ضرورت تقدير از كاركردهاي محمود صيقل در سازمان ملل
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۸    ۱۳۹۷/۱۱/۱۱ کد خبر: 157179 منبع: پرینت

محمود صيقل نماينده‌ی دایمي افغانستان در سازمان ملل متحد در طي مدت مأموريتش، صفحه‌ي تازه‌اي را براي افغانستان گشود.
دوران مأموريت آقاي صيقل در طي سال‌هايي كه از تأسيس سازمان ملل و عضويت افغانستان در آن سازمان مي‌گذرد، طلايي‌ترين دوره‌ براي كشور ما بود.

آقاي صيقل در جريان مأموريتش تا ناوقت‌های شب براي افغانستان كاركرد، افغانستان را در رديف اعضاي فعال سازمان ملل متحد قرار داد، به درستي از افغانستان نمايندگي كرد و صداي رساي افغانستان در آن سازمان باقي ماند.

وزارت امور خارجه و رهبران حكومت وحدت ملي در جريان جزیيات كاركردهاي آقاي صيقل قرار دارند و از حضور فعال، ارزشمند و نقش برجسته‌ي آقاي صيقل باخبر مي‌باشند.
آقاي صيقل در طي مدت مأموريتش رياست كميته‌هاي مختلفي را در سازمان ملل به عهده گرفت و براي افغانستان افتخارات بزرگي كسب نمود.

آقايان بان‌ كي مون سرمنشي سابق سازمان ملل و آنتونيوگوترش سرمنشي كنوني آن سازمان؛ به توانمندي‌ها، درايت و شايستگي آقاي صيقل معترف اند و از ايشان به حيث يك ديپلمات كاركشته و مؤثر ياد نموده اند.

محمودصيقل در جريان مأموريتش، نه تنها نماينده‌ي افغانستان بود كه در رهبري سازمان ملل متحد براي خود و افغانستان جا باز كرد و اثبات نمود كه فراتر از نمايندگي از يك كشور، براي جامعه‌ی بين الملل مي‌تواند كارهايي انجام دهد.

ديدگاه‌ها و مشورت‌هاي آقاي محمود صيقل در تصميم‌گيري‌هاي كلان بين المللي مورد توجه سرمنشي و سائر مقامات سازمان ملل متحد بود و آقاي صيقل در كنار نمايندگي از ج.ا.افغانستان، مسئوليت‌های مهم بين المللي ديگري را نيز به عهده داشت و مؤفقانه به انجام رسانيد.

اكنون كه دوران مأموريت آقاي صيقل ختم شده و خانم عادله راز به جاي ايشان معرفي شده است، جا دارد از آقاي صيقل تقدير به عمل آيد و رهبري حكومت وحدت ملي با اعطاي مدالي از او سپاس‌گزاري نمايد.
همواره گفته‌شده كه افغانستان مُرده‌ي بد و زنده‌‌ي خوب ندارد. آقاي صيقل از زنده‌هاي خوب و شايسته‌ي تقدير كشور ما مي‌باشند.

نصیر فرزام


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
محمود صیقل
سازمان ملل
نظرات بینندگان:

>>>   با درود!
در کشور ما از کارکردهای خوب یک شخصیت نمینگرند بل بر تعلق او برقوم ،تباروگروه سیاسی او توجه میکنند اینجاست که تمام افتخارات تحت شعاع این دیدگاه بد قرارمیگیرد و شخصیت ها از دید تقدیر ومردم بدور میمانند.
فعلا این موضع در کشور ما خیلی حاد است نسبت به گذشته .

>>>   این آقا بجز خواندن شعر در جلسات بسیار مهم در رابطه به افغانستان دیگر کدام دست آورد ندارد و نه هم توانست که به صورت درست نماینده گی کند
ایمل

>>>   صيقل آدم خيلي خوب است .بايد ريس جمهور أفغانستان شود

>>>   اين دخترك كه نو تعيين شده سى و چند ساله است و هيچ تجربه كار در نمايندگى خارج افغانستان را ندارد

>>>   از صیقل کرده،خلیل راد نماینده امریکا در ملل متحد خوب بود.
خلیل راد اقلاً مراسم یاد بود از مولانا جلال الدین بلخی را با کنسرت خانم مهوش در تالار ملل متحد برپا کرد.
صیقل برای افغانستان چه کرد؟
نه جنگ را خلاص کرد و نه فساد را از افغانستان گم کرد و نه هم وضع اقتصادی مروم را بهتر کرد و نه هم کمک های بین المللی را برای افغانستان جذب کرد.
چند جلسه را در ملل متحد رهبری کرد که در آن فقط میگفت: از بیانیه محترم فلانی تشکر و حالا از محترم فلانی میخواهیم که بیانیه خویش را ارایه کند.
یک اشتوک صنف اول مکتب نیز که سواد داشته باشد،میتواند این کار را بکند.

>>>   این محمود چگونه سیاست افغانستان را صیقل داده است که هیچکس خبرنیست

>>>   اي كاش كه صيقل جان در ريشته مسلكي خويش كه مهندسي است كار ميكرد و خصوصاً در هفده سال اخير ضرورت زياد در مركز افغانستان براي مسلكش بود، تنها چند روز در پروژه شهر جديد كابل با معاش دالري مشغول بود و دوباره ماركيت سياست خوبتر شد رو به آن كرد. اگر ميخواست از سهميه جمعيت و پنجشير وزير موفق شهر سازي ميشد، و بجاي محمود لالايش داكتر أمين صيقل در سياست داخل ميشد كه شايد يك وزير دانشمند خارجه ميبود.
حالا محمود صيقل هم شايد حيران باشد كه با كدام شاخه جمعيت دوام ارتباط داشته باشد، و كدام شاخه واسطه شود كه حكومت نا متجانس از محمود تقدير نمايد.

>>>   از کتاب اشعار آقای محمود صیقل به نام "صیقل دل ها":
خواب می بینم که برقی از دم شمشیر را
در جهان می افگنم از ملک بیرون میشود

این اشعار را ایشان در کودکی و نوجوانی سروده اند و حالا بعد از چندین دهه به یک شخصیت بین المللی تبدیل شده اند و برق شمشیر شان طی چهار سال گذشته در نیویارک درخشیده است. به تقدیر و مدال غنی و عبدالله نیازی نیست!

>>>   نصیر کدام چرخه گیر صیقلک است که با تمام بی شرمی به لاف زدن و دورغ پردازی در مورد این شخص بی درایت اقدام نموده و کور خوانده.
نماینده های دایمی دگر کشور ها حتی ممالک آفریقای که در نظر بسیاری آدم محسوب نمیشوند از حضور و تعداد اتباع کشور شأن در ماموریت‌های بین‌المللی سازمان ملل معلومات دقیق با نام پست و ماموریت های که دران مصروف انجام وظایف هستند خبر دقیق دارند و در تماس اند از صیقلک ببرسید که تعداد افغانها که که بحیث کارمندان بین المللی ملل متحد خارج از افغانستان هستند چند نفر است نام و آدرس و غیره باشد سر جایش.
نمیدانم چرا اینقدر پستی زبونی و تملق؟ نه طنین اولاد آدم بود و نه صیقل خانم راز همکار ما در سالهای ۲۰۰۲ دفتر اونسما یوناما فعلی بود دختر خجالتی و کم جرتی بود اما هر کسی میتواند تعغیر کند مسله سن شأن مهم نبوده دیده شود که کارکرد شان چه خواهد بود.

>>>   با عرض سلام خدمت برادران عزیزم. محمود صیقل را از ۳۳ قبل در آسترالیا میشناسم که بیان بخش از خصوصیاتش متناسب با مقاله ارزشمند فوق بوده و امیدوارم داوران وطن‌دوست ما از قضاوت‌های شتابزده و احساسی بپرهیزند. استدعا دارم که ما به این درجه از آگاهی و ایمان برسیم که محاسن را ارج بگذاریم ولو از مجموعه و یا جریان خود ما نیز نباشد.
محمود صیقل فرد فعال در عرصه دین و سیاست و فرهنگ و رسانه بوده و دارای روحیه جدی، پوشش منزه، منظم، انتقاد پذیر، دارای پوست کلفت در سیاست و شجاع بود. خانواده ی محمود صیقل از جمله تحصیلکرده ترین خانواده های افغانستان می‌باشد. در چند مورد به ایشان نقد واعتراض وارد کردم که در هر نوبت با جبین گشاده آنرا پذیرفته و در شدید ترین مورد آن، سکوت کرد. حتی در محفل عمومی از نقد که در یکی از عملکردهایش وارد کردم سپاسگزاری نمود. با آنکه در آسترالیا موقعیت سودمند و پردرآمد داشت، این کشور را در بحبوحه جنگهای داخلی که بدنبال سقوط رژیم کمونیستی اتفاق افتاد ترک کرد و به یارانش پیوست و مقیم آنجا شد. در جلسات نماز فجر پوهنتون نیوساوت ولز که همه از فعالین ممتاز و متخصصین سیدنی بودند شرکت میکرد و مرا نیز به آن دعوت نمود. وقت از افغانستان به آسترالیا آمد در جمع دوستان در مورد نیاز اولی و مبرم افغانستان با صدای بلند بیان داشت: آموزش، آموزش، آموزش! بنده نیز بلافاصله تأکید کردم: پرورش، پرورش، پرورش!
ایشان کلاس آشنایی با کامپیوتر را ۳۲ سال قبل برای هموطنان در سیدنی برپا نمود و به انگلیسی به طرز شیوا و روان صحبت میکرد.اولین کلمه دری را که در کامپیوتر برایم چاپ و اهدا کرد «اعتدال» بود.
به اهمیت کار فرهنگی واقف و متوجه بوده و در دو نشریه مهم چاپ سیدنی سهم فعال داشت.
این نوشته را با این شهر علامه اقبال که محمود صیقل نیز ارادتمندش بود معطر می‌سازم:
ادب پیرایه نادان و داناست
خوش آنکو کز ادب خود را بیاراست
ندارم آن مسلمان زاده را دوست
که در دانش فزود و از ادب کاست

>>>   بهه چی جالب بازهم عین موضوع شاید دوست تان باشد و‌یا هم از اعضای فامیل شان‌هستید که‌جناب را با تمام چربی و نرمی انسان بسیار با شخصیت معرفی کردید که احتمالا هستند اما متاسفانه نه در مأموریت شأن در سازمان ملل.تابعیت استرالیایی و نماینده من در سازمان ملل ؟ درین کشور حکومت وجود نداشت و ندارد اگر نه چنانچه از جنگها فرار کردند باید هرگز به این سمت معرفی نمی‌شدند جنگ را من دیدم ویرانه های وطن را من ببینم ظلم ستم جهادی و طالب را من به دوش کشم و بلاخره جناب در موقف قرار گیرند و یک بار دیگر به غیر افغان خوش خدمتی نموده و صرف مصروف شخصیت سازی کاذب باشند ؟ تا جاییکه مسله لسان مطرح است این علم نیست که به زبان انگلیسی بلدیت دارند جامع الکمالات اند یا از فلانی از تحصیلکرده ترین فامیل های افغانستان است یعنی چی ؟ مگر دیگران بی‌سواد اند و صرف خانواده محترم صیقل یکه تاز میدان بودند .... عجب قضاوتی و برای معلومات جناب شما این مسله چشم دید شخص خودم است کدام خصومت شخصی با صیقل و یا طنین ندارم صرف عدم درک مسولیت شأن رالازم دانستم که تحریر دارم داشتن معلومات از افغانهای که کارمندان سازمان اند کدام مفادی به آنها نداشت و ندارد اما مسولیت ایمانی و وجدانی شأن چون بقیه نمایندگان کشورهای دنیا بود.
و در آخر ایشان هم مجزا و استثنا از دیگران نمی توان باشند چون افغان وقتی مسکن‌گزین کشوری ثالث شود از اصلیت خود منکر است.

>>>   به کسی که با گستاخی و سرتمبگی تلاش نموده تا با حسادت تمام عقده گشایی نموده و در دنیای خیالاتش در مورد آقای صیقل چرندیات بگوید. اول تعداد زیادی از هموطنان عملکرد های آقای محمود صیقل را در ملل متحد تعقیب نموده اند و دروغ های بیمورد شما هیچ جای را نمیگیرد. کافیست که هموطنان سری به فیسبوک نمایندگی افغانستان در ملل متحد https://www.facebook.com/AfghanistanUN/ بزنند و گزارش فعالیت های سه ساله آن نمایندگی را مطالعه نمایند. دوم آقای صیقل مانند شیر و حاضر در صحنه در برابر تجاوز روس و پاکستان و طالب و گل بی دین و امثال شان ایستاد شده و مردانه مبارزه کرده است. سوم به استناد کدام کارمند سازمان ملل متحد صحبت میکنید، مرد شوید نام بگیرید. چهارم در 17 سال که اردوی امریکا و انگلیس و دختران عسکر و پولیس شان وطن تانرا برای تان حفظ کرد چیزی برای گفتن نداشتید، حالا تابعیت فرزندان اصیل کشور ما را به رخ میکشید. چی شد تابعیت دومی و سومی روسای جمهور و وزرای ارشد و وکلا و .....!

>>>   صیقل شمشیر هندوکش خدایا زنده دار
قامت آزاده و نشکسته اش لرزان مکن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است