خوشا به حال پشتون های پاکستان!
قوم را در طول تاریخ معاصر افغانستان، اساس قرار دادند، آدم ها را بر اساس آن درجه بندی کردند و جمعی را کوبیدند و جمع دیگر را امیتاز دادند و به اینصورت از بوجود آمدن یک ملت و احساس تعلق جمعی، جلوگیری کردند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۶    ۱۳۹۷/۱۱/۲۲ کد خبر: 157365 منبع: پرینت

اشرف غنی در تویتر، نوشته است که "حکومت افغانستان دربارۀ برخورد خشونت‌آمیز در برابر اعتراض‌های صلح‌آمیز فعالان مدنی در خیبرپشتونخواه و بلوچستان نگرانی‌های جدی دارد" و وزیر خارجه پاکستان این اظهار نظر را مداخله در امور داخلی پاکستان دانسته از غنی خواسته است که بر مشکلات مردم افغانستان، تمرکز کند.

پشتون ها حدود 15 درصد جمعیت پاکستان را تشکیل می دهند، یعنی یک اقلیت مطلق هستند. اما همین اقلیت، نقش بسیار رنگینی در اقتصاد، سیاست، نیروهای امنیتی و حیات ملی پاکستان دارند. تا کنون حد اقل سه تن از رییس جمهوران پاکستان پشتون بوده اند و نخست وزیر فعلی پاکستان، یک پشتون است.
حقوق و آزادی هایی را که پشتون های پاکستان در چهارچوب فدرال و ملی این کشور دارند، لااقل تا کنون، اکثریت گروه های قومی غیر پشتون افغانستان، خوابش را هم نمی توانند ببینند.

به نظر شما، چه وقت یک غیر پشتون امکان آن را خواهد یافت که رییس جمهور افغانستان شود؟
این در حالی است که غیر پشتون های افغانستان، حد اقل 60 درصد کل نفوس کشور را تشکیل می دهند. خوشا به حال پشتون های پاکستان که تنها امکانات پشاور شان، بسیار بسیار بیشتر از کل امکاناتی است که مثلا، کل هزاره جات در اختیار دارد.

این اظهار نظر غنی، ضمن آنکه دخالت علنی و زیانبار در امور داخلی پاکستان است، نشان دهنده یک واقعیت تلخ دیگر هم است و آن نگاه کاملا قومی غنی و همراهانش است. واضح است که اگر مثلا ترکمن های ایران، تاجیک های ازبکستان، قیرقیزهای تاجیکستان، و یا تبتی های چین مورد ستم قرار می گرفتند، غنی خشمگین نمی شد و اعتراض نمی کرد. کشتار بیرحمانه هزاره های پاکستان چند بار خشم غنی را برانگیخت؟

تا وقتی که دولتمردان افغانستان دست از نگاه قومی بر ندارند، مردمانی را که در درون مرزهای فعلی افغانستان زندگی می کنند به عنوان یک کل مساوی و یک ملت نپذیرند، دل از وابستگی های خونی و قومی فرامرزی بر ندارند و واقعیت های جهان و افغانستان امروز را قبول نکنند، بعید است که ما به خوشبختی و آرامش برسیم.

کابل و دولتمردان افغانستان قوم را در طول تاریخ معاصر افغانستان، اساس قرار دادند، آدم ها را بر اساس آن درجه بندی کردند و جمعی را کوبیدند و جمع دیگر را امیتاز دادند و به اینصورت از بوجود آمدن یک ملت و احساس تعلق جمعی، جلوگیری کردند.

غنی همان راه اشتباه را می رود که در نهایت به سراب قبیله ختم می شود. او فکر می کند که با شعار و سخن گفتن، می تواند مردم را فریب بدهد، اما بی خبر از اینکه خودش را می فریبد. جالب اما این است که امرالله صالح هم از این نگاه فرامرزی قومی غنی، حمایت کرده است. لعنت به طالعی که ما داریم!

عبدالله وطندار


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پشتون پاکستان
غنی
نظرات بینندگان:

>>>   Anwar Rawi
نجات افغانستان فقط بدست روشنفکران آزادیخواه و عدالت پسند ممکن است و بس ؛ ولی افسوس که جایی همچون نیروی در کشورما خالی است و تصور همچون چیزی در این شرایط که فاشیزم اوغانی همه جریانات سیاسی کشور را در چوکات هدفهای ضد بشری خود فشرده و به زنجیر اسارت در آورده است نیست !
با وجود تسلط کامل فاشیزم بر اوضاع سیاسی کشور ما نباید مایوس بشوم و امکانات همچنین حرکتی را برای نجات کشور از چنگال استعمار و نوکران فاشیست اش نادیده بگیریم . کشور ما از تیف های برزگ روشنفکری انقلابی و آزادی خواه برخوردارمی باشد و این امکان وجود دارد که این نیرو های پراگنده و مختلف روشن فکری کشور بخاطر نجات کشور و مردم مظلوم آن ؛ دست بدست هم دهند و حرکت نجات مردمان ستم دیده و مظلوم کشور را ایجاد کنند ...
تسلیم شدن به جریان های تحت سلطه استعمار و فاشیزم , پست ترین کاری است که یک روشنفکر میتواند به آن تن دهد ؛ بنا براین روشنفکران انقلابی و آزادی خواه ما باید در قدم اول خودشانرا را دنباله روی تبلیغاتی سیاسی فاشیزم نجات دهند و در گام بعدی در جهت ضرورت اتحاد و ایجاد یک حرکت و الترناتیو روشنفکری تبلیغ کرد و در بین روشنفکران وآزدیخواهان ذهنیت سازی کرد .
تا جایی که دیده میشود ؛ روشنفکران ما تبدیل به تحلیل گران حوادث و عمل کرده های فاشیزم شده اند و شب روز وقت شانرا صرف تجزیه و تحلیل کنش ها و واکنشهای آنه می سازند ؛ حالا وقت آن رسیده است که ما به حیث روشنفکران آن کشور خونبار و مصیبت زده حرکت مستقلی را برای نجات مردمان کشورمان مد نظر گیریم و در آن جهت حرکت و تبلیغ کینم ؛ ما باید رسالت تاریخی خودمانرا در قبال مردم کشورمان انجام دهیم .

>>>   وطندار گل!بسیار دقیق٫ همه جانبه وکاملا واقیعت.
عاقل

>>>   پروبلم بزرگ اینجاست که پدیده شوم تعصب در ابتدا فراگیر نبود٫ولی انهایکه اصلا با رنگ وبوی تعصب قطعا اشنا نبودند٫ وقتی تعصب احمقان را علنا متوجه شدند٫ بتدریج ونااگاهانه انها نیز در همین مسیر سوق شدند.مخلص تان یکی از همانهاست.
تاجکتبار.

>>>   هروقت که یک غیر پشتون که متصب نباشد و منافع ملی را در اولیت قرار بدهد و از تطبیق فرمایشات بیگانه دور کند و مثل شما از شام تا بام علیه قوم های ساکن کشور تبلیغ سو نه کند، در آن صورت هرکه باشد بدون در نظرداشت قومیت باید مردم انتخاب و ریس جمهور شود. ما زمامداری مجددی-ربانی و قبلآ هم پاچاهی بچه سقو را تجربه کرده بودیم، تشویش نه کیند فراموش کسی نیست و در تاریخ نقاط سیاه دوران های این زمامداران حک گردیده.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است