آقای ظریف! لطفا دخالت نکنید!
نکند آقای ظریف نیز به فراموشی و از خود بیگانگی سیاستمداران افغانستان دچار گردیده و در تشخیص خوب از بد، متوهم شده است و یا آنقدر بزرگ شده که خود را غول سیاست منطقه می پندارد و... 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۶    ۱۳۹۷/۱۰/۲۰ کد خبر: 156838 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با ان‌دی‌تی‌وی، نقش طالبان را در افغانستان پررنگ توصیف کرده گفت که طالبان باید در آینده افغانستان نقش خود را ایفا کند.
به گزارش رویترز، وی افزود: تلاش برای حل و فصل اختلافات و درگیری‌های افغانستان و پایان جنگ هیجده ساله در افغانستان در سال‌های اخیر به سرعت در حال افزایش است. حتی همانطور که گزارش می‌دهند دونالد ترامپ، رییس ‌جمهور آمریکا، قصد دارد هزاران نیروی آمریکایی را برای ایجاد امنیت دراین منطقه از افغانستان خارج کند.

محمد جواد ظریف، با اشاره به ارتباط دیرینه ایران با طالبان، اضافه کرد که ایران ارتباطاتی با طالبان داشته است، زیرا لازم است امنیت مناطق مرزی تحت اختیار طالبان تضمین شود.
ظریف، خود را در موضع یک تصمیم گیرنده موثر در حیطه سیاست افغانستان پنداشته گفت: من فکر می‌کنم غیر ممکن است که در آینده افغانستان هیچ نقشی برای طالبان متصور نشویم.

این سخنان ظریف در حالی گفته شد که حامد کرزی، برادر بزرگ طالبان، بر تماس با ایران تاکید کرده و گفته است که تماس ایران با طالبان به نفع افغانستان است.
رییس جمهور پیشین در ارزیابی خود از گفتگوهای ایران با طالبان بیان داشت: ایران با طالبان در تماس است و این تماس ایران با طالبان بدون شک به نفع افغانستان تمام می شود.

طی هفته های اخیر، موضوع گفتگوی ایران با طالبان پس از سفر دبیر شورای امنیت ملی ایران به کابل مطرح شد و پس از آن نیز نمایندگانی از طالبان به تهران سفر کردند و با عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفتگو داشتند.
طالبان نیز در واکنش به حضور در تهران عنوان کردند: با ایرانی‌ها درباره افغانستان «پس از اشغال» گفتگو کردیم.

از آنجا که نقش کشورهای همسایه به خصوص پاکستان و ایران در تحولات سیاسی و نظامی افغانستان موثر بوده و تاکنون نتایج مثبت و منفی فراوانی به همراه داشته است، نمی توان اذعان داشت که چرا سردمداران و مسوولان کشورهای پاکستان و ایران درباره افغانستان صراحتا اظهار نظر می کنند. اما آنچه در این روند قابل تذکر به نظر می رسد، سهیم پنداشته شدن این دو کشور در سرنوشت و آینده افغانستان است که تا کنون نتایج مخربی برای مردم ما به همراه داشته است.

نقش تخریبی پاکستان در افغانستان بر هیچکسی پوشیده نیست اما از نقش تخریبی ایران در افغانستان، حرف زیادی به میان نمی آید و اینگونه تصور می شود که ایران تا کنون در فعالیت های تخریبی در افغانستان نقش قابل توجهی نداشته است ولی در عوض تمامی مشکلات امنیتی و نظامی به پاکستان نسبت داده می شود. علت اصلی این مساله در وابستگی پاکستان به غرب و به خصوص آمریکا است که با نیات شوم و غارتگرانه خود از پاکستان به عنوان وسیله برای چپاول افغانستان استفاده کرده است.

تا دیروز مسوولان ایرانی از تماس با طالبان انکار می کردند و هرگونه هماهنگی با طالبان را مردود می دانستند، اما امروز وزیر خارجه ایران صراحتا اظهار می دارد که باید طالبان در آینده افغانستان نقش فعال داشته باشند و مذاکره با طالبان را علنی کرده با غرور ابراز می دارد که ما با طالبان در تهران گفتگو کردیم.

ما به هماهنگی مسوولان ایرانی با طالبان کاری نداریم، شاید بخاطر صیانت مرزی بوده باشد، اما از اظهار نظرهای بدون پشتوانه سیاسی و نظامی وزیر خارجه ایران تاسف می خوریم که نه تنها جمهوری اسلامی را به زودفراموشی جنایات طالبان متهم می کند که یک گروه تروریستی با پشتوانه آمریکایی و انگلیسی را به عنوان ناجی صلح افغانستان قلمداد کرده و از نشست با سران درجه سوم این گروه در تهران اظهار مباهات می کند، بدون اینکه به آینده رابطه با این گروه و جامعه تشیع افغانستان که در مقابل این گروه ایستاده است، توجه کند.

از پاکستان گله ای نیست، زیرا این کشور ناچار است با سیاست های آمریکایی همراه باشد، اما از جمهوری اسلامی ایران که منادی حق طلبی و عدالت خواهی و مبارزه با آمریکا است، بعید بنظر می رسد که از مواضع قبلی اش صرفنظر کرده و با سیاست های آمریکایی در افغانستان همراه گردد.

نکند آقای ظریف نیز به فراموشی و از خود بیگانگی سیاستمداران افغانستان دچار گردیده و در تشخیص خوب از بد، متوهم شده است و یا آنقدر بزرگ شده که خود را غول سیاست منطقه می پندارد و هرآنچه به ذهنش می رسد عملی می کند بدون اینکه به گذشته و آینده کشور خود و کشور همسایه خود اندیشیده باشد!

در تعجب از اینکه جناب ظریف تا اکنون ندانسته است، که طالبان ساخته و پرداخته آمریکا هستند و هرنوع نشست و مذاکره علنی با آنان به معنای نشست با نمایندگان آمریکا در منطقه می باشد.

امروز دیگر برهمگان واضح شده است که آمریکا افغانستان را ترک نمی کند، طالبان هم به عنوان نیروی دوم آمریکا در افغانستان حضور فعال خواهند داشت تا در پناه ناامنی های ایجاده شده، اهداف آمریکا که همانا غارت و سلطه است، تحقق یابد. حالا شما قضاوت کنید که آقای ظریف در این میان چکاره است؟

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ظریف
ایران
آمریکا
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   تکلیف ما معلوم است
با امریکای جهانخوار درگیر شدیم و این جنگ تا پایان معادن و داشته های افغانستان ادامه دارد و ما قربانی این برنامه هستیم و رهبران نالایق ما هم فریفته امریکایی ها شده اند و به خودبیگانگی مفرط دچار گشته اند. اما از وزیر خارجه ایران انتظار نداریم که مانند رهبران بی خرد ما فکر کند و با طالبان همراه شود تا شاید به منافع اش برسد.
شیما کابل

>>>   وقتي حكومت افغانستان طالبان رو برادر خودش مي خونه و با اونها سر يه سفره غذا مي خوره و هفتاد درصد افغانستان دست طالبانه چرا ايران براي حفظ امنيت مرزهاش نبايد با طالبان مذاكره كنه مجبوره اينكار رو بكنه هرچند ما دوست نداريم اين اتفاق بيافته چون طالبان يك گروه تروريستي هست انا حكومت افغانستان اين راه رو كه تنها راه هم هست سر راه ايران قرارداده

>>>   دولت امریکا، ازین که ایران در پی صلح در افغانستان است ،خوشبین است و برای پیش برد خوبتر روند صلح،یک نمایندگی طالبان را در تهران نیز افتتاح میکنند،تا این مذاکرات ادامه پیدا کند.
همچنان دولت امریکا،نظر شمخانی را که گفته بود راهبردی امریکا در افغانستان بدون در نظر گرفتن همسایه های افغانستان نتیجه نمیدهد،مورد بررسی قرار داد و به این نتیجه رسید که راهبردی امریکا باید در منطقه،بخاطر اوضاع افغانستان توسعه یابد و این راهبردی به کشور های همسایه افغانستان نیز توسعه پیدا کند و نظریات این کشور ها را در مورد آینده افغانستان و کشور های هم مرز افغانستان،مورد بررسی قرار دهند.

>>>   در وطن ما از ۴۰ سال باینطرف جنگ برادرکشی در جریانست٫ دلیل ان کاملا واضح است٫یک تاخر عقلی پیشرفته وسرتاسری.دست انداختن در گریبان انهاییکه صاحب عقل٫ دانش وفراست اند ابلهی است.

>>>   ۱-در صنف اول مکتب به ما یاددادندکه: دشمن دشمن دوست است. بنابر مناسبات امریکا با طالبان وایران٫ دوستی ایران وطالبان قابل درک است.
۲- در دولت اینده سهم طالبان واضح است٫ خداکند به غیر طالب سهمی مدنظر رفته شود.
پارسی نجاد

>>>   بخاطر امنیت منطقه و امنیت تمام مسلمین ظریف بهترین سخنان را ایراد نموده است فعلا اینرا همه میداند که امپریالیسم دشمن جهان اسلام است و میخواهد به یک بهانه هم اسلام را نام بد نماید و هم مسلمانان را نابود نماید فلهذا این به همه مسلمین فرض است که در مقابل دشمن یک جبهه مشترک داشته باشد این را همه میداند که یک مشت مردم بی کفایت بخاطر مرام های شخصی خود از اسلام چی که حتا از ناموس خود تیر است که این نوع اشخاص منفور دنیا و رو سیاه آخرت هم هستند.

>>>   برادران محترم یک بار به شما گفتم ارتباط ایران با طالبان به معنی تایید طالبان نیست در ضمن جناح اصلاح طلبان ایران زیاد ساده لوح هستند و فکر میکنند همه چیز را میتوانند با مذاکره حل کنند اما گاهی هم شکست بزرگ خوردند مثل برجام که آمریکا آن را پاره کرد و نقض عهد بر آن ساخت اصولگرایان عقل سیاسیشان بیشتر از اینها بود.
مسعود تاجیک مهاجر تهران

>>>   آیا در ایران هنوز دعوای اصول گرایان و اصلاح طلبان است؟
و ظریف در کدام جبهه است
اصول گرا که نیست
حتما اصلاح طلب است
صادق

>>>   تعریف دوگانه از تروریسم.
داعش تروریست بد.
طالبان تروریست خوب.....!!!!!

>>>   حمایت از تروریست؟ ؟؟؟؟!!!!!!

>>>   پس آمریکا ناق در سروروی خود نمیزد که ایران حامی تروریست است.

>>>   خون تمام شهدای مظلوم افغانستان بر گردن حامیان تروریست ها میباشد.

>>>   مردم افغانستان دست تفرقه بردارید. ودشمنان خود را بشناسید.

>>>   شاه حسین مرتضوی
سخنگوی دولت بعد از نشست طالبان در تهران:

"مقامات وزارت خارجه ايران اين روزها در نقش سخنگويان طالبان عمل مي‌كنند. اگر كشور همسايه معتقد به گفتگو براي راه حل مي‌باشند چرا راه گفتگو را با گروه‌هاي مخالف داخلي خود از جمله مجاهدين خلق بسته است؟ چرا به مشكل سياسي داخلي خود كه سال‌ها ايران را به بحران برده است از راه گفتگو اقدام نمي‌كند؟ آيا بهتر نبود به جاي شنيدن صداي طالبان صداي مخالفان سياسي مانند ميرحسين موسوي يا كروبي شنيده مي‌شد؟

ايران از يك افغانستان دموكراتيك كه در آن آزادي بيان و حقوق مدني و شهروندي تضمين شده باشد به شدت نگران است. هم اكنون ٣٥٠ نويسنده و خبرنگار در ايران زنداني است. رسانه‌اي آزاد وجود ندارد. براي انتخابات بايد از فلتر جنتي عبور كرد. اقليت‌های مذهبي و قومي به شدت سركوب مي‌شوند. مردم ايران بارها از پيشرفت در افغانستان ياد كرده اند.
دولت ايران در هراس است كه آزادي‌هاي موجود در افغانستان به الگو براي ايران بدل نشود.
به همين دليل ايران طرفدار انديشه‌هاي ملاعمر در افغانستان است.

>>>   کرزی وغنی کدام .... هستند که برای مردم تصمیم بگیرند.

>>>   ایران که بارها ارتباط خود را با تروریست های طالبان تکذیب کرده بود؟ ؟؟؟؟؟؟

>>>   نویسنده محترم ...
امروز در افغانستان همه منافع خود را جستجو میکنند ایران دلباخته برادرهای هزاره و شیعه ما نیست ...،ایران و پاکستان و روسیه و دیگر کشور در فکر آرامی وطن ما نیست باید افغانها هوشیار و. بییدار باشند و. با هم برادر باشند و. تخریبات را که به نام لسان مذهب و. قومیت در حق یکدیگر میکنند از نهاد خود. دور کنند ،امید به آن روزی که افغانها عزیز خود را اصلاع کنند وصاحب علم و تحصیل اسلامی شوند و. در علم و. معرفت انسانی از کشور های همسایه سبقت بجویند تا دست بالا داشته باشند
عبدالله ریحان

>>>   محمد اکرام اندیشمند
جوادظريف وزيرخارجه جمهوري اسلامي ايران
كاسه داغتر از آش نشويد. سخنگوي طالبان، ذبيح الله مجاهد نام دارد، نه جواد ظريف.
طالبان كارت بازي خوب براي نظام ولايت فقيه شما نيست. يادت است كه ملاعمر پس از كشتار ديپلومات هاي شما در مزار شريف كه آقای خامنه اي طالبان را گروه جاهل خواند، گفت: شيعيان ايران نه نزد مسلمانان و نه نزد كافران، مسلمان حساب نمي شوند.
طالبان بسوي شما همينگونه مي بينند.
اگر مي خواهيد كه با طالبان عليه امريكا در افغانستان بجنگيد، اشتباه مي كنيد.
امريكا، هم عراق و هم افغانستان را براي شما تحفه داد.

>>>   آقای مرتضوی در متنی که در فیسبوک منتشر کرده، نوشته که دولت ایران به جای "شنیدن صدای طالبان" باید به صدای "مخالفان سیاسی" خود گوش دهد. شاه حسین مرتضوی گفته است که "دولت ايران در هراس است كه آزادی‌های موجود در افغانستان به الگو برای ايران بدل شود، به همين دليل این کشور طرفدار انديشه‌های ملاعمر در افغانستان است.
ر

>>>   وقتی از سالها بدینسو شما به طالبان عذر ومعذرت میکنیدولی انها اماده مذاکره با شما نیستند ودرین حالت اگر ایرانیها با طالبان گفتگو کنند وانها را تشویق کنند تابا شما مذاکره کنند٫مگر کاربدی کرده اند؟
عاقل

>>>   دلیل صحبت های مرتضوی بر ضد ایران بخا طر خوشخدمتی به امریکاییهاست.شایدما ومرتضوی خبرهم نشویم که امریکا تمام قدرت رازیر پای طالبان بگذارند.روسهاهم چنانچه یکباره قدرت را تسلیم مجاهلین(جمعیت) کرد.
پارسی نجاد

>>>   شجاع الحق نوری
قهرمان ملی چرا ایرانی ها را تحریم کرد؟
نماینده گان ایران در آغاز حکومت طالبان نزد احمدشاه مسعود فقید آمده و گفتند که چه کاری از دست ما ساخته است‌. وضعیت آن وقت را شما خانندگان گرامی بیشتر میدانید که چه اندازه دشوار بود‌‌. آمر صاحب نماینده های ایران را با یک نفر از نزدیکانش معرفی کرد که از طریق همان نفر میشه در ارتباط باشند. بعد از آن کم و بیش یک سال ایرانی ها را تحریم کرد. هر وقتی که تقاضای دیدار با قهرمان ملی را میکردند اجازه نمیداد. از آمر صاحب میپرسند که چرا با ایرانی ها وقت ملاقات نمیدی؟ در پاسخ میگوید که ایرانی ها پله ترازو را میبینند! وقتی دیدند که قوی شدیم نزد ما می آیند، وضعیت اگر برعکس بود باز نزد حریفان ما میروند. بگزار ببینند و ثابت شود برای شان که صاحب این وطن ما هستیم و طالب را شکست میدیم.حال چه گپ شده که ایرانی ها در دفاع و میزبانی طالبان قرار گرفته اند؟

>>>   سیاسون بی مغز وبی کله افغان!
شما نباید برضد هیچ کشوری به شمول پا کستان وایران حرفی به زبان بیاورید٫ ماوشما بی اندازه ضعیف وناتوان هستیم٫ازدست ما درمقابل انها چیزی پوره نیست ولی انها به سهولت میتوانند ما را زیادتر خوردوخمیر کنند.
تاجکتبار

>>>   افغانستان مانند زن بیوه است که هر کسی خود را نسبت به او مسحق اظهار نظر می داند. مشکل ظریف نیست بلکه ما هستیم که الت دست شدیم.

>>>   اقای سخنگو(مرتضوی)!
یا سخن سنجیده گو ای مرد... یاخموش.
در حالیکه طالبان اضافه تر از ۶۰٪ افغانستان را در تصرف دارندمگر میشودبدون اشتراک انها دولتی ایجادکر وبه جنگ خاتمه داد؟

>>>   تحريم ها ايران را كلافه ساخته و نميداند كه دارد چه كار ميكند. بازي نابخردانه را كه ايران راه انداخته باعث منفور شدن ايران در اذهان مردم افغانستان شده و ان حساسيتي را كه قبلا مردم افغانستان در قبال پاكستان داشتند به سمت ايران در حركت است.

>>>   و اما جواب آقای "ر" چنان مبگویی آزادی های موجود در افغانستان که گویا افغانستان مهد دموکراسی جهان است ما مردم افغانستانی که چیزی به نام دموکراسئ مشاهده نکردیم این حکومت که فقط ظاهرش وحدت ملی بود همه اقوام تاجیک و هزاره و ازبک را به حاشیه راند و یک انحصار گرایی مطلق به نفع پشتون ها ایجاد کرد من هیچ گاه موافق طالبان نیستم و نخواهم بود ولی انسان هیچ گاه نباید برای اثبات مطلب گپ ناحق گوید حقیقت این است که ما در کشور خود نیز چیزی به نام آزادی و دموکراسی نداشتیم یادمان نرفت چطور انتخابات قبل با تقلب بی نظیر انجام شد و در آخر با رسوایی جان کری دست هر دو نامزد را بالا کرد بعد هم فهمیدیم دبل عبدالله خودش کاپی اشرف غنی میباشد و آنچه از حقوق تاجیکان میگفت صرف نمایش بود.
احمد رضا غوریان

>>>   آقای ظریف سخن گفتن ظریفانه را تاحال نیاموخته اند

>>>   سلام به برادران هم زبان افغانستان
جمهوری اسلامی ایران اطلاع دقیق دارد که آمریکا و برخی متحدان منطقه‌ای آنها در تلاش هستند تا بقایای تروریست‌های داعش را به ویژه در سوریه و عراق را به نقاط دیگر از جمله بخشی از افغانستان منتقل کنند. مطمئن باشید این یک آینده نگری است که علتش را سالهای آینده خواهید دانست متاسفانه مسئولان افغانستان درگیر جنگ قدرت خود هستند و نسبت به امور امنیتی مخصوصا در غرب افغانستان خواب تشریف دارند طبیعتا ایران با توجه به مرز طولانی مشترک با افغانستان نمیتواند بی تفاوت باشد آن هم در حالتی که بیش از نیمی از مساحت کشور شما در اشغال طالبان است ایران حقیقتا با توجه به سابقه جنایات طالبان نسبت به مردم افغانستان و همین طور دیپلمات های ایرانی در مزار شریف هیچ علاقه و پیوندی با طالبان ندارد اما با توجه به استخبارات و اطلاعات امنیتی خود و بی توجهی مقامات کابل مجبور است با طالبان مذاکراتی را داشته باشد که البته به معنی تایید طالبان نیست سالها قبل وقتی که جمهوری اسلامی از خطر تروریزم و پرونده خطرناک داعش و و القاعده در سوریه میگفت هیچ کس باور نمیکرد تا این که سالها بعد بقیه کشورها عمق خطر را درک کردند و ابتدا روسیه خود را وارد عرصه ساخت و بعد ترکیه تا حدودی رویکرد خود را تغییر داد امروز هم مطمئن باشید آمریکا هم زمان با خروج خود ماری از آستینش خارج خواهد کرد و در افغانستان باقی خواهد گذاشت
ایران اطلاعات امنیت دقیقی دارد که سالها بعد علت این تصمیمات را میفهمید جای توضیح بیش از این نیست فقط بگویم برایتان تشویش نکنید ما خود هم دل خوشی از طالبان نداریم اما شاهنامه آخرش خوش است و جوجه را آخر پاییز میشمارند.
رحیمی.ج.ا.ا.سقدس۲۱

>>>   برای ایران عربستان پاکستان و امریکا و کشورهای دیگر منافع کشور شان مهم است نه چیزی دیگر.اما ارگ افغانستان و سخنگویش ناکامیهای خود در اوردن صلح را بگردن دیگران میندازند

>>>   ظریف گفته :
( ممکن نیست که درساختار اینده برای طالبان نقشی داده نشود )
حکومت افغانستان خودش بارها بارها گفته است طالبان بیایند ودرحکومت شریک شوند او چیزی گفته که حکومت ما میگوید

>>>   خارجیها از افغانستان بروند صلح میشود چون مخالفین
بهانه ای برای جهاد ندارند درمقابل کی بجنگند؟مسلمان
که هیچ وقت مسلمان دیگر را نمیکشد فعلا مردم بیگناه
بخاطر‌ خارجیها قتل عام میشوند چون داعش وطالب همه را وابسته خارجیها میدانند درمناطق طالبان امنیت
بهتر از مناطق تحت کنترل دولت است انتحاری نیست دزدی نیست فحشا نیست اما در مناطق دولتی همه مردم از خط اسلام خارج شده اند و دقیق امریکایهاهم
همین را میخواهند که مردم را از اسلام دور کنند افغانستان یک کشوراسلامی است وهیچ وقت امریکا به
احداف خود نخواهد رسید اگر صد سال دیگر هم در افغانستان بمانند مردم تسلیم تفکر امریکایها نخواهد شد
...فرید هراتی

>>>   برادران ! با سلام و احترام : از سخنان جواد ظریف چند مطلب ذیل روشن شد :
1) معلوم شد که شهدای ایرانی به شمول خبر نگار آن که بدست همین طالبان ...در مزار شریف شربت شهادت نوشیدند و به جرم ایرانی بودن شیعه مذهب تیر باران شدند، خون و شهادت شان به بازی شیاسی گرفته و جواد ظریف با قاتلین شهدای ایران دست دوستی داد و دشمنان دیروز را دوست امروز خویش انتخاب نمود.
2)معلوم شد که خون هزاران شهید مظلوم شیعیان افغانستان از زن و مرد، پیر و جوان وکودک و بزرگ سال و به شمول شهید عبدالعلی مزاری که به جرم وابستگی شان به ایران و شیعه بودن، بدست طالبان شیطان، خاک و حاکستر شدند و دشمنان شمارۀ یک شیعیان به شمار میروند، برای جواد ظریف و تیم او، به بازی سیاسی گرفته شده و ارزشها وایده اولوژی برای سیاسی کاری جواد گردید.
3) معلوم شد که کانه انقلاب ایران نعوذ بالله انقلاب ارزشهاو آرامان ها نبوده است و بلکه درست مثل آمریکا و اسرایل، انقلاب سلطه جوی به هر قیمت بوده است که نه دشمن واقعی دارد و دوست واقعی و بلکه هر جا مصلحت سلطه جوی اقتضاء کنند، به آن سمت می غلطند. و خلاصه جواد ظریف با این اظهارات خویش انقلاب جمهوری اسلامی ایران را به چالش جدی کشیده و آن هدف نهانی ایرانیت را بالاخره رو کردن که جای بسی شگفت است
( مهاجر داغ دیده از ایران )

>>>   رئیس ارتش هند (راوات ) هم گفت چنانچه طالبان آماده صلح پایدار در افغانستان باشد هند از مذاکرات با این شبه‌نظامیان حمایت می‌کند. همچنین خواستار محدودیت‌ های بین‌المللی در رسانه‌های اجتماعی برای مقابله با افزایش رادیکالیسم و همچنین مقابله با تامین تروریستی شد.بیشتر کشورها خواستار مذاکره با طالبان بعد از خروج آمریکا از افغانستان هستند تا شاید صلح در افغانستان برقرار شود .

>>>   هیچ هم سایه وکشوری دلسوزما نیست
اگرجنگ افغانستان هزارسال دیگرطول بکشدهمسایه ها خوشحال ترمیشون
تمام بدبختی ما ازجهل وندانی ماست خودفروخته هستیم وطن فروش هستیم
مابایدباهم گفتگوکنیم وکشورمان راازدست همه کشورها نجات دهیم
کشورهای همسایه بدترازدیگران هست
ساده نباشید
افغانستان ابادوارام را نمیخواهن کشورهای همسایه
طالبان راعربستان وپاکستان ساخت وازجهالت مردم واعتقادمردم استفاده کردن وکشورراویران کردن
تنها راه نجات کشورومردم همدیگرپزیری است
نه پاکستان نه امریکا نه ایران نه عربستان
دلسوزما نیست
خودمان به خودمان ونسل های دیگررحم کنیم وکشورمان راویران نکنیم
چهل سال جنگ وبدبختی مردم مهاجرشدایا عربستان کدام کمکی به مردم ما کرده که ازعربستان دفاع میکنید
تمام بدبختی ما ازعربستان وپاکستان ودیگرکشوره شروع شد
ماهم مثل دیگرکشورها حق پیشرفت حق تحصیل داریم
چرادرپاکستان وعربستان سفارت خانه های خارجی هدف قرارنمیگیرد
مگرانها کشوراسلامی نیست
مگرامریکا درپاکستان وعربستان ودیگرکشورهای اسلامی نیست ؟؟
چرادران کشورها کسی اعتراض نمیکندچون عاقلن عقل دارن به منافع مردمان خودفک میکنن
مثل رهبران ساده لوح مانیست به اسم جهاد کشورراخراب کردن
ازامریکا کمک گرفتن علیه شوروی جنگیدن
حالا ازروسیه کمک میگیرن علیه امریکا میجنگن
سگ زردبرادرشغال کافرکافراست
کمک گرفتن ارهیچ کشوری درست نیست که علیه مردم خودبجنگیم وبه دست خودمان کشورمان ویران کنیم
هیچ کسی دوست مانیست
فقط خودمان وخدایمان

>>>   ایران با پشتبانی از طالبان و درخواست سهیم شدن طالبان در حکومت آینده افغانستان بار دیگر فرار تاریخی مردم افغانستان را به خارج از کشور تشویق می کند اولین گروه صد ها هزار افغاننانی است ، که به طرف ایران هجوم می اورند.
محمود

>>>   متاسفم که آمریکای شیطان صفت باز هم میان ما برادران همزبان فاصله می اندازد تروریزمی که خودش تربیت کرد و با آن ارتباط مخفی دارد حال باید عامل اختلاف ما شود اما نه طالبان نه در دل مردم افغانستان و نه در دل مردم ایران هیچ جایگاهی ندارند پس ما هنوز با هم یک پیکریم شاید ندانید وقتی یک انتحار در یکی از شهرهای افغانستان میشود این قلب ما هم هست که غمگین میشود ممکن است برخی خناصان و بددلان مرا بعنوان یک ایرانی تکذیب کنند برایم مهم نیست مهم انسانیت است رسم مسلمانی است که هنوز در دلهایمان وجدانی باقی است هرات را دوست دارم کابل را دوست دارم همچون اصفهان و شیراز و مزار و بامیان را دوست دارم همچون ری و همدان افغانستان و خراسان زمین را پاره تن و جان میدانم گاهی برای غم شما اشک ریختم هنوز تصاویر برخی شهدای انتحار در ذهنم هست هنوز یادم نرفته مردم افغانستانی که برای دفاع مقدس ما مقابل صدامیان جنگیدند و شهدایی که فاطمیون در سوریه مقابل داعش دادند برایم مقدس هستند نامشان را در دل دارم آنها برادران من هستند
مردم شریف افغانستان فتنه حرامیان مباد موجب دشمنی و کدورت ما شود یقیین دارم دولت ایران هم دل خوشی از طالبان ندارد اما خوب ببینید وقتی نیمی از خاک افغانستان و مخصوصا در غرب که هم مرز ایران است تحت اشغال طالبان است طبیعی است که ایران نسبت به امنیت مرزهایش نگران باشد و مجبور است با ملاحظاتی تدابیر امنیتی داشته باشد اطمینان داشته باشید ایران حاکمیت طالبان را بر نمیتابد این حکم عقل سلیم است امیدوارم این قضیه برایتان قابل درک باشد
در همین وطن ما بسیاری از مهاجرین افغانستان هستند گاهی هم گله دارند اما شاید برخی روابط نیک زود فراموش شود من پدرم بخشی از مالش را برای همین مهاجرین افغانستان صرف کرد این ها را نمیگویم که منت گزاری کنم این را میگویم که نگزارید با کنایه و فتنه بددلان روابط دو کشور تیره شود نگزارید هم زبانی و هم دلی میان ما فراموش شود اگر کسی را میشناسید که چه در افغانستان و چه در ایران در ایجاد فتنه و کدورت تلاش میکند با او مقابله کنید
یک ایرانی. هرچند هم زبانیم اما همدلی از هم زبانی خوش تر است.

>>>   ايران اصلا در گفتار و كدار خود صادق نيست.
همين چند ماه پيش ميگفتند اگر برجام را امريكا پاره كند ما اتش ميزنيم. ولي ديده شد كه نتنها اتش نزدند بلكه در صدد پيوند دادند پاره هاي ان دست و پا ميزنند.
در قسمت دوستي شان با افغانستان هم نشان دادند كه صادق نيوده و از همان اول با طالبان در تماس بوده اند و رهبر طالبان در پاكستان نه بلكه در ايران بوده.
و ما افغانها هم بنابر اعتماد و دوستي اصلا بالاي ايران شك هم نميكرديم.و بعضي از فرماندهان افغانستان ميگفتند كه سلاح و بمب هاي ايراني را از دست طالبان اسير بدست اورده اند ولي ما ملت باور نميكرديم و ايران هم انكار ميكرد. سياست فعلي امريكا باعث شد ارتباط ايران با طالبان افتابي شود.

>>>   عدم شفافیت دولتمردان جمهوری اسلامی ایران در داخل( با مردم خود )ودر منطقه بخصوص افغانستان فضایی را ایجاد کرده که بهانه بدست دشمنان وبدخواهان ویاوهگویان داده است .مزدوران M.E.Kیا سازمان مجاهدین که دستشان بخون هفده هزار ایرانی اغشته است؛ عوامل استخباراتی ISIومزدوران وهابیزموانانی که چشم دیدن ایران وموفقیتهایش را ندارند ودشمنان دوملت دوست وبرادرو شهید داده ایران همه دست بدست هم داده ودستگاه دیپلماسی خارجی دولت اعتدالگرایان ایران را به باد انتقاد گرفته اند.قبلا هم گفتم کوته فکری است که هرگاه نام جمهوری اسلامی ایران رامیشنوید فوری بیاد انقلاب اسلامی می افتید این اشتباه محض است. انقلاب اسلامی با جمهوری اسلامی تفاوت از زمین تا اسمان است. سیاست انقلاب اسلامی یک چیز است وسیاست جمهوری اسلامی یک چیز دیگر. انقلاب اسلامی یعنی ارمانها واهداف مرد بزرگی بنام خمینی فقیدکه لرزه براندام دشمن شرق وغرب انداخت وسیاست داری او چون دینداری او بود ورهبر کنونی بعد از رحلت امام خمینی هم دنباله رو ارمانها واهداف اوست.
هر چند ظریف نمی تواندراهبرد انقلاب اسلامی را به بی راهه بکشاند ولی باید اهداف واسترتژی ومنظور دولت منبوع خود را بطور شفاف بیان کند تا بدخواهان هردوملت شریف ایران وافغانستان بدانند طالبانی که دستشان به خون مردم مظلوم افغانستان آلوده است چرا یکدفعه از یک گروه تروریستی به یک گروه قابل مذاکره تبدیل شده اند وعلت این مذاکرات راباشفافیت پاسخ دهد.ولی اینراهم میبینم از زمانیکه این مذاکرات وسفر دبیر شورایعالی امنیت ملی به افغانستان انجام شده تهاجمات وبامب وانتحاری در کشور کمتر شده است.سیاست انقلاب اسلامی نزدیک کردن قلبها متحد ساختن امت اسلامی میارزه باظلم واستبداد وصور انقلاب اسامی است تا انجایی که بگفته ترامپ هفت بلیون دالر در عراق وسوریه هزینه کرده میلیاردها دالر عربستان وهابی وامارات وقطر وترکیه در سوریه وعراق خرج کرده اند اما امروز ایران در مرزهای اسراییل غاصب است این یعنی سیاست انقلاب اسلامی این یعنی دیپلماسی انقلاب اسلامی واگر دیپلماسی جمهوری اسلامی بود شاید داعش درخیابانهای تهران چکر میزد ؛ بنآء با خوشبینی اگر بگوییم شاید این ارتباطات طالبان با ایران شاید 1-جذب وتوجیه طالبان از یک مهاجم تروریست به یک اشتراک کننده در سرنوشت واعمار وانکشاف وطن ودست برداشتن از برادر کشی وویرانی کشور باشد وبازگشت انان به آغوش وطن ومردم2- سیاست وراهبرد امریکا در تکثیر وتقویت داعش در افغانستان است که درصورت رفتن امریکا از افغانستان این تروریستها را بجان مردم منطقه بیندازد و همانطور که امریکا اعلام کرد قصد حذف طالبان دارد وگفت طالبان میتوانند یا به داعش بپیوندند یا به دولت افغانستان ؛سیاست انقلاب اسلامی باهدف ممانعت از پیوند طالبان با داعش ومدیریت کردن صحیح سعی در جلب طالبان بعنوان یک نادم از اعمال گذشته وبرگراندن انان به آغوش میهن و وطن خویش؛ که دراینجا ایران نقش میانجی را بازی میکند واین انچیزی است که آمریکا نمی خواهد که درصورت موفقیت برای ایران وافغانستان ومنطقه کاری بس بزرگ ومنشا خیر وبرکاتی خواهد بود.
داکتر عبدالرب اچکزی

>>>   جواد ظریف راست ګفته!
بدون شرکت طالبان در دولت ارامش ناممکن است! کدام ظالب! ان طالب که پاکستانی نیست! مزدورش نیست! اما مخالف هر بیګانه درین وطن باشد! به دیموکراسی ګردن نهند و مبارزه صلح امیز نمایند!
ان طالب باید در دولت باشد که به دست ستمیان طالب و سلاح برداشته!
اګر ظریف بد ګفته پس چرا ما و همه دنیا به طالبان زاری می کنیم که بیا بنشین و صلح کن پس صلح یعنی چی؟ تسلیم شدن؟ نی! امریکا تسلیم میشود مګر طالب به تو تسلیم شود؟ این همه چشمپوشی از حق است!
بهترین راه ایجاد دولت موقت است! و انتخابات! انتخاباتیکه دنیا انرا شفاف بساز و برنده اصلی جامعه معلوم شود! نه اینکه طالب باز بیاید و مردم را به زور به بهشت ببرند!

>>>   ااحمدی
کشور ها برای تامین منافع ملی شان زیرکامه عمل میگنند همه دولت ها منهای افغانستان عرصه سیاست داخلی ‌ خارجی شان منطبق با خواست مردم شان و وضعیت منطقه و جهان است متاسفانه دولت افغانستان همیشه غلام خارجی بوده به دلیل سیاست های غلط قوم گرایانه و پول پرستانه چند خود فروش بیگانه پرست .
کرزی یک خاین ملی است دولت را با طالبان در جنگ نگهداشته است گاهی طالبان را دوست و گاهی دشمن خطاب کردن فقط برای تازه نگهداشتن آتش تز بوده است که روزگاری بتواند با استفاده از آن غذای لذیذ ای درست کند .و از طمع آن فقط قوم خاص بتوان استفاده کند.

>>>   کشور ایران میخواهد که ژندارم منطقه گرددبه همین اساس بات ترورستان چون طالبان دشمن افغانستان مزدوران پاکستان وایران و روسیه و قطر و امارات و عربستان روابط تنگ نا تنگ داشته باشد حتی که سپاه پاسداران ایران افراد نفوذی شانرا در گروه طالبان ترورست جابجا کرده علاوه بر تماس ها و دادن دفتر به طالبان در شهر مشهد سلاح و مهمات نظامی پول و اسله برای طالبان بدسترس انها قرار داده است چنانی که حوثی های یمن را کمک نظامی و تسلهاتی کرده جنگ را در یمن شعله علیه دشمن خودش عربستان سعودی شعله ور نگهداشته در افغانستان هم طالبان ترورست دشمن انسان و انسانیت را بخاطر دشمنی با امریکا و مقاصد شوم خود ایرانیان در کشور ما طالبان ترورست را هم مانند حوثی های یمنی هر نوع کمک مالی و نظامی و تسهلاتی میکنند....

>>>   آقای فرید هراتی‌
اینظر شما اشتباه است که مسلمان مسلمان را نمی کشد مسلمان هی مسلمان خواهد کشد ما همه را تجربه کردیم هم طالبان را هم مجاهدین را تمام شان دشمنان همدیگرند دعا کنید غربی ها باشد و گر نه همان آش و کاسه دهه ۹۰ تکرار خواهد شد
حق گوی جلال آباد

>>>   چند ميليون مهاجر افغان را در ايران سالها نان داديم همواره کشور ما قرباني جنگ داخلي افغانستان و قاچاق انسان و مواد مخدر به ايران و قاچاق دارو و سوخت از ايران به افغانستان کشور ما از امنيت و اقتصادش براي شما افغانها مايه گذاشت چطور ميگوييد دخالت نکنيد؟ مگر ان زماني که امريکايي با اسلحه بالاي سرتان دستور ميدادند يادتان نبود اعتراض کنيد و بگوييد لطفا دخالت نکنيد ان زماني که کنار جسد هموطنهايتان با لبخند عکس ميگرفتند و متاسفانه روي جسدشان ادرار ميکردند چرا ان زمام هيچکدامتان از حق و حقوق و تماميت ارضي خود دفاع نکرديد ؟ اين حق مسلم ايران است که از منافع خودش دفاع کند منفعت ايران امنيت افغانستان است
والسلام

>>>   اگرچه درباره این موضوع نمیتونم نظری بدم ولی چیزی که مطمعنم اینه که جریان لیبرال غربگرای ایران به کشور خودشون رحم نمیکنن چه برسه به همسایگان. این اقایون چنان خیانت هایی به این کشور کردند که اسم برجام در تینده همردیف ننگنامه های گلستان و ترکمنچای قرار میگیرد پس شما هم از این جهت توقع نداشته باشید خودتون خوب میدونید که جریانهای غربگرای هر کشوری عاشق نوکری آمریکا هستن چه میخواد تو ایران باشه چه تو افغانستان

>>>   برادران گرامی. من. سواد. ندارم. که. خوب. بنویسم. ما افغانها. به. خود. دوست. نمیزاری. اگر. یکی. به ما. خدمت. کند. اون. یکی. دشمنی. ما همه. را به. یکنظر. میبینیم ۴۰. سال. جنگ.ما را گیج. کرده. درباره. سخنانی. مبهترم. جواد. ظریف. شما. که. میگیید چرا به. طالبان. سهمی. داده. شود. اگر. جنگ. اینطوری. عدامه. پیدا کنند. به. شما. یا دولت. سهمی. باقی. نمیماند. که. به. طالبان. در.نظر. بگیریم.
عبدالهادی.ازتهران

>>>   حکومت کابل هیج نقش نارد

>>>   این شاه حسین مسیحی و پیرو گل بی بی اخمد زی به باداران خود یاد آوری کند که این ارگ نامبارک صدای مردم بامیان و جاغوری و غزنی را بشنود چرا انتخابات غزنی قربانی خواسته های شئونیسم شد؟ چرا انتخابات کابل این گونه کال شد؟ چرا والی نامسلمان بامیان در ایام عزاداری امام حسین با احساسات دینی مردم بازی کرد؟ چرا کانکور سهمیه بندی می شود؟ چرا مردم شیعه از ساختار سیاسی کشور حذف سیستماتیک می شود؟ و چراهای دیگر؟ به این سید ناسید باید گفت اجازه بدهید که همان برادران طالب در باره ایران موضع گیری کند. خیلی نامردی؟ نه شاه هستی و نه حسین. شما یک نوکر در دربار یزید زمان هستید.

>>>   آقای مرتضوی که بلد است خوب بنویسد، متاسفانه از زمره آن تحصیلکرده های مهاجر افغانی است که در دانشگاه های ایران در ادبیات فارسی دستآوردهای خوب داشته اند. بخش بزرگ از نخبه ها، نویسندگان، شاعران، روزنامه نگاران، استادان امروزی افغانستان در دانشگاه های ایران درس خوانده اند. ولی خوب نوشتن به فارسی یا املا و انشای خوب داشتن به معنی درک ادبیات سیاسی نیست.

در سیاست گاهی کلمات معنای ویژه خود را دارد. از این جمله کلمه سخنگو است. سخنگو طوریکه گفتم نظرات، پیشنهادات و طرح های یک شخص یا یک بنیاد را بازگو میکند یا به دیگران اطلاع میدهد.

آیا وزیرخارجه ایران در نقش "سخنگوی" طالبان حرف میزند یا عمل میکند؟
اگر چنین باشد باید آقای جواد ظریف اصل مفاد مواضع طالبان را بیان کند، یعنی در مورد معضل افغانستان بگوید: "طالبان نباید با رژیم کابل مذاکره کنند، این رژیم مشروعیت ندارد. طرف مذاکره طالبان امریکا میباشد و هدف مذاکره هم خروج نیروهای اشغالگر امریکا از افغانستان است".

>>>   آیا وزیرخارجه ایران در نقش "سخنگوی" طالبان حرف میزند یا عمل میکند؟
اگر چنین باشد باید آقای جواد ظریف اصل مفاد مواضع طالبان را بیان کند، یعنی در مورد معضل افغانستان بگوید: "طالبان نباید با رژیم کابل مذاکره کنند، این رژیم مشروعیت ندارد. طرف مذاکره طالبان امریکا میباشد و هدف مذاکره هم خروج نیروهای اشغالگر امریکا از افغانستان است".

مگر مواضع کنونی طالبان در پروسه مذاکرات کنونی صلح غیر از این است؟ خوب، اگر آقای ظریف در این جهت، حتی نه به این روشنی و صراحت حرف میزد، آقای مرتضوی اگر بویی از سیاست میداشت میگفت که اوبه حیث "حامی" طالبان یا حداقل حامی مواضع طالبان ظاهر میشود. ولی بیبینیم که حرفهای جواد ظریف حمایت از مواضع طالبان هست؟
حرفهای او را در مصاحبه با یک رسانه هندی عینآ نقل میکنم، حرفهای که موجب عکس العمل مرتضوی شده. وزیر امور خارجه ایران در این مصاحبه‌ گفت: "غیرممکن است که طالبان در دولت آینده افغانستان هیچ نقشی نداشته باشند. اما این نقش نباید غالب باشد...
درباره اینکه به گروه طالبان در آینده نقشی در دولت داده شود، مردم افغانستان باید تصمیم بگیرند...
ما در منطقه و فراتر از آن، برای کمک به افغان‌ها در این تصمیم باید زمینه‌سازی کنیم نه این که تحمیل کنیم...
فکر می‌کنم هیچ کس در منطقه، دولتی تحت سلطه طالبان را به نفع امنیت منطقه نمی‌داند. فکر کنم در این زمینه تقریبا یک اتفاق نظر وجود دارد."

مگراین حرف ها و مواضع محمد جواد ظریف یک نوع ریالیسم سیاسی و در عین حال یکنوع حمایت از دولت کابل نیست؟ مگر سایر کشورهای منطقه اینگونه با صراحت از اینکه "سلطه طالبان خطری برای منطقه بشمار میرود و نباید در صورت صلح آنها نقش غالب در دولت افغانستان داشته باشند" حرف زده اند؟ اما چرا سخنگوی اشرف غنی نه تنها وزیر خارجه ایران را "سخنگوی" طالبان میشمارد بلکه با صراحت اوضاع داخلی ایران را با اوضاع داخلی افغانستان (که دولت کنترول نصف کشور را از دست داده و قادر به تامین امنیت و زندگی معشیتی مردم، علیرغم صدها میلیارد دالر کمک خارجی نیست) با اوضاع ایران مشابه میداند.

>>>   کریم پاکزاد: آیا این واقعآ چشم سفیدی نیست که سخنگوی حکومتی که با تقلب ماشینی و با میانجیگری یک قدرت خارجی بدون اینکه قانونی و مشروع باشد، به دیگران درس دموکراسی میدهد؟ این حق هر فرد افغانستانی نمیباشد که در مورد ماهیت و سیاست ایران در منطقه، در جهان و در داخل ایران نگاه حمایتی یا انتقادی داشته باشد.

من هیچگاه حتی در رسانه های داخلی ایران از انتقاداتم خود داری نکرده ام. ولی در روابط میان کشور ها، بخصوص میان کشورهای همسایه یک اصل حقوق بین الدول وجود دارد که آنرا "همزیستی مسالمت آمیز" میان رژیم ها و سیستم های مختلف مینامند و همه باید آنرا مراعات کنند و مثال دونالد ترامپ را که هیچ احترامی به قواعد بین المللی ندرد، پیش نگیرند. از این جهت است که ایران و یا سایر کشورها روابط خود را با "حکومت وحدت ملی" که با قانون اساسی افغانستان در تضاد است حفظ کردند. ایران و دیگران حتی در مورد این پروسه تقلب در انتخابات اظهار نظری ننمودند.

واقعیت در این است. که حکومت کابل در برابر اراده دونالد ترامپ در خروج نیروهایش از افغانستان و پیشبرد مذاکرات با طالبان بدون موافقت کابل و حتی تروریست خواندن مجاهیدین، دست و پاچه شده. این حکومت که جز حفظ قدرت برای منافع گروهی و قومی رسالتی نداشت خود را در خطر نابودی میبیند و تلاش دارد با ایجاد تنش و شاید هم بیشتر از آن با ایران خود را در استراتژی سرنگونی جمهوری اسلامی ترامپ با وی همراه سازد. از این لحاظ ممکن است این دار و دسته هرچه بیشتر در خصومت با ایران برای خود جلیقه نجاتی بیابد.

ولی تنش، خصومت و دشمنی افغانستان با همسایگان، حتی با پاکستان که حامی طالبان است، به نفع منافع ملی ما نیست. هرچه زودتر به عمر این اپورتونیست ها و آماتورهای سیاسی به نفع یک حکومت ملی و فراگیر خاتمه داده شود، بیشتر به نفع ملت است. بهترین راه هم است که در برابر زیاده خواهی های طالبان در یک پروسه صلح ملی و شفاف، جبهه ضد طالبان تقویت شود.

پ.ن. ادریس زمان، معاون وزارت خارجه افغانستان که با زبان دیپلوماتیک بیشتر آشا است و میبایست در دفاع از موضع اشرف غنی اعلامیه بدهد فقط اظهار داشت "هرگونه رابطه با طالبان خارج از چارچوب تعاملات دولتها باعث تضعیف روابط دو کشورخواهد شد". یعنی روابط میان افغانستان و امریکا، روسیه، چین، ایران، ازبکستان، پاکستان عربستان سعودی، امارات، قطر، اندونزی ... تضعیف یافته...)

>>>   خدارا شکر این نظرات بسیار کارشناسانه ودرست راز زبان ملت شریف افغانستان شنیده می شود ما ایرانیها به همراه برادران وخواهران عزیز هم فرهنگ مان را گرامی می داریم واز خدا میخواهیم که پیروزی شما را ببیند

>>>   دولت جمهوری اسلامی ایران حق دارد با تمام کشورها وجنبشها (به استثنای رژیم صهیونیستی)مذاکره کند حتی باآمریکا (به افاغنه ارتباطی ندارد) دوسوم افغانستان توسط طالبان اداره میشود درکمال آسایش وامنیت .
دشتی زابل ایران

>>>   آقای حق جوی جلال آباد واقعا فکر میکنی آمریکا فرشته صلح است؟ چرا پنتاگون و سیا اعتراف کردند داعش و القاعده را جور کردند؟ چرا در هر کشوری که آمریکا وارد شد جنگ داخلی تروریزم و افراط گرایی را ارمغان آورد؟ چرا کشورهایی که آمریکا هنوز جرات ورود به آنها را پیدا نکرده است در صلح و آرامش و امنیت هستند؟ شما نگاه کن مردم منطقه ما در همه کشورهای اسلامی قبل از دخالتهای آمریکا و کشورهای غربی با صلح زندگی میکردند اما بعد با دخالت آمریکا و هم پیمانانش خاورمیانه را به آتش جنگ کشیدند و انواع گروه های افراطی تروریزم را به جان ما مسلمان ها انداخته و رفتند آیا واقعا فکر میکنی آمریکا برای کدام کشوری صلح آورده است که کشور شما دوم باشد؟ من نمیگویم طالبان خوب است متاسفانه آنها هم نادان هستند و در دام دشمن افتاده اند اما فکر نمیکنم مذاکره ایران با آنها برای رسمیت آنها باشد آقای ظریف خودش به این مطلب اشاره کرد اما خوب حداقل این را میفهمند که آمریکا فرشته نجات ما و شما نبست آمریکا حتی با کشورهای همسایه خود در قاره خودش همچون مکزیک و ونزوئلا و بولیوی و.. دشمنی دارد آیا آمریکا برای ژاپن و ویتنام با این که کافر بودند یک میراث شوم نگذاشت تا ده ها سال بعد هنوز اثر بمبهای شیمیایی در نسل قربانیانشان باقی است.

>>>   یکی از برادران افغانستانی ما که میگوید ایران چرا صادق نیست و برجام را گفتیم آتش میزنیم برادر من آتش زدن یک کاغذ پاره که ارزش ندارد وقتی رهبر مملکت ما فرموده اگر پاره کنید آتش میزنیم این آتش زدن با آتش زدن کاغذ پاره فرق دارد! به وقتش میفهمید در عوض آن کجا را به آتش خواهیم کشید آن روز که دیر نیست فقط کمی صبر میخواهد تا موعد مققر برسد هر کاری وقت معین دارد و اگر زودتر از آن مقدماتش اعلام شود نتیجه آن تباه میشود بارها گفته ایم ما تا اسرائیل را با موشک با خاک یکسان نکرده ایم آرام نمی شینیم و دایم در جنب و جوش هستیم این را علنی هم گفته ایم از آمریکا و نوکرانش هم هیچ باکی نداریم.
حالا دشمنان ما بروند صف بکشند که ما آماده ایم..
(سقدس)

>>>   آیا این شما نبودید که در عید فطر با طالب ها صلح کردید و آمدند او طور ذلیلانه با دختران کابل عکس گرفتند ؟ آیا آنجا غیرتتان بالا نیامد آیا در میرزا اولنگ که بالای مردمان مظلوم هزاره مان جنایت کردند شما از مردم ما دفاع کردید؟ حال آیا شما اوغان ها ادعای دشمنی با طالب ها را دارید؟!
این نمابش است ایران خوب فهمیده است شما هر روز یک گپی میگویید به قول ضرب المثل یکیتان به نعل میکوبید یکیتان به میخ میکوبید و از یک طرف خودتان پشت پرده با طالبها دوست هستید از او طرف مردم حقیقی که با طالبها مبارزه کرده دستگیر میکنید ؟ فرمانده علیپور مبارز حقیقی با طالب ها بود چرا نگذاشتید او کارش را انجام دهد چون شما یک حکومت خودکامه قوم گرا و فاشیست میباشید و خود با طالب ها صد درصد ارتباط دارید چرا نظام الدین قیصاری را دستگیر کردید اگر صادق استید ؟ من فکر میکنم ایران میخاهد گپ واضح شود و معلوم شود شما کلگیتان یکی هستید فقط نمایشنامه بازی میکنید. از یک طرف میخواهید اگر کدام جنایتی علیه اقوام فارسیوان و اوزبک کردید بتوانید آن را گردن طالب و داعش بیندازید و خود را تبرئه سازید و از او طرف بهانه داشته باشید که ما در حال مبارزه با طالب ها میباشیم بیشتر شهدا از همین مردم تاجک و هزاره و اوزبک بوده است بقول استاد پدرام مردم خراسانی غیر افغان را گوشت قربانی جلو توپ و تانک قرار دادید و خودتان مصروف جنگ قدرت و سیاسی بازی شدید مردم ما خوب شما را میشناسند نمایش کافی است.

>>>   آیا افغانستان جزء قلمرو ایران بود یا معکوس آن؟
ایران جمله(۵۳۰سال)بالای افغانستان حکمرانی کرد، اما افغانستان
(۸۰۰ سال)بالای ایران حاکم بود.

سلطه ایرانیان بالای افغانستان :
یک: سلطه ماد ها از همدان (۸۰ سال) بر یک قسمت افغانستان .
دو: سلطه هخامنشیان پارس(۱۵۰ سال) بر تمام افغانستان.
سه : سلطه ساسانیان پارس (۱۰۰ سال) بر یک قسمت افغانستان.
چهار: سلطه صفویان أصفهان (۲۰۰ سال)
فقط بر نصف غربی کشور افغانستان.
جمله(۵۳۰ سال)

سلطه مردم افغانستان بالای ایران:
یک: سلطات ساکها، پارتها ، پهلوا اشکانیان بر یک قسمت ایران (۲۰۰ سال)
دو: سلطه هفتالی بر یک قسمت ایران (پنجاه سال)
سه: دورهء اسلامی از طاهریان تا غوریان(۴۰۰ سال) بر تمام ایران.
چهار: دورهء تیموریان هرات بر تمام ایران ( ۱۰۰ سال).
پنج: سلطه هوتکیان و ابدالیان قندهار وهرات (پنجاه سال) بر ایران.
جمله(۸۰۰ سال)

>>>   شخصی که سالها را ذکر کرده !
جواب
اولا آن روز ها تا قبل از صد و پنجاه سال پیش به هیچ وجه نام افغانستان وجود نداشت بلکه بر این ناحیه نام خراسان اطلاق میشد. اما برخلاف دروغ ها و تبلیغات ضد ایرانی دشمنان ایران، نام ایران از قبل دوره ساسانی تا همین امروز وجود داشت و در بین آثار متعدد تاریخ نگاران قبل و بعد اسلام به زبان های مختلف از جمله فارسی و عربی به طور فراوان ذکر شده است که بارها بخشی از آنها در این سایت و سایت های دیگر توسط دوستان ایرانی یا فارسی زبانان افغانستان مکتوب شده است و برخی را هم با توجه به کثرت بسیار زیاد اسناد افغان پیپر نشر ننموده است دوم) در دوره اسلامی یعنی هزاره اخیر پیوسته شاعران بسیار زیادی از غرب تا شرق ایران زمین در سده های مختلف نام این سرزمین به طور فراوان با نام ایران و ایرانشهر مدح و ستایش شده است که باز هم برخی این اشعار نشر شده و برخی نشر نشده است این ابیات از شاعران بلاد مختلف ایران زمین (یعنی ولایات مختلف خراسان بزرگ-آذربایجان-فارس-سیستان-کرمان-مکران-طبرستان-اراک(عراق) بوده و مربوط به یک منطقه جغرافیایی و یک قرن خاص نمیباشد سوم) نام آریانا فقط و فقط در منابع یونانی و رومی ذکر شده و معادل همان ایران میباشد که به لحاظ فونتیک و زبانشناسی آوایی در زبانهای رومانیک این طور تلفظ میشود و نمونه های بسیاری دیگر از برخی زبانشناسان ذکر گردیده است و این نام اعم از ناحیه خراسان بوده است مثلا در مواردی بر آذربایجان هم اطلاق شده است ۴)این را همه قبول داریم که خراسان بزرگ ترین و اعظم ولایات ایران زمین بوده است و در بین مورخین مشهور است پس در این مورد بحثی نداریم بعلاوه این که خراسان نه تنها در بین شعرای اهل خراسان زمین و ماوراءالنهر و خوارزم بلکه توسط شعرای فارس و آذربایجان و سیستان و نواحی دیگر هم مدح شده است ۵)سالهایی که مکتوب کردید صحیح و دقیق نمیباشد و میتوانید به منابع دقیق تاریخی مراجعه کنید تا صحت گفتار من را دریابید اما چون من قصد مجادله و جر و بحث بیهوده ندارم( که نه فایده دنیوی دارد و نه فایده اخروی و نه چیزی را اثبات میکند) بنابراین از جدال پرهیز میکنم.
پنجم) بجای این که تفرقه و اختلاف و کینه افروزی کنید سعی کنید بذر محبت و دوستی بکارید به قول حافظ:( درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آید)
ششم نه تنها این مرز فعلی ایران و افغانستان بلکه بسیاری از مرزهای متعین شده دیگر بین منطقه ما بر اساس نقشه انگلیس بوده است همان طور که شما پشتو زبان ها از مرز دیورند ناراضی هستید که میان شما پشتونها را جدا کرده و آن را از توطیه انگلیس میدانید ما فارسی زبانها هم ناراضی هستیم که مرزهای جعلی بین ما فاصله انداخته است و همین طور این نارضایتی بین مردمان بلوچ و کرد و آذری و در کل بین جمیع مسلمانانی که احساس برادری با یکدیگر دارند وجود دارد اگر خوب دقت کنید میفهمید در قرون اخیر اقوام و طوایف روم قدیم امروز با هم متحد شده و مرزهای سیاسی و فرهنگی خود را از میان برداشته اند واحد پول یکسان انتخاب نموده همینطور ویزای واحد برنامه های اقتصادی و تجاری یکسان و... اما ما میان مردمان ایران زمین که همه مسلمان میباشیم و همه در محدوده زبانها و اقوام ایرانی میشویم بیشترین سعی و کوشش را در ایجاد اختلاف بین ما نموده اند و برای این هدف از هر ابزاری استفاده کرده اند چون میدانند اگر همه با هم متحد باشیم نمیتوانند بر ما سلطه و ریاست یابند نه این که فکر کنید مخصوص ماست بلکه در بین عرب ها هم همین است روزی همین رومیها (اعم از فرانسه و انگلیس و ایتالیا و..) به عربهایی که تحت سلطنت عثمانی بودند گفتند شما خودتان بر ترک ها در اسلام برتری دارید و نباید زیر دست ترک ها باشید و به آنها وعده دادند اگر با امپراطوری عثمانی بجنگید یک سرزمین عربی بزرگ از شبه جزیره حجاز تا مغرب و صحرای آفریقا به شما میدهیم و مناطق اروپایی عثمانی سهم ما باشد اما بعد از آن که عربها را فریب دادند و از چهار سو بر امپراطوری عثمانی حمله کردند و شیرازه آن را از هم پاشیدند نه تنها به وعده خود عمل نکردند بلکه شروع به استعمار در سرزمین های عربی کردند و هر کدام یک ناحیه آن را اشغال کرده و حتی به نام کشور خود زدند مثلا مصر و سودان و حجاز و عراق را به انگلیس و سوریه و لبنان و الجزایر را به فرانسه فلسطین را به یهود و لیبیا را به ایتالیا و مغرب را به پرتغال و اسپانیا بخشیدند که بعد ها هر کدام هزاران قربانی دادند تا اروپاییها را از سرمین های عربی بیرون کنند فقط الجزایر بیش از یک میلیون قربانی داد. همین طور سرزمین هند را به چند قسمت تقسیم کردند و بین اقوام هندی و حتی بین خود مسلمانان هندی اختلاف اندازی کردند تا بتوانند استعمار خود را بر آنها تداوم بدهند که نتیجه آن ابتدا تجزیه بوتان و نپال و پاکستان و بعد تجزیه بنگلادش از پاکستان بود. برادر عزیز ای برادر مسلمان امروز روز اختلاف و تفرقه نیست امروز روزی است که ما مسلمانان خوب باید نقشه دشمن را بشناسیم و هوشیار باشیم و متحد شویم شما ببین هر کشوری را که غرب به آن داخل شد از همان وقت جنایات و جنگ داخلی تروریزم و خشونت طایفه ای و تجزیه شروع شد و کشورهایی که جرات ورود به آنها پیدا نکرد در صلح و امنیت و آرامش با یکدیگر زندگی میکنند. آیا این سزاوار است که دشمنان امت پیامبر این طور مرزبندی ها و اختلافات خود را برداشتند و بر علیه ما متحد شده اند ولی ما امت پیامبر بین خود این گونه تفرقه و اختلاف بیندازیم؟!.
یک ایرانی هستم از شهر کاشان استان اصفهان

>>>   شورش هوتکیان در مجموع ۷ سال بیشتر طول نکشید که متاسفانه در این دوره جنایات زیادی کردند که نادرشاه افشار بعدا از آنها انتقام گرفت و آنها را بیرون کرد در آن زمان محدود هم نتوانستند ایران را اداره کنند و بعلاوه این که یک هجوم خارجی نبود و یک هجوم از داخل مرزهای صفویه بود به همین دو علت آن را شورش مینامیم نه حکومت
طاهریان مرکز حکومتشان نیشابور و سایر شهرهای خراسان بود و خراسان ولایت بزرگ ایران بود
پارتها مرکز حکومتشان صد دروازه نزدیک شهر دامغان و اشک آباد(عشق آباد)بود و اشک آباد همچون مرو تا قبل از جنگ مرو و پیمان آخال تا سال ۱۲۰۰ هجری از ایران جدانشده بود.
برخی بر این باورند که هپتالی ها یک قوم چینی بودند و برخی باور دارند از مردم ایرانی تبار سغدی در ماوراءالنهر بودند.
ساسانیان حداقل ۳۰۰ سال از کل دوره شان بر منطقه خراسان از جمله افغانستان کنونی حکومت داشتند
غوریان مردمی فارسی زبان ایرانی تبار و پیرو حضرت علی علیه السلام بودند.
نکته مهم:به هر حال هیچ کدام از این ها موجب غرور و فخر فروشی ما نیست برخی از سلسله ها ایرانی تبار و برخی ترک تبار با فرهنگ ایرانی بودند سلسله ها می آیند و میروند آنچه باقی می ماند فرهنگ و دین و زبان و تمدن مشترک است.

>>>   وقتی معنای سیاست امروز را بفهمی ارتباط ایران با طالبان نیز قابل هضم میشود!
اما عقل انسان هنگ میکنند چند سال قبل در مزار شریف طالبان دوازده دپلمات ایرانی را کشتند و همواره امارت اسلامی طالبان مردم ایران را رافضی مشرک میخواندند!!

>>>   یک ایرانی از شهر کاشان استان اصفهان تا میتوانی تاریخ را تحریف کن، تا میتوانی پُرگوئی کن. هیچ کس حوصلۀ خواندن این پیام طولانی ترا ندارد. شما ها در دزدیدن افتخارات تاریخی دیگران و تحریف تاریخ در جهان مشهور اید.

>>>   دوستان افغان! شما که اینقد عرق ملی و میهن پرستی دارید و ایران را دشمن میدانید. اولاً آمریکا با پو عربسان سعودی طالبان را به جود آوردو مردم بی گناه افعانستان را قتل عام کردن ولی شما دوست آنها هستید. دوم اینکه شما اگه در گفته هایتان صادق هستید چرا بعد از گذشت هجده سال نتوانستید طالبان را شکست دهید. همه کشورها با طالبان در حال مذاکره هستن چطور شما هیچ واکنشی به آنها نشان نمی دهید. ولی تا ایران حرف از صلح و ثبات در افغانستان زد همه شدند کارشنانس و غیرتی شدند که ایرن دشمن ملت افغانستان است!؟ دوستانی که این حرف هارو میزنند باید بدانند که در دام تبلیغات دشمنان ملت افغانستان افتاده اند و در زمین دشمن بازی میکنن. چطور است که شما فقط به ایران حساس شده اید. ولی به عربستان که همه تروریست های خاورمیانه را ساپورت مالی میکند عشق میورزید!!!!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است