علمای افغانستان نقش مهمی در انقلاب ایران داشتند
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۸    ۱۳۹۷/۱۱/۲۱ کد خبر: 157344 منبع: پرینت

دکتر حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران در سخنرانی خود در مدرسه «مدینةالعلم» غرب کابل اظهار داشت: افغانستان بیش از 200 سال است که میان استعمارگران شرق و غرب دست به دست می‌شود، اما هنوز با مبارزات قاطع، عزت خود را حفظ کرده است.
به گزارش فارس، رحیم‌ پور ازغدی خاطرنشان کرد: سالگرد پیروزی مجاهدین بر اشغالگران شرق، همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران می‌باشد. این دو نهضت دوقلو بوده و به‌نوعی یکی هستند.

وی افزود: امام خمینی (ره) در سخنان خود می‌گفت ما پیش از اینکه مسلمین را نجات بدهیم باید اسلام را نجات بدهیم؛ چه در ایران باشد یا افغانستان و یا هر جای دیگری؛ زیرا امروز اسلام گرفتار تفسیرهای غلط غربی و کمونیسیتی و جریان‌های متحجری به نام اسلام یعنی تکفیری‌ها و وهابی‌ها شده است.

این مقام ایرانی ادامه داد: امام خمینی (ره) گفته است که وظیفه همه ماست که اسلام را درست معرفی کنیم تا بتوانیم مسلمین را به برکت آن نجات بدهیم. امام همواره تاکید می‌کرد که کاش تمام جهان کفر در افغانستان با اسلام، آشکارا رو در رو بودند تا حق از باطل درست تشخیص داده می‌شد. هرچند این مبارزه با کفر صریح گاهی سخت است اما از لحاظ فکری و عقیدتی آسان است زیرا دوست و دشمن در این مبارزه معلوم می‌باشد.

وی یادآور شد: امام خمینی (ره) در سخنان خود تصریح می‌کرد که یک اسلام جعلی دیگری به نام اسلام آمریکایی و انگلیسی وجود دارد که صریحا علیه اسلام حقیقی سخن نمی‌گویند و دعوت به الحاد نمی‌کنند اما اسلام و مسلمین را دور می‌زنند، فریب می‌دهند و ارزش‌ها را تحریف می‌کنند، لذا مبارزه با این اسلام سخت است چون به اسم کمک می‌کنند، غارت می‌کند و به اسم دفاع، از پشت خجر می‌زند.

این اندیشمند اسلامی خاطرنشان کرد: به قول امام خمینی، اسلام آمریکایی پیچیدگی خاصی دارد که باید هویتش را برای مسلمانان پا برهنه جهان روشن ساخت؛ اما متاسفانه هنوز هم مسلمانان مرز میان اسلام آمریکایی و اسلام ناب محمدی را درست نمی‌دانند.

وی افزود: امام خمینی فریاد می‌زد که ما از مسلمانان پابرهنه در برابر مسلمانان غرب‌گرا و مقدس‌نماهای متحجر و احمق و مسلمانان پیرو نظام سرمایه‌داری خدانشناس دفاع می‌کنیم.

رحیم‌پور ازغدی خاطرنشان کرد: اسلام ناب، اسلام فاطمه زهرا(س) است که گفت، ما دنبال منافع مادی خود نیستیم، اگر اعتراض کردیم و خطبه‌ای خواندیم برای دفاع از منافع شخصی نه بلکه برای دفاع از مستضعفین و محرومین و توحید و عدالت بود.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران ادامه داد: حضرت زهرا فرمود که ما می‌خواهیم همه در جامعه اسلامی، حتی غیر مسلمانان خوشحال باشند و با خنده و گشاده‌رویی به چهره‌ هم نگاه کنند، ما با کسی خصومت شخصی نداریم بلکه طبق دستور خداوند، امامت و رهبری باید به دست کسی باشد که از جنگ و خون‌ریزی میان مسلمانان جلوگیری کند. امامت و رهبری که در اسلام مطرح است معنایش آوردن عدالت و وحدت میان مردم است.

وی تاکید کرد: شیعه‌ فاطمه، طرفدار وحدت همه مسلمانان و حتی کل بشریت است.

این مقام ایرانی در ادامه گفت: چهل سال پیش چه کسی باور می‌کرد که جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان تشکیل شود. چه کسی احتمال می‌داد که یک وقت ملت‌های وابسته به اوج عزت برسند و جمهوری اسلامی تشکیل شود؛ اما به کمک خداوند و پیروی از خط پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) این کار عملی شد.

رحیم‌پور ازغدی تصریح کرد: هرچند امروز نیز ایران و افغانستان مشکلات زیادی دارند. اما باید به کمک همدیگر حل کنند. چون ایران و افغانستان از هر نگاه یکی هستند؛ اصلاً ما یک ملت به نام خراسان قدیم بودیم اما ما را از هم جدا ساختند.

وی افزود: در دوران انقلاب اسلامی، افغانستان یکی از بازوان مهم انقلاب بود و در بسیاری از موارد پیام‌های امام توسط علمای متدین افغانستانی منتقل می‌شد. در جنگ عراق و ایران افغانستانی‌ها هزاران شهید و زخمی دادند، زیرا بر این باور بودند که این مبارزه دفاع از اسلام است؛ لذا همواره به دستور مرجع‌شان حضرت امام خمینی از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کردند.

وی گفت: 10 سال پیش از انقلاب رابطه‌ میان دو نهضت از طریق حضرت امام خمینی و علامه شهید بلخی استوار بود و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی حتی یک لحظه حاضر نشد بر سر افغانستان معامله کند. هرچند ایران تحت فشار و تحریم بود. تروریست‌ها هفده هزار تن را در ایران کشتند و در عین حال جنگ با صدام نیز شروع شده بود. در آن هنگام، شوروی وقت به امام پیشنهاد کرد که اگر شما مداخله نکنید تا افغانستان در دست ما باشد ما کمک‌های خود به صدام را قطع می‌کنیم و به شما کمک می‌کنیم. اما امام گفت که من کسی نیستم که ملت شریف افغانستان را به شما بفروشم بلکه در کنار آنها هستم و از مجاهدین افغانستان دفاع می‌کنم.

به گفته رحیم‌پور ازغدی، با اینکه ایران خودش در تحریم بود و هزاران آواره‌ جنگی داشت اما در عین حال پذیرای نزدیک به سه میلیون آواره افغانستانی گردید.

وی تصریح کرد: هرچند ممکن است ایران به وظیفه‌ مهمان‌داری خود درست عمل نکرده باشد؛ اما رهبری ایران حضرت امام می‌گفت اگر لازم شد نان خالی بخوریم با برادران افغانستانی یکجا خواهیم خورد و بگذارید مهاجرین پناهنده شوند.

ازغدی رابطه‌ افغانستان و ایران را ناگسستنی خواند و تاکید کرد: تنها دو ملتی که در خط و زبان و دین یکی هستند افغانستان و ایران می‌باشند؛ حتی تاجیکستان خطش با ما فرق دارد. این رابطه در آینده نیز حفظ خواهد شد و پرچم اسلام به دست فرزندان رشید اسلام بالاتر خواهد رفت.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
علمای افغانستان
انقلاب ایران
نظرات بینندگان:

>>>   علمای افغانستان در انقلاب ایران سهم نداشتند،بلکه انقلاب ثور در بمیان آمدن انقلاب در ایران سهم داشت.
بعد از انقلاب ثور در افغانستان،امریکا مطمئن بود که تاثیر انقلاب ثور در ایران نیز تأثیر خواهد گذاشت و بزودی حزب توده ایران نیز در مقابل رضا شاه پادشاه ایران انقلاب خواهند کرد و در نتیجه تمام منطقه زیر تسلط شوروی خواهد افتاد،بنأ پنتاگون پادشاه ایران را خلع و آیت الله خمینی را با احترام از پاریس در هواپیما نشانده،به تهران آوردند.

>>>   سخنان استاد رحیم پور ازغدی گوشه ای از حرف دل انقلاب اسلامی است که چهل سال پیش در ارمانهای مردبزرگی بنام روح الله الموسوی الخمینی رحمت الله علیه ریشه داشت .این نهال انقلاب اسلامی درظرف وگلدانی بنام جمهوری اسلامی کلان شد وامروز درختی باتنه ستبر وریشه های عظیم در این گلدان است ودیری نخواهید پایید که اگر این گلدان نتواند این شجره طیبه را تحمل کند گلدان ترک بردارد وبشکند چون انقلاب اسلامی که منشا وسرچشمه قران وعترت پیامبر اکرم ص دارد نمی تواند دراین گلدان محدود شود.
بارها گفته ام انقلاب اسلامی یک تفکر متعالی والهی است اما جمهوری اسلامی در بند وحصار افرادی است که راه وتفکر امام خمینی ورهبر کنونی ان ایت الله سید علی خامنه ای را نمیروند وبرخلاف شعار وشالوده انقلاب اسلامی که لا شرقیه ولا غربیه است بخشی از دولتمردان ان غربگرا وغربزده هستند وغرق مال وجاه ومقام وبه انقلاب اسلامی ومردم انقلابی پشت کرده اند.
در تاریخ معاصر این انقلاب اسنادش هست که سردمداران کمونیست انزمان پیامی به امام خمینی رحمت الله علیه نوشته کردند که شما دست از کمک به مجاهدین افغانستان در جنگ واشغال ما در افغانستان بردارید وما بجایش به شما در جنگ با صدام کمک تسلیحاتی میکنیم اما ایشان نپذیرفتند .انقلاب اسلامی وحدت اسلامی اخوت واستکبار ستیزی را در در مفکوره وپلان واستراتژی خود دارد وجلی جمهوری اسلامی هرگز نتوانسته ونمی تواند در طراز وسطح انقلاب اسلامی حرکت کندچرا؟؟؟؟ چون نفوذ دشمنان انقلاب اسلامی درجمهوری اسلامی یعنی آفتهایی که دراین گلدان نفوذ کرده نمی گذارند این درخت طیبه به رشد واقعی برسد.
همینطور در کشور ما هم اینچنین است .الحمدلله باهمه دشمنی ها وخرابکاری ها انقلاب اسامی راه خود را رفته وامروز در بیخ گوش اسراییل ایستاده وجلوی زورگوییهای امریکا ودیگر زورگویان را گرفته .انقلاب اسلامی دیگر از مرزهای ایران به افریقا اروپا تمام اسیا نفوذکرده ودیگر اسراییل که درشش روز تمام کشورهای عربی را بخاک سیاه نشاند در برابر فلسطینیان ولبنا کمتر از دوماه مقاومت نتوانسته بکنند وچهارمین یا سومین ارتش دنیا را شکست داده اند این یعنی انقلاب اسلامی .جمهوری اسلانی انقدربدلیل دیپلماسی از موضع ضعف عقب نشینی دارد که معینیت پولیس امارات برای ان کری میخواند وحتا انقدر بی تدبیر است که گوسفند ودام خود را به دلالان میفروشد وگوشت گوسفند رانمی تواند به مردم خود دهد این جمهوری ااسلامی است که نمی تواند خود را همپا وهمطراز گفتمان انقلاب اسلامی نماید.مردم مستضعف ودرد کشیده همه جهان اگر پیام انقلاب اسلامی بخوبی ودرست به انها برسد دمار از مستکبران درخواهند اورد هرچند که غول رسانه ای ومدیا صهیونیستی امریکایی مانع میشوند .بنظر من بعد از جوانان ومردم ایران ؛ مردم ما وجوانان ما بودند که به پیام خمینی کبیر پاسخ دادند ودرجنگ تحمیلی صدام یزید به ایران که یک جنگ نیابتی بود وامریکا وشوروی درجلو وپنجاه شصت کشور مستقیم به کمک صدام امده بودند به یاری ایران شتافتند وعلمای کرام وارزشمند کشور ما با درک پیام انقلاب اسلامی وقبول زعامت ایت الله خمینی رحمت الله علیه در این جهاد جان خود راتقدیم انقلاب اسلامی کردند .بدلیل ضعف وبی تدبیری عوامل نفوذی غربی در بدنه جمهوری اسلامی که نتوانسته از هموطنان ما که هریک میتوانند بعنوان مبلغ صدور انقلاب اسلامی باشند بعلت قوانین نامناسب مهاجرتی از بعضی از انهادشمن انقلاب اسلامی ساخته واین را بگویم خواهران وبرادران مهاجر و وطندار من هرگز گناه جمهوری اسلامی را به پای انقلاب اسلامی نوشته نکنید در پایان سلام ودرود خداوندج بروح پاک خمینی کبیر وارزوی سلامتی برای رهبر انقلاب اسلامی ایران ودرود به روان پاک شهدای انقلاب اسلامی وجنگ تحمیلی وطنداران افغانستانی ما
وشهدای لشکر الهی فاطمیون//
داکتر عبدالرب اچک زی

>>>   برای افغانها پول بدهند حتی به نفع اسرائیل حاضرند بجنگند

>>>   زنده باد ملت افغانستان و ایران

>>>   یاسر عرفات گفت: جلال الدین فارسی باید رئیس جمهور ایران شود اما لاو درمقابل گفت هیچ مشکلی نیست اما ازینکه او تابعیت افغانستان را دارد با قانون ایران تکر میکند
ر

>>>   الان نیز امریکا و اسراییل از ایران می خواهند ایران ازگروههای جهادی فلسطین که علیه اسراییل می جنگند پشتیبانی نکند در عوض انها به ایران احترام بگذارند ولی ایران که هدفش حمایت ازمسلمانان مظلوم منطقه است مشکلات را قبول ولی دست ازحمایت انها بر نمی دارد هرچند انها سنی و ایران شیعه است ولی با زورگویی هاو اشغالگریهای اسراییل مقابله می کند و مانند کشورهای سنی عربی از پشت به مقاومت انها خنجر نمی زند با اینکه ایران در تنگنا قراردارد

>>>   علمای افغانستان قبل اینکه دست به کار شوند ازجانب دولت ترکی وامین دستگیر ونابود شدند عده هم که دست بجهاد زدند موفقیت قابل لمسی نسبت بدیگر تنظیم های جهادی نداشتند .انقلاب اسلامی افغانستان باانقلاب اسلامی ایرانن صرف تشابهات لفظی داشت .وبس وهمچنان شاهی افغانستان باشاهی ایران . شاه ایران دروقتش یک قدرت اقتصادی ونظامی منطقه بود .اما ما همچنان دست نگر خارجی ها .آخوند های های ایران ایران را بیک کشور اتومی وپیشرفته تبدیل نموده ازبدو ایجادش تاحال تمام توطئه ها وفشار های بیرونی هارا دفع نموده وملت شان را دربرابر هرنوع تجاوز بسیج ساخته .اما ما همچنان بی برنامه .درمجموع تمام دولتمردان ما .اگر دروغ باشد کورم کنید .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است