توضیحات روند انتقال مدیریت مکاتب افغان_ترک
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۵    ۱۳۹۷/۱۱/۶ کد خبر: 157085 منبع: پرینت

توضیحات در باره روند انتقال مدیریت مکاتب افغان_ترک از نهاد چاغ ایجوکشنل به نهاد معارف ترکیه؛

بر اساس توافق دولت‌های جمهوري اسلامي افغانستان و جمهوري ترکیه و بر بنیاد تفاهم نامه ای که به تاریخ هفتم ماه حوت سال 1396 خورشیدی میان وزارت معارف افغانستان و نهاد معارف ترکیه به امضا رسید و هم چنان طبق مصوبه مورخ ١٥ حمل سال روان خورشيدي کابینه جمهوری اسلامی افغانستان، مدیریت مکاتب افغان ترک به نهاد معارف ترکیه منتقل می گردد.

روند انتقال مدیریت مکاتب افغان_ترک کاملاً قانونی است و این روند بر اساس تصمیم دولت‌های افغانستان _ترکیه صورت می گیرد.

نهادی موسوم به چاغ ایجوکشنل که قبلاً مسوولیت مکاتب افغان_ترک در افغانستان را بر عهده داشت از طرف وزارت اقتصاد افغانستان منحل شده و قانونیت ندارد. بنابراين وزارت معارف افغانستان بارها از این مؤسسه درخواست کرد تا در روند انتقال مدیریت مکاتب افغان_ترک حسب تقاضای دولت ترکیه و لزوم دید دولت افغانستان، سهیم شده و در این پروسه اخلال وارد نکند؛ اما بر اساس گزارش‌های امنیتی واصله شماری از افراد و اشخاص غیر مسوول قبل از انتقال مدیریت مکاتب افغان_ ترک در این مکاتب جابجا شده بودند که این افراد برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به دانش‌اموزان و معلمان مکاتب افغان_ترک و اختلال در پروسه انتقال ، از سوی نیروهای امنیتی کشور شناسایی و در حضور سارنوالان مؤظف مورد بازپرس قرار گرفتند.

بر بنیاد تفاهم نامه میان وزارت معارف و نهاد معارف ترکیه روند انتقال مدیریت مکاتب ذکور و اناث افغان_ترک در شهر مزار شریف صورت گرفت.

مدیریت این مکاتب به شکل مسالمت آمیز انتقال یافت و در جریان پروسه انتقال مدیریت هیچ گونه برخورد فزیکی میان دانش‌آموزان مکاتب، معلمان و نیروهای امنیتی رخ نداده است و شایعات منتشر شده مبنی بر بروز درگیری میان نیروهای پولیس ، معلمان و دانش آموزان این مکتب حقیقت ندارد.

در جریان روند انتقال هیآتی متشکل از منسوبین وزارت معارف و نهاد معارف ترکیه داخل مکتب شده و در مورد ابعاد مثبت روند انتقال و هم چنان سهولت‌هایی که قرار است این روند در قبال داشته باشد به دانش آموزان معلومات ارایه کرده و به شاگردان این مکتب اطمینان دادند که انتقال مدیریت مکتب سبب مختل شدن دروس آنان نمی گردد.

در حال حاضر روند انتقال مدیریت مکاتب افغان_ترک در ولایت‌های بلخ، جوزجان و هرات عملی شده است و این روند در ولایت‌های کابل و کندهار نیز تطبیق خواهد شد.
بر بنیاد تفاهم نامه میان وزارت معارف افغانستان و نهاد معارف ترکیه ، این نهاد تعهد کرده است که در ده سال آینده بیش از 20 میلیون دالر را روی توسعه مکاتب افغان_ ترک در کشور سرمايه گزاری می نماید.

افزایش تعداد مکاتب تعلیمات عمومی افغان_ترک به 28 باب مکتب ، ایجاد بیش از 10 باب مکاتب تعلیمات تخنیکی و مسلکی افغان_ترک، افزایش تعداد معلمین از رقم موجود به 18000 تن در ده سال آینده و سرمايه گزاری 20 درصد عواید ناشی از فیس سالانه مکاتب افغان_ترک روی تعلیم رایگان کودکان منسوبین نیروهای امنیتی، شهدا و يتيم هاي که معیارهای ورودی امتحان مکاتب افغان را تکمیل نمایند از موارد درشت تفاهم نامه میان وزارت معارف جمهوري اسلامي افغانستان و نهاد معارف جمهوري ترکیه می باشد.

گفتنی است در حال حاضر 12 باب مکتب افغان_ ترک در ولایت‌های کابل، بلخ ، هرات، جوزجان و کندهار فعالیت دارد.

نوریه نزهت


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افغان ترک
مدارس
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است