بر سر دو راهي جمعيت و پدرام!
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۸    ۱۳۹۷/۱۰/۱۸ کد خبر: 156808 منبع: پرینت

مردم در يك دو راهي قرار گرفته اند در انتخابات ميان كانديد حزب جمعيت و آقاي لطيف پدرام كدام يك را انتخاب كنند؟
علي رغم شكست هاي پي در پي حزب جمعيت در برابر قبيله گرايان فاشيسم و فرو پاشي نسبي حزب جمعيت همچنان افراد گسسته اين حزب و احزاب ديگر جهادي در بستر جامعه ده ها بلكه و صدها هزار هوا دار خود را دارند، با وجود تمام كاستي ها و اشتباهات سران حزب جمعيت و عدم درك شان از اوضاع داخلي و بين المللي همچنان بسياري از آنها نقش پٌر رنگي در جامعه دارند.

در كنار حزب جمعيت آقاي لطيف پدرام قرار گرفته است كه با انتقادات اش از دولت كرزي، غني، افراد آلوده به فساد و نظريات اش در مورد خط ديورند، فدراليسم، فاشيسم، عدالتي، آزادي، زبان و فرهنگ و... طيف گسترده اي از جوانان و تحصيل كرده ها را دور خود جمع كرده است اگر انتخاباتي سالم در فضاي آرام و دموكراتيك به دور از تقلب، تزريق پول، خريداري آراي مردم و غيره صورت گيرد در همان دور اول اكثريت آراء را كسب خواهد كرد.

اما آقاي لطيف پدرام علي رغم تمام شعار ها و عملكرد مثبت اش دور از اشتباه نيست دو اشتباه عمده دارد كه بيشتر مردم را در مورد رهبري وي مردد كرده است يكي انتقادات اش از رهبران حزب جمعيت،جنبش،وحدت و... كه فكر مي كند در سياست رو راست بايد باشد نمي تواند حساب با آنها را در پٌشت دروازه پيروزي اش بگذارد از آنها بايد به عنوان ابزار استفاده كند، ديگري بحث فدراليسم است كه مردم فكر مي كنند اگر كشور به چند بخش قومي يا زباني تقسيم شود دخالت كشورهاي همسايه بيشتر جنگ و بحران گسترده تر از امروز و در نتيجه باعث تجزيه و نابودي اين كشور ميشود و مشكلات ديگري كه از ياد آوري آنها بهتر است اجتناب كنيم.

اگر آقاي پدرام در موضوع فدراليسم سياست اش را تغير دهد استان ها را با همين تركيب قدرت بيشتر ببخشد هر ولايت خودش در مورد والي و مقامات خودش تصميم بگيرند، قدرت پارلمان افزايش يابد از قدرت إجرائي و مركزي دولت كاسته شود، قوه قضائيه مستقل و قدرتمند ساخته شود اميد خير است و ميشود براي پيروزي وي چشم دوخت اما...!!

چه چيزي و كدام فرد براي رهبري و منافع مردم مؤثر است آن را ميگذاريم به نزديك تر شدن روزهاي انتخابات رياست جمهوري اما اميدوارم حزب جمعيت از حمايت عبدالله دست بردارد-در مرحله بعدي حزب جمعيت روي يك منشور با آقاي لطيف پدرام روي توافق واحد كار كنند چونكه افراد كانديد شده حزب جمعيت تا امروز فاقد توانايي در بدست آوردن قدرت حتي در صورت پيروزي هستند...

نقد كردن اشتباهات بزرگان راه رفتن در عمق كشمكش ها در جامعه كاري است دشوار اما چاره اي نيست جز تسليم شدن در برابر حقيقت ها هر چند تلخ و نا خوشايند براي بيشتر مردم باشد و در اين جاده به تنهايي قدم بزنيد و هر دو طيف به ناسزاگويي رو بر عليه انديشه ات آورند تلخ تر از دروغ گٌفتن نيست با گٌفتن حقيت كه چه چيزي منافع مردم را تامين يا تهديد ميكند وجدان انسان آرام تر است.

حالا شما مي دانيد
آقاي لطيف پدرام را انتخاب ميكنيد؟
آقاي احمد ولي را انتخاب مي كنيد؟
آقاي عبدالله را انتخاب مي كنيد؟
و كساني احتمالاً در تيّم اتمر، اشرف غني و...قرار گيرند؟

گل امیری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جمعیت
پدرام
نظرات بینندگان:

>>>   عقل کل راشنیده بودم اماندیده بودم.خداوراستی اینه عقل کل.

>>>   تا چند روز پیش عضو ارشد جمعیت استاد عطا میگفت که حنیف اتمر کسی است که داعش را در افغانستان حمایت میکند،
ولا عجب است چی رقم بخاطری چوکی و قدرت همگی ۱۸۰ درجه تغیر میکنن
قانونی عطانور اسماعیل خان ازاتمرحمایت میکنند وعبدالله صلاح الدین ربانی ازاشرف غنی

>>>   دل ما بایسکل ما هرکس را که انتخاب کردیم بشما ربطی ندارد

>>>   فقط و فقط پدرام و خراسان را انتخاب میکنیم

>>>   دو موضوع قابل ياد آوري است. اول اينكه رفتن پشت رهبران نامنهاد ، معامله گر ، ذليل ، زر آندوز و فاقد وجدان ، خودش گناه است. دوم ، تغير سيستم به فدرالي بهيچصورت معني تجزيه و تقسيم ندارد. إيالات متحده امريكا ٥٢ ايالت دارد ولي يك ريس جمهور، آلمان ١٦ إيالت دارد و يك صدراعظم، همچنان سويس ٢٦ كنتون (إيلت) دارد. شوراهاي ولسوالي ها، شوراهاي ولايتي انتخابي استند و از همين طريق ولسوالها، والي ها انتخاب ميشوند. ولسوال مجبور نيست به رشوت و با بدست بوسي ريس جمهور بمقام برسد.

>>>   پدرام بهترین گزینه در حال حاظر برای ریاست جمهوری است. اما افسوس خارجی ها نمی گذارند شخص مورد توجه مردم به پیروزی برسد. خارجی ها کسی را رویکار می آورد که خوب مزدوری بلد باشد و در اختیار آنان قرار داشته باشد. در وضعیت سیاسی فعلی در کشور ما رأی مردم هیچ ارزشی ندارد حتی امسال انتخابات پارلمان نیز از این نقشه خارجی ها در امان نماند و کسانی را می خواهند به پارلمان بفرستند که در اختیار آنان قرار بگیرند.

>>>   تا حال شخص طرف قبول خود را نیافته ام رای من در اختیار خود منست
زمین بوس کابل

>>>   هر نوع سازش با تنظیم ها از حزب جنایت کار وحدت تا جمعیت و اتحاد و حزب اسلامی گلبدین در حقیقت خیانت به منافع افغانستان است . اتکای کاندیدان نه به این تنظیم ها با رهبران مفسد و مریض شان باشد یلکه اتکای شان یر مردم باشد. اتکا کردن به مردم یگانه راه پیروزی است رهبران تنظیم ها در طی دو دهه برای مردم جز بر بادی چیز دگر نیافریده اند انها معامله گر دزد مفسد استفاده جو ظالم و وطنفروش اند اینها از سال های ۱۹۷۰ تا بحال این وطن را گاهی به پاکستان و گاهی به امریکا و گاهی به روسیه و گاهی به ایران فروخته اند و در اینده هم خواهند فروخت. فامیل های این رهبران به تاجران بزرگ تبدیل شده اند . من به یاد دارم که در سالهای ریاست جمهوری ربانی صاحب هر روز چند تن از قوماندانان جهادی با عریضه ای دست داشته به ارگ میرفتند و تقاضای پول میکردند و ربانی صاحب هم در پای هر عریضه حد اقل از ده الی بیست و پنجاه لک افغانی نظر به موقف ایشان در دوران جنگ علیه مردم افغانستان امر اعطای پول را از بودجه ای دولت میداد و خارج از ارگ مردم کابل نه اب و نه برق و نه نان و نه امنیت داشتند. این مشت نمونه ای خروار است .
بامیانی..

>>>   مبارزه علیه فاشیزم که خود فاشیزم نشد۰ دوکتور پدرام فاشیست نیست بلکه یک مبارز سرسخت و نترس علیه فاشیزم است۰ بعضی از درک این نکته بسیار ساده هم عاجز هستند۰

>>>   ما فقط تغییر بنیادی میخواهیم، و آن صرف از طریق دوکتور لطیف پدرام ممکن است نه از طریق این معامله گران آزموده شده که فاقد هرگونه اعتماد بنفس هستند و نه هم از طریق آن قبیله گرایان تمامیتخواه و قومپرست۰

>>>   نمیدانم وقت گمی و طرح کردن پدرام چقدر عاقلانه است
و چه وجدانی بزرگترین حزب افغانستان را با یک فرد مقایسه میکند
اگر پدرام را بپذیرند در صف علاقمندان جمیعت به استد ادمی خوشبختی خواهد بود

>>>   اگر جمعيت از قوم تاجك يا هزاره يا ازبك يك كانديد قوي با دو معاون قوي معرفي نكند و در تيم غني يا اتمر يا امثال ان معاوني را قبول كنند بدون شك اكثريت راي تاجك را پدرام ميگيرد.
بهترين راه برد جمعيت و در مجموع ايتلاف حمايت از پدرام با دو معاون قوي بود . ولي پدرام خيلي عجله كرد و منتظر نماند. معاونين پدرام دو راي هم ندارند و اصلا كسي انها را نميشناسد.
بنابرين پدرام زياد راي خواهد گرفت ولي نه به حدي كه پيروز شود. يعني راي تاجك از همين حالا پارچه شده و يگانه چيزي كه ميتواند مانع ان شود كانديد شدن شخص خود استاد عطا با معاونيت شخص دوستم و شخص محقق است. اگر اينها به همين ترتيب كه ذكر شد كانديد كنند ٩٩ درصد برنده دور اول اند.
بهلول دانا

>>>   بالای جهادی ها اعتبار کردن به مثابه خودکشی تلقی میشود .اقای پدرام بهترین گزینه برای انتخابات ریاست جمهوری میباشد .

>>>   اگر پدرام به نام خراسان و فدرال تبلیغات برای انتخاب خویش کند کارش به جایی نمیرسد و بیجهت پول ضمانت را که شاید از حق ا لعضویت اعضای حزبش و یا از منبع دگر گرفته باشد و هم صرف لک ها افغانی در کمپاین انتخاباتی اشش همه به هدر میرود و بهتر است بجای مصرف این همه پول در انتخابات انرا برای مکاتب در بدخشان عرض تهیه میز و چوکی و مواد درسی به مصرف برساند و اگر او بنام افغانستان واحد و مستقل طرد بیگانگان از کشور شرکت تمام اقوام و قبایل کشور زیر پرچم وحدت و همبستگی و تساوی حقوق ملیت ها و اعاده ای واقعی دموکراسی و رشد اقتصاد مختلط و نقش بر جسته ای سکتور دولتی در روند اقتصاد کشور را جز پلاتفارم تبلیغاتی خویش سازد در انصورت راه برای پیروزی او در انتخابات هموار تر خواهد شد.
کنشکا.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است