به کدام نامزد انتخابات دل خوش کرده اید؟
از میان چهار نامزدی که ثبت نام کرده اند، تنها لطیف پدرام شانس موفقیت در رقابت با افراد مطرح در نامزدی انتخابات ریاست جمهوری را داشت که آنهم با انتخاب اشتباه در تعیین معاونانش، از صدر جول به زیر کشیده شد 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۸    ۱۳۹۷/۱۰/۲۴ کد خبر: 156888 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) در حالیکه شش روز دیگر تا زمان ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده است، هنوز از چهره های مطرح نامزدی در انتخابات خبری نیست.

نشست های انتخاباتی جریان دارد و هر روز و شب جلسات رایزنی ها داغ است اما هنوز هیچکدام از نامزدان مطرح مانند اشرف غنی، حنیف اتمر، احمد ولی مسعود، داکتر عبدالله و... ثبت نام نکرده اند.
تا کنون، لطیف پدرام، حکیم تورسن، سید نورالله جلیلی و عنایت‌الله حفیظ چهار نامزدی هستند که رسما به کمیسیون رفته و ثبت نام کرده‌اند.

در آخرین جلسه نشست های انتخاباتی، محمد کریم خلیلی و عبدالرشید دوستم با یکدیگر ملاقات کردند و گفته می شود که بر سر یک تکت انتخاباتی مشترک به توافق رسیده اند. هرچند این توافق ها تا کنون در عرصه نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ثابت نبوده و همواره تغییر کرده است.

این روزها اشرف غنی و حنیف اتمر به دنبال جذب جنرال دوستم هستند. هر دوطرف تلاش دارند تا جنرال دوستم که در روند انتخابات گذشته ریاست جمهوری موثر بوده است را جذب نمایند. اما جنرال دوستم نه به وعده های اشرف غنی اعتماد دارد و نه به قول های حنیف اتمر! زیرا در دوره قبلی ریاست جمهوری از هردو طرف ضربه خورده است و اینبار اگر به این یکی از این افراد اعتماد کند، به نظر پیروانش احمق جلوه خواهد کرد، به همین دلیل هنوز به هیچکدام از اینها جواب مثبت نداده است.

این روزها چهره‌های سیاسی زیاد از جمله حنیف اتمر، کریم خلیلی، سید منصور نادری، محمد محقق، گلبدین حکمتیار و اعضای ارشد حزب جمعیت با جنرال دوستم دیدار کرده اند اما هیچکدام این دیدارها منتبج به نتیجه همگرایی در نامزدی انتخابات ریاست جمهوری نشده است.
ظاهرا پست معاونیت اول، دهان جنرال دوستم را شیرین کرده و وی به کمتر از این در نامزدی انتخابات ریاست جمهوری راضی نمی شود

اشرف غنی رییس جمهور فعلی که از جمله نامزدان طراز اول دوره بعدی می باشد هنوز تیم انتخاباتی خود را معرفی نکرده است اما شنیده می شود که صلاح الدین ربانی وزیر خارجه فعلی و داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت فعلی و سرور دانش معاون دوم رییس جمهور فعلی، در یک تکت انتخاباتی ثبت نام خواهند کرد.

حنیف اتمر که ادعای رقابت جدی با اشرف غنی را در نامزدی انتخابات دارد، هنوز موفق به تشکیل تیم انتخاباتی خود نشده است. هرچند شنیده می شد که یونس قانونی معاون اول و محمد محقق معاون دوم حنیف اتمر تعیین شده و با یکدیگر توافق کرده اند اما پس از پخش نوار صوتی یونس قانونی این هم اندیشی برهم خورد و حنیف اتمر با نامردی تمام پشت یونس قانونی را خالی کرد و در همین ابتدای راه نشان داد که به وعده های خود وفادار نیست و پای مصلحت اندیشی ها و تایید سفارت آمریکا بیشتر وفادار است تا قول و وعده های داده شده اش. همین موضوع سبب گردید تا محمد محقق نیز از وی فاصله بگیرد.

از میان چهار نامزدی که ثبت نام کرده اند، تنها لطیف پدرام شانس موفقیت در رقابت با افراد مطرح در نامزدی انتخابات ریاست جمهوری را داشت که آنهم با انتخاب اشتباه در تعیین معاونانش، از صدر جول به زیر کشیده شد.

در هر صورت هنوز هیچ توافقی بصورت جدی میان نامزدان مطرح علنی نشده است و مردم منتظر اند تا ببینند چه کسانی با چه طیف افکاری به سراغ یکدیگر می روند تا تیم انتخاباتی مشخص و واحدی را به مردم معرفی کنند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ریاست جمهوری
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   تمام فوتوهای فوق قابل مسخ بوده وهیچیک از آنها به درد ملت ما نمیخورد

>>>   این تلاشها وزدوبند ها برای فریب عوام از مردم وبیسواد های چو منی درس نخوانده ویا خوب نخوانده است در همه جا حتی در کشورهای که ظاهرا دموکراسی پیشرفته دارند ملت ها را گمراه وبی راه میسارند اینکه در دور چهارم ریاست ارگ چه کسی بیایدبیست سال قبل تعیین گردیده منتهی تا هنوز اعلان نشده است بعد ازین همه تبلیعات وسعی وتلاشهای بی ثمر وعبث ویا تمثیل دموکراسی میباشد متاسفانه دموکراسی وافعی در هیچ جای از دنیا سراغ نمیشود ودر کشور ما هنوز بسیار دور است که چیز های خوب را لازیم ببیننددر نتیجه باز همان می اید که مدتها شامل دکتورین اشغال قرار دارد فکره وایدیا از بیرون داده میشود چه مهره ای در کجا قرار بگیرد وحتما شاه ووزیر وفیل ورخ واسپ معلوم است وبعض چیز های که در شطرنج وجود ندارد مثلا بز وگوسفند وخر اینها را هم میسازند ولی امکان ندارد روی تخته بچینند حتما خر های ساخته بسیار دارند شاید یگان خر را بجای اسپ میگذارند ولی به زودی دور مینماینددرین میان پیاده وعسکر بسیاری قد بلندک مینمایند وعده ای محدود انها را با تطمیع وارعاب وتخویف به عنوان احتیاط نگاه میدارند مابقی را دور می اندازند قصه جالب را در انتخابات اول کرزی از استادم شنیدم ایشان فرمودند داخل مسجد شدم که یک مرد پیر درس نخوانده در صف نماز نشسته ومنتظر تکبیر واقامه ای نماز است گفتم صوفی رشید در انتخابات نه رفتید ورای ندادید این پیر مرد سالخورده با صدای لرزان گفت<ای مولاوی صاحب رویم ویا نرویم رای بدهیم ویه ندهیم کار ها وقت جور شده امدگی>ایکاش تعداد کمی ملت همین قدر شعور واگاهی میداشتند
تبنگ چی

>>>   هیچ فایده ندارد.
مردم افغانستان باید دست خود را از آرامی و رفاه اقتصادی و اجتماعی،بشویند.
نه کسانی که خوددرا انتخاب کرده اند برای ریاست جمهوری،زمینه خوشبختی مردم را فراهم کنند و نه هم آمدن طالبان.
اصلاً رای مردم هیچ در نظر گرفته نمیشود و کسی که در راس قدرت است،انتخابات را به نفع خود سازماندهی میکند و اگر دو دوره اش پوره شد،یا لویه جرگه دایر میکند و یا شورای حل و عقد میسازد و دوران ریاست جمهوری اش را تمدید میکند و یا هم خودش بعد از ختم دو دوره،یک نفر مورد نظر خود را رییس جمهور میسازد.
پس خود را ناحق سرگردان نکنید و ساعت ها در دهن حوزه های انتخاباتی منتظر نمانید که هیچ نتیجه ندارد.
حتی سه ماه از انتخابات پارلمانی میگذرد،هنوز هم در تحویل خانه کمیسیون انتخابات مصروف تقلب کاری هستند و ورق ها را خانه پری میکنند و دستگاه های بیومتریک را تقلب کاری میکنند و هنوز خلاص نشدند.

>>>   من پدرام را دوست دارم و به وی رای خواهم داد اما نگران هستم فاشیست ها رای او را بدزدند

>>>   لطیف پدرام در ولایت خودش بدخشان در انتخابات پارلمانی فقط 2 هزار رای برد، شما با کدام منطق تصور میکنید، که او در تمام افغانستان بیشترین رای را ببرد؟
هیچ کدام این دزدان و آدمکشان به درد مردم افغانستان نمی خورد.

>>>   به هرکس لامریکا دل خوش کند ما هم میکنیم ، انتخابات صرف یک پروپاگند است نتیجه از پیش معلوم است

>>>   به نظر من ازانتخابات کرده لوی جرگه دایرشود وحکومت مؤقت تشکیل شود خوب است بااحترم
مردان ازکندز

>>>   مردم افغانستان به لطیف پدرام رای دهند به تکلیف عمل کرده است.
ص. از ایران.

>>>   آوازه است که سترجنرال مرادعلی مراد از فرماندهی گارنیزیون کابل استعفاء کرده و قرار است معاونت رحمت‌الله نبیل در انتخابات ریاست جمهوری را متقبل شود.
هرچند، تبعیض و تعصب شدید دولتمردان افغانستان به آن‌ها اجازه نداد که از توانایی‌های جنرال مراد در امور نظامی استفاده کنند؛ اما در عین حال، حضور جنرال مراد در پست‌های نظامی، به مراتب بهتر از حضور او در فعالیت‌های سیاسی بود.

>>>   دل خوش نکردیم ولی از اینکه مثل خیلی از کشورهای افریقایی و آسیایی و حتی امریکای جنوبی نمایش های دموکراسی را اجرا میکنیم تا باز هم بعضی کشورها از کمک شان خوشحال شده و به ما کمک کنند تا بلکه در آینده یکی از دموکراسی های خوب آسیا شویم ، رآی خود را استعمال خواهیم کرد تا بد را از بدتر بر سرنوشت خود حاکم کنیم که مخربین و همسایه ها هم از اشتراک پائین انگیزه بیشتر نفاق اندازی و پیچیدن نسخه هایی مثل حکومت موقت و امارت و ... نپیچند.
خطیبی_هرات

>>>   لطفا به مغز متفکر اول جهان رای دهید چونکه افکار "واقعا "جالب وشنیدنی دارد مثلا گفته از میان مولانای بلخ سنایی غزنوی وعطار نیشاپوری دو تای آن اوغان هستند
ههههههههههههه

>>>   سلام.
همگی شان جنایتکار اند. شایستگی ولیاقت ریاست را ندارند.مردم افغانستان نابودی شان را آرزومند است....
باشنده کابل.

>>>   هیچ یک از این دلقک ها مورد انتخاب من نیستند همه شان را به یک زباله دانی باندازید.
شخص مورد انتخاب من یک مسلمان باایمان وطنپرست میباشد.
هارون
افغان

>>>   فقط عبداللطیف پدرام میتواند از یک طیف بزرگ مردم نماینده گی کندوما هم به تمام توان از ایشان حمایت خواهیم کرد
سروری

>>>   احمدی
برنامه های پدرام سرنوشت ساز است می‌تواند حلال مشکلات مردم افغانستان باشد و برای همه مردم و اقوام زمینه یک رقابت سالم در عرصه اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی فراهم بسازد . تا ساختار و نوع حکومت تغییر نکند ما نمی نیم شاهد بهبود و ضعیت باشیم .

>>>   به همه دنيا معلوم است تيم ايتلاف ملي برنده صد در صد انتخابات است. ولو كه يك نامزد ضعيف را معرفي كند كه هيچ كسي نامش را هم نشنيده باشد ميبرد.

>>>   در بين شان يگانه انسان با دانش و با تمكين و داراي پايه هاي وسع اجتماعي تنها احمد ولي مسعود است ديگران شان يا نفوس مردمي ندارند يا به نحوي در چور و چپاول و فساد دخيل اند.

>>>   موره هاي مزدور، نوكر، جاسوس، معامله گر، خاين و بدرد نخور ملت. خداوند اين ملت شريف را از دست اين شر اندازان نجات دهد.

>>>   من برای هچ کدام انها اماده نیستم تا انتخاب نمایم خودم به این عقیده هستم کسیکه در طول 18 سال در افغا نستان در قدرت بود یکی از انها قا بل قبول نیست فقط یک چهرن جدید و بی طرف

>>>   عبدالله عبدالله یک چهره مرموز وغیر قابل اعتماد است وهیچ پاسخی برای این خیانت های خود تاریخی و جبران ناپذیر خود ندارد.
چرا در سال هاي ٢٠٠١ نگذاشت كه استاد ربانی حكومت موقت و انتقالي را اداره کند؟
چرا حامد كرزي را به استاد ربانی ترجيح داد و حکومت را دو دسته به فبیله سپرد؟
چرا پرونده ترور فرمانده مسعود را بست و پیگیری نکرد؟
چرا در لويه جرگه از نظام رياستي حمايت كرد؟
چرا در مورد جايگاه شهيد احمد شاه مسعود قهرمان ملي در قانون اساسي كاري نكرد؟!
چرا كوچك ترين گامي را در راستايي تطبيق توافق نامه حكومت وحدت ملی نبرداشت؟
چرا مانع توزيع شناسنامه برقي نشد؟!
چرا نخواست منظوري استاد عطامحمد نور بزرگترين حامي جاني و مالي اش را به ولايت بلخ بگيرد؟!
چرا از علي احمد عثماني وزير انژري و آب حمايت نكرد؟!
چرا از وزير مخابرات حمايت نكرد؟!
چرا جنرال ظاهر ظاهر كه امرخيل را مثل دزد با پشتاره گرفتار كرد، بازنشسته مي شود ولي امرخيل مشاور تعيين مي شود؟!
چرا از محمود صيقل حمايت نكرد؟!
و صد ها مورد ديگر از سياه كاري هاي داكتر عبدالله وجود دارد!
باري مرحوم مارشال فهيم گفته بود، حمايت از داكتر عبدالله قطعن نتيجه نمي دهد و ما را مضمحل مي كند...
رهگذر

>>>   برادران عزیزم خودرا خسته نکنید گزینه انتخاب شده جناب اشرف غنی احمدزی است،،، شما موقع که پیمان استراتژیک امضاء کرده‌ایم فکر اینجا را نکردید که به آن ها حق مدیریت دادیم پس آن ها برای سرنوشت شما تصمیم می‌گیرد

>>>   من یک پیش بینی قطعی برایتان میکنم خواهید دانست اتمر قبل از موعد به نفع اشرف غنی کناره گیری خواهد کرد آنگاه سر آقای یونس قانونی و حاجی محقق و طرفدارانش بی کلاه میماند بناً فعلا با توجه به وضیت فعلی بهترین گزینه آقای لطیف پدارم میباشد وی میتواند یک اتحاد خوب بر علیه فاشیستها ایجاد نماید.

>>>   یکی از ژورنالیستهای باسابقه که در دوره های قبل در میان مقامات پشتون تبار قرار داشته است در مصاحبه با خبرگزاری فارس افغانستان اعلام داشته است که برنامه از پیش تعیین شده است آقای اتمر به نفع اشرف غنی انصراف خواهد داد و در نهایت غنی پیروز نهایی اعلام خواهد شد.اگر میتانید این پیام را نشر نمایید تا مردم آگاه شوند.

>>>   تاکه قبیله قبیله گفته بروین حال تان ازین بدترخواهد بود

>>>   کسیکه برضد دزدان وچپاولگران باشد بآن شخص رای میدهیم

>>>   چی کسی شایسته است بانی انقلابی برای رفع مشکل کشور جنگ زده است ؟
گفته های زهرا فرخنده نادری و شکریه برکزی درعملی پیاده نشد و متفکر روانی مغز گنده دو جهان داکتر ساختگی بنام اشرف غنی بی برنامه در ره طریق وشکوفایی و انسان مریض مبتلا تعصب قومی کشتی لرزان افغانستان را در طی چهار سال به ساحل کشیده نتوانست. متاسفانه كه غني نه تنها كشور ره نجات داده نتانست بلکه به تحترین گودال نفاق کشور راغرق ساختند و نزديك اش سقوط ساخته است.
ملا غنی خود رهبر ارگ نشین طالبان است قتل جنایت ویرانی و کوچیدن گرسنگی وفقر جهل وتاریکی و همچنان با مساعد ساختن زمینه برای حمله طالبان بالای قهر مانان شجاع وطن و سبب قتل سربازان ما در پوسته ها و مسلح سازی طالبان میگردد. سربازان بی کس جنازه های شان را در ارزگان هلمند ، قندهار ؛ قراه بادغیس کنر ها و قندوز رو ی زمین سک ها می خوردند.
پیش ملا اشرف غنی این اصلان مهم که شما تاجیک یا هزاره اوزبیک یا درونی هستید مهم این است که شما غیر اوغان کوچی هستید محکوم به نابودی هستید اولیت استراتژی غنی جا بجایی اسکان کوچیان پاکستان بجای مردم بومی است، آمدن کوچی ها پاکستان با عث خطر عظیم ناهنجاری های اجتماعی در جغرافیا افغانستان در آینده نزدیک مانند ولایت بغلان و قندوز مباشد . آمدن کوچی هم به اساس پلان شوم استعمار کهن برای ایجاد تشدید و گسترش بحران سیاسی ، قومی و زبانی در افغانستان بمنظور قتل و قتال ملت ما است.
چی کسی شایسته است ، کشور جنگ زده ما را از عقب ماندگی تاریخی، جهل تک قومی ، فقر و وابستگی، و جنگهایِ خانمان سوزِ بیرون آورد و به جاده‌یِ آسایش و رفاهیت ، وحدت ملی و امنیت سرتاسری رهنمون کند. هموطنان در بسیاری از کشورجهان نشانداده است که سپردن کار به اهل کار آن در جامعه برکت ، تحول ، شدابی طروت را ایجاد می کند.
بنا ؛ خنم شکریه برکزی، خنم هلیه و خانم زهرا نادري براي كمپاين از اغراق گويي و گذافه گویی در مور غنی مغزه گندیده كرد ولی غنى احمد زی و اطرافيان اش مانند يک باند مافياىی يک گروه فاشيستى را در ارگ جمع كرده است و هر روز مصروف توطئه علیه مخالفین سياسى اقوام غیر افغان ، منتقدین و نیروهای امنیتی است كه به تبار اش ربط ندارند مصروف کشتار است و شكى ندارم كه نیم قلب غنی به قبیله ای اش با طالبان است و نیم دیگر آن با آمريكای ها و اسرائیل برای بدنام ساختن مردم شریف شجاع لیر افغانستان است.
هموطنان نظر به گزارش نهاد های اجتماعی به دلیل بی کفایتی و بیکارگی حكومت ضعیف غنی كه از طریق تلویزیون طلوع به نشر رسيد، 20 مليون انسان يعنى بيشتر از نيم شهروندان افغانستان زير خط فقر نا داری بیچارکی قرار گرفته اند، كه این آمار برای آگاه هان سیاسی خیلی تكاند هنده است.
قابل يادآوريست كه مافياىی ارگ بجاى اينكه فكرى بخاطر إيجاد فرصت هاى كارى و فراهم آورى لقمه نانى به اين فقرا و مردم گرسنه نمايند، تلاش دارند تا در پهلوى نان شان هويت پنچ هزار سال شان نيز گرفته شود و مردم شریف کشور بى هويت شوند
ضمناَ با ید بپذیریم که این حکومت مستبد ثابت ساخت که اهل حکومت وسیاست نیست, بجای وفاق، نفاق را در جامعه ترویج مي كند و بجای عدالت استبداد را پايگذاري مي نمايد، بجاي صداقت خيانت را رشد مي دهد، بجاي وطندوستي وطن فروشي را تعليم مي دهد، بجاي ازاد منشي، غلامي را به امریکا و انگلیس آموزش مي دهد و بجاي اخلاق، بد اخلاقي را در جامعه اسلامی ما مروج مي نمايد فرض است که مردم قیام نمایند.
اگر برنامه ناقلين کوچی توسط غنی احمدزی کوچی تكميل و کامیاب شود و كوچي ها در تمام نواحي نواحی غزنی و شمالمی و شمال جاي يافتند عاقبت اش چنين خواهد بود ، لکد مالی باغ و حاصلات و چرگاه هر روز جنگ و خونريزی با کو چی ها ! باید برنامه اسکان کوچی های جاهل آفت طبیعی آور ا کرفته شود اگر فردا دیر خواهد شد. بلی این مفکوره رقابت سالم من برای بهبود وطن عزیزم افغانستان ا ست..

ظلم کن اشرف غنی امروز فردا می شود
شمر ثانی گر شوی مختار پیدا می شود
مثل فرعون گر همه مردم در کشتن دهی
کودک این سر زمین یکروز موسی می شود
گیرم این قصر ریاست از تو قوم تو شد
قوم طغیان گر آخر غرق دریا می شود
قوم پرستی کن رها پرهیز استبداد را
ورنه از هر کوچه یک خالق هویدا می شود
ملت آزاده را گویید از ما این خبر

>>>   اشرفک کوچی،
نظر به ظرفیت آنها تو آنها را شاگرد هم نمی گرفتی۰۰۰ هههه۰۰۰
بسیار خوب، پس چرا آن بی ظرفیت ها را در بلندترین مقام های دولت خود مقرر کرده بودی، خائن بیشرف؟
ظرفیت خودت از دست آورد های دوره کاری ات مشخص و هویدا هستند، ا...۰ بغیر از ایجاد ازدیاد در دشمنی بین قوم های کشور، ازدیاد شدت جنگ، شدت فقر، ازدیاد مایوسی و فرار از وطن چه دست آورد داری، اوغان غول کوچی؟ تمام کاری تو افتتاح پروژه های ناتمام کمک کننده های خارجی بودند که بعد از سالها تاخیر و عقب ماندگی با نواقص زیاد و گاهی هم نامکمل توسط تو احمق فقط برای نمایش و تبلیغات به رخ مردم کشیده میشدند۰ ۹ دانه لاری باربری را بکمک کشور های خارجی از راه آسیاه میانه تا ترکیه روان کردی تمام دنیا را کر کردی۰ توتاپ پروژه بزرگ کمک خارجی چه شد؟ پروژه برق رسانی سراسری کشور را به گوه خود برابر کردی چون در آن هم قوم پرستی نمودی تا بتوانی برق بلند ولتاژ هزاره را برای اوغان جنوبی خود دزدی کنی۰ بیشرفی کثیف تر از تو خائن تر از تو قومپرست تر از ندیده بودم۰ تمام دزد ها در اطراف تو بودند، بشمول اجمل کوچی پسر کاکایت، بشمول زن خارجی ات، بشمول دزد های اوغان دوره کرزی چون فاروق وردک زاخیلوال دزد داوودزی دزد و امثال و تو آمدی از مبارزه علیه دزدان لاف میزنی، ...


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است