چرا غیر پشتون ها خود را به حراج گذاشته اند؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۳۸    ۱۳۹۷/۱۰/۱۹ کد خبر: 156835 منبع: پرینت

اکثریت بالای مناطق پشتون نشین در انتخابات شرکت نمی کنند پس چرا تکه داران قومی ملبس به دالر تاجیک ها، هزاره ها و اوزبیک ها برای معاون شدن پشتون ها خود را به حراج گذاشته اند؟

اقرار یونس قانونی مبنی بر اینکه ریاست جمهوری به ما نمی رسد یک توهم و جبن تاریخی است که اساس آن در جلسه بن گذاشته شد و در لوی جرگه قانون اساسی مستحکم گردید، سران اقوام غیر پشتون شجاعت سیاسی را از دست داده اند و فقط هرکدام بلای جان قوم خود گردیده اند و به نمایندگی از قوم خود برای معامله و خرید و فروش برای حفظ منافع شخصی و خانوادگی خود در پشت دروازه های کاندیدا های پشتون تبار در میان خود رقابت می کنند و حتی تهمت های به یک دگر می زنند.

خوانندگان محترم خوب می دانند که اکثریت مناطق پشتون نشین تحت حاکمیت طالبان قرار دارد که آن ها پیرو امارت اسلامی هستند و در انتخابات شرکت نمی کنند و اگر رهبران اقوام غیر پشتون شجاعت از خود نشان بدهند و سنت شکنی در سیاست را قبول داشته باشند.

چرا از داکتر لطیف پدرام که یک سیاستمدار تاجیک تبار و تحصیل کرده است حمایت نمی کنند مگر لطیف پدرام چه کمی دارد که به ریاست جمهوری نرسد که دیگران برسد، اصلأ لطیف پدرام با دیگران قابل مقایسه نیست چون هیچگونه ارتباط مافیایی در بیوگرافی خود ندارد و یگانه کسی است که با طرح های مشخص وارد کارزار مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری شده است.

مگر کدام عقل سلیم باور نمی کند که لطیف پدرام نسبت به حنیف اتمر، اشرف غنی احمدزی و حکمتیار برتری دارد. فقط آقای پدرام در قدم اول به پشتیبانی تاجیک ها و بعد دگر اقوام کشور نیاز دارد تا قانون نانوشته افغانستان را به تاریخ بسپارد و لطیف پدرام این شجاعت را دارد که برخلاف اقرار یونس قانونی راه هر شهروند افغانستان را به راه ریس جمهور شدن باز نماید.

حسن علی عدالت


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غیر پشتون
حراج معاونیت
نظرات بینندگان:

>>>   کسی که جلو تاجیک ها ازبک ها و هزاره ها را نگرفته است.که رئیس جمهور شود.
اما سیاست این جوری که منافع اولویت دارد تا قوم نژاد و غیره ......
آقای حسن علی عدالت تو هم می توانی رئیس‌جمهور شوی فقط مواظب باش سگ نعل نکنی😈

>>>   از خاطريكه پشتون ها مالكين اصلي اين مملكت بنام افغانستان است ، ديگران مهاجر و پناهنده از دول مجاور زمانه هاي قديم افغانستان استند.

>>>   حسن علي لا لا صبر كو اگر ايتلاف نامردي كرد و به مرام هاي اقوام مظلوم ما و شما رو گردانيد باز همه ازبك هزاره تاجك يكصدا به پدرام راي خواهيم داد. ولي چند روز صبر كنيد و زياد پدرام را بالا بالا نكنيد تا راي ما و شما تجزيه نشود، چون هنوز ايتلاف شنگ خود را معلوم نكرده.

>>>   اقای حسن علی! درینجا مبارزه بالای کرسی غلامی ووطن فروشی خوبتر وبهتر میباشد کسی به فکر ملت وکشورش از هر قوم وتباریکه است نیست واستعمار واستعماریون هم این چوکی را به حراج گذاشته اند هرکه بیشتر به اثبات رسانید که به انها وفادار وخدمت گذار صادق است به او اهدا مینمایند وبعضی هاشان راچند مدت تجربه مینمایند وباز بخاطر روز مبادا واینده چند صباحی کنار میگذارند وچون خوب مطمین وابدیده شدنددوباره توظیف مینمایند درین میان بیشترین خدمتگذاری صادقانه وبی الایش راجناب حکمتیار وکرزی واتمر انجام داده اند حکمتیار در سفوط دولت اسلامی ربانی وتضعیف مقاومت گران رول ارزنده داشته رضایت ارباب را بهتر جلب نموده است در مرحله ای دوم اقای کرزی که در بهترین فرصت برای اشغال روپوش ووسیله گردیده واقای اتمر ریس جمهور اینده نیز سازمان کا جی بی را مخلصانه ترک نموده ودرین باب از خود صداقت واخلاص بهتر نشات داده اند هرچه جناب مجددی وسیاف ودیگر روحانیون که صرف دعا گو وسیاهی لشکر بیش نیستندحق الزحمه های خودرا نقدا اخذ مینمایندوقانونی و عبد الله ودیگران نیز در وقت و موقعش بی اخلاصی نکرده اند ولی چون خودرو وبی ارتباط بوده اندو لو مخلصانه ومودبانه به خدمت رسیده اند اما اهل راز واز گروهای خاص وخودی نبودند باید همیشه معاون باشند واین هدیه هم برایشان بزرگی می نماید
جناب محترم!
کلمه ای ما بالای مزدورها ی چون خلیلی وقانونی ودانش وبسم الله محمدی وامرالله صالح اطلاق نمیگردد چون اینها از ما نیستند از انها اند وما تنها ملت تحت استعمار واشغال هستیم که رنج اجیری ومزدوری وندانم کاری ها ویبیشترینه جنایات متهورانه ومتعمد ان هارابا خون وگوشت وپوست خود لمس مینمایم تا مهدی موعودکه سخت در انتظارش هستیم هرچه زودتر ظهور نماید واین کاسه لبسان را به سزای اعمالشان رسانیده وملت اسلام را از شر اینها نجات دهد اللهم عجل فرجه الشریف واجعلنا من اتباعه الصادقین والمخلصین
یتیم بچه ای سانچارکی

>>>   امروز نه تنها ولایات پشتون نشین تحت تسلط طالبان قرار دارد بلکه تمام ولایات شمال و غرب هم تحت تسلط طالبان قرار دارد بناء اگر درولایات پشتون نشین انتخابات نمیشود درولایات شمال وغرب هم انتخابات ناشدنی است امروز 80 فیصد خاک افغانستان را طالب دردست خود دارد
نقوی

>>>   حکومتداری ۵سال آینده افغانستان شراکت با طالبان و دخالتهای پاکستان همراه است و اگر رئیس جمهور از قوم طالبان و مردم هم سرحد با پاکستان نباشد نمیتواند اوضاع را کنترل کند و قانونی بخوبی فهمیده و او از تاجیک های تندرو جمعیت است که بعد از فهیم و عبدالله (که محو شد) بهترین گزینه تاجیکها در مقابل پشتونهاست که اکثریت دیگر رهبران تاجیک و هزاره و ازبک هم خواهش قبولی معاونیت بجای قانونی را دارند.
پدرام را که مردم بحدی میشناسند که در پارلمانی رآیی نیاورد.
کنشکا ورسجی

>>>   ۳۰ سال پیش ۸۰% پیشرفتها و ظرفیتها را پشتونها داشتند ولی امروز نظر به عقب ماندگی های اخیرشان شاید ۲۰% داشته باشند ، پشتونها بحیث متعهدترین و موثرترین جامعه افغانستان، بیشترین بارها را متحمل میشوند ولی باز هم روحیه انتقاد علیه شان روند صعودی دارد مثلاً از همین اشرف غنی گرفته که یک حکومت دو سره ، ناامن ، فاسد و نهایت حساس را تحویل گرفته و تا موفقیت نسبی در سیاست خارجی و تنش زدایی داخلی، و نیز جرقه های موثر آینده اقتصادی و حکومتداری پیش برده تا نجیب الله و داود، در صورتیکه نقش رهبران ۱۷سال اخیر تاجیکها و دوره مجاهدین را هم داشتیم ، و گذشته از اینها امروز که بطرف صلح میرویم و صلح هزینه دارد و طالبان و نفوذ پاکستان بر سرحدات و پشتونها افزایش میابد، چه ضمانتی وجود دارد که یک غیرپشتون مقبول طالبان قرار بگیرد و یا که بدون انسجام داخلی در مقابل دخالتهای بیشتر احتمالی قدرتهای منطقه و همسایه، در معامله با امریکا موفق بدر آییم؟ ، و ...
پشتون و غیرپشتون در آتش دخالت قدرتهای جهانی و همسایه سوختیم و خواهیم سوخت و بجای هیزم شدن برای این تحریکات بیرونی بدهکاریهای ۴۰ساله خود را با استفاده از فرصت پیش آمده توسط جامعه جهانی با گذشت ، غیرسیاسی فکر کردن و توجه به ظرفیتهای انسانی و اجتماعی خود، بپردازیم.
علیزاده هراتی

>>>   حراجی پشتون ها را چه میکنی که حراجی سفیر جدید افغانستان در واشنگتن را ببین!
مه میگم کسانی را که اشرف غنی در امریکا منحیث نماینده ملل متحد و سفیر افغانستان در امریکا مقرر کرده است،کسی در آشپزخانه قصر سفید منحیث ظرف شوی نمیگیرد،سفیر جدید افغانستان در امریکا پیشنهاد میکند که دولت امریکا در مورد افغانستان باید سیاست پیشگیرانه را در پیش بگیرد.
حالا رییس جمهور امریکا میگوید که مه نمیکنم،سفیر افغانستان در امریکا محکم است که نی،بیا و بکن.
این اولین حراجی است که جنس مفت و رایگان داده میشود،اما کسی نمیگیرد.اقلاً به اندازه کالای لیلامی نیز ارزش ندارد.

>>>   گل گفتی مه من هم خودم هم تمام رفقا و دوستان را تشویق به رای دادن به جناب پدرام مینمایم
کابلی ازکابل

>>>   چیزیکه عیان چه احتیاج به بیان است این ذلیل ها از این خاطر خود را به حراج گزاشته که خداوند شرمانده شان و دیگر آبرو حیثت و کرامت انسانی برای شان نمانده مجبور هستند که خود بحراج بگذارند دیگ راهی ندارند

>>>   یگانه را مهار کردن تمامیتخوائی و هژمونی شئونیست های اوغان ملتی فقط اتحاد سیاستمداران تاجیک هزاره اوزبیک و بقیه نیرو های غیراوغان باهمدیگر است. تنها هرکدام اینها جدا جدا بازنده هستند.

>>>   نود و پنج فيصد پشتون ها طرفدار طالبان استند و پنج فيصد راي باقيمانده شان بين رهبران دولتي شان تقسيم شده كه به اتمر نيم فيصد ان تعلق نميگيرد. ساير اقوام هم از اتمر دل خوش ندارند. پس من هم نميدانم كه محقق و قانوني به اساس كدام محاسبه معاونت اتمر را پذيرفته اند.؟
شما باور كامل داشته باشيد كه اين پنج فيصد دولتي هاي پشتون هرگز روي رياست جمهوري را نميبينند اگر ما غير پشتون ها معاونيت شان را قبول نكنيم.
ولي متاسفانه ديده ميشود كه رهبران ما با نفوس و راي ما انها را رييس جمهور ميسازند.
و ان رييس جمهور پشتون كه خود ما ان را رييس ساخته ايم توسط وزراي قوم خود ما ، ما را تار و مار مينماييد.
چرا خود تان نميخواهيد رييس جمهور شويد؟
عبدالمجيد پنجشيري

>>>   راجع به افغانستان چه بگویم طالب پشتون اوردی ملی پشتون دولت پشتون یعنی همه مصیبت انتحاری تاوطن وناموس فروشی

>>>   هيچ تاجك هيچ هزاره هيچ ازبك به شكل پراگنده برد ندارد. يگانه گروه كه توان برد را دارد تنها و تنها ايتلاف ملي است. تمام توطه ها بخاطر از هم پاشي ايتلاف است. ولي ايتلاف پيروز ميدان است انشاالله


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است