نشست صلح مسکو آغاز شد (عکس)
در این نشست برنامه خاص و موضوع مشخصی درنظر گرفته نشده و احتمالا صرفا جنبه آشنایی داشته و زمینه ساز جلسات بعدی میان طالبان با مخالفان و رقیبان حکومت افغانستان باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۲۳    ۱۳۹۷/۱۱/۱۶ کد خبر: 157264 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) هفتاد و دو تن از رهبران احزاب و متنفذین سیاسی و ده تن از نماینده های طالبان در نشست بین الافغانی امروز در مسکو شرکت کردند.
انتخاب افراد شرکت کننده در این نشست بین الافغانی بر عهده اتحادیه افغانهای مقیم روسیه بوده است.

در این نشست از برخی افراد صاحب نفوذ و برخی سران قومی دعوت نشده است و در عوض از چهره های مشخص مورد اعتماد روسیه کمونیست های سابق دعوت بعمل آمده است.
این اولین جلسه رسمی بین سران برخی از احزاب و سازمان ها و تعدادی از متنفذین قومی با طالبان و کمونیست ها است که در مسکو برگزار می شود.
در این نشست برنامه خاص و موضوع مشخصی درنظر گرفته نشده و احتمالا صرفا جنبه آشنایی داشته و زمینه ساز جلسات بعدی میان طالبان با مخالفان و رقیبان حکومت افغانستان باشد.

در این نشست افرادی چون: حامد کرزی، عطا محمد نور، محمد حنیف اتمر، محمد محقق، کریم خلیلی، سید منصور نادری، شهنواز تنی، محمد یونس قانونی، اسماعیل خان، سید حامد گیلانی، همایون جریر، عبدالسلام ضعیف، ذبیح الله مجددی، مرادعلی مراد، پادشاه خان زدران، حوا علم نورستانی، مولانا علی کریمی، حاجی دین محمد، شاهزاده محمود، قلم الدین، زلمی هیواد مل، حکیم مجاهد، داود علی نجفی، عبدالکریم خرم، یوسف پشتون، عبدالجبار تقوا، ضرار احمد عثمانی، رنگین دادفر سپنتا، زلمی رسول، فوزیه کوفی، وکیل احمد متوکل، شیر محمد آخوندزاده، عبداللطیف پدرام،
و هیات ده نفری از طالبان شرکت خواهند کرد. در کل قرار است همراه حامد کرزی 42 نفر عازم مسکو شوند.

در همین حال، سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه بصورت ضمنی تایید کرد که پشت سر اجلاس بین الافغانی نشسته است. وی در واکنش به نشست دو روزۀ سیاسیون و نمایند‌گان طالبان در مسکو، می‎گوید که روسیه بگونۀ فعالانه در حال راه حل بین‌الافغانی به جنگ افغانستان است.
او که سرگرم دیدار قرقیزستان است، می‌گوید که امروزه همه این را تأیید می‌کنند که گفتگو میان حکومت افغانستان و طالبان اجتناب ناپذیر است، اما برخی کشورها به گفتۀ او همانند امریکا می‌کوشد تا این گفتگو را به‌دست بگیرند و بگونۀ سری و در پشت درهای بسته گفتگوها را به پیش ببرد که به گفتۀ لاروف دیدار قطر نشانه برجسته آن است.
سرگئی لاوروف اظهار داشت: اگر به مساله افغانستان از نگاه گسترده‌تر نگاه کنیم خواهیم دید که جدا از ضرورت حل مسایل امنیتی باید به دنبال راه‌حل سیاسی در افغانستان بود. روسیه همواره خواستار گفتگوهای بین‌الافغانی است که شامل دولت و طالبان باشد.
وی افزود: همه قبول دارند گفتگو بین دولت و طالبان ناگزیر است اما برخی کشورها از جمله امریکا در پی کنترل گفت‌وگوها و محرمانه برگزار کردن آن هستند.
وزیر خارجه روسیه در انتقاد از رویکرد واشنگتن در روند گفتگوها گفت: اینطور رویکرد یکجانبه و خودخواهانه در ابتکارات سیاست خارجی رفتار معمول مقامات دولت امریکا است که سیاست خارجی را در دست دارند. از سویی‌هم، شماری از شرکت‌ کنندگان نشست مسکو، می‌گویند که این نشست از بهر تضعیف نظام افغانستان نیست و در واقع ادامۀ تلاش‌های زلمی خلیلزاد در راستای صلح افغانستان خواهد بود.

عطامحمد نور، ریيس اجرایی حزب جمعیت و یکی از اشتراک‌کنندگان نشست بین‌الافغانی در مسکو، قبل از آغاز این نشست به سوالات خبرنگاران جواب داد. وی در جواب اینکه آیا انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ماه جولای سال جاری برگزار خواهد شد، گفت: بستگی به نتیجه پروسه صلح دارد، اگر پروسه صلح نتیجه بدهد، ممکن انتخابات عقب برود.
وی در جواب به اینکه آیا رییس جمهور غنی یکبار دیگر قدرت را بدست خواهد گرفت، گفت: قدرت را ملت بدست خواهد گرفت، آنچه به خیر تمام شود، و قانون حرف اول را خواهد زد.
آقای نور با درنظر داشت نشست تعارفی که اشتراک‌کنندگان این نشست با هم داشتند، درمورد نتیجهٔ احتمالی آن گفت: من واقعا از فضای پیش‌آمده بسیار خرسند هستم، فضا کاملاً صمیمی بود، افغانی و بین‌الافغانی بود، صحبت‌های هردو طرف که صحبت‌های ابتداییه و تعارفی بود. من باور به این دارم که افکار برای آوردن صلح بسیار نزدیک است، یک ابتکار بسیار خوب و در تاریخ افغانستان یک نقطهٔ عطف است.
آقای نور در جواب به اینکه آیا در این نشست تعارفی در مورد ایجاد حکومت موقت صحبت شده است یا خیر گفت: نخیر، درمورد حکومت موقت یا انتقالی تا هنوز بحث نشده، کنفرانس اصلی پسان‌تر شروع می‌شود و در صورتیکه ما به توافقی دست پیدا کنم که آن به صلح می‌انجامد و به جنگ نقطه پایان می‌گذارد، حکومت انتقالی که طالبان در قدرت سیاسی آن شریک شوند و جنگ ختم شود، به آن موافقه خواهیم کرد.

نشست صلح مسکو دو روز ادامه دارد و بیشتر برای آشنایی و جلسه مقدماتی مذاکرات بین الافغانی دایر شده است.
کد (4)


نشست صلح مسکو آغاز شد

نشست صلح مسکو آغاز شد

نشست صلح مسکو آغاز شد

نشست صلح مسکو آغاز شد

نشست صلح مسکو آغاز شد

نشست صلح مسکو آغاز شد

نشست صلح مسکو آغاز شد

نشست صلح مسکو آغاز شد

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نشست مسکو
روسیه
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   کلمه کمونیست وقتی اشرار در پهلویش ذکر نشود زیب ندارد.گذشت زمان نشان دادکه شریفترین وپاکترین همان اعضای ح دخ ا بودند.
تخاری

>>>   مه از همان روز اول فهمیده بودم که کمونیزم در شوروی نابود خواهد شد.
زمانی که در سال ۱۹۸۰ هنگام تحصیل در یک مغازه(магазин )غرض خریدن گوشت رفتم،از مغازه دار پرسیدم که این گوشت خوک است و یا گوسفند؟
او در جوابم گفت: گوشت گوسفند.
گفتم: قسم بخور!
گفت:(клонус бога)،یعنی قسم به خدا.
من پیش خود فکر کردم که این چه قسم کمونیزم است که له خدا عقیده دارند و به خدا قسم میخورند؟
بعداً از طرف یونیورستی به یک مزرعه غرص سیاحت رفتیم.
پرسیدم که اینها کی هستند؟
آنها در جواب گفتند:крестьяне) یعنی دهقانان.
من در جواب گفتم که کریستیان یک کلمه مذهبی است و به معنی کسانی است که به عیسی مسیح و یا عیسی کریست عقیده دارند.
آنها در جواب گفتند که این کلمه از زمانهای سابق همینطور باقی مانده است.
بعداً سال نو شد و سال نو را تجلیل کردند.
گفتم سال نو چیست؟
جواب دادند که سال نو عبارت از روز تولد عیسی مسیح است.
گفتم عیسی مسیح کیست؟
گفتند: فرزند خدا.
پیش خود فکر کردم که در کشوری که نشانه های خدا وجود داشته باشد و مردم به خدا باور و عقیده داشته باشند و روز تولد فرزند خدا را جشن بگیرند،ایم دیگر کمونیزم نیست،بلکه گاو شتر پلنگ است.
ده سال تیر شد،کمونیزم از بین رفت.
اما بعد از شکست کمونیزم،کشور های اروپای شرقی،هرچیزی که نماد کمونیزم بود و بوی کمونیزم میداد،بشمول مجسمه های کارل مارکس و فریدریک انگلس و لنین و حتی ساختمان هایی که نماد ساختمان کمونیزم داشتند و مانند مکرویان های کابل بودند.همه از بین برده شدند و هیچ چیزی که نمایانگر کمونیزم باشد،بجا نگذاشتند.
حالا طالبان و مجاهدین در ماسکو در بین هوتل نماز جماعت برپا میکنند.
همه اینها دلیل ضعف کمونیست ها در مقابل بقایای خدا و دین در شوروی وقت بود.

>>>   انشاالله امارت اسلامی دست آمریکای های جنایت کار را از کشور های اسلام برای همیشه قطع خواهیم کرد. جهاد امارت اسلامی تا نابودی کامل امریکای جنایت کار ادامه خواهیم یافت. مرگ بر امریکا.
مولوی واسع پشاور

>>>   بـه کد( 4 )
چند تای ازین افراد کمونست هستند؟؟؟
مژده مولوی عابد
حامد کرزی
- محمدیونس قانونی
- عطامحمد نور
- محمد اسماعیل خان
- حاجی محمدمحقق
- سیدحامد گیلانی
- یک عضو حزب اسلامی گلبدین حکمتیار
– ملا عبدالسلام ضعیف سفیر پیشین طالبان در پاکستان
- ذبیح‌الله مجددی، پسر حضرت صبغت‌الله مجددی
اینها کمونست ها هستند ؟
تا دیروز اینها می گفتند ما مجاهد هستیم
ر

>>>   امید همه اینها از روی دلسوزی و عشق به وطن و. نجات مردم بیچاره افغانستان از این حالت فلاکتبار دست بدست هم دهند واینکه سر به سجده میگزارند و باید توبه نمایند که دیگر باعث آزار و اذیت مردم شریف افغانستان نمیشوند و در فکر تعالی و. ترقی وطن کوشش میکنند و خواهان یک افغانستان مستقل وآذاد و با همه کشور های جهان و به شمول همسایگان افغانستان همه رابطه نیک داشته و دیگر باعث قتل و قتال و انفجار در وطن عزیز خود نمیشوند
عبدالله ریحان

>>>   همه اين دغدغه ها از طرف كاسه ليسان شوروي سابق است كه ميخواهند از اوضاع استفاده نموده و چند روباي پير شكست خورده مانند ستانكزي جاسوس، شاه نواز تني ، كرزي رانده شده سي اي اي ، سپنتا شعله ئي و غيره از خود چهره سياسي بسازند، و عده ....فرصت طلب مثل قانوني، عطاء ، اسماعيل بندي طالب هم ميخواهند دوباره مطرح شوند، مگر بدانند كه هر چه وقت ميداشته باشد، متاع تاريخ گذشته خريدار ندارد.

>>>   چه تعمی دارد برای کرزی وقانونی ومحقق این غذا

>>>   هفتاد نفر به دست بوسی و بیعت با طالبا آنهم در خانه دشمن دیرینه افعانستان مسکو که هرچه بلای بر این کشور تا کنون آمده به اشغال 1979 مرتبط است. واقعا ذلت است. چه لزوم داشت که آقایان برای آشانای طالبان به مسکو برود؟ یکی از ولایات کشور را انتخاب میکرد.در مراتب عزت مند بود. لابود رهبران پیر افغان در آخر عمر خواسته دختران زیبای روسی را ببینند شاید در آن دنیا نصیب شان نشود. چون همه اینها خاینین ملی و جنایت کاران این مملکت هستند. که باید تشریف شان را به جهنم پهلوی ملاعمر و بن لادن ببرند.
ص. از ایران.

>>>   من این هوتل را در مسکو دیده ام.
آنطرف این هوتل میدان سرخ و آرامگاه لنین قرار دارد.
تصادفاً قبله آنها فکس برابر به آرامگاه لنین است.
بناً نماز شان مکروه شده است.
هرکس که آنجا نماز خوانده است،باید هنگام برگشت به افغانستان و پاکستان،نماز شان را از سر بخوانند که نماز شان قبول نمیشود.

>>>   ای جاهلان حیا ندارید تا خجالت بکشید. صلح خیر و برکت است اما حصول آن از طریق روس کاملا به خطا است. ادای حج از خطوط مسکو (کافر) مقبول نیست. از خدا حیا کند ای بی ایمان ها بخاطر جوکی و قدرت ناموس وطن را نفروشید. و این قانونی تیمه دار معامله حالا برنگ دیگر ملت را برباد میدهد. عطای جور ایمان را فراموش کرد، هاها راستی او همان عطای ایت که ملا غوث اورا از مزار تا پاکستان و ایران رساند، شرم بر شما باد حالا جیغ حکومت موقت را سر داده اید، ملا کرزی جان نه تو ونه آن برادرزاده کاباره ایت ریس نخواهید شد. تو بالای پرهای هلیکوپترهای آمریکایی بویه بویه جرگه گفته آمدی حالا میخواهی مانند تسلیت یعنی کارمل جان بالای تانک ها بیایی. خداوند شما دلالان را از ما بگیرد . انشاالله

>>>   فاشیزم قبیله آخرین رمق هایش را میکشد۰ دیر یا زود به این ذریعه ویا به آن ذریعه زوال کامل آن رسیدنی است۰

>>>   رخ به سوی قبله و دل به دنیا بسته اند
ملت افغان دگر زین شیطنت ها خسته اند

>>>   دیدم که استانکزی طالب با قاشق و پنجه نان می خورد. راستی اینها کم کم ادم شده اند

>>>   دیدم که استانکزی طالب با قاشق و پنجه نان می خورد. راستی اینها کم کم ادم شده اند

>>>   فرق بینی افغان وغیری افغان روشن است انهایکی با یونوفرم غرب وارد شده اند وانهایکی با فرهنگ اصلی ولباس ملی ظاهر شده اند تفاوت وطن پرستی نیز متفاوت است طالبان وارثین اصلی این کشور اند
بی خبر

>>>   قهر الهی بالای همه تان نازل ګردد چون شما اصلاح ناپذیر هستید

>>>   این نشت را استقبال میکنیم خداوند رحم فرمایند که به دلهای اینها مفکوره خدمت به وطن و مردم بیچاره ورنجدیده را بیندازد و بخاطر این ملت به صلح توافق نمایند.

>>>   طالب ها و کمونست ها نیست برادر غلط کردی نشست مجاهدین با طالبان هردو طرف قصابان مردم افغانستان باهم گرد امده اند .

>>>   اقدام معقول و کار خیر است خون با خون شسته نمی شود افرین بر کرزی و تما م شخصیت های که درین جلسه شرکت کرده اند برای جهان نشاندادنه که افغان ها چنین جرات و شهامت را دارند که باهم بعد از جنگ صلح هم می توانند. کوتاه فکران و روانی ها و نوکران شان که خود را در لباس تفرقه قومی میان افغان ها جا داده عمر کوتا دارند پیروزی و سر بلندی از آن کسانی است که شهامت رفع کدورت و خصومت را برای منافع علیای مردم و کشور شان دارند. بازهم آفرین بر همه اشتراک کننده گان این مجلس از هر دو جانب . خدا شما را اجر نصیب نماید . چهل سال جنگ در کشور بس است و هر که مخالف ان است انسان نیست. افغان ها دیگر حوصله و توان جنگ بیهوده را ندارند.

>>>   درسطح جهانی ما یا جایی اول هستیم ویاهم جای دوم...
خدا سایه این چنین آدم بی برکت را از سراین ملت آگاه و شجاع ومجاهد پرور; هرچ زو د تر کم کن دومین متفکر «جهان»! که صد ها هزار نفر کشته وزخمی تنها 45000 هزار سرباز شهید . واین خاک را به قبرستان تبدیل و اوج تعصب قبیله گرایی بینظر که درهیچ نقطه کره زمین وجود ندارد.
- دست آورد هروز به سه ملیون لشکر معتادین مواد مخدره یک ملیون مهاجر در کشور فزوده میشود. شفاخانه های دهلی واسلام آباد پر از مریض مردم افغانستان ا ست.
اشر غنی در این فرصت 18 سال شکوه و جلال خود را برای زن بچه های خود نشان داد؛ این روزها اما افول غنی رخ کشیده است.
او در برنامه‌های کلان-صلح و انتخابات-حمایت هیچ طرف مطرح سیاسی کشور همسایه ها را ندارد، برنامه‌های او تنها در داخل ارگ حمایت می‌شوند و گاهی هم تاییدیه‌های سرور دانش چین‌های پیشانی او را صاف می‌کنند.
امروز این تنهایی، غنی عصبی را بیشتر از پیش عصبی و پریشان ساخته است. حاشیه‌رانی‌های غنی از طرف امریکا با داراش و بعد به حاشیه رفتن خودش درس بزرگی در تاریخ افغانستان است، این درس "نه" به انحصارطلبی و دیکتاتوری است.
تصمیم گیری های سبکسرانه و دیکتاتورمابانه آقای غنی روند حکومتداری را مختل و نظم اجتماعی و ثبات سیاسی را برهم زد، نه تنها فاصله بزرگ میان ملت و حکومت وحدت ملی ایجاد شد بلکه ایالات متحده آمریکا، به شکل فوری و یکبارگی، آقای غنی را تحریم کرد و تمام

>>>   صلح یک کلمه مقدس است که درتمامی جوامع بشری نهایت دوست داشتنی ومورد احترام خاص است.این کلمه مقدس درجامعه افغانستان که بیشتر ازچهل سال جنگ خانمانسوزی وویران گر توام با کشته ومعلول شدن صدها هزار نفر وآواره شدن ملیون ها نفردرکشورهای همسایه ودور گردیده اند خیلی ضروری ومورد علاقه ذکور واناث هستند.درقرآن کربم خدای بزرگ نیز صلح را یک عمل خیر ونیکو ذکر فرموده (الصلح خیر). متاسفانه درافغانستان درین چهل سال صدای صلح وآشتی ملی به شکلی ازاشکال به نفع حکومات وقت تعبیر و تبلیغ گردیده است. درسال های اواخر حکومت حزب دموکراتیک خلق که ناچارگردید صدای صلح وآشتی ملی را برای اهداف وپیشبرد حزب دیموکراتیک خلق مورد استفاده قرار دهد وحتی درصلح و آشتی ملی مشروط براینکه رهبری دولت آشتی ملی به دست حزب دموکراتیک خلق باشد تاکید میکردند.درحالیکه ۸۰ فیصد خاک افعانستان بدست مجاهدین دلیر وجان برکف افغانستان بودند و درینصورت صلح وآشتی ملی موردپذیریش گروه های مجاهدین قرار نگرفتند.درزمان حکومت مجاهدین نیز درعین جنگ وخونریزی گاه گاهی صدای صلح وآشتی ملی ازطریق رادیو ورسانه هاوبعضی مصاحبه ها شنیده میشدند امانظر به خودخواهی بعضی حلقات وگروپ های خاص که در حکومت کابل شامل بودند، صلح وآشتی ملی درافغانستان عملی نگردید.دردوره حکومت امارت اسلامی ،طالبان با اتکاء به نیروی اجنبی به رهبری بعضی اعراب فاشیست وجاهل، نه تنها کلمه مقدس صلح به فراموشی سپرده شد بلکه با نهایت تعصب، طالبان به کشتار خود درمناطق مختلف افغانستان ادامه دادند طالبان نه تنها با گروه های مجاهدین اتحاد شمال جنگیدند بلکه درقلمرو حکومت خود هزارها مسافرین را درمسیر عبور ومرور عم ازذکور،اناث واطفال به قتل رسانیدند که ملت شریف افعانستان شاهد این ادعا است .طالبان به انواع تعصب وتهدید باتمامی ملیت ها واقوام محروم افغانستان اعمال غیر انسانی را بجا آوردند وبعضی رهبران نیکنام ومشهور مجاهدین ووطن دوست را نیزبه قتل رسانیدند مانند قومندان عبدالحق شهید ، شهیدعبدالعلی مزاری و قومندان مشهور شهید احمد شاه مسعود وامثالهم را با دسیسه های خطرناک ومشوره مستقیم اعراب متعصب وجاهل شهید کردند.حالاکه حکومت وسیع البنیاد باهمکاری جامعه جهانی درافغانستان شکل گرفته است وزمینه زندگی درفضای دیموکراسی آزادی بیان وهمزمان با‌پیشرفت تعلیم وتربیت ورشد وترقی وبازسازی افغانستان صدای صلح و آشتی ملی توسط حکومت مرکزی افغانستان وبعضی ممالک صلح دوست جهان ومنطقه به نیروهای مخالف مسلح غیر قانونی که متاسفانه به اثر جنگ خانمانسوز روزانه صدها نفر درافعانستان کشته میشوند پیشنهاد گردیده است.صلح وآشتی ملی درشرایط کنونی برای خاتمه جنگ ورشد وترقی افغانستان ویران شده نهایت ضروری ولازمی میباشد.اگر جنگ ده ها سال دیگر هم درافغانستان ادامه یابد بالاخره پایان هرجنگ صلح است جنگ های بزرگ جهانی ومنطقوی پایانش به صلح وآشتی خاتمه یافته اند.متاسفانه یکعده متعصبین خودخواه وجنگ طلب به صدای صلح وآشتی ملی تاحال صادقانه لبیک نگفته اندوبه بهانه های مختلف به تجاوز وآدم کشی بالای مردم بی دفاع ومومن افغانستان ادامه میدهند.این تنگ نظران خاین به وطن، راه های مواصلاتی بعضی مناطق را به روی ملت مومن ومجاهد افعانستان بسته اند ودرین فصل زمستان که اکثرمردم زحمت کش افعانستان از سردی ویخی هوا رنج میبرند بازهم به رنج و اندوه آنها با اعمال غیر انسانی شان اضافه مینمایند ومکاتب وشفاخانه هارا نیزبا تهدید مسدود وغیر فعال ساخته اند.این تنگ نظران وفاشیستان بدانند که بالاخره این جنگ روزی پایان مییابد اما این نامردانگی واعمال غیر انسانی گروه های جنگ طلب وظالم برای ابد به عنوان یک تجاوز وظلم فراموش نشدنی ثبت تاریخ افغانستان خواهد شد.درین روزها که الحمدالله پروسه صلح باکومک جامعه جهانی وکشورهای همسایه وکشورهای منطقه درجریان است ومردم مومن ومجاهد افغانستان بی صبرانه برای صلح وآشتی ملی به درگاه خدای بزرگ دست به دعا اند وامید وارندکه صلح وآشتی داییمی درافغانستان ویران شده بعد ازمدت چهل سال جنگ خانمانسوز عملا مورد تطبیق قرارگیرند تا درتمامی نقاط افغانستان زمینه رشد وترقی،تعلیم وتربیت وپیشرفت انشالله آماده گردند.درآخر اینجانب به تنگ نظران خاین وآدم کشان فاسد خواطر نشان میسازم که دبگر بیشتر ازین مورد اذیت وآزارمسافرین و عابرین قرارنگیرند وملت مومن افغانستان نگذارند که این تنگ نظران فاشیست ومتعصب بین ملیت های برابر ومومن افغانستان شیطان صفتانه به مکر وحیله های شیطانی شان ادامه دهند.به پیش به یاری خدای بزرگ به سوی صلح داییمی و امنیت پایدار ،تفاهم ملی ،رشد،ترقی وهمزیستی مسالمت آمیز بین تمامی اقوام برابر درافغانستان ویران شده، جاوید ومستدام باد صلح، برابری،دیموکراسی و تحقق عدالت اجتماعی درافغانستان.ومن الله التوفیق.
انجنیر عبدالرشید ناصری ازآسترالیا

>>>   نمی دانم تا چه اندازه این خبر واقعیت دارد دوستی از مسکو برایم زنگ زد و گفت یکی از مشاورین بلند پایه شوروی سابق در افغانستان شب گذشته بعضی از چهره های جهادی ـ طالبانی که به منظور اشتراک در نشست به اصطلاح ''بین الافغانی'' به مسکو سفر نموده اند به حضور خود پذیرفته و بعد از یک صحبت طولانی روی مسایل مهم روز در آخر برایشان با عصبانیت چنین گفته است: «فکر نمی کنم که شما با ما صادق باشید، پیش از دو دهه علیه ما جنگیدید از امریکا و همپیمانانش کمک گرفتید تا همین لحظه هم با دالر امریکایی تغذیه می کنید، حال از امریکا رو گردان شدید، شما را چه شده است که قبله خود را عوض کردید، آخر شما ما را کافر و ملحد نمی گفتید؟
شما صرف در فکر کیسه های پندیده خود هستید، مهم نیست که در کشور شما بر مردم شما چه می گذرد شما نه غیرت افغانی دارید و نه وجدان انسانی، شما نه بدرد ما می خورید و نه به درد مردم خود، همین شما جنگنده های حرفوی بودید که طلبه ها را تا مرز های جنوبی ما یاری رساندید حال از صلح و آشتی حرف می زنید، شما با کی ها صلح می کنید با آنهایی که در عقاید، کردار و اعمال شان با شما هیچ تفاوتی ندارند، هر جنایتی را که امروز طالب در حق مردم خود می کند شما چهار دهه پیش، قبل از آنها شروع کرده بودید، شما همیشه از جهاد حرف می زنید، که گویا جهاد کردید و روس ها را از افغانستان کشیدید و سخنانی از این قبیل، جهاد کدام جهاد؟ شما جهاد نکردید، شما پول و سرمایه جمع کردید و مردم خود را آواره و خاک بسر ساختید، مجاهدین واقعی و وطنپرست های واقعی آنهایی بودند که شما آنها را به دم توپ و تانگ ما انداختید، ما آنها را کشتیم و آنها ما را، دیگر آنها در جمع شما نیستند، دولتمردان ما هر کاری می کنند بکنند، اما من منحیث یک افسر بازنشسته نظامی می خواهم به شما گوشزد نمایم، که من به شما و اشخاص مانند شما هرگز باور ندارم.»

ض، بهاری

>>>   صلح کاملا بین الافغانی بین الطالب و خلقی برادران پشتون در مسکو جرایان دارد که برای پارسی زبان ها اجازه سخنرانی در داخل وحتی به شخصیت های تاثیر گذار غیر پشتون مقیم مسکو در داخل محفل هم اجازه داخل شدن نیست.
تنها سه مافیای افغانی الاصلی روسی هریک
ملا غلام محمد اخند ریس مرکز کاری افغان های سوستوپل
ملا اختر محمد صافی اخند ریس اسیبق اتحایه سراسری افغان های مقیم ماسکو
ملا حاجی نادر اخند نماینده شرکت الکوزی در ماسکو بقیه همه کسانی که در روز های دشوار در کنار مردم مهاجر افغانستانی در ماسکو بوده اند حق اشتراک ندارند.
اشتراک تنها طالبان دریشی دار خلقی سور و طالبان ملابورجانی و ملا تنی اجازه است.
همین حالا این مجلس در عقب در های بسته بروی غیر افغان ها جریان دارد و یک کار نیک این مجلس که کاملا بر ملا ساخت که طالبان سور خلقی های اند که رهبر شان ملا هیبت الله نه ملا تنی است و نماینده های شان در مسکو:
ملاغلام محمد جلال
ملا احتر محمد صافی
ملا نادر شان
ملا لطیف بهاند
میباشد این ملا ها بادریشی های لوکس از ۲۲ سال بدین سو از خون مردم بدبختی مهاجر در روسیه تغذیه دارند.
ملا اختر محمد صافی کسی که سند مهاجرت را به ۱۰ هزار دالر بالای مهاجر بدبخت فروخت و حتی برای ۱۵۰ نفر اهل هنود فرمان جنرالی ساخته و برای شان سند معتبر مهاجرت روسیه را در بدل ۱۰ هزار دالر اخذ نمودند و جالب گپ که ریس فعلی اتحایه سراسری این افغان ها بحیث ترجمان در مگریشن روسیه و فرد رابط برای گرفتن استاد مهاجرت میباشد یعنی قاچاقبر های ادم در شهر ماسکو!

حبیب کوهستانی

>>>   با تمام احترام به جهاد، مجاهدين واقعي و طالبان دين، اين مجلسي است مشتمل از چند نَفَر فرصت طلب، خلقي هاي بگيل كه در أطراف تني ميچرخيدند و پاكستان از آنها و يك تعداد ديگر گروه طالبان را ساخت ، كرزي و دارو دسته اش كه باز خيال قدرت را به سر ميپروراند. اين اشخاص از سالها باينطرف امتحان داده اند كه متعهد به وطن و مردم نيستند و صرف در قصه بدست آوردن قدرت و زراندوزي اند. خداوند فضل كند و اين ملت را بيدار تا خودرا از چنگ دوكانداران ديني و قومي و معامله گران نجات دهد.

>>>   سناتور امریکائی:
افغانستان همیشه درهرج ومرج بوده حالا هم هرج ومرج است آینده هم در هرج ومرج است

>>>   Motaref
همین‌هایی که این‌روزها در حرکت‌های سیاسی و فرمایشی، سنگ حمایت از قوت‌های امنیتی را به‌سینه می‌کوبند، وقتی چهل‌وپنج هزار نیروی امنیتی زیر فرماندهی اشرف‌غنی در چهار سال گذشته به‌شهادت رسیدند و چهل‌وپنج هزار خانواده تباه شد، کجا بودند و چرا نسبت به‌این وضعیت اعتراضی نکردند؟

به‌یاد داشته باشیم که قوت‌های امنیتی-دفاعی افغانستان متعلق به‌مردم است و هیچ کس این حق را ندارد که با دستاویز ساختن آن و استفاده‌ی ابزاری از نام مقدس و سترگ قوت‌های مسلح کشور در راستای بازی‌های کوچک سیاسی و منافع گروهی خود سود ببرد.

>>>   Salam
من به خدا قسم می خورم که اگر روزش بیاید و غنی مجبور باشد در میان گزینه ها تصمیم بگیرد ،مانند نجیب حاکمیت را به هم تباران طالب خود تسلیم خواهد کرد اما نه به یک دانشمند ، ملی گرا و یک سیاست مدار غیر پشتون . اینها آنقدر غرق تعصب اند که کشور غرق هم شود باید توسط قوم شان غرق شود . شما شاهد این حرف من باشید .

>>>   حاکمان مسکو اگر اهل صلح و دوستی باشد، قبل از همه و پیش از همه باید هزاران زندانی سیاسی محبوس در روسیه را آزاد کند. روسیه همیشه و همواره به مردم افغانستان و دیگر کشورهای همسایه از جمله اکرائین، آذربایجان، ایران، سوریه،...، از پشت خنجر زده است و هرگز هم این ماهیت و طینت فاسد و فتنه انگیز خود را ترک نکرده و نمی تواند بکند. مرزبندی تشخیص و تفکیک و ترسیم دوست و دشمن از اعتقاد و التزام قلبی و عملی به آزادی و دموکراسی و قوانین حقوق بشر جهان می گذرد ولا غیر. رهنمایی کی توانی ای که خود ره را ندانی؟ چراغی که به خانه رواست --- به مسجد حرام هست.

>>>   غنى بجيش يك رآه مردى كريز است همه رفتند طرف طالبها در ميدان همراه بى بى كل تنها ماندى ببر كه همين حالا وقتش است .

>>>   فاشیزم قبیله آخرین رمق هایش را میکشد۰ دیر یا زود به این ذریعه ویا به آن ذریعه زوال کامل آن رسیدنی است۰

>>>   حاکمان مسکو اگر اهل صلح و دوستی باشد، قبل از همه و پیش از همه باید هزاران زندانی سیاسی محبوس در روسیه را آزاد کند. روسیه همیشه و همواره به مردم افغانستان و دیگر کشورهای همسایه از جمله اکرائین، آذربایجان، ایران، سوریه،...، از پشت خنجر زده است و هرگز هم این ماهیت و طینت فاسد و فتنه انگیز خود را ترک نکرده و نمی تواند بکند. مرزبندی تشخیص و تفکیک و ترسیم دوست و دشمن از اعتقاد و التزام قلبی و عملی به آزادی و دموکراسی و قوانین حقوق بشر جهان می گذرد که حاکمیت الیگارشی روسیه ضد ارزش و مفاهیم و دست آوردهای صلح و حقوق بشری هست. رهنمایی کی توانی ای که خود ره را ندانی؟ چراغی که به خانه رواست --- به مسجد حرام هست. کَل اگر طبیب بودی *** سرخود دوا و شفا نمودی.

>>>   به نظردهنده دوم!دوست عزیز اگر یکبار در زمان کمونیزم به اروپای شرق سفر میکردیدویک مرتبه هم حالا٫ حتما به این عقیده میرسیدید که کمونیزم چه نعمت بزرگ است.
عاقل

>>>   مگربهر انچه مردم عقیده دارنددرست است؟مثالها:
-از طرف شب خانه را جاروب نکنید.
-سه شنبه سفر نکنید.
-چارشنبه کالاشویی نکنید.
-اگر پرنده بالی تان فضله کرد پولدار مشوید.
-صدها مثال دیگر.پس عقاید مردم مهم نیست٫مهم انست که تعقل چه حکم میکند.
تخاری

>>>   معلوم میشود که زیر فشار امریکا پاکستان این ....های وحشی خود را دیگر بیرون میندازد.  حال این گنده غر ها هیچ راهی ندارند جز اینکه هرچه مستقیم امریکا برایشان هدایت میدهد همانرا انجام دهند.

>>>   متاًسفم برای به آقای عارف منصوری، طالبان و تحجر و عقبماندگی محصول و زائیدهً دیکتاتوری حفیظ و ببرک کارمل بوده هست، اگر آندوران در کشور آزادی و دموکراسی حاکم بود و دولت انتقاد پذیر داشتیم و راه رفرم سیاسی و اقتصادی در کشور باز می ماند و جامعه روند رشد آزاد و طبیعی خود را طی می کرد، آنوقت دیگر طالبان قدرت و توان رشد و ظهور را نداشت و یا حد اقل مردم آزاد و آگاه که طالبان را تحویل نمی گرفت و بدام و دامن تحجر نمی افتاد ، با افرادی مانند شما بعید و دور از انتظار نیست که افغانستان همواره در خون و جنگ و ویرانی غوطه ور بوده و هست و خواهد بود. طالبان و تحجر مانند باکتریهای مضری هستند که در آب و برکهً راکد قدرت رشد و نمو و طهور دارند در یک جامعهً آزاد و جاری و سیال، آنجا که مدیا آزاد باشد و جامعه روند طبیعی رشد سیاسی و اقتصادی...، خود را طی کند، اینگونه باکتریهای مضری چون طالبان و تک حزبی و تحجر توان رشد و رقابت و قد علَم کردن ندارد. نمونه اش اروپا و آمریکا و دیگر کشورهای آزاد و دموکراتیک جهان. نمونه اش هند و پاکستان ، مگر ایندو کشور واحد نبودند وبعد جدا شده و هندوستان با جدایی دین از دولت و استقرار دموکراسی کشوری آزاد و پیشرفته گشت، ولی پاکستان همواره در جنگ و خون و آتش متحجرین دینی و مذهبی غوطه ور هست.آنکه ناموخت از گذشت روزگار *** هیچ ناموزد ز هیچ آموزگار.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است