دو خواست مهم آمریکا از طالبان افشا شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۹    ۱۳۹۷/۱۰/۲۵ کد خبر: 156908 منبع: پرینت

رسانه‌های پاکستانی گزارش داده اند که پذیرفتن چند پایگاه نظامی دایمی امریکا و اطمینان از حمله نکردن طالبان بر امریکا و متحدانش، دو خواست اصلی واشنگتن در گفت‌وگوهایش با طالبان بوده است. سفارت امریکا در واکنش به این موضوع، حضور نظامی درازمدت در افغانستان را رد کرده است.

سفارت امریکا به تلویزیون یک نگاشت: «دو هدف کلیدی ما در افغانستان تغییر نکرده است. این اهداف ما یکی پایان بحران از طریق گفتگوهای سیاسی است و دیگر اینکه متیقن شویم که افغانستان هیچگاه دوباره به پناهگاه امن هراس افگنان مبدل نمی‌شود. حضور نظامی و سیاسی ما در افغانستان نیز به منظور حمایت از همین دو هدف ما است. ایالات متحد امریکا هیچگاه در تلاش حضور نظامی دایمی در افغانستان نبوده است».

یک رسانه پاکستانی در نسخه امروزش نگاشته است که در گفتگوهای جاری میان نمایندگان امریکایی و طالبان در قطر و امارات، در کنار دیگر مسایل، دو خواست مهم از سوی امریکا به طالبان مطرح شده است.

اکسپرس تربیون پاکستان در گزارشی به نقل از مقام‌های ارشد درگیر در موضوع گفتگوهای صلح، که هویت آن افشا نشده، نوشته است که امریکا از طالبان خواسته است تا به حضور حداقل نیروهای آنکشور در چندین پایگاه در افغانستان، آنهم به دلیل حفظ ثبات منطقه، مخالفت نکنند و همینگونه پیشنهاد کرده است که طالبان باید اطمینان دهند، که از خاک افغانستان بر ضد امریکا و متحدان آن حمله صورت نمی‌گیرد.

درگزارش به نقل از همین منابع نگاشته شده که در برابر پذیرفتن این دو پیشنهاد، ایالات متحد امریکا و متحدانش در ناتو و متحدان عربش در منطقه کمک‌های مالی گسترده خود به بازسازی و نوسازی افغانستان را پس از توافق صلح ادامه می‌دهند.

درگزارش در خصوص پایگاه‌های امریکایی اشاره شده است که این پایگاه در صورت توافق با طالبان دایمی می باشد اما نقشی در امنیت افغانستان ندارد و امریکا این پایگاه‌ها را تنها به هدف حفظ ثبات منطقه در افغانستان نگهمیدارد.
اکسپرس تربیون در ادامه افزوده است که طالبان در مورد حضور حداقل نیروهای امریکایی در افغانستان، در صورت که سبب ادامه کمک‌های مالی این کشور به افغانستان شود، فکر می‌کنند.

این گزارش افزوده است که عربستان سعودی و امارات بر طالبان فشار آورده اند تا این گروه را وادار به پذیرفتن این دو خواست ایالات متحده کنند.
در گزارش آمده است که طالبان هم به این دو پیشنهاد امریکا تمایل نشان داده و گفته اند روی این دو موضوع رایزنی می‌کنند.
در گزارش همچنین نگاشته شده که ایالات متحد اما تماس خیلی نزدیک با افغانستان خواهد داشت تا از حضور هراس‌افگنان بین المللی در این کشور جلوگیری شود.

پاکستان گفته است با حضور پایگاه‌های امریکایی در افغانستان مخالفتی ندارد اما خواهان اجماع منطقه‌یی در این خصوص است و لذا وزیر خارجه این کشور سفرهای به کشورهای چون روسیه، چین و ایران داشت تا نظر این کشورها را در پیوند به حضور دوامدار امریکا که در چندین پایگاه در افغانستان محدود می‌شود را جمع آوری کند.

تربیون نگاشته است که ظاهران این کشورها از حضور دوامدار نظامی امریکا در افغانستان نگرانی دارند و آنرا خطر استراتژیک به امنیت خود و منطقه می‌دانند.
اما تا کنون مشخص نشده است که آیا کشورهای همسایه افغانستان با حضور نظامی دوامدار امریکا در افغانستان موافقت می‌کنند یا نه.
این در حالی است که پس از سفر به هند، زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان در پیوند به صلح افغانستان به چین سفر کرده است. او نقش چین را در روند صلح افغانستان موثر خوانده است.

قرار بود زلمی خلیل‌زاد در این دور سفرش با نمایندگان طالبان در قطر دیدار و گفتگو کند، اما این نشست لغو شد.
همزمان مشاور شورای امنیت ملی برای جلب پشتیبانی عربستان از روند صلح افغانستان به ریاض سفر کرده است.
او پیش از سفرش به عربستان، با زلمی خلیل‌زاد در امارات گفتگو کرده بود.
در کنار این، در نشست شورای وزیران، رییس اجرایی تلاش کشورهای منطقه و جهان برای صلح را می‌ستاید اما تاکید دارد که بحث نهایی گفتگوی دولت افغانستان با طالبان است.

مختار سار - سجاد محمدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   خوب فرض کردیم که طالبان شرایط امریکا را پذیرفتند و حضور مؤقت و پایگاه مؤقت نظامی امریکا را در افغانستان قبول کردند.
باقی میماند موضوع داعش در افغانستان و داعش همیش اخطار خواهد داد که ما میخواهیم پلان راهبردی دولت اسلامی عراق و شام را به آسیای میانه و چین و هند و ایران توسعه بدهیم.
حالا درینجا وظیفه طالبان و دولت امریکا چه خواهد بود؟
نه روسیه متحد امریکا است و نه چین و نه ایران و نه هند.
طالبان نیز همانطوری که در بین امریکا و بن لادن،از بن لادن دفاع کردند،حالا نیز در جنگ بین روسیه و چین و هند ودایران با داعش،از داعش دفاع خواهند کرد.

>>>   اگر طالب ها این شرط امریکا بپذیرد باید برای طالب ها چوکی های بلند را در افغا نستان بدهد زیرا در طول 18 سال کشور ما به فحشا روی اورده تا اینکه طالب ها این بی شرم ها را اصلا ح کند

>>>   طرف مقابل امریکا چین است نه طالبان و روسیه و غیره!
چین چه در درازمدت و خصوصاً کوتاه مدت با پلانهای درازمدت امریکا در منطقه توان مخالفت را ندارد چون از نگاه سیاسی و خصوصاً اقتصادی وضعیتی حساس دارد و ناامنی منطقه را به ضرر اقتصادی خود میداند.
استاد رفعت

>>>   بعد از صلح با طالب داعش ماعش نیست!

>>>   وا همین طالبان بهتر از اشرفغنی است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است