تضرع با گردن های کج در برابر خلیلزاد!
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۰    ۱۳۹۷/۱۱/۹ کد خبر: 157137 منبع: پرینت

بدون تردید "هیچ دولت ملتی مبنای بود و هستی خویش را به بحث نمیگذارد"، اما این مبنا را بدون اراده و اجازۀ آن دولت ملت به بحث می گذارند.
به تمام حملات و تجاوزات نظامی بر افغانستان که کم از کم در همین عمر نیم قرن خودم نگاه می کنم، از این ملت و دولت برای ان حملات پرسانی نکردند و جالب تر از همه اینکه وقتی می رفتند نیز بی پرسان رفتند.

حالا اگر افغانستان و این دولتش توان و ظرفیت آن را داشته باشد که از به بحث گذاشتن مبنای دولت و ملت توسط خارجی ها جلوگیری کند و به آن ها چنین اجازه را ندهد، اصلا این نگرانی ایجاد نمی شود. خارجی جرئت چنین کاری را نمی تواند که مبنای هستی دولت ملت ما را بدون ما به بحث بگذارد و تصمیم بگیرد.
اما اِشکل کار همین است که این دولت ملت چنین توان و ظرفیت را ندارد. این هایی که شما مطرح می کنید، بسیار آرمان گرایانه است و با واقعیت افغانستان به عنوان یک کشور درمانده، فقیر، وابسته و فرو رفته در انواع بحران اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و غیره همخوانی و همسویی ندارد. وقتی می گویید قانون اساسی هم در جملۀ همان ارزش های است که هر گز قابل مذاکره و بحث نیست، بسیار مبالغه و غیر واقعی به نظر می رسد. زیرا قانون اساسی در هر جامعه و کشور و از جمله افغانستان قابل بحث و مذاکره و قابل تعدیل و تغییر است.

وقتی خلیل زاد شش روز با امریکایی ها بر سر سرنوشت افغانستان بدون دولت ملت افغانستان مذاکره می کند و این، چهارمین دور مذاکرات است که نمایندگان این دولت و فرستادگان اشرف غنی به عنوان رئیس جمهور بصورت تحقیر آمیز در پشت دروازه های مذاکره به فرمان و اشارۀ طالبان ایستاد می شوند و اجازۀ ورود نمی یابند، این ملت و این صد ها هزار کارمند دولتش از کجا بفهمند که امریکایی و پاکستانی و خارجی های دیگر بر سر مبنای هست و بود آن ملت تصمیم نمی گیرند؟ آن هم بر سر سرنوشت دولتی که خرچ روزانه اش را امریکا می پردازد.

اشرف غنی و داکتر عبدالله مهر سکوت دارند. تنها آن سخنگوی شورای گویا عالی صلح با گردن پتی و تضرع از زلمی خلیلزاد می خواهد که خلیلزاد صاحب سفر ها و مذاکرات خود را کوتاه کند و مذاکرات بین الافغانی را به راه اندازد. حالا، این اطمینان را چگونه می توان ایجاد کرد؟

محمد اکرام اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خلیلزاد
شورای صلح
نظرات بینندگان:

>>>   بخاطر ترکیب تیم مذاکره کننده طالبان بود ، چون تیم مذاکره کننده طالبان از طرف جنرال های پاکستانی و آی اس آی رهبری می شد ، برای اینکه این موضوع به بیرون درز نکند ، از اشتراک نمایندگان دولت افعانستان جلوگیری شد .طالبان غلامان حلقه بگوش پاکستان اند ، کدام صلاحیت و استقلال ندارند و افسار آنها بدست دشمنان مردم ماست.
شمس تمنا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است