نشست مخالفان سیاسی حکومت با طالبان در مسکو
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۳    ۱۳۹۷/۱۱/۱۳ کد خبر: 157202 منبع: پرینت

روسیه هفته آینده میزبان نشست دو روزه میان طالبان و چهره‌های سیاسی مخالف حکومت رییس جمهور غنی است. ابتدا خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع روسی در این رابطه گزارش داده است.

منابع گفته اند که این نشست در روزهای پنجم و ششم ماه فبروری برگزار می شود. این نخستین باری خواهد بود که نمایندگان طالبان با چهره های ارشد سیاسی مخالف حکومت افغانستان در این سطح مذاکره می کنند.

سهیل شاهین، عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر در گفتگویی با دویچه وله تایید کرد که روسیه از آنان دعوت کرده است تا در این نشست در مسکو شرکت کنند. شاهین گفت: «یک نشست در مسکو دایر می شود. نمایندگان احزاب سیاسی و چهره های برجسته می آیند و یک هئیت بزرگ ما هم به مسکو می روند و شرکت می کنند.»

مخالفت حکومت افغانستان با نشست مسکو؛
حکومت افغانستان در شرایط کنونی برگزاری چنین نشستی را ضروری نمی داند. وزارت خارجه افغانستان می گوید که حکومت افغانستان با برگزاری این نشست میان طالبان و نمایندگان احزاب سیاسی افغانستان در مسکو مخالف است.

صبغت الله احمدی، سخنگوی وزارت امور خارجه به دویچه وله گفت که این گونه نشست ها هیچ نتیجه ای به دنبال نخواهد داشت: «این چارچوب نتیجه نمی دهد. در شرایط کنونی ضرورتی به چنین نشستی نمی بینیم. پیش از این هم رای زنی هایی صورت گرفته بود، ما با چنین چارچوبی مخالفت کردیم .»

سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان می افزاید از آنجایی که روسیه بارها مذاکرات صلح به رهبری افغان ها را به رسمیت شناخته است، باید به تعهدش عمل کند. احمدی اضافه کرد: «اگر قرار باشد کشوری ما را برای رسیدن به صلح کمک کند، باید زمینه سازی گفت‌وگوهای مستقم میان حکومت افغانستان و طالبان را فراهم کند.»

چرا روسیه می خواهد از طالبان میزبانی کند؟
همزمان با شدت تلاش های ایالات متحده امریکا برای توافق با طالبان برای پایان بخشیدن به جنگ از طریق مذاکره، دیده می شود که روسیه نیز عقب نمانده است. این دومین بار است که مسکو از نشستی در مورد صلح افغانستان میزبانی می کند. در نشست نخست که برای نخستین بار نمایندگان گروه طالبان به صورت رسمی حضور یافتند، شورای عالی صلح افغانستان اشتراک داشت.

برگزاری نشستی میان نمایندگان طالبان و چهره‌های سیاسی افغانستان، برخلاف موضع حکومت است که بر مذاکره میان حکومت و طالبان اصرار دارد.

آگاهان امور سیاسی به این باورند این نشست های امریکا و روسیه با طالبان بیانگر تضاد منافع دو کشور است. به گفته این آگاهان، از آنجایی که روسیه منافع اش را در افغانستان در خطر می بیند، می کوشد مانند امریکا در مذاکرات صلح افغانستان نقش داشته باشد.

ودیر صافی، استاد دانشگاه کابل می گوید: «روسیه منافع ملی خود را در جمهوریت های آسیای میانه نمی تواند نادیده بگیرد و روسیه به بهانه تامین امنیت سرحدات جنوبی شان، با هر کسی که در افغانستان اقتدار داشته باشد، می خواهد تفاهم نماید. به همین خاطر بار دوم است که به گونه رسمی طالبان را دعوت می کنند.»

در نشستی که قرار است به روز سه شنبه و چهار شنبه هفته آینده در مسکو برگزار شود، رویترز نگاشته است که روسیه از حامد کرزی، حاجی محمد محقق، عطا محمد نور، اسماعیل خان و برخی از چهره های سیاسی دیگر دعوت کرده است تا با طالبان بگونه مستقیم گفتگو کنند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مسکو
نشست مخالفان
نظرات بینندگان:

>>>   دوره ی حکمت همین آقایان بود که کشور به پرتگاه قرار دارد.

>>>   تلاش روسیه در نهایت فقط جامعه جنگزده افغانستان را هدف قرار میدهد وگرنه توان کنترل هیچ چیزی را به مقابل پلانهای امریکا ندارد!
نظام سوسیالیستی شوروی بنا بر یکسان فرض کردن خواسته ها و تلاشهای بشر شکست خورد و افغانستان را هم دچار جنگ و عقب ماندگی صد ساله کرد و در عصر اقتصادی فعلی هم روسیه دیکتاتوری دیگر فرصتی نخواهد یافت و با این نفاق افکنی حقیرانه خود فقط اندک خاطرات شوروی را هم به کینه افغانها علیه خودش تبدیل خواهد کرد و بس!
دگروال عتیق جوزجانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است