نباید هر خار و خسی را اجازه ورود به هرات می دادیم
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۰    ۱۳۹۷/۱۱/۷ کد خبر: 157110 منبع: پرینت

مقصر ما هراتی ها هستیم که هر خار و خسی را، اجازه ورود به هرات داده ایم،
خیلی وقت است که در برابر تمام حوادث که رخ داده است هیچ ابراز نظری نکرده ام و خموشی و بی طرفی را اختیار نمودم. اما حالا که پای مقدسات و ارزش های ما مطرح است نمی توانم خموش بمانم.

تا همین چند سال پیش که دانش­جو در دانشگاه بودم، نمی دانستم که متعلق به کدام سمت و سوی و قوم هستم. اصلا برای من و هیچ­یک از دوستان و همقطارانم هم مطرح نبود که متعلق به­ چه قوم، مذهب و زبانی هستیم.

در سال های اخیر و خصوصا از سال 1395 به این­سو عده ای بی­گانه و سرمرزی بر هرات هجوم آوردند و علاوه بر گرفتن حق من و هم­شهریانم، بستر تعصب و قومیت گرایی را در شهر من گسترده ساختند. اصول مهمان بودن در یک خانه این است که پاس خدمات صاحبان آن خانه را نگهداریم و ارج بگذاریم؛ ولی انگار این مهمانان ناخوانده علاوه بر این­که حرمت گذاری و ممنون بودن را بلد نبودن که خود صاحب خانه شدند.

شاید ما هراتی ها در این مدت بر اساس اصول پیش رفتیم و ن­خواستیم حرمت مهمان نوازی را از بین ببریم ولی اگر خیلی گستاخ شوید و بر نکات غیرت ما پا بگذارید و بر فرهنگ ما هجوم ببرید، باز جواب تان را ادیبانه خواهیم داد؛ نه با زبان بی ادبانه، چون شاروال صاحب. چون اصالت ما این اجازه را برای ما نمی­دهد و آنچنان چوب ادبی شما را خواهیم زد که راه ماندن در این شهر راه پیدا نکنید.

من در خیابان هرات زاده شدم، کودکی کردم، پرورش یافتم، زندگی کردم و با خیابان هرات عجین شده ام نه در سرک؛ هرات مهد فرهنگ است، نه مهد بی فرهنگان بی نام و نشان. پارسی زبان گذشتگان من است و من پارسی را پاس می­دارم.

فیروزه عمر


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هرات
خیابان
نظرات بینندگان:

>>>   افغان، اوغان، پتان و پشتون نام یک قوم ناقل افغانسان( خراسان ) است؛
از نظر تباری، افغان‌ها یا پشتون‌ها تعدادی از قبایل هندی الاصل بوده که سرزمین‌های آبایی‌شان اطراف کوه سلیمان، خیبر پشتونخوا، پشین و ژوب می‌باشد. این مناطق درتاریخ بنام افغان‌لند/افغانستان یاد شده است و در یادداشت‌های تاریخی بعضی از نویسندگان انگلیسی منجمله (الفنستون) مولف کتاب افغانان و نماینده‌ی انگلیس در دربار شاه شجاع، نام‌های تمام مناطق افغان‌نشین با تفصیل آن ذکر گردیده است که «اوغانستان=افغانستان» همان مکران و یا یکی از ولایات مکران بوده است. قبیله‌ی بنام افغان «پشتون» به علت خشکسالی طولانی در اطراف کوه‌های سلیمان در (سال 1018 هجری قمری)، به دستور شاه عباس صفویی به سیستان در اطراف تالاب هامون هیرمند مسکن گزین شده اند و در مقابل، بقایای شاه طهماسب«شیعه‌ی دوازده امامی» از اولاد‌ی ناقلین افغان در هیرمند، نوکر به خدمت پاس‌بانی می‌گرفت. در تاریخ یمنی، کوه‌های سلیمان در شمال غرب پاکستان کنونی مرکز شهر مستنگ، از سرزمین آبایی افغانان نام‌برده شده و محل سکونت آنان در وادی رود سند و اطراف کوه‌های سلیمان می‌باشد. سید محمد یعقوب هروی در تاریخ نامه‌ی هرات، نیز این واقعیت را می‌نویسد: زیستگاه اوغان‌ها«افغان‌ها» یکی از ولایات مکران بوده است. شهر مستنگ شامل دهات بسیاری بوده است، چنانکه در حاشیه‌ی کتاب تاریخنامه‌ی هرات هم ذکر شده است که: شهر مستنگ یا مستنج را استخری و مقدسی هر دو در آثار خود نام برده اند. وقتی تاریخ خراسان قدیم (افغانستان امروزی) را بررسی نماییم طایفه‌ی افغان و کشوری به نام افغانستان در تاریخ و جغرافیای کشور ما موجود نیست و مردم ما که امروز برخلاف صریح اسناد تاریخی افغان نامیده می‌شوند هیچ گونه تعلقی به افغانستان دیروزی و مردم آن سرزمین که اوغان=افغان‌ها بوده اند، ندارد.
ابوریحان بیرونی در کتاب تحقیق ماللهند نوشته است: قبیله‌ی افغان در کوه‌های غرب هندوستان به سر می‌بردند و تا به حدود رودخانه سند می‌رسد. مرحوم میرمحمد صدیق فرهنگ می‌گوید: واژه‌ی پشتون و افغان در آثار نویسندگان و شاعران این قوم با مفهوم واحد به‌جای یکدیگر استعمال شده اند. بنابر این؛ بطور کلی و اجمالی می‌توان گفت: خود پشتون‌ها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالی‌که فارسی زبانان آنان را افغان، هندیان آنان را پتهان نامیده اند و هرسه واژه از سده‌ی شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته و در معنی واحد بکار رفته است.
هموطنان آگاه و قلم بدست!
افغان تنها نام یک قومی از اقوام افغانستان است و افغان‌ها نام‌های تاریخی، فرهنگی و استوره‌یی یکسان با خراسان ندارند بلکه بر ضد آن هستند و تلاش دارند هویت تک قومی خود را بر‌ دیگر اقوام تحمیل کنند. آنها به‌تنهایی در افغانستان حکومت تک قومی دارند و دیگر اقوام را در معادله قدرت راه نمی‌دهند. داشتن دوکتورای غنی فقط تفرقه‌ی بهتر و سیستماتیک‌تر بین تمام اقوام شریف سرزمین مان و جایگزینی فاشیست‌های قبیله و کوچی‌های متعصب، بجای آزادیخواهان نو اندیش را به ارمغان آورده است و بس.
منابع و ما خذ :
1_ آکادمیسین دکتر عبدالاحمد جاوید، مقاله کابل در گذار گاه تارخ، مجله سباوون، سال اول دلو1368
2_ میر غلام محمد غبار، جغرافیای تاریخی افغانستان
3_ عبدالحی حبیبی، مجله آریانا کابل 1348.
4 -- میر محمدصدیق فرهنگ، افغانستان درپنج قرن اخیر، جلد اول، ص 6.
5 _ ولادمیربارتولد، تشریح جغرافیای تاریخ خلافت شرقی، ترجمه عرفان چاپ تهران صفه 374
6 _ محمد امین، جغرافیای تاریخی بلخ، بنیاد موقفات افشار، تهران 1388 .
7- افغانان (گزارش سلطنت کابل), مونت اسوارت افنستون, ترجمه محمد آصف فکرت 1376. 8- اقوام کوچی مجموع مقالات به کوشش حسن پاپلی یزدی 1372 .
9—غفورروف، باباجان. تاجیکان، تاریخ قرون وسطی و دوره نوین دوشنبه انشار وزرات.

>>>   Hadi
برادران هراتی ما سینه هایشانرا در مقابل تانکهای حفیظ الله امین این دین ستیز و فاشیست قبیله سپر ساختن اما اگر شهردار انتصابی ارگ را اجازه دهند که فرهنگ و زبان مادری شانرا به نابودی بکشاند،شرم آور خواهد بود.

>>>   به پاسخ شهردار بی‌فرهنگ هرات

زادگاهِ رستم و شاهان ساسانی یکی‌ست
شوکت شهنامه و فرهنگ ایرانی یکی‌ست

ارزش خاک بخارا و سمرقندِ عزیز
نزد ما با گوهر و لعل بدخشانی یکی‌ست

ما اگرچون شاخه‌ها دوریم از هم عیب نیست
ریشۀ کولابی و بلخی و تهرانی یکی‌ست

از درفش کاویان آواز دیگر می‌رسد:
بازوان کاوه و شمشیر سامانی یکی‌ست

چیست فرق شعر حافظ، با سرود مولوی؟
مکتب هندی، عراقی و خراسانی یکی‌ست

فرق شعر بیدل و اقبال و غالب در کجاست؟
رودکی و حضرت جامی و خاقانی یکی‌ست

مرزها دیگر اساس دوریِ ما نیستند
ای برادر! اصل ما را نیک می‌دانی یکی‌ست

«تاجکی»، یا «فارسی»، یا خویش پنداری «دری»
این زبان پارسی را هرچه می‌خوانی، یکی‌ست!

نجیب بارور

>>>   شکر خدا که کمی خولب تان پرید

>>>   آقای محترم و یا خانم محترمه فیروزه عمر !
اگر بیشتر از این در خواب خرگوش باشید یقین داشته باشید که داخل شدن پای گلبدین متعصب فاشیست و اعوانش نه تنها زبان وفرهنگ وادبیات تان را بکلی تغیر خواهند داد بلکه بصورت عموم نسل وفصل تان را این طائفه ذلیل متعصب نیست و نابود خواهد کرد آنگه زمانی خواهد فرا خواهد رسید که برای استفاده کلمات فارسی {درِی} از طرف متعصبین فاشیستها توهین و اهانت وبرای حرف زدن با زبان فارسی دری} برای قبیله جاهل متعصب جزیه باید پرداخت و در صورت سرکشی از خواسته شان جریمه سنگین و حتی از دوائر دولتی و موئسسات اخراج خواهید شد. هموطنان شما این حرف هایم ضدیت و تحریک تلقی نکنید شما تقریبآ از { 50 } سال ماضی حتی الیوم به چه تعداد کلمات پشتو جاگزین کلمات فارسی { دری} شده است ! آیا شما و یا رهبر های گوسفند صفت ما کدام را در مقابل آنجام داده اند؟ ویا کدام کلمه فارسی { دری } جاگزین کلمه پشتو شده است ؟؟؟ اگر به همین بیتفاوتی ادامه بدهید نسل آینده به سرنوشت مسلمانان میانمار گرفتار خواهند شد تا آن زمان اگر در قید حیات بودید این حرف هایم خواهید و اگر نبودیم نسل آینده ما شاهد این مصائب خواهند بود.

>>>   احسنت

>>>   هرات جداشده از ایران و پاره ی تن ایران است .هراتی ها بایدخواهان جدایی از افغانستان وبازگشت به آغوش ایران باشند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است