور یافته‌اند. کمیته مشترک کمیساران آب هیرمند بر اساس معاهده ۱۳۵۱ از سال ۱۳۸۳ عملیاتی شده و تاکنون ۱۸ اجلاس در ایران و افغانستان به‌طور متناوب برگزار شده است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مذاکرات آب
هیرمند
نظرات بینندگان:

>>>   بايد در مقابل اب از ايران تيل گرفته شود.

>>>   معاهده ١٣٥١ ناقص بود. فعلا بايد از ايران پول اخذ شود و همچنان گفته شود كه از حمايت طالب دست بردارد در غير ان اب بكلي قطع ميشود تا ايران به جزيره خشك بدل شود.

>>>   افغانستان سالهاست که سهم ایران از آب هیرمند را به سرقت می برد.

>>>   حقابه ایران از هیرمند (جلوگبری از فرسایش خاک وطوفان شن وخشکسالی ومهاجرت مردم ازسیستان ) فراموش نشود
رستم زابل ایران

>>>   يك قطره اب ارزش بيشتر از يك قطره نفت دارد . ايران باييد يك درياي نفت را به طرف ما بفرستد ما هم يك درياي اب را بطرف ايران ميفرستيم. اب مفت از كجا ميشود كه به شما بدهيم.

>>>   نباييد اب را به ايران كه از طالب و تروريست حمايت ميكند داد. ايران باييد دو تا تعهد بدهد بعدا اب برايش داده شود.
اول اينكه پول اب را روزانه به حساب افغانستان بريزد . دوما بايد تعهد دهد كه ديگر تاريخ ما را و علماي ما را نميدزدد و از طالب حمايت نميكند.

>>>   ايران سهمي ندارد برادركه نوشته ما سهم تان به سرقت ميبريم اول كمي مطالعه بكن بعد نظر بده. اين درياي شخصي خود افغانستان است نه درياي ايران. اين شما استيد كه سالها اب ما را مفت خورده ايد و پول هم نداده ايد.

>>>   خو‌دمان آب نداریم که بخوریم باز چطور به همسایه ها آب بدهید

>>>   در مساله آب هیرمند حق نباید مطرح باشد بلکه معامله صورت گیرد که به طرف افغانستان نیز حق فسخ داده شود. و همین طور با پاکستان تروریست پرور که آب ما به پاکستان سرازیر می شود باید سد زده شود و هیچ معامله ای با پاکستان صورت نگیرد و الا مثل خط دیورند مالک می شود.
ص.از ایران.

>>>   جنگ جهانی سوم روی مساله ای اب خواهد بود...

>>>   متاسف هستم که سطح فکری علمی نظردهندگان برخی افغانستان پایین است مثلا یکی میگوید در برابر آب به ما نفت بدهید لطفا کمی فکر کنید بعد پیام دهید
حقابه ایران از هامون یک موضوع قرارداد بین المللی است و در همه کشورهای همسایه پیمان های آبی وجود دارد مخصوص ایران و افغانستان نیست

>>>   دولت ایران باید ازافغانیهای حاضر درایران که سالها غیرقانونی درایران زندگی درامنیت دارند پول وهزینه حضورشان رادریافت کند اگر دولت ایران ابی که افغانیهادرایران مصرف میکنندرا جلوکیری نماید نیازی به اب افغانستان نمی باشد .
کیهان

>>>   ایران اگر مرز خودرا به روی افغانستان ببندد وتمام افغانیها رااخراج کند وچاه بهار رادراختیار افاغنه قرارندهد افغانستان خشک تر اززمان شوروی میشود.

>>>   پول اب مفت را ازافغانیهای حاضر درایران باید گرفته شود

>>>   من بعنوان یک سیستانی با شما برادران سیستانی نیمروز و هلمند در آن سوی افغانستان با شما صحبتی دارم برادران محترم ما سیستانی ها چه گناهی کردیم که در یکطرف مرز و حدودی قرار گرفتیم که انگلیس برای ما متعین ساخت و ناحیه سیستان را دو بخش ساخت بالاخره در گذشته ناحیه سیستان همه اش متصل به هم بود و بین زابل و زرنج حدودی نبود همچنان که ناحیه خراسان همه اش متصل به هم بود شما امروز بیایید ببینید بیشتر کشاورزان ما از کار بیکار شده زمین هایشان خشکیده است این یک مساله سیاسی نیست بلکه یک مساله انسانی است اجداد ما خود بدون این که نیاز به فشار مذاکرات بین الملل باشد خودشان با هم احساس برادری و مسلمانی داشتند اما حال آن طرف مرز استفاده بیش از حد آب در راه کشت خشخاش دریاچه هامون را بسیار کم آب ساخته است و این مساله حتی ضرر به محیط زیست مشترک میباشد
به این مساله از بعد انسانی و فرا منطقه ای نگاه کنید خشک شدن دریاچه هامون به نفع محیط زیست کل ناحیه سیستان نیست و در زمان طولانی تر آسیب خود را بر جای میگذارد.
یونس عبداللهی_محمد آباد سیستان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است