جنگ لفظی میان کابل و تهران بر سر طالبان
مذاکرات خلیلزاد با طالبان یک فرصت طلایی به کشور های دشمن امریکا بویژه ایران داد. ایران شعار همیشگی خود را یعنی "کشور های همسایه می توانند بجای غربی ها بهتر مشکلات امنیتی افغانستان را حل کنند" تقریبا در حال تحقق یافتن است 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۲۴    ۱۳۹۷/۱۰/۲۰ کد خبر: 156850 منبع: پرینت

طالب پرستان تکنوکرات امریکایی زوال قدرت خود را در معامله امریکا و کشور های منطقه با طالبان می بینند و وارد جنگ لفظی با این و آن کشور میشوند. در این تحلیل نگاهی می اندازیم که چگونه طالب پرستان در چال خود شان باختند.

طالب پرستان ارگ نقش کلیدی در مشروعیت بخشیدن و قدرتمند ساختن طالبان بحیث فرزندان ناراض قبیلوی به منظور گرفتن امتیازات از جامعه جهانی، همسایگان و معادلات داخلی قدرت با مردم غیر پشتون بازی کردند. آمریکایی ها را تشویق کردند که بجای سرکوب طالبان باید "جنگ سالاران" شمال را سرکوب کنند، بجای جنگ با طالبان باید مذاکرات صلح کنند. هزاران طالب را از زندانها بشمول گوانتانامو رها کردند و هر کی با طالبان جنگیدند، آنها را سرکوب و یا زندانی ساختند.

حامدکرزی در همدستی با پرویز مشرف نقش اساسی در احیا و تقویت طالبان بازی نمود. کرزی از کشور های مخالف طالبان مثل هند، ایران و روسیه خواست که روابط شان با جبهه شمال را قطع کنند و با دولت مشروع کابل در سطح "دولت با دولت" روابط برقرار کنند. و برای این کار داکتر سپنتا را موظف ساخت که پیام ارگ را به با دولت های مذکور برساند.

زمانیکه جبهه شمال از قدرت حذف شد، کرزی روابط طالبان را با هند، ایران و روسیه برقرار کرد و گفت" روسیه و هر کشور دیگر حق دارند با طالبان روابط داشته باشند"
کرزی بطور علنی از پوتین بخاطر تامین روابط با طالبان ستایش کرد. از ایران کیسه های پول می گرفت و از تامین روابط ایران و طالبان برغم واکنش های آمریکاییها حمایت آشکار کرد. از هند جزیه برای طالبان می گرفت که بر سفارت و کارکنان هند در افغانستان حمله نکنند. حتی حامد کرزی با ایران بر سر لشکر فاطمیون معامله کرد و پول گرفت. هدف اصلی او این بود که جوانان هزاره بجای حق طلبی در افغانستان در سوریه کشته شوند.

انگیزه حمایت ایران از طالبان فراتر از خواست کرزی و غنی است. ایران حضور امریکا و بویژه قرارداد امنیتی افغانستان با امریکا را تهدید برای خود میشمارد و استفاده از طالبان علیه امریکا برای این کشور یک ابزار قوی است.
ایران همیشه در ۱۸ سال اخیر یک شعار داشت "مشکلات افغانستان را باید قدرت های منطقوی و همسایگان افغانستان بدون دخالت آمریکایی ها از آنطرف اقیانوس حل کنند".

حالا دونالد ترامپ عین شعار ایران را می دهد و می گوید مگر آمریکا احمق است که هزاران کیلومتر دور تر با تروریزم کشور های همسایه افغانستان بجنگند؟ بگذارید روسیه، هند و پاکستان با تروریزم بجنگند!

دولت کابل در تحت رهبری کرزی و غنی همواره کشور های مختلف را تشویق کردند،که با طالبان مذاکرات صلح کند، ولی حالا نگران اند که این کشور ها برای رضای خدا با طالبان مذاکرات نمی کنند. این کشور ها با طالبان بحیث قدرت مشروع و آینده بجای دولت دست نشانده امریکا معامله کنند.
ایران، روسیه، چین، ترکیه، قطر، امارات و سعودی ها با همدستی با پاکستانی ها وارد معامله با طالبان شده اند و دولت کابل را دور زده اند.
امریکا یگانه ولی نعمت و تکیگاه ارگ نیز دولت دست نشانده خود را دور زده با طالبان و حامیان خارجی آنها از پاکستان گرفته تا روسیه، سعودی، قطر، ترکیه و امارات مذاکره می کنند. خلیلزاد و وزیر خارجه پاکستان هر دو مصروف این مذاکرات بدون دولت کابل با قدرت های منطقوی اند.

ارگ که عاشق مذاکرات با طالبان بود، حالا آنها را نه طالبان تحویل می گیرند و نه کشوری های منطقه.
مذاکرات خلیلزاد با طالبان و بحث خروج امریکا از افغانستان یک فرصت طلایی به کشور های دشمن امریکا بویژه ایران داده است. ایران شعار همیشگی خود را یعنی "کشور های همسایه افغانستان می توانند بجای غربی ها بهتر مشکلات امنیتی افغانستان را حل کنند" تقریبا در حال تحقق یافتن است.

یگانه کشوری که در این بازی خود را در برابر پاکستان بازنده می بیند، هند است. تصادفی نیست که هند آمریکا را تشویق به ماندن در افغانستان می کند، ولی ترامپ می گوید مگر ما احمقیم که بخاطر حفاظت از کتابخانه هند در افغانستان و حفاظت از حکومت فاسد غنی سربازان و پول های خود را قربانی کنیم؟
بگذارید کشور های منطقه با تروریزم افغانی خود دست و پنجه نرم کنند!
در میدان بازی با تروریزم طالبانی حلقه تکنوکرات طالب پرست ارگ و هند خود را بازنده می بینند.

هارون امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایران
آمریکا
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   هند به تشویق ایران وروسیه آمادعه شده است تابا طالبان مذاکره کند
حالا حکومت افغانستان مانند حکومت ایران منزوی شده است متاسفانه!

>>>   جنرال بیپین راوت، فرماندهٔ ارشد نیروهای نظامی هند در کنفرانس مطبوعاتی سالانه گفت: "آیا هند منافعی در افغانستان دارد؟ ما به این باوریم که بلی، ما منافع خود را در افغانستان داریم. اگر دیگران می‌خواهند با «طالبان» صحبت کنند، آیا ما نیز نباید به گونه‌یی در آن سهم بگیریم؟ ما نباید در گوشه‌یی ایستاد باشیم".

>>>   آقای امیر زاده قشنگ تحلیل کردی

>>>   پشتون هاي ارگ نشين سياست را باختند. هم حمايت امريكا را از دست دادند و هم حمايت اقوام غير پشتون را از دست دادند حالا اگر بقاي خود را ميخواهند بايد دولت را به نيرو هاي غير پشتون واگذار شوند تا هم خود شان نجات پيدا كنند و هم كشور هاي منطقه از شر طالب خلاص شود.

>>>   آقای امیرزاده تحلیل شما اشتباه است اگر همین امروز دولت اعلام بی طرفی کند شیرمردان ما هزاره ها از فاطمیون حاضر هستند بمیدان وطن آمده و با داعش و طالب مبارزه کنند اما دولت افغان ملتی ما خودش صادق نیست و پشت پرده با همی گروه های دهشت افکن همچو طالب ها ارتباط گرم دارد شما فریب لفاظی این ها را نخورید همه شان سر و کله یکی استند.
مهاجر دور از وطن.

>>>   باید در افعانستان کس نگوید من بشتون استم ویا بگوید من هزاره استم ویا بگوید من تاجک استم ویا بگوید من ازبک استم ویا بگوید من طالب استم باید بگوید من افغانستانی استم باید بر ضیدی دشمنان عمل کند

>>>   فرصت نه بلکه سیاست ترامپ است میخواهد به نحوی پای کشور های دیگری در جنگ مبارزه علیه تروریزم دخیل بسازد تا بداند چه کشور به چه اندازه در حمایت گروه های توریستی در خاک افغانستان دخیل اند به مجرد اعلان خروج نیروی های امریکایی تبل شادی از طرف کشور های همسایه نواخته شد به وضاحت می‌تواند نقش این همسایه ها را در حمایت از گروه های تروریستی محک زد .
ایران نمی خواهد که امریکا از افغانستان به این زودی خارج شود چرا که تاریخ سیاسی امریکا مبیین امر این که در پی اتخاذ سیاست انزوا یک سیاست تهاجمی نهفته است . ایران تری جان خود ره دارد

>>>   من از غنی يکسوال دارم شما چهار سال ریس دزدها در افغانستان بودید. دراین چهار با آن کله خراب کچالو مانندد یه دفه تصمیم درست برای مذاکره با طالبان نگرفتی حالا چه شد یک دفه ازخواب بیدار شدی وقتی‌ مدیریت ضعیف ات ناکاره بود برای چه استعفاه ندادی.بهترین اشخاص را در اختیار داشتی. از همان ابتدا اگر جنرال دوستم را اجازه ميدادي تقویت می کردی حالا برنده بود.مردم هم دوستت ميداشتن.دیگر بازی را باختی.انشاالله که هم تو وهم کرزي خبیث ازطرف دادگاه های جهانی محاکمه شوید.

>>>   آیا این شما نبودید که در عید فطر با طالب ها صلح کردید و آمدند او طور ذلیلانه با دختران کابل عکس گرفتند ؟ آیا آنجا غیرتتان بالا نیامد آیا در میرزا اولنگ که بالای مردمان مظلوم هزاره مان جنایت کردند شما از مردم ما دفاع کردید؟ حال آیا شما اوغان ها ادعای دشمنی با طالب ها را دارید؟!
این نمابش است ایران خوب فهمیده است شما هر روز یک گپی میگویید به قول ضرب المثل یکیتان به نعل میکوبید یکیتان به میخ میکوبید و از یک طرف خودتان پشت پرده با طالبها دوست هستید از او طرف مردم حقیقی که با طالبها مبارزه کرده دستگیر میکنید ؟ فرمانده علیپور مبارز حقیقی با طالب ها بود چرا نگذاشتید او کارش را انجام دهد چون شما یک حکومت خودکامه قوم گرا و فاشیست میباشید و خود با طالب ها صد درصد ارتباط دارید چرا نظام الدین قیصاری را دستگیر کردید اگر صادق استید ؟ من فکر میکنم ایران میخاهد گپ واضح شود و معلوم شود شما کلگیتان یکی هستید فقط نمایشنامه بازی میکنید. از یک طرف میخواهید اگر کدام جنایتی علیه اقوام فارسیوان و اوزبک کردید بتوانید آن را گردن طالب و داعش بیندازید و خود را تبرئه سازید و از او طرف بهانه داشته باشید که ما در حال مبارزه با طالب ها میباشیم بیشتر شهدا از همین مردم تاجک و هزاره و اوزبک بوده است بقول استاد پدرام مردم خراسانی غیر افغان را گوشت قربانی جلو توپ و تانک قرار دادید و خودتان مصروف جنگ قدرت و سیاسی بازی شدید مردم ما خوب شما را میشناسند نمایش کافی است.

>>>   ملت های که در طول تاریخ رنجدیده بودن وقت آن رسیده که باید متحد شوند در غیر آن همان رژیم طالبانی نزدیک است انتخابات یگنانه پاسخ محکم در برابر سناریوی پشتون های سونیزم است بس

>>>   آیا افغانستان جزء قلمرو ایران بود یا معکوس آن؟
ایران جمله(۵۳۰سال)بالای افغانستان حکمرانی کرد، اما افغانستان
(۸۰۰ سال)بالای ایران حاکم بود.

سلطه ایرانیان بالای افغانستان :
یک: سلطه ماد ها از همدان (۸۰ سال) بر یک قسمت افغانستان .
دو: سلطه هخامنشیان پارس(۱۵۰ سال) بر تمام افغانستان.
سه : سلطه ساسانیان پارس (۱۰۰ سال) بر یک قسمت افغانستان.
چهار: سلطه صفویان أصفهان (۲۰۰ سال)
فقط بر نصف غربی کشور افغانستان.
جمله(۵۳۰ سال)

سلطه مردم افغانستان بالای ایران:
یک: سلطات ساکها، پارتها ، پهلوا اشکانیان بر یک قسمت ایران (۲۰۰ سال)
دو: سلطه هفتالی بر یک قسمت ایران (پنجاه سال)
سه: دورهء اسلامی از طاهریان تا غوریان(۴۰۰ سال) بر تمام ایران.
چهار: دورهء تیموریان هرات بر تمام ایران ( ۱۰۰ سال).
پنج: سلطه هوتکیان و ابدالیان قندهار وهرات (پنجاه سال) بر ایران.
جمله(۸۰۰ سال)

>>>   شورش هوتکیان در مجموع ۷ سال بیشتر طول نکشید که متاسفانه در این دوره جنایات زیادی کردند که نادرشاه افشار بعدا از آنها انتقام گرفت و آنها را بیرون کرد در آن زمان محدود هم نتوانستند ایران را اداره کنند و بعلاوه این که یک هجوم خارجی نبود و یک هجوم از داخل مرزهای صفویه بود به همین دو علت آن را شورش مینامیم نه حکومت
طاهریان مرکز حکومتشان نیشابور و سایر شهرهای خراسان بود و خراسان ولایت بزرگ ایران بود
پارتها مرکز حکومتشان صد دروازه نزدیک شهر دامغان و اشک آباد(عشق آباد)بود و اشک آباد همچون مرو تا قبل از جنگ مرو و پیمان آخال تا سال ۱۲۰۰ هجری از ایران جدانشده بود.
برخی بر این باورند که هپتالی ها یک قوم چینی بودند و برخی باور دارند از مردم ایرانی تبار سغدی در ماوراءالنهر بودند.
ساسانیان حداقل ۳۰۰ سال از کل دوره شان بر منطقه خراسان از جمله افغانستان کنونی حکومت داشتند
غوریان مردمی فارسی زبان ایرانی تبار و پیرو حضرت علی علیه السلام بودند.
نکته مهم:به هر حال هیچ کدام از این ها موجب غرور و فخر فروشی ما نیست برخی از سلسله ها ایرانی تبار و برخی ترک تبار با فرهنگ ایرانی بودند سلسله ها می آیند و میروند آنچه باقی می ماند فرهنگ و دین و زبان و تمدن مشترک است.

>>>   بهرام قاسمی در آغاز نشست خبری خود با خبرنگاران گفت از موضع گیری مسئولان افغانستان بسیار متعجب شدیم!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است