حکومت بیشترین سود را از نشست مسکو برد
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۴۴    ۱۳۹۷/۱۱/۲۰ کد خبر: 157323 منبع: پرینت

طالبان در نهایت ناگزیر اند در پیوند به صلح با حکومت بنشینند و گزیری جز این ندارند چون حکومت یک جانب اصلی گفتگو‌های صلح است و بدون مشارکت حکومت مصالحه‌ای ممکن نیست.
سران سیاسی‌ که بدون طرح و برنامه و با عقده‌ و ناخشنودی که از حکومت داشتند، در نشست مسکو شرکت کردند و چه زبونانه شرکت کردند. آنان در هیأت بله‌گویان و مقتدیان طالبان در آنجا حضور داشتند. آنان با شرکت در نشست مسکو فرصت این را نیز از خود گرفتند که پس از نشست حکومت با طالبان ملاحظه، خواسته یا دیدگاه اعتراضی‌یی در آن زمان داشته باشند. آنان با این رفتار‌های نسنجیده و سبک‌سرانه‌ی شان، وزنه‌ی اجتماعی خود را در میان هواداران شان بیشتر سبک کردند و یگانه طرفی که از این نشست سود برد حکومت افغانستان بود.

در شرایط کنونی یگانه نهادی، که می‌تواند در کنار منافع ملی کشور ما در برابر افزون‌خواهی‌ها و لجام‌گسیختگی‌های طالبان و پاکستانی‌ها ایستاده شود، حکومت افغانستان است. افکار عمومی هم پس از جریان‌های اخیر این مسأله را به خوبی درک کرده اند و تا حدود قابل ملاحظه‌ای در حمایت از حاکمیت کنونی بسیج شده اند. نیروهای ارتش، پلیس، سربازان و افسران میهن‌پرست ما نیز پس شنیدن خواست بی‌شرمانه‌ی طالبان در پیوند به انحلال ارتش ملی سخت برآشفته شده اند و انگیزه‌ی ملی بیشتری برای دفاع و نبرد در رویارویی با طالبان پیدا کرده اند.

سخنرانی اخیر رییس‌جمهوری غنی در طلوع‌خبر و واکنش‌های رییس اجرایی در رسانه‌ها هم به موقع بودند و تا حدودی توانستند به مردم امید ببخشند و روحیه ملی و افکار عمومی را احیا و بسیج کنند.
ثبات اراده‌ی سیاسی دولت در این خصوص ستودنی‌ست و باید شهروندان آگاه کشور، اقشار سیاسی منور، مدنیان، دانشگاهیان و جوانان تحصیل‌کرده از این روند و حاکمیت پشتی‌بانی کنند و با این کار شان جیره‌خواران خارجی و داخلی را روسیاه کنند.

پ.ن: البته اینکه اشرف‌غنی چقدر تبارگرا است و در گذشته چه کارهایی دال بر تعصبات تباری انجام داده و حالا تنگنای سیاسی او را چقدر مجبور به مصلحت سیاسی کرده است، سخن جدا است که جای بحث جدا دارد.

باور بامیک


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکومت
نشست مسکو
نظرات بینندگان:

>>>   غنی بدترازطالب

>>>   حرف آخر را درست گفتی ، تنگنای سیاسی غنی را وا داشته تا به مصلحت سیاسی روی بیاورد ورنه غنی همان قبیله گرای به ظاهر دموکرات است .
اما آنچه امریکا بخواهد قبل از انتخابات پیاده می کند چی غنی بخواهد یا نخواهد .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است