چگونه قانونی در ۲۴ ساعت از معادله قدرت حذف شد؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۱۹    ۱۳۹۷/۱۰/۲۲ کد خبر: 156864 منبع: پرینت

سیاست مدارانی که بیش از حد غرق در خود بزرگ بینی میشوند، بعضی وقت ها قبر خود را بدست خود می کنند. محترم یونس قانونی با تاسف به همین سر نوشت دچار شد. او هرگز فکر نکرده بود که سخنان غیر رسمی او رسمی و علنی شده و او را در ظرف ۲۴ به یک مرده سیاسی تبدیل می کند. این در حالی بود که بسیاری ها از کارنامه او از کنفرانس بن تا لویه جرگه قانون اساسی، دوران ریاست او در پارلمان، خاموشی او با هویت اوغان و بد تر از همه خاموشی و بی تفاوتی او در برابر رفتار فاشیزم منشانه کرزی و غنی و ترور های هدفمند از وی چندان دل خوشی نداشتند. اما او تلاش داشت که در انتخابات ۲۰۱۹ در در زیر سایه آمد آمد طالبان نقش مارمولک و توطئه چین علیه مردم و همرزمان خود بازی کند.

واقعیت این است که نوار صوتیکه منسوب به او بخش شد، نه تنها تخریب او علیه همرزمان و همفکران او در جمعیت اسلامی را آشکار ساخت، بلکه بیعت او به رذیل ترین و تبهکار ترین بازیگر سیاست افغانستان بخاطر مقام معاونیت تحت نام تغییر نظام نیز برملا ساخت. خشم اکثریت جامعه علیه او بخاطر این نیست که او چرا به اتمر، بیعیت کرده، بلکه اینست که او این ذهنیت غلام منشانه را در میان نخبگان و جامعه تاجیک تلقین می کند که گویا" ریاست به ما نمی رسد"
هر چند قانونی روزی بعد تلاش کرد که با نشر ویدیو از خود دفاع کند، ولی او در افکار عامه به یک مرده سیاسی تبدیل شد.

پیامد سخنان نوار دز کرده او نه تنها باعث واکنش شدید جمعیت اسلامی شد و او را بحیث شخص توطئه گر، معامله گر و بی ارزش معرفی کرد، بلکه باعث اتحاد بیشتر جمعیت اسلامی بدور یک کاندید واحد شد. این کار باعث شد که عبدالله مرموز از سر نوشت او پند بگیرد و دست از خت کردن آب بردارد و در نتیجه حمایت خود را از احمد ولی مسعود اعلام کرد. این در حالی بود که عبدالله و قانونی کاندیداتوری احمد ولی مسعود را گروگان گرفته بودند و علیه او در همدستی ارگ و ستون پنجم در داخل جمعیت و پنجشیر توطئه می چیدند.
اما این بخش سخنان قانونی که گویا " ریاست به ما نمی رسد" بجای تضعیف روحیه مردم باعث یک جنبش و محرک و عزم بیشتر جامعه تاجیک برای ریاست جمهوری شد.

سخنان نا سنجیده و خوابهای تغییر نظام و هم چنان اینکه " این اتمر است که می تواند غنی را از ارگ بیرون کند" باعث شد که اتمر هم از او رو گشتاند و رو بطرف جنرال دوستم کرد. این در حالیست که هیچ کسی دوستم را بخاطر پرونده ایشچی تحویل نمی گرفت و گاهی به دربار غنی سر می زد و گاهی به دربار گلبدین. بدین ترتیب ممکنست دوستم بجای قانونی به اتمر بیعت کند.

هارون امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قانونی
معادله قدرت
نظرات بینندگان:

>>>   احمد ولی خو یک شخص عملی و پوچ است.

>>>   زمان زياد بكار است تا سياست از دكانداري جدا شود ، عملكرد شيطاني چند رويها آهسته آهسته ظاهر شده حتي از طرف فاميل هاي خودشان ترد ميشوند، خداوند بقدرت خودش امانت را به اهلش بسپارد ، و منافقين را رو سياه و شرمنده نمايد، و تنظيم هاي نام نهاد اسلامي را اسلامي گرداند. خدايا قلب هاي ما را با نور قرآن روشن نما.

>>>   پادشاه ما احمد ولي مسعود است موفق اند صد درصد.

>>>   دوستم روزی اتمررا برای دسیسه به کمین درمقابل خوش کرده بود اینبار اگر برایش بیعت کند شرم نیست؟
س

>>>   نا سنجیده رهبر مقرر میکنند که از قبل ناکامی اش مسجل است

>>>   دوست ما که از هماکنون مانند گاو پیر کنجاره خواب میبیند که نوشته است که (پادشاه ما احمد ولي مسعود است موفق اند صد درصد )این بزرگ وار تافعلآ فرق بین پادشاهی وجمهور یت را ندانسته است اول بیاموز بعد نظر ارسال کن .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است