ایران، نژاد پرستی، شوونیسم یا ناسیونالسیم؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۵۸    ۱۳۹۷/۱۰/۲۲ کد خبر: 156865 منبع: پرینت

ایران تنها یک کشور، یک جغرافیا یا همسایه ما نیست. ایران وارث یکی از بزرگترین فرهنگ ها و تمدنهای جهان باستان است. فقط تمدنهای مصر و چین ممکن است با آن همسری کند ولی مطمئن نیستم. حداقل برای ما که بخشی از این تمدن قدیم، حد اقل بخشی از خوارزم و خراسان بزرگ هستیم، بسیاری از واقعیت های تاریخی و حتی اسطوره ها میان ما یکی است. از فرهنگ و زبان که حرف نزنیم. فقط حافظ و سعدی، خیام و عطار، معیری و شاملو از میان هزاران مفاخر زبان پارسی بس است که من این کشور را که خوب میشناسم و این فرهنگ و زبان را دوست داشته باشم.

این گذشته تاریخی بزرگ ناگزیر و با افسوس تمام درعین حال به ایجاد احساسات و تمایلات ناسیونالیستی در میان بخش مهمی از مردم ایران دامن زده. چنین احساسات در انحصار ایران امروزی که با مهاجرین افغانستانی و دیروز با مهاجرین عراقی گرفتار بود نیست. منحصر به مهاجرین افغانستانی هم نیست. در عراق دوستان من قصه ها از تمسخری که آنها از ایرانی ها میدیدند، بمن گفته اند. حتی جمهوری اسلامی که شعار آن اسلام است و کمتر آخوند ایرانی پیدا میشود که صحبت به عربی (زبان پیامر و فامیل و قوم او) را موجب افتخار نداند، از چنین احساسات ضد عربی و ضد عراقی نتوانست جلوگیری کند.

در سایت BBC چشمم به بحثی افتاد که یک گوینده ورزشی معروف تلویزیون ایران، فقط به جرم اینکه یک گوینده یکی از تلویزیون های افغانستان یک واقعیت علنی را که مسبقات ورزشی در ایران بخاطر سانسور صحنه های تماشاچیان زن کاملآ مستقیم پخش نمیشود، بیان نموده، درکشوری که حتی دیدن مسابقه فوتبال را برای زنان در استادیوم ها مجاز نمیداند، ایجاب نمیکرد که وی با تقلید ناشیانه از لهجه گوینده افغانستانی و با کلماتی که بشکل عیان تحقیر یک ملت میتوانست شمرده شود، عکق العمل نشان میداد. ولی طوری که گفتم این بخش از مردم ایران نماینگی از تمام ملت ایران نمیکند. دوستان افغانستانی من که در ایران زندگی میکنند از روش خوب دیگر ایرانیها در برابر مهاجرین هم صحبت میکنند.

ولی گفتم که این احساسات ناسیونالیستی ویژگی ایران کنونی نیست. سال ۱۹۷۱ بود من دانشگاه را تمام میکردم. قرار بود که کلاس ما برای "سیرعلمی" برای اولین بار به خارج کشور به ایران برود. پاسپورت تهیه کردیم ولی بعد از مدتی موسی شفیق وزیر خارجه وقت شخصآ ما را به ملاقات دعوت نمود و دلایل اینکه ممکن نیست که این مسافرت عملی شود را گفت. چرا ؟ چند ماه قبل فیلم "سوارکاران" که از روی کتاب نویسنده معروف فرانسوی و عاشق افغانستان، ژوزف کسل، به همین نام توسط هالیوود تهیه شده بود و در آن چک پالانس و عمر شریف نقش پدر و پسر چاپ انداز ماهرو رقیب در مسابقات بزکشی را بازی میکرد (چند سال قبل، دانشجوی لیسه استقلال، به حیث سیاهی لشکر در میدان بگرامی در هنگام فیلمبرداری صحنه های از این فیلم در جریان بزکشی شرکت نموده بودم) در ایران روی پرده آمده بود (قبل از اینکه به کابل برسد). رضا شاه و ملکه فرح بعد از تماشای این فیلم به خبرنگاران که انتباه او را در مورد فیلم جویا شده بود، وی که هیچ آگاهی از قواعد "مردانه" بزکشی این ورزشی که از اعماق قرون و اعصار برای هموطنان صفحات شمال به میراث رسیده، نداشت، اظهار داشته بود: "فیلم خوبی بود ولی واقعآ افغانها وحشی اند". این آدم ... قواعد بزکشی را که تا حدی "خشن" است با وحشت یکی گرفته بود. خلاصه نه تنها حکومت بلکه محصلان نیز اعتراض کردند و اعلامیه دادند و سرانجام شوونیسم و ناسیونالیسم شاه مسافرت ما را به ایران برهم زد.

ناسیونالیسم با میهن پرستی متفاوت است. میهن پرست وطن خود را دوست دارد و برای ارتقا و پیشرفت آن تلاش میکند. ناسیونالیسم که مرحله اول شوونیسم، تفوق طلبی و سرانجام فاشیسم است، دیگران را پست و حقیر میشمارد. این یکی از عللی است که من مخالف و حتی دشمن قوم پرستی هستم. قوم پرستی با قوم دوستی فرق دارد.

کریم پاکزاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایران
نژادپرستی
نظرات بینندگان:

>>>   بعنوان یک مسلمان من که یک تاجیک فارسی زبان میباشم حق اظهار نظر دارم تلویزیون لمر بیشتر به زبان پشتو برنامه پخش میکند و من هراتی هستم و چیزی از پشتو نمیدانم به نظر من این اقدام تلویزیون ایران اشکالی ندارد آیا خوب بود تصاویر زنان را عریان نشان بدهند یا رقص تحریک آمیز زنها را نشان دهد؟ به هر حال ما مسلمان هستیم به نظر من گزارشگر افغان نباید این طور کنایه به تلویزیون ایران میزد فرهنگ اسلامی بخش مشترک فرهنگی ماست متاسفانه غرب با جوانان ما چنان کرده یا این که بطور کل از فرهنگ اسلامی و دینی و غافل شده در شبکات اجتماعی به هرگونه خلاف ناشرع رو آورده است که آدم شرم و حیا میکند از آن یک عده دیگر همچو طالبان دین اسلام را وارونه فهمیده و به افراط افتیده اند چنان که این اقداماتشان هیچ رنگ و بویی از اسلام ندارد و فقط مکجب دوری و بدبینی جوانان ما به اسلام میشود اتفاقا به نظر بنده تلویزیون ایران یک تلویزیون معتدل میباشد که درهمی حال که تا حدود بسیاری مسائل و روابط حرام را سانسور میکند برنامه های زیادی هم برای تفریح حلال و شادی و خنده و ورزش پخش میکند که اگر انصاف به خرج دهیم هم از برنامه های شبکه دولتی افغانستان و شبکه های تحت ساپورت آمریکا کیفیت بهتری دارد و فلم ها و نشرات پر بیننده تر دارد و هم به مسائل غیر اخلاقی و فساد اخلاق آلوده نمیباشد بیایید منصف باشیم به طور مثال من شبکه نسیم و آیفلم ۲ را زیاد تماشا میکنم شبکه آیفلم ۲ حتی مجریانی با لهجه هراتی دارد و هم در بین افغانستان و ایران و تاجکستان محبوبیت دارد اما در مورد فلمی که آقای پیروانی نشر کرد ایشان در این مورد متاسفانه اشتباه کرد و بعد هم از مردم افغانستان عذرخواهی نمود همین طور مجری افغان هم از مردم ایران عذرخواهی نمود و گفت قصد سویی نداشته است اما من متاسف شدم در برخی شبکات اجتماعی یک عده جوان کله خام که عفت کلام نداشته و چاک زبانشان به گپهای زشت و منفور آلوده است آمده و به هر دو ملت توهین کردند این ها از بی اخلاقی و بی فرهنگی جوانان ماست که تحفه غرب برای ما بوده است من سابقا یاد نداشتم این طور اختلاف اندازی و ناسزا گویی دو ملت هم زبان و هم تبار که همه کلمه اسلام بر زبان دارند نسبت به یکدیگر باشد اگر یک نفر دو نفر آمد خطا و اشتباهی کرد سزاوار است که ما با ادب خود فضا را آرام کنیم نه این که تهمت و فحش و ناسزا به یکدیگر گوییم فرهنگ نیاکان ما این نبود فرهنگ سنایی و مولوی و فردوسی و رودکی و سعدی و حافظ به خداقسم این نبود!
یک گپ دیگر را هم میخواهم اینجا اضافه کنم و او همین که در بسیاری از شهرهای خود ایران که من سفر کرده ام مردم لهجه خراسانی یا لهجه سیستانی دارند این‌که گاهی تهرانیها یا بقول خوشان بچه ترونیها میاید این لهجه را مسخره میکند فقط مربوز به لهجه مردم افغانستان نیست تا هنوز در بسیاری از روستاها و شهر های ایران زبان فارسی با لهجه دری گپ زده میشود در ولایت اصفهان و یزد لهجه اصفهانی و یزدی گپ زده میشود و کم نشده است مجری های تهران از جهل و ندانی خود این لهجه ها را مسخره کرده اند در طوریکه همه این لهجه ها میراث مشترک و مایه فخر ما پارسی زبانان است ما در کابل و بامیان و بدخشان و مزار و هرات تا مشهد و شیراز و اصفهان و یزد و کرمان ده ها لهجه و گویش فرعی سخن گفته میشود این تنوع لهجه ها از زیبایی خلقت و آفرینش خداوند است نه این که موجب اختلاف باشد به طور مجموع از کل مردم ایران و افغانستان از مردمی که قبل از هر چیز اخلاق و کرامت انسانی را در نظر دارند بیش از همه آنه را دوست دارم اما اگر عده ای چه از افغانستان خود ما یا از ایران تعصب و بد زبانی داشتند این قسم آدم ها را زیاد خوش ندارم حتی اگر چه با یکدیگر هم زبان باشیم
دورد و سلام بر همه دوستان از افغانستان و ایران
رضا هستم از هرات باستان

>>>   آقای انصاریان برو از غلامرضا تختی درس اخلاق و ادب را یادگیر ورزشکار پهلوان او است که اول بیش از همه اخلاق و ادب داشته باشد تختی تا هنوز در بین ما افغانستانیها و مردم آسیا پهلوان شناخته میشود چون به راستی مرد بود و قبل از ورزش اهل تواضع و اخلاق و ادب بود.
اگر این مجری افغان اشتباه کرده بود شما نباید لهجه خراسانی یا دری که بخش بزرگی از فارسی زبانان که فقط هم مربوط به افغانستان نمیباشد را شامل میشود مسخره میکردید شما میتوانستی به طور خاص با خودش چت کنی و گپ خود را عنوان کنی اما از این که شهامت کردی و عذرخواهی کردی خوشم آمد
این طور رفتارها که موجب کدورت میان مردم فارسی زبان میشود را کم کنید.
سعید

>>>   نویسنده محترم لطفا لفظ ناسیونالیست را به عموم مردم ایران نسبت ندهید این طور نیست ما ایرانیها اخلاق و انسانیت و مسلمانی هم زیاد برایمان مهم است در هر کشوری این طور موارد پیدا می شود نباید این را به همه مردم نسبت داد.

>>>   سایت بی بی سی لعنتی همیشه دنبال بزرگ کردن اختلافات و حاشیه و ایجاد تفرقه است تفرقه اندازی سیاست انکلیس است مردم ما اگر هم مشکلی پیش آید خودشان حل کنند که بهانه به دست انکلیس خبیث نباشد.

>>>   آقای رضا از هرات برادرم متشکرم از متن خوبی که نوشتید با احترام و ادب بود اما اسم ایشون پیروانی نبود اسم ایشون علی انصاریان بود در ضمن ایشون بعد عذرخواهی کرد پیروز باشید امیدوارم انشا الله فوتبال کشور شما هم پیشرفت کند و بین تیم های مطرح آسیایی باشید خوش باشید
امید- شیراز

>>>   پخش نکردن قسمتی از بازی توسط سیمای جمهوری اسلامی ایران به افغانستان ربطی ندارد (مسئله داخلی است ) شما اگر دررابطه با فوتبال میخواهید اظهار نظر کنید به تجاوز کارمندان فدراسیون فوتبال افغانستان به زنان تیم فوتبال بپردازید درایران جند میلیون افغانی که اکثرآ غیرقانونی واردمملکت ما شده اند حضور دارند چرا انها به کشور نژاد پرست وناسیونالیست امده اند ؟ وچرا خارج نمی شوند؟
ایران دوست

>>>   این که با کوچکترین سوءتفاهمی مردم ایران و افغانستان واکنش نشان می دهند به نظر من به این علت است که این مردم در دو سوی مرز هنوز همدیگر را دوست دارند و نسبت به عقاید همدیگر نسبت به خودشان حساس هستند . پس باید در اعلام نظرات دقت زیاد شود . اگر دوستان افغانستان می اندیشند که کسی در اینجا سخن نابجایی گفته است من ار طرف ایرانی ها پوزش می خواهم .

>>>   اگر خراسان نبود اکنون ایرانیان کنونی یا مردم پارس باید عربی حرف میزدند.

>>>   رضا از هرات باستان بسیار عالی نوشتید

>>>   در خاک ايران درچهار دهه چند ميليون آواره گان از افغانستان زندگى مى کردند? آب هاى ايران به مليارها مترمکب چه براى آشاميدن , شستشو چه استنجاح, وضو و غسل ازسوى آواره ها, مصرف شده و مى شود.
در خاک ايران40 سال) تمام بين سه تا چار ميليون آواره گان افغانستان زندگى مى کردند و اکنون کمابيش دو ميليون هنوز زندگى مى کنند.

فرض کنيم هرروز هر نفر چار ميليون افغاني يک ليتر آب ايران را مصرف کنند در يک روز ميشود چار ميليون ليتر آب.
* دريک سال : 365 روز
* در 40 سال: 10950 روز
*58400000000 ميليارد ليتر
*اکنون مغز متکفر حساب نمايد که مصرف آب يک پناهنده افغانى از آبگاه هاى ايران چند ليتراست?

* مصرف آب آشاميدنى
* مصرف آب شستشوى و بلاخره اين افغانى مسلمان استمصرف آب استنجاح
*- مصرف آب وضو شرایط صحیح بودن وضو
1- آب وضو پاک باشد
2- آب وضو مطلق باشد.
3- ظرف آب وضو مباح باشد (غصبی نباشد)
4- اعضای وضو موقع شستن و مسح کردن پاک باشد.
5- وقت برای وضو کافی باشد.وضو با آب نجس و آب مضاف و سایر مایعات باطل است
6- اگر غیر از آب گل آلود مضاف، آب دیگری برای وضو ندارد، چنانچه وقت نماز تنگ است, باید تیمّم کند و اگر وقت دارد باید صبر کندتا آب صاف شود و وضو بگیرد

*- مصرف آب غسلهاى بزرگ و کوچک
پس چرا از آب ايران براى آماده شدن نماز مصرف مى کنى???

اول به ايران فرار نمى کردى دوم تیمّم مى کردى!
تقليد گويش آهنگ زبانى نژاد پرستى نيست بلکه هجو و طنز است. در بين افغان زره پرست و عقده اى زياد است که تشکرى و سپاسگزارى توسط اربابان اجازه ندارد:فقط برده گان وکنيزها اجازه سپاسگذارى نداشتند .ايران و پاکستان و کشورهاى فرارودان ضد نژادپرستى ودوستى خود را نشان داده حاکمان پشتون غير مسثقل ترين و بى مسووليت ترين حاکمان اند:
امريکا هاکها(لغت پارسى براى تخمه يا دانه پشتو هگى) پشتون را در مايشن هاى چوچه کشى طالبان ساخت طالبان از خودتان است و حاکمان تان خود آنها را برادر مى نامند.

حقارت فرهنگى افغـان هويت اش اش ضيعف کرده است و با يک شوخى و يا جديت ساختار شخصيتى اش زود بدون مواد انتحارى انفجار مى شود.

"تقلید از لهجه گوینده افغانستانی" يک اصل کميدى است يک اصل تياتر است .

در زبان پارسى صحنه ٔ (سنه سن) ميدان و زمین هموار.؛ سن. تختگاه يا جايگاه کانون (قانون ابزارموسيقى ونام کتاب ابن سينا است معنی قاعده و قانون در موسیقی یک فرم و شیوه آهنگسازی‌ است
در صحنه
صحنه بلدیه" (بلاخره به پشتو د شاروالی صحنه ) تیاتر بلدیه یا صحنه ميدان صحنه ٔ (سنه) دهی از دهستان آتابای بخش آق قلعه شهرستان گنبدقابوس٬ یکی از بخش های شهرستان کرمانشاه زمین هموار. (سینما، تئاتر) محل نمایش در تماشاخانه؛ سن. (سینما، تئاتر) محل نمایش در تماشاخانه؛ "سن" را "صحنه" را ارسطو در تيورى درامه و تياتربراى پرده.
در حاشیه مندوی "صحنه مندوی کابل "قرار داشت.
بزرگان اوسانه (هفت سانه هفت صحنه) درامه نويس و مديران کميدى وتراژدى ما از ارسطو کم نبود مثل رفيق صادق!
بله شعر ونظم ونثرو تياتر موادصحنه
اند ولى درامه ها کميدى وتراژدى در زمان پختگى فرهنگى يک ملت بوجود مى آيد چون که درامه ها کميدى وتراژدى قله ادبيات اند.ولى شعر در اين کشور که تجربه مثبت براي کاهش تشنج آرامى اوضاع تشنجى ندارد و حالت تشج را تشنجتر و متواتر مى کند. قادر نيستند با تغير حالت خود تغير مثبت براى تغير رفتار شخص ديگرشود.
تنها شاهنامه بخشيده در غزنه مواد براى به صدها درامه !
ولى براى افغان تباران وافغانشده گان درامه صبر مى کند تا غوره پخته شود که احد اقل بينى دختر را بخاطر آرامى و حل تشنج با چاقوى هندوکابل والا نه برد.
از اين نسبت شعر را قله ادبيات مى کند و در حالت درون مى رود (يعنى که ترس از تنش و جنجال و زير خاک کردن و پت و انکار تنش و جنجال) مانند همان شعر بخوان شير پشتو که در چار فصل متغير مانند درخت استاده باشد هندوکش ريگستان عربستان خو نست که صلح در ظاهر و جنگ افروز در درون و ميکند با امريکا و دولت اسلامى و طالبان توپک انفلاق وچيلک انفجار مى اندازد به سر مردم عدن عربيه و افغانه!

>>>   نژاد پرست در همه ی کشورهای دنیا وجود داره.نباید همه رو با یه چشم دید.
نژاد پرستی اصلا کار درستی نیست و در آخرت از ما نمیپرسند که نژادت که بود؟!
بلکه از رفتار و اعمال ما میپرسند.

>>>   آیا افغانستان جزء قلمرو ایران بود یا معکوس آن؟
ایران جمله(۵۳۰سال)بالای افغانستان حکمرانی کرد، اما افغانستان
(۸۰۰ سال)بالای ایران حاکم بود.

سلطه ایرانیان بالای افغانستان :
یک: سلطه ماد ها از همدان (۸۰ سال) بر یک قسمت افغانستان .
دو: سلطه هخامنشیان پارس(۱۵۰ سال) بر تمام افغانستان.
سه : سلطه ساسانیان پارس (۱۰۰ سال) بر یک قسمت افغانستان.
چهار: سلطه صفویان أصفهان (۲۰۰ سال)
فقط بر نصف غربی کشور افغانستان.
جمله(۵۳۰ سال)

سلطه مردم افغانستان بالای ایران:
یک: سلطات ساکها، پارتها ، پهلوا اشکانیان بر یک قسمت ایران (۲۰۰ سال)
دو: سلطه هفتالی بر یک قسمت ایران (پنجاه سال)
سه: دورهء اسلامی از طاهریان تا غوریان(۴۰۰ سال) بر تمام ایران.
چهار: دورهء تیموریان هرات بر تمام ایران ( ۱۰۰ سال).
پنج: سلطه هوتکیان و ابدالیان قندهار وهرات (پنجاه سال) بر ایران.
جمله(۸۰۰ سال)

>>>   در زبان پشتو بسيارى از واژه هاى پارسى مانند لغت هاى ترکيبى "در"+ ويش٬" ( بيدارى سازمان ويش زلميان )کندهار در استان که در آن "چل زينه" (باز ميگويند که کندهار استان پشتوننشين وياافغان است) يک پسوند مکانى پشتو مانند تون درهيچ شهر اشغال شده ممالک ايران که از سال 1857 افغانستان نه يابى ) است "هگى" در هاگ پارسى (تخم و دانه) مثلا "ال هاگى " (Al Hagi)شربت که بزرگوار ريحان بيرونى به سر طبيبان جهان به همدان ارسال نموده اندى- که از آب شبنم روى بته هاى گياهان "شتر خار" کوهها وکوتل هاى "هاگيگ" (که مردم عاميانه چه خاصا حاکمان اميرعربى شده ازبرکت عربى حاجى گک گفتندى يعنى حاجى کوچک ) در "پيگار پارسى يا پيغار" زبان شرين وزيبا ى پشتو پيگور معرب پيغور براى گلايه و گله و يا انتقاد زنده اند. و ما بايد فرق بين مردم پشتون و حاکمان پشتون کنيم.

در حقيقت امرآن پشتونها که براى خود کلمه غير پشتون يعنى کلمه سامى "افغان" يا "افغانيه" (عبرى وعربى) را اينقدر در هويت خود و شخصيت فردى و تبارى خود در وجود و پيکر و پوست وجلد و دل و جان خود اين قدر روحى و روانى آگين ساخته اند که تفکر تحمل پزيرى و انعطاف پذيرى را تحمل نمى کنند بلکه بر ديگران به غير پشتونان تحميل يعنى با گرز سياسى و دولتى بر ديگران يعنى غيرافغانان مى قبولانند. پرسشى که براى من پديد مى شود که اين حاکمان چرا لقبهاى هندى پشتونها يعنى "پټانها" و "روهيله" را بر من تحميل نکردند.

من پارسى زبان آريانايى و آرينى وايرانى يا از زمان تقسيم ايران در سال 1857 به افغانستان و ايران ;در سال 1860 به ممالک تزارى روسيه و ايران تقسيم شد٬وهم از طرف غرب ا يران زمين ازعراق و شام امروزى جدا شد. حوزه بزرگ همان ايران زمين و يا پشته ايران و فلات 6 ميليون کیلومتر مربع وسعت داشت .افغانستان امروزى 652.864 کیلومتر مربع وسعت دارد. ایران امروزى به معنی سرزمین آریاییان 1,648.195 کیلومتر مربع وسعت (هجدهم درجهان) يعنى زيادتر از دو نيم برابر بزرگتراز افغانستان . چرا حاکمان پشتون بالاى من نام تبارى "روهيله" تحميل نکردند? "روهيله" به معنى کسانيکه در بالاى کوهپاره زنده گى مى کنند چه نام زيبا خوش آيند قشنگ که در اين سرزمين هندوکش و سلسله کوههاى البرزاست.

چرا حاکمان پشتون بالاى من نام تبارى "پټان" يا "پټهان" را تحميل نکردند به معنى کسانيکه بالاى آنها اعتماد و عتبار است . پشتون نام صادق و روهيله و پټان نامهاى دلپزير اند. ولى "افغان" نام کاذب و معنى منحوس جمع فغان و فغان جمع فغ فرياد٬ ناله٬ شيون٬ غالمغال٬ گريه و زارى٬ داد و آه معنى مى دهد? و چرا افغان بايد همه شود? براى اينکه اسراييل تف پشتون را مورد پژوهش قرار داد? بخاطر که نام زاده ساوول و شاوول افغان بود? و يا پيروان افغانه ساوول اقوام گمشده يهود اندو چه?
من از قوم گم شده يهود نيستم. كتاب تتمة البيان في تاريخ الأفغان, تأليف السيد جمال الدين https://archive.org/details/tatimmatalbayanf00afghuoft/page/181 من از نواده پارسيان پارسى زبانان ام جمشيد و نوروز جمشيدى آهين من است من از تخمه اسپنديار ام با رستم خويشاوند ام از خون دارا ام از خون سياوش و کياوش ام خوشاوند با تهمينه دخت توران مادر تورانى سهراب ام درفش کاويانى و کاوه آهنگر دل من است. شاهپور و بهرام گور شاهان من اند. شهرزاد و شهرياران و شهربانوان مادران زبانى من اند.

کتاب ژند اويستا و هزار داستان٬ پنج تنتره (کليه ودمنه) و سندباد کتابهاى فرهنگى من اند.
من افتخار مى کنم به زبان و فرهنگ و تاريخ پارسى ! ازحاکمان افغان و دولتهاى افغانستان خير و برکت هنر وانسانيت نديدم :بجزء کشتار دست جمعى; بجزء برادرکشى; پاچا گردشى; مغروربودن هردوپاى خود را در يک لنگ کردن مانند همان درخت در هرفصل بدون تغير وتکامل اسناد را نديدن; نه تنها تاريخ را تقلب وجعل کردن فروختن خاک وطن وبلاخره ظلم وستم وترور و وحشت ٬جنگ و کيننه بغض و نفرت :مردم آزارى و حتى تخريب و آوار و ويران کردن خانه وکاشانه و آثار فرهنگى مردمان غير پشتون- افغان

تاوقتيکه پشتونان نام "پشتون" خود راحذف نکنند من تاجيک و تورک وتوزان تبار (هزاره اوزبيک تورکمن ....) و بلوچ و ...هويت شناسنامه اى افغان "چکش کاوه آهنگر " که انگار رستم جهان پهلوان به سر فرق سرم زده باشد!و از ينسبب افتخار هويت ام در خاک خداوندى ام که به زور شمشير چندى نام تبارى خود راماننده را به رسميت نمى شناسم.
پيش از انگشت دراز کردن به ديگران
اين نژاد پرستی، شوونیسم یا ناسیونالسیم پيگار گردد!

>>>   چقدر بزرگش کردی چیزی خاصی نبود. مجری افغانستان حق نداشت خارج از وظیفه اش کاری بکند بعدش بروید به مشکلات اساسی برسید

>>>   خود اوغان ها(پشتون ها) نژاد پرست هستند چونکه میخواهند افغانیت خود را بالای سایر اقوام بچپانند در ایران من هیچوقت ندیدم فارسی زبانها بخواهند کلمه فارس را روی نام مردم دیگر بچپانند هرکس برای خود قومیت خود را دارد و محترم است.

>>>   من اهل ایران هستم در رابطه مردم ایران و افغانستان هم ما اشتباه کردیم هم شما. مثلا در ایران بعضی افراد با مهاجران بد رفتاری کردند و نامردی کردند یا برخی مهاجران در ایران کار های ضد اخلاقی کردند اما مطمئن باشید دست های زیادی برای ایجاد کینه و نفرت بین ایرانی ها و افغانستانی ها وجود دارد. انها ما را به حال خودمان نمیگذارند.

>>>   هيچ تاجك هيچ هزاره هيچ ازبك به شكل پراگنده برد ندارد. يگانه گروه كه توان برد را دارد تنها و تنها ايتلاف ملي است. تمام توطه ها بخاطر از هم پاشي ايتلاف است. ولي ايتلاف پيروز ميدان است انشاالله

>>>   شخصی که سالها را ذکر کرده !
جواب
اولا آن روز ها تا قبل از صد و پنجاه سال پیش به هیچ وجه نام افغانستان وجود نداشت بلکه بر این ناحیه نام خراسان اطلاق میشد. اما برخلاف دروغ ها و تبلیغات ضد ایرانی دشمنان ایران، نام ایران از قبل دوره ساسانی تا همین امروز وجود داشت و در بین آثار متعدد تاریخ نگاران قبل و بعد اسلام به زبان های مختلف از جمله فارسی و عربی به طور فراوان ذکر شده است که بارها بخشی از آنها در این سایت و سایت های دیگر توسط دوستان ایرانی یا فارسی زبانان افغانستان مکتوب شده است و برخی را هم با توجه به کثرت بسیار زیاد اسناد افغان پیپر نشر ننموده است دوم) در دوره اسلامی یعنی هزاره اخیر پیوسته شاعران بسیار زیادی از غرب تا شرق ایران زمین در سده های مختلف نام این سرزمین به طور فراوان با نام ایران و ایرانشهر مدح و ستایش شده است که باز هم برخی این اشعار نشر شده و برخی نشر نشده است این ابیات از شاعران بلاد مختلف ایران زمین (یعنی ولایات مختلف خراسان بزرگ-آذربایجان-فارس-سیستان-کرمان-مکران-طبرستان-اراک(عراق) بوده و مربوط به یک منطقه جغرافیایی و یک قرن خاص نمیباشد سوم) نام آریانا فقط و فقط در منابع یونانی و رومی ذکر شده و معادل همان ایران میباشد که به لحاظ فونتیک و زبانشناسی آوایی در زبانهای رومانیک این طور تلفظ میشود و نمونه های بسیاری دیگر از برخی زبانشناسان ذکر گردیده است و این نام اعم از ناحیه خراسان بوده است مثلا در مواردی بر آذربایجان هم اطلاق شده است ۴)این را همه قبول داریم که خراسان بزرگ ترین و اعظم ولایات ایران زمین بوده است و در بین مورخین مشهور است پس در این مورد بحثی نداریم بعلاوه این که خراسان نه تنها در بین شعرای اهل خراسان زمین و ماوراءالنهر و خوارزم بلکه توسط شعرای فارس و آذربایجان و سیستان و نواحی دیگر هم مدح شده است ۵)سالهایی که مکتوب کردید صحیح و دقیق نمیباشد و میتوانید به منابع دقیق تاریخی مراجعه کنید تا صحت گفتار من را دریابید اما چون من قصد مجادله و جر و بحث بیهوده ندارم( که نه فایده دنیوی دارد و نه فایده اخروی و نه چیزی را اثبات میکند) بنابراین از جدال پرهیز میکنم.
پنجم) بجای این که تفرقه و اختلاف و کینه افروزی کنید سعی کنید بذر محبت و دوستی بکارید به قول حافظ:( درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آید)
ششم نه تنها این مرز فعلی ایران و افغانستان بلکه بسیاری از مرزهای متعین شده دیگر بین منطقه ما بر اساس نقشه انگلیس بوده است همان طور که شما پشتو زبان ها از مرز دیورند ناراضی هستید که میان شما پشتونها را جدا کرده و آن را از توطیه انگلیس میدانید ما فارسی زبانها هم ناراضی هستیم که مرزهای جعلی بین ما فاصله انداخته است و همین طور این نارضایتی بین مردمان بلوچ و کرد و آذری و در کل بین جمیع مسلمانانی که احساس برادری با یکدیگر دارند وجود دارد اگر خوب دقت کنید میفهمید در قرون اخیر اقوام و طوایف روم قدیم امروز با هم متحد شده و مرزهای سیاسی و فرهنگی خود را از میان برداشته اند واحد پول یکسان انتخاب نموده همینطور ویزای واحد برنامه های اقتصادی و تجاری یکسان و... اما ما میان مردمان ایران زمین که همه مسلمان میباشیم و همه در محدوده زبانها و اقوام ایرانی میشویم بیشترین سعی و کوشش را در ایجاد اختلاف بین ما نموده اند و برای این هدف از هر ابزاری استفاده کرده اند چون میدانند اگر همه با هم متحد باشیم نمیتوانند بر ما سلطه و ریاست یابند نه این که فکر کنید مخصوص ماست بلکه در بین عرب ها هم همین است روزی همین رومیها (اعم از فرانسه و انگلیس و ایتالیا و..) به عربهایی که تحت سلطنت عثمانی بودند گفتند شما خودتان بر ترک ها در اسلام برتری دارید و نباید زیر دست ترک ها باشید و به آنها وعده دادند اگر با امپراطوری عثمانی بجنگید یک سرزمین عربی بزرگ از شبه جزیره حجاز تا مغرب و صحرای آفریقا به شما میدهیم و مناطق اروپایی عثمانی سهم ما باشد اما بعد از آن که عربها را فریب دادند و از چهار سو بر امپراطوری عثمانی حمله کردند و شیرازه آن را از هم پاشیدند نه تنها به وعده خود عمل نکردند بلکه شروع به استعمار در سرزمین های عربی کردند و هر کدام یک ناحیه آن را اشغال کرده و حتی به نام کشور خود زدند مثلا مصر و سودان و حجاز و عراق را به انگلیس و سوریه و لبنان و الجزایر را به فرانسه فلسطین را به یهود و لیبیا را به ایتالیا و مغرب را به پرتغال و اسپانیا بخشیدند که بعد ها هر کدام هزاران قربانی دادند تا اروپاییها را از سرمین های عربی بیرون کنند فقط الجزایر بیش از یک میلیون قربانی داد. همین طور سرزمین هند را به چند قسمت تقسیم کردند و بین اقوام هندی و حتی بین خود مسلمانان هندی اختلاف اندازی کردند تا بتوانند استعمار خود را بر آنها تداوم بدهند که نتیجه آن ابتدا تجزیه بوتان و نپال و پاکستان و بعد تجزیه بنگلادش از پاکستان بود. برادر عزیز ای برادر مسلمان امروز روز اختلاف و تفرقه نیست امروز روزی است که ما مسلمانان خوب باید نقشه دشمن را بشناسیم و هوشیار باشیم و متحد شویم شما ببین هر کشوری را که غرب به آن داخل شد از همان وقت جنایات و جنگ داخلی تروریزم و خشونت طایفه ای و تجزیه شروع شد و کشورهایی که جرات ورود به آنها پیدا نکرد در صلح و امنیت و آرامش با یکدیگر زندگی میکنند. آیا این سزاوار است که دشمنان امت پیامبر این طور مرزبندی ها و اختلافات خود را برداشتند و بر علیه ما متحد شده اند ولی ما امت پیامبر بین خود این گونه تفرقه و اختلاف بیندازیم؟!.
یک ایرانی هستم از شهر کاشان استان اصفهان

>>>   من یک ساکن جغرافیای ایران هستم اما عاشق دیدن افغانستان و شنیدن فارسی زیبای شما هم هستم. من در دوران تحصیل در دانشگاه دوستان بسیار خوب افغان داشتم. در دوران تحصیل در لندن از یک دوست خوب افغانی گوشت ذبح اسلامی تهیه می کردم در محله آپتن پارک.
به تاریخ و فرهنگ مشترک افتخار می کنم و احمد شاه مسعود را تمجید می کنم. لعنت بر انگلستان که به موجب معاهده پاریس ما را از هم جدا کرد. به امید اتحاد. هر زمزمه تفرقه اندازانه از سوی شیطان هست.
سید محمد ذوالفقاری اهل استان همدان

>>>   یک تعداد افراد که خودرا تحصیل کرده هم میگویند بازهم مثل انتحاری انفجار میکند.چون در افغانستان همه مردم افغان است کسی است کسی نیست قبو کنی نکنی سرشان قبول میشود .. بازهم وقتی در یک کشور ۴۰ سال جنگ باشد بدبختی باشد ایا شما همه گی تان از افغانیت این قدر بد میبینید چرا ایا از پدرکلان های تان پرسان کنید که چقدر غیرتی بودند ولی شما حتی به یک نفر یک پیاله چای هم داده نمیتوانید ازین رو همه گی تان از اسلام و افغانیت برامدین در شکوه گرفت یک مقدار پول و چوکی کوشش میکنید وقتی چوکی بریتان رسید مثل صالح بعدا تعریف میکنید .. ههههههههههههه تاسف به حال تان

>>>   به ایران دوست
موقع که مهاجرین به جنگ بحثی ها اعزام مينمودن بادوهزارشهيد و100 ها نفر مفقودالاثر ویا نگهبانی حرم در سوریه ربطی داره اما در همچو مواقع ربطی نداره عجب نظر دهنده هستی بخدا دادا کمی عادل باش
( افغان دوست

>>>   محترم کریم پاکزاد//
درمورد اینکه گفتید رضا شاه وفرح فیلم بزکشی را دیدند ودر مورد .....متذکر میشوم رضا شاه پدر محمد رضا که شوهر فرح بود.ودیگر اینکه جنس وتفکر شاه سرنگون شده ایران مصداق تبختر وخود بزرگ بینی وگراندیوز بود ومتکبر وبی فرهنگ وبسیار ظالمانه است مردم زمان شاه را با مردم دوران انقلاب اسلامی یکی دانست. چون بفرمایش حضرت علی رضی الله عنه مردم به ملکشان بیشتر شبیه اند تا به پدران؛ بگذریم .
متاسفانه هراز چندی خواسته یا ناخواسته به ایران وایرانی تاخته میشود ومردم شریف ومسلمان ایران رامتهم به خود برتر بینی واپارتاید محکوم میکنند ولی حقیقت اینگونه نیست مهربانترین مردم ودلسوز ترین مردم وبافرهنگترین مردم ایرانیها وبه تبع ان مردم کشورما هستند .من چندین سال پیش در ایران کار وتحصیل کردم وهیچگاه محبتهای انها را فراموش نمیکنم.
در دانشگاه اساتید وقتی میفهمیدند من افغانستانی هستم با احترام ومحبت بامن رفتار میکردند. در بیمارستان دانشگاه ما اکثر بیماران دروقتی انترن بودم وشیفت کاری داشتم بمن بیشتر مراجعه میکردند واعتماد بیشتری میکردند.البته افراد نادان وبی فرهنگ وبی ادب هم بودند ولی تعدادشان کمت بود ولی نباید حساب یک یا چند ادم احمق را به پای همه مردم ایران نوشت.موج زیادی چه در افغانستان وچه در سایر کشور ها براه افتاده که مابین مردم افغانستان وایران اختلاف بیندازند که دالرهای وهابیزم عربستان و اسراییل وCIA وISI و سازمان منافقین یا همان به اصطلاح مجاهدین خلق وبهایی ها وسلطنت خواهان وغربگرایان ایرانی در این توطیه کثیف نقش دارند.انقلاب اسلامی ایران وقتی با فلسطینیان همراهی میکند وقتی قهرمان کاراته که مدال طلا میتواند بگیرد ولی از رویارویی با ورزشکار صهیونیست روبرو نمیشود ایا کار کوچکی است؟ اینهمه تحریم وسختی که بر ایران تحمیل میشود ایا بخاطر همین مقاومت دربرابر سلطه مستکبران بر روی مردم مستضعف نیست ایران برای این هدفش چقدر دارد هزینه میدهد انوقت مسخره نیست ایرانی به شوونیزم وفاشیست متهم شود؟؟؟
شما عنعنات شاه احمق ومزدور ایران که با انقلاب اسلامی سرنگون شد را با رهبران انقلاب اسلامی یکی میکنید. البته قبول دارم در بدنه جمهوری اسلامی غربگرایانی هستند که عنعنات شاه معدوم ایران را دنبال میکنند اما تفکر انقلاب اسلامی یک چیز است وتفکر جمهوری اسلامی چیز دیگر.
من یک سنی مذهب هستم وقتی میبینم توسط دشمان وحدت مسلمین به ا م المومنین عایشه وخلفای کرام توهین میشود ورهبر ایران ایت الله خامنه ای فتوای حرام دانستن توهین به بزرگان دینی ما را میدهد احساس میکنم او رهبر واقعی همه مردمان مسلمان وفردی اگاه ودانشمند است.واین باعث شده من به مردم ایران احترام بیشتری بگذارم چون رهبرشان انسانی والا وبزرگ است که الناس علی دین ملوکهم((فرمایش حضرت علی رضی الله عنه ))یعنی مردم به اخلاق و خلقیات رهبر شان بیشتر شباهت دارند تا به اخلاق پدرشان//.
داکتر عبدالرب اچکزی

>>>   او که بر ما خنده کرده و هههه میگوید اولا برادر کلمه شریف اسلام را کنار قومیت خود قرار نده بعد هم برایت گفته باشم برادر این تعصب ها هیچ فایده نخواهد داشت و فقط بیشتر موجب کدورت و تفرقه میباشد چه اصرار داری ما تاجیک ها را افغان نام کنی ما این نام را نمیخواهیم این نام را برای خودتان باقی کنید منحیث یک پشتون برای ما افغان هستید اما ما از اول هم افغان نبودیم حاکمان پشتون میخواستند ما را افغان نام کنند ما همه افغانستانی و خراسانی هستیم و با هم برادر مسلمان هستیم.

>>>   داکتر صاحب اچکزي.
بلی این را قبول داریم که شما واقعیت را میگوید.از این که ایران سال ها میزبان مهاجرین افغانی بودن.متشکريم.بلی انسان های محترم و دلسوز.با معرفت بامرام زیاد هستنداما متاسفانه پوليس ایران هیچ وقت دنبال مقصر اصلی نرفته.مجرم خودش را گم ودود نموده وپوليس به اطاق های کارگری حمله میکرد وچند تا کارگر بیچاره خسته را دستگیر میکردند وبه بادی لت و کوب وشکنجه ميگرفتن انگار اصلی متهم را دستگیر نموده.ای کاش که یکی یک گناه را مرتکب میشود.به اسم خود همان شخص حساب شود حتی به فحش دادن تمام مردم افغانستان و کشور ختم میشد نه در ایران یکنفر اگر مرتکب یک جرم و گناه میشود تمامی مهاجرین باید جواب بدهد. در ایران مهاجرین قمار باز دزد.چاقو کش با مهاجرین مومين.نماز خوان و خدا شناس.مساوی است. بار ها در ایران این اتفاق افتاده گناه را کسی دیگری آنجام داده.بجای آن کسانی دیگری محاکمه ولت کوب وشکنجه شده وشما جناب اچکزي در دانشگاه تحصیل نموده اید محیط کاری خوابگاهی شما کاملا متفاوت بوده بلاخره درآن ساحه نظم و انضباط قانون حکمفرما بوده خلاصه با چهارنفر روشنفکر نشست و برخاست داشتید شما نباید جایگاه خود را با دیگر مهاجران که همیشه احساس خطر می کرد و توسط اشخاص فاسد تهدید میشد.برابر حساب کنید. درضمن 50%کارگر های ایرانی ازکارگران افغان خوش شان نمی آید؟ همیشه دواهای لفظی وجود داشته آن ها میگن شما اگر اینجا نباشید ما دمای روزگار را از دماغ کارفرما ها درمياوريم شما ها اینجا هستید کاسه و کوزه ما را به هم ریختید خلاصه اصلی قضیه از این قرار است.
(سیدعلی قربانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است