گزارش روز اول نشست سیاسیون و طالبان در مسکو
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۶    ۱۳۹۷/۱۱/۱۷ کد خبر: 157270 منبع: پرینت

نخستین روز نشست مسکو، میان چهره‌ها و سران احزاب سیاسی افغانستان با گروه طالبان برگزار شد. در این نشست که دیروز، سه‌شنبه، شانزدهم دلو، آغاز شد، جناح‌های گفت‌وگوکننده خواست‌های خویش را در ارتباط به آمدن صلح در افغانستان ابراز کردند. خروج نیروهای خارجی، تعدیل قانون اساسی و روی کار آمدن دولتی که بر اساس اصول اسلامی‌استوار باشد، از خواست‌های مهم نماینده‌گان طالب در این نشست بود.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین، در سخنرانی‌اش در نشست مسکو، با ابراز خوش‌بینی از برگزاری این نشست، گفت که مردم افغانستان یک کشور آزاد، مستقل و با صلح می‌خواهند. آقای کرزی افزود که مردم، افغانستانی را می‌خواهند که در آن نیروهای خارجی حضور نداشته باشند. رییس جمهور پیشین گفت که امیدوار است اشتراک‌کنندگان این نشست، به یک نتیجه‌ی مطلوب دست یابند.

شیرمحمد عباس استانکزی، رییس هیأت گروه طالبان در این نشست، گفت که صلح یکی از نیازهای اولیه هر جامعه است، اما در افغانستان با موانعی روبه‌رو است. آقای استانکزی افزود که حضور نیروهای خارجی، نبود یک نظام اسلامی و قانون اساسی کنونی از موانع اصلی صلح در افغانستان است. وی از جانب دیگر گفت که برای اعتمادسازی و شروع مذاکرات صلح، باید نام‌های سران و اعضای این گروه از فهرست سیاه حذف و زندانیان این گروه آزاد شوند. او ایجاد یک دفتر رسمی برای گروه طالبان و توقف تبلیغات منفی در برار این گروه را از دیگر پیش‌شرط‌های گروه طالبان برای آغاز مذاکرات صلح عنوان کرد.

رییس هیأت گروه طالبان در نشست مسکو در باره قانون اساسی کنونی افغانستان گفت، «این قانون از روی قوانین غربی کاپی و توسط غربی‌ها بر مردم افغانستان تحمیل شده است و از این رو این قانون برای آن‌ها اعتبار ندارد.» آقای استانکزی تأکید کرد که گروه طالبان طرف‌دار قانون اساسی است که بر بنیاد دین اسلام و ارزش‌های افغانی تدوین شود و عدالت اجتماعی را تضمین کند. او هم‌چنان افزود که گروه طالبان به فکر انحصار قدرت، پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان نیست و در مشوره با افغان‌ها یک نظام اسلامی‌را در این کشور مستقر خواهد کرد.

شیرمحمد عباس استانکزی از جانب دیگر گفت که گروه طالبان در آینده در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نخواهد کرد و از کشتار افراد ملکی و کشت کوکنار و قاچاق مواد مخدر در افغانستان نیز جلوگیری خواهد کرد.

از سویی هم، محمدیونس قانونی، معاون پیشین ریاست جمهوری، در این نشست از قانون اساسی دفاع کرد و اشغال خواندن افغانستان را اهانت به قربانی‌های مردم افغانستان دانست. آقای قانونی افزود که جنگ راه حل نیست و اکنون همه طرف‌های درگیر به این نتیجه رسیده‌اند که مسأله افغانستان راه حل نظامی ندارد.

آقای قانونی هم‌چنان نصریح کرد که هیچ افغانی طرف‌دار حضور نیروهای خارجی در افغانستان نیست. وی افزود که جنگ‌های تحمیلی در کشور باعث حضور نیروهای خارجی شده‌اند. آقای قانونی تأکید کرد که باید صفحه‌ی تازه‌ای که همه‌ی افغان‌ها روی آن توافق داشته باشند، برای کشور گشوده شود. معاون پیشین ریاست جمهوری، هم‌چنان خاطرنشان کرد که نظام جمهوری، خواست مردم و قابل حمایت است.

محمدمحقق، معاون ریاست اجرایی و رهبر حزب وحدت اسلامی‌مردم افغانستان از گروه طالبان خواست با دولت آتش‌بس کند و همه خواست‌شان را از طریق گفتگو و مذاکره مطرح کند.

از سویی هم، عطامحمد نور، رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی، در گفتگو با رسانه‌ها گفته است که در صورتی که نشست مسکو، به یک توافق دست یابد، به حکومت انتقالی‌ای که طالبان در آن شریک قدرت شوند، موافقت خواهند کرد.

فوزیه کوفی، عضو مجلس نمایندگان، که یکی از سخنرانان نشست مسکو بود، با یادآوری از دست‌آوردهای زنان و حضور آنان در سیاست افغانستان، گفت که این دست‌آوردها در گفت‌وگوهای صلح نباید نادیده گرفته شوند.

نورالحق علومی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری و از اشتراک‌کنندگان نشست مسکو، پیش از آغاز نشست گفت که امیدوار است شرکت‌کنندگان این نشست، به هم‌دیگرپذیری، حفظ نظام و حاکمیت قانون فکر کنند. آقای علومی هم‌چنان افزود که در نشست مسکو، نباید روی دور زدن نظام و نادیده گرفتن نیروهای امنیتی، بحث شود.

از سویی هم، حکمت خلیل کرزی، معین پیشین وزارت خارجه، در صفحه‌ی فیس‌بوکش نگاشته است هدفش از اشتراک در نشست مسکو، رسانیدن صدای مردم مبنی بر صلح، برای جهانیان است. در مطلب آقای کرزی آمده است که «افغان‌ها خواهان صلح با عزت اند و هیچ صلحی در جهان ارزش قربانی شدن وقار افغان‌ها را ندارد».

در همین حال، سیدمنصور نادری، رهبر سیاسی و مذهبی، در گفتگو با رسانه‌ها گفته است نشست مسکو، یک نشست بین‌الافغانی است و شرکت‌کنندگان این نشست، شامل طیف‌های مختلف جامعه‌ی افغانستان می‌شوند. آقای نادری تأکید کرده است که برای جلوگیری از خون‌ریزی بیش‌تر مردم افغانستان، پایان جنگ و رسیدن به صلح، در این نشست اشتراک کرد.

در کنار این، مولوی قلم‌الدین رهبر حزب حرکت اسلامی، در مسکو با رسانه‌ها گفته است که دولت در گفتگوهای نشست مسکو، نادیده گرفته نمی‌شود و آنان می‌خواهند که در مراحل دیگر این گفتگوها، دولت نیز با نمایندگان احزاب و رهبران سیاسی در چنین نشست اشتراک کند. رهبر حزب حرکت اسلامی، با خاطرنشان کردن این‌که نباید اردوی افغانستان منحل شوند، گفت مردم نمی‌خواهند دوباره به سال‌های گذشته، عقب‌گرد داشته باشند.

در همین حال، سرگی لاوروف، وزیر خارجه‌ی روسیه، در رابطه به دیدار نماینده‌گان طالبان با احزاب و رهبران سیاسی کشور، گفته است که روسیه خواستار مذاکرات بین‌الافغانی در گفتگوهای صلح با طالبان است. آقای لاوروف که به قرغیزستان سفر کرده است، هم‌چنان گفته امریکا می‌خواهد که اختیار این گفتگوها را به دست گرفت و مذاکرات را پشت درهای بسته برگزار کند. وزیر خارجه‌ی روسیه،‌ معتقد است که نشست مسکو، مفید خواهد بود.

نشست مسکو برای روز دوم نیز ادامه خواهد یافت. این نشست، واکنش‌های موافق و مخالفان خویش را در پی داشته است. حکومت افغانستان،‌ در رابطه به این نشست،‌ دیدگاه متفاوت‌تر از احزاب و سران سیاسی داشته و گفته است که به این نشست دعوت نشده و در آن شرکت نمی‌کند. وزارت خارجه‌ی کشور، با برگزاری این نشست، به شدت مخالف است و گفت که برگزاری آن، هیچ کمکی به صلح افغانستان نخواهد کرد. مقام‌های وزارت خارجه، در گفت‌وگو با ۸صبح گفت که روسیه، می‌توانست فراهم‌کننده‌ی زمینه‌ی گفت‌وگوهای رودرو میان نماینده‌گان طالبان و حکومت افغانستان باشند. شورای عالی صلح نیز، بر بنیاد گفته‌های مقام‌های این شورا، موقفش را در قبال این نشست، پس از پایان آن اعلام خواهد کرد.

حامد کرزی، عطامحمد نور، حکمت‌خلیل کرزی، محمد محقق، ملا عبدالسلام ضعیف، شهنواز تنی، عبداللطیف پدرام، پسر صبغت‌الله مجددیُ محمد اسماعیل‌خان، محمدحنیف اتمر، محمدیونس قانونی، فوزیه کوفی و شماری دیگر، از کسانی‌اند که در نشست مسکو اشتراک کرده‌اند. هم‌چنان گزارش‌ها می‌رساند که ۲۰ تن از سیاسیون و نمایندگان احزاب سیاسی کشور در این نشست دعوت شده‌اند.

8 صبح


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
گزارش مسکو
نشست مسکو
نظرات بینندگان:

>>>   درسطح جهانی ما یا جایی اول هستیم ویاهم جای دوم...
خدا سایه این چنین آدم بی برکت را از سراین ملت آگاه و شجاع ومجاهد پرور; هرچ زو د تر کم کن دومین متفکر «جهان»! که صد ها هزار نفر کشته وزخمی تنها 45000 هزار سرباز شهید . واین خاک را به قبرستان تبدیل و اوج تعصب قبیله گرایی بینظر که درهیچ نقطه کره زمین وجود ندارد.
- دست آورد هروز به سه ملیون لشکر معتادین مواد مخدره یک ملیون مهاجر در کشور فزوده میشود. شفاخانه های دهلی واسلام آباد پر از مریض مردم افغانستان ا ست.
اشر غنی در این فرصت 18 سال شکوه و جلال خود را برای زن بچه های خود نشان داد؛ این روزها اما افول غنی رخ کشیده است.
او در برنامه‌های کلان-صلح و انتخابات-حمایت هیچ طرف مطرح سیاسی کشور همسایه ها را ندارد، برنامه‌های او تنها در داخل ارگ حمایت می‌شوند و گاهی هم تاییدیه‌های سرور دانش چین‌های پیشانی او را صاف می‌کنند.
امروز این تنهایی، غنی عصبی را بیشتر از پیش عصبی و پریشان ساخته است. حاشیه‌رانی‌های غنی از طرف امریکا با داراش و بعد به حاشیه رفتن خودش درس بزرگی در تاریخ افغانستان است، این درس "نه" به انحصارطلبی و دیکتاتوری است.
تصمیم گیری های سبکسرانه و دیکتاتورمابانه آقای غنی روند حکومتداری را مختل و نظم اجتماعی و ثبات سیاسی را برهم زد، نه تنها فاصله بزرگ میان ملت و حکومت وحدت ملی ایجاد شد بلکه ایالات متحده آمریکا، به شکل فوری و یکبارگی، آقای غنی را تحریم کرد و تمام

>>>   این یک آغاز بود.
حالا ببینیم که در نشست های بعدی که در چین و ایران و ترکیه و هند برگزار میشود،چه نتایجی بدست خواهد آمد؟

>>>   این جلسات نه تنها هیچ صلحی را به ارمغان نخواهد آورد بلکه وضع را بدتر خواهد کرد. اینها انسانهای صلح خواه نیستد بلکه قدرت طلب و پول پرست هستند. صلح در صورتی به وجود می آید که همه اینها بروند کنار در یک گوشه ای بخزند و مردم را به حال خود رها کنند. وضع موجود افغانستان از سوی همینها به وجود آمده است اینها نباشند صلح خود بخود جای نا امنی و خشونت و آدم کشی را می گیرد.

>>>   هیچی، همان آش همان کاسه. اما این بار کاسه ها تغییر می کند، نه اش.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است