قطع غیرقانونی جنگل ها در پکتیا ادامه دارد
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۲۶    ۱۳۹۷/۱۱/۲۳ کد خبر: 157382 منبع: پرینت

باشندگان برخی ولسوالی های پکتیا اذعان میکنند که هنوزهم قطع جنگلات در مناطق آنها ادامه دارد و عامل عمدۀ این کار، بی کاری مردم و عدم توجه حکومت میباشد.
مسوولین دولتی هم موضوع قطع جنگل ها را تایید میکنند؛ اما می گویند که تا حدی جلو آن گرفته شده و تلاش ها به منظور جلوگیری یکسرۀ آن ادامه دارد.

عبدالله باشنده ولسوالی جاجی آریوب در این رابطه، به پژواک گفت که در گذشته در این ولسوالی، آمریت حفاظت جنگلات فعالیت داشت؛ اما در حال حاضر با منحل شدن تشکیل این آمریت، مسئولیت حفاظت جنگلات به افراد عادی واگذار شده است.
موصوف افزود که علاوه بر این، برخی افراد در قطع جنگلات دخیل اند؛ اما ادارات ذیصلاح به آن توجه نمی کنند.
عبدالله به پژواک گفت: درحال حاضر، دو ملیشه قومی را در این راستا استخدام نموده ایم، که برای هر کدام از صندوق اعانه قومی، ماهانه ۱۲ هزار افغانی معاش می پردازیم، آنان در کوه ها گشت و گذار میکنند، اگر فردى را در حال قطع کردن درخت تازه مشاهده نمایند، جریان را با ما شریک میسازند، درخت تازه را از وی ضبط نموده و مطابق توافق قومی، ناغه و مجازات میشود."

همچنان امان الله باشنده ولسوالی احمدخیل گفت که مردم برای امرار معیشت شان چاره ندارند، بنا براین جنگل ها را قطع نموده و از این طریق، حوایج شان را برآورده می سازند.
نامبرده از ادارات ذیربط دولتی و غیردولتی خواست تا راه های بدیل را در این خصوص جستجو نموده و پروژه بزرگ چوب کوه منده یر که قبل از جنگ های داخلی، توسط حکومت آلمان پیش برده میشد، دوباره احیا شود و آن زمان، بیش از ۵۰۰ تن در آن مصروف کار بودند.
وی گفت: "مردم منطقه شغل دیگر ندارند، جنگلات را قطع می کنند و با پول به دست آمده از فروش آن، ضروریات زندگی شان را برآورده می نمایند، ما نمی خواهیم تا مردم به این کار متوسل شوند، از حکومت تقاضا داریم که به عوض این کار، پروژه های زعفران، سبزیجات و غیره را دراین جا تطبیق نماید."

فضل الربی که وی نیز باشنده ولسوالی آریوب است، درمورد قطع جنگلات نگرانی نموده گفت که در پی قطع جنگلات، زیبایی طبیعت و ذخایر آب از بین میرود وسبب جاری شدن سیلاب ها میشود.
نامبرده گفت: "از این ناحیه دو، سه بار به ولسوالی عارض شدم، زیرا کوه منده یر به نام پارک ملی مسمی است و پارک ملی در آن ایجاد میشود، از دولت تقاضا داریم تا این کوه ها را از نزدیک مشاهده نماید و ملیشه های قومی را برای حفاظت آن مقرر سازد، نهال های مثمر نظیر چهارمغز و غیره را در این جا غرس نماید تا از حاصلات آن استفاده صورت گیرد."

از جانب دیگرمحمد الدین مومند رییس زراعت پکتیا نیز می پذیرد که هنوز هم ۳۰ درصد جنگلات پکتیا قطع میشوند؛ اما گفت که از طریق متنفذین قومی، توافقات انجام شده و شوراهای محلی تلاش ها صورت میگیرد تا از قطع جنگلات به کلی جلوگیری شود.

پکتیا از ولایت های پر انبوه کشور است که طی چند دهۀ اخیر، بخشى از جنگلات آن نهایت متضرر شده؛ درحال حاضر افزون بر رفع ضرورت پکتیا، طور اوسط هر روز، از این ولایت پنجاه موتر کلان چوب به کابل انتقال می شوند.

شایان ذکراست که رییس جمهورغنی طی سفر اخیرش به پکتیا، تعهد سپرده بود که در منطقه منده یر ولسوالی جاجی آریوب که مناظر طبیعی دلکش دارد، پارک ملی را ایجاد خواهد کرد؛ اما تاکنون جامه عمل نپوشیده است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پکتیا
جنگل
نظرات بینندگان:

>>>   ولایاتدیگر چی را قطع کنند ؟؟ شما که دیگر هیچ چاره ندارید سایر ولایات چگونه زندگی میکنند؟؟
پکتیا وکنر جنگل قطع میکنند هلمند وقندهاز تریاک کشت میکنند ، این همه خلاف کاری از غیرت زیاد میشود

>>>   وحشی ترین مردم در کشور همین ها هستند۰ کد کد شان اینجا است و تخم را در تکری پاکستانی میگذارند۰ سالها همینور بوده، سر شان اینجا و کون شان نزد پاکستانی بوده و است۰

>>>   نود درصد این چوب ها به پاکستان قاچاق میشوند۰
اگر این مشکل از طرف غیر اوغانها در سرحدات با تاجیکستان و ایران میبود باز میدید که این لر و بر خواهان کجا های خود پاره پاره میکردند، در مورد خود شان البته هیچ مشکلی نیست چون لر و بر یک اوغان است۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است