خلیلزاد در مورد صلح افغانستان چه گفتنی دارد؟
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۱۷    ۱۳۹۷/۱۱/۲۳ کد خبر: 157386 منبع: پرینت

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا گفت: امریکا به دنبال توافق برای خروج نه، بل به دنبال توافقنامه صلح است.
بهتر است این توافقنامه پیش از انتخابات افغانستان بدست اید.
ما در برابر بکار نگرفتن خاک افغانستان علیه امریکا با طالب ها به توافق رسیده ایم. واشنگتن نمی خواهد در هرحالت نیرو هایش از افغانستان بیرون شود.
هدف کلی ما بدستور رییس جمهور امریکا این است که بدنبال خروج نه بدبنال یک توافقنامه صلح باشیم.
صلح میتواند اجازه خروج نیرو های ما را فراهم کند. برای رسیدن به صلح به مسایل زیادی باید رسیدگی کرد. میدانم انتخابات توافق صلح را پیچیده تر میسازد. اما برای افغانستان بهتر است که قبل از انتخابات به یک توافقنامه صلح برسند.
طالب ها تغییر کرده اند. نمیخواهند که در افغانستان به تنهایی حکومت کنند.
اما خاطرات کار کرد های گذشته این گروه به ویژه در برابر زنان موجب نگرانی ها شده است.

رسیدن به صلح راهی دراز مانده است.
ازدید خلیلزاد طالب ها تغییر کرده و لی این تغییر در چه است صرف همین که نمیخواهند به تنهایی حکومت کنند و یا اینکه در مورد حقوق زنان، عدم خشونت علیه زنان، فعالیت ازاد رسانه های کشور، کاهش و یا قطع حملات انفجاری وانتحاری در طرز دید و عمل شان تغییر رونما گردیده است.
اگر چنین باشد باید خلیلزاد توضیح میداد چگونه این تغییرات پدیدار شده. تنها کافی نیست که به تنهایی حکومت کرده نمیتوانند این یک چیزی مسلم است. انها و هیچ گروهی دیگر نمیتواند که در کشوربه تنهایی حکومت کند.
زیرادر طول چندین دهه جنگ تبارز و عرض اندام نمودن گروه های مختلف، تنظیم های که از اقوام مختلف برخواسته اند، دسته بندی قومی، قبیله ای، لسانی، سمتی وغیره خود باعث ان گردیده است. جهت گرفتن سهم خود دست بکار شوند.

در شرایط فعلی اکثریت مطلق این گروه ها وتنظیم ها بطور کافی سلاح و مهمات ثقیل وخفیف در اختیار خود دارند.
اگر منافعی یکی از این گروه مدنظر گرفته نشود. کشور را به بحران خواهند کشید.
در کشور مرکزیت امروز رنگ باخته است. در دوره حکومت وحدت ملی این قضیه به وضوح مشاهده شد. اگر ارگ فرمان میدهد سیپدار انرا قبول ندارد. همچنان برعکس هم اتفاق افتیده است که میتوان دها مثال از گفتار رهبران مختلف قومی و سمتی و یا صف ارایی بعضی از افراد و اشخاص در برابر دولت ارایه کرد و این قضیه با تاسف سبب گردیده است، اصل شایسته سالاری را در کشور زیر سوال ببرد و از جانبی سطح شعور توده ها به ان حد نرسیده است که بتوانند افرادی که به اساس رای گیری در بخش های مختلف قرار میگرند مطابق برنامه عمل شان انها را انتخاب و با رای خود منافع اولیای کشور را زیر پای نکنند.
پس حضور هر گروه، ملیت و یا قوم در راس قدرت بدون مشارکت سایرین کشور را به بحران سوق میدهد.
از همه مهمتر استخبارات منطقه و کشور های ذیدخل در قضیه کشور این اتش نفاق را افروخته نگاه میدارند.
تا با استخدام رهبران گروه ها، افراد تنظیم ها، شبکه های اگنتوری و ریزیدنتوری بتوانند منافع ازمندانه خود را حفظ و تحقق ببخشند.

با عرض حرمت
ادریس اریب


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خلیلزاد
صلح
نظرات بینندگان:

>>>   مفسدین قرآنکریم را عهمک دزدیدند:
به نقل از پژواک، یک نسخۀ «خطی قرآنکریم» تاریخی، در حالی از آرشیف ملی افغانستان در کابل گم شده است که مسئولان اطلاع دقیق از زمان ناپدید شدن آن اثر را ندارند.

درحالیکه در پیوند به زمان خلق نسخۀ «خطی قرآنکریم» معلومات بیشتر وجود ندارد و مسئولان نیز چیزی نمی گویند؛ اما در صفحه ۱۱ جلد اول کتاب رهنمود آرشیف ملی افغانستان چاپ ۱۳۶۶ نوشته شده است که یک نسخه«خطی قرآنکریم» از ربع آخر جزء اول تا ربع اول جزء پانزدهم با قطع… به ابعاد ۱۴ ضرب در ۹ سانتی متر، در پرده دل آهو در ۲۷۰ صفحه و هر صفحه ۹ سطر به خط نسخ که تاریخ و اسم کاتب آن معلوم نیست، با جلد چرم عنابی ضربی دار و جدول دار، به شماره ۱۱۰ بر ۱۷ ثبت و موجود می باشد.
با آن که معلومات درباره این نسخه کم است؛ اما در دفتر رهنمود آرشیف ملی تصریح شده است که ورق های همه صفحه های آن در زمینه طلا نگارش یافته و زیر سطرها جدول نقره یی کشیده شده و پایان آیات مبارک را به مشکل می توان شناخت؛ زیرا که فواصل آیات کدام علایم مشخص ندارد.
ر

>>>   Feroughi
آیا مصالحه با طالبان ممکن خواهد شد ؟
مذاکرات پرازنرمش زلمی خلیلزاد با طالبان ، کرنش های وقیحانه ی اشتراک کننده گان نشست مسکو در برابرطالبان و تقاضاهای پیهم توأم با تضرعِ دولت کابل برای مذاکره با طالبان ، همه بخوبی گواه این حقیقت است که اکنون طالبان یک طرف نیرومند معامله ی قدرت استند و کسی را توان نادیده گرفتن آنان نیست .
هفده سال پس ازسقوط طالبان و به ادامه ی آن سرازیر شدن هزاران میلیارد دالر در افغانستان ، فرصت طلایی بود که باید امروز افغانستانِ فارغ از جنگ ، فارغ از طالبان و افغانستانِ آزاد و مرفه می داشتیم - که نداریم .
حکومت های فاسد و بی کفایت حامدکرزی و محمد اشرف غنی ، در همدستی با مافیای دیسانت شده از امریکا و مافیای برخاسته ازجهاد و با حمایتِ مستقیم دولت سودجوی امریکا ، نه تنها برای تحکیم ثبات درافغانستان تلاش ننمودند ، بلکه با دستان خود زمینه ی بسیج و نیرومندی بیشتر طالبان را مساعد کرده ، فساد ، غصب و چپاول دارایی های عامه ، قوم گرایی و گروه پرستی را نیز در اوج آن رسانیدند .
نشست مسکو و گفتگوهای سریال گونه ی خلیلزاد با طالبان ، به خوبی نشان داد که طالبانِ امروز ، بسیار قوی تر و متکی به نفس تر از دیروز بوده ، برخلاف تبلیغات آقای خلیلزاد و برخی رهبران فاسد احزاب و گروههای شرکت کننده در مسکو ( که گویا طالبان اکنون تغیرمثبت کرده اند ) ؛ طالبان ـ همان گروه بنیادگرای مذهبی است که نسل کشی ، ویرانگری و نابود کردن مظاهر فرهنگی جز۶ سیاست و استراتژی شان بوده ، متکی به قرائت افراطی که از اسلام دارند ، جنگ و قساوت در برابر مخالفان ، مقدس ترین ودیعه ی الهی برای شان محسوب می گردد .
آنان نه به قانون اساسی و جمهوری اسلامی امریکایی پابند اند و نه حقوق بشر ، حقوق مدنی و حقوق زنان را برسمیت می شناسند .
طالبان که از برکت کوششهای صلح خلیلزاد و نشست مسکو موقف بلند سیاسی بدست آورده اند ، همواره از سکوی زور و فتح در پشت میز مذاکره قرار گرفته ، نه صلح با تدبیر اشرف غنی را میخواهند و نه به خواستهای امریکایِ بیزار از جنگ اهمیت می دهند .
آنان فقط صلح مطابق شرایط خود را قبول دارند و بس .
از اینکه طالبان امروز یک گروه خالص افغانی نبوده ، در صفوف آنان صدها جنگجوی پاکستانی ، عربی ، چیچنی وغیره جنگیده و با مافیای جهانی اسلحه و مواد مخدر پیوند تنگاتنگ دارند ؛ آنان بیشتر از ادامه ی جنگ سود می برند تا از شراکت درحکومت .
درست متکی به همین حقیقت است که طالبان بیشتر خواهان ادامه ی جنگ اند تا قرارداد صلح .
ناظران اوضاع افغانستان به این باور اند : تا زمانی که طالبان در میدان جنگ شکست نخورده و امریکاییان صادقانه بخاطر نابودی یا تضعیف آنان نرزمند ، مصالحه با آنان غیر قابل تصور خواهد بود .
واگر مصالحه ای هم صورت بگیرد ، بیشتر به نفع دونالد ترامپ درانتخابات آینده ی ریاست جمهوری امریکا خواهد بود تا به نفع افغانستان عذاب کشیده .
فروغی

>>>   من فکر میکنم که باز یک نشست دیگر در پیتز بورگ آلمان دایر خواهد شد و این مرتبه طالبان نیز اشتراک خواهند کرد و یک دولت عبوری دیگر تأسیس خواهد شد و لویه جرگه دایر خواهد شد و قانون اساسی تعدیل و یا قانون اساسی جدید تصویب خواهد شد و انتخابات صورت خواهد گرفت و به مجردی که آرامی شد،یا در تعداد قوای خارجی تقلیل خواهد آمد و یا هم همه قوای خارجی افغانستان با در نظر داشت شرایط امنیتی خارج خواهند شد.
این کنفرانس های مسکو و دوبی و دیگر کشور ها،شاید زمینه تبادل نظر ها را فراهم کند،اما زمینه تشکیل یک اداره جدید را که جایگزین دولت فعلی شود،مساعد نمی سازد.
هرچند اشرف غنی در تپ و تلاش حفظ دولت فعلی و انتخابات ریاست جمهوری است،روی همین منظور تغیرات رهبری را در ارگان های امنیتی آورد و همچنان با تعدیل در قانون انتخابات،زمینه را برای از بین بردن رهبری فعلی کمیسیون های انتخاباتی فراهم کرد،زیرا اعضای این کمیسیون نیز بعد از به تعویق انداختن تاریخ انتخابات ریاست جمهوری ،دیگر قابل اطمینان برای اشرف غنی نبود.
اما تصمیمی را که امریکا و جامعه جهانی غرض حل معضله جنگ افغانستان گرفته اند،شاید سبب امنیت در افغانستان و در عین حال سبب فارغ شدن بودجه پنجاه ملییارد دالری سالانه امریکا در جنگ افغانستان میشود که دونالد ترامپ این پول را بعد از خارج شدن از پیمان راکت های بالستیک با بورد متوسط،غرض باز سازی این سلاح ها و همچنان غرض ساخت یک چتر امنیتی فضایی ،برای امریکا ضرورت دارد.
زیرا ساخت راکت های فضا پیما و ساخت سلاح های اتمی با مصارف کم،زمینه را برای این فراهم ساخته است که اکثر کشور های جهان توان ساخت آنها و در نتیجه خطر جهانی از استفاده آنها را.فراهم کرده است.بنأ درین شرایط ایجاد چنین چتر امنیتی خیلی ضروری است.
بنأ اگر جنگ سوم جهانی صورت بگیرد،در فضای کیهان صورت میگیرد،نه در روی زمین.
اما امید وار هستم که تمام کشور ها از عقل سلیم و خونسردی خویش استفاده کنند و کاری نکنند که سبب نابودی کره زمین و در نتیجه جامعه بشری شوند.
در عین حال کشور های دارنده سلاح اتمی نیز در مقابل دیگر کشور ها ،مثل کشور های برده برخورد نکنند و حقوق و آزادی های آنها را به رسمیت بشناسند و بخاطر منافع اقتصادی ،آنها را مورد تهدید قرار ندهند و از داشتن سلاح هستوی خویش،بخاطر توسعه نظامی و سیاسی و اقتصادی ،علیه دیگر کشور ها استفاده نکنند و تحت نام دموکراسی و حقوق بشر و آزادی،علیه دیگر کشور ها،کودتا ها را براه نیندازند.

>>>   خليل زاد اين دلقك امريكايى بدل از مدتى كه ترجمان و مأمور كفتكو هاى صلح مقرر شده است هميشه شفشف مى كويد و اجازه اى كفتن شفتالو به وى داده نشده است . به همين سبب است كه روز يك قسم حرف مى زند .

>>>   صلح یک کلمه مقدس است که درتمامی جوامع بشری نهایت دوست داشتنی ومورد احترام خاص وعام‌است.افغانستان که بیشتر ازچهل سال جنگ خانمانسوز وویران گر توام با کشته ومعلول شدن صدها هزار نفر وآواره شدن ملیون ها نفردرکشورهای همسایه ودور گردیده اند صلح وآشتی ملی خیلی ضروری ولازمی میباشد.درقرآن کربم خدای بزرگ نیز صلح را یک عمل خیر ونیکو ذکر فرموده (الصلح الخیر).درسال های اواخر حکومت حزب دموکراتیک خلق که ناچارگردید صدای صلح وآشتی ملی را برای اهداف وپیشبرد حزب دیموکراتیک خلق مورد استفاده قرار دهد وحتی درصلح و آشتی ملی مشروط براینکه رهبری دولت آشتی ملی به دست حزب دموکراتیک خلق باشد تاکید میکردند.درحالیکه ۸۰ فیصد خاک افغانستان بدست مجاهدین دلیر وجان برکف افغانستان بودند و درینصورت صلح وآشتی ملی موردپذیریش گروه های مجاهدین قرار نگرفتند.درزمان حکومت مجاهدین نیز درعین جنگ وخونریزی گاه گاهی صدای صلح وآشتی ملی ازطریق رادیو ورسانه هاوبعضی مصاحبه ها شنیده میشدند امانظر به خودخواهی بعضی حلقات ماجراجو وگروپ های خاص که در حکومت کابل شامل بودند، صلح وآشتی ملی درافغانستان عملی نگردید ومتاسفانه شهر کابل به ویرانه مبدل گردید.دردوره حکومت امارت اسلامی ،طالبان با اتکاء به نیروی اجنبی به رهبری بعضی اعراب فاسد وجاهل، نه تنها کلمه مقدس صلح به فراموشی سپرده شد بلکه با نهایت تعصب، طالبان به کشتار خود درمناطق مختلف افغانستان ادامه دادند طالبان نه تنها با گروه های مجاهدین اتحاد شمال باشدت جنگیدند بلکه درقلمرو حکومت خود هزارها مسافرین را درمسیر عبور ومرور عم ازذکور،اناث واطفال به قتل رسانیدند ودوسال متواتر مواد غذائی را بالای مردم مومن وزحمت کش مناطق مرکزی مسدود کرده بودند که ملت شریف افعانستان شاهد این ادعا است .طالبان به انواع تعصب وتهدید باتمامی ملیت ها واقوام محروم افغانستان اعمال غیر انسانی را بجا آوردند وبعضی رهبران نیکنام ومشهور مجاهدین ووطن دوست را نیزبه شهادت رسانیدند مانند قومندان عبدالحق شهید ، شهیدعبدالعلی مزاری و قومندان مشهور شهید احمد شاه مسعود را با دسیسه های خطرناک سنجیده شده ومشوره مستقیم اعراب متعصب وجاهل شهید کردند.حالاکه حکومت وسیع البنیاد باهمکاری جامعه جهانی درافغانستان شکل گرفته است وزمینه زندگی درفضای دیموکراسی و آزادی بیان میسر گردیده است وهمزمان با‌پیشرفت تعلیم وتربیت،رشد،ترقی وانکشاف افغانستان صدای صلح و آشتی ملی توسط حکومت منتخب افغانستان و ممالک صلح دوست جهان ومنطقه به نیروهای مخالف مسلح غیرقانونی وآدم کشان جاهل پیشنهاد گردیده است.صلح وآشتی ملی درشرایط کنونی برای خاتمه جنگ ورشد وترقی افغانستان ویران شده نهایت ضروری ولازمی میباشد.اگر جنگ ده ها سال دیگر هم درافغانستان ادامه یابد بالاخره پایان هرجنگ صلح است جنگ های بزرگ جهانی ومنطقوی پایانش به صلح وآشتی خاتمه یافته اند.متاسفانه یکعده متعصبین خودخواه وجنگ طلب به صدای صلح وآشتی ملی تاحال صادقانه لبیک نگفته اندوبه بهانه های مختلف وافکار ارتجاعی شان به تجاوز وآدم کشی بالای مردم بی دفاع ومومن افغانستان ادامه میدهند.این تنگ نظران خاین به وطن، راه های مواصلاتی بعضی مناطق را به روی ملت مومن وزحمت کش افعانستان بسته اند ودرین فصل زمستان که اکثرمردم زحمت کش افعانستان از سردی وبرودت هوا رنج میبرند بازهم به رنج و اندوه آنها با اعمال غیر انسانی شان اضافه مینمایند ومکاتب وشفاخانه هارا نیزبا تهدید مسدود وغیر فعال ساخته اند.این تنگ نظران وفاشیستان بدانند که بالاخره این جنگ روزی پایان مییابد اما این نامردانگی واعمال غیر انسانی گروه های جنگ طلب وظالم برای ابد به عنوان یک تجاوز وظلم فراموش نشدنی ثبت تاریخ افغانستان خواهد شد.درین روزها که الحمدالله پروسه صلح باکومک جامعه جهانی وکشورهای همسایه وکشورهای منطقه درجریان است ومردم مومن ومجاهد افغانستان بی صبرانه برای صلح وآشتی ملی به درگاه خدای بزرگ دست به دعا اند وامید وارندکه صلح وآشتی داییمی درافغانستان ویران شده بعد ازمدت چهل سال جنگ خانمانسوز عملا مورد تطبیق قرارگیرند تا درتمامی نقاط افغانستان زمینه رشد وترقی،تعلیم وتربیت وپیشرفت انشالله آماده گردند.درآخر اینجانب به تنگ نظران خاین وآدم کشان فاسد ومتعصب خواطر نشان میسازم که دبگر بیشتر ازین موجب اذیت وآزارمسافرین و عابرین قرارنگیرند وهم ملت مومن افغانستان نگذارند که این تنگ نظران فاشیست ومتعصبین خاین دربین ملیت های برابر ومومن افغانستان شیطان صفتانه به مکر وحیله های شیطانی شان ادامه دهند.به پیش به یاری خدای بزرگ به سوی صلح داییمی و امنیت پایدار ،تفاهم ملی ،رشد،ترقی وهمزیستی مسالمت آمیز بین تمامی اقوام برابر درافغانستان ویران شده، نابودباد گروه های جنگ طلب و ماجراجو،جاوید ومستدام باد صلح، برابری،دیموکراسی و تحقق عدالت اجتماعی درافغانستان، ومن الله التوفیق.
الحاج انجنیر عبدالرشید ناصری ازآسترالیا

>>>   خللیزاد هم بالای مردم افغا نستان ریخشند می زند نه امریکای ها این خا ک را رها می کنند و این صلح یک چیزی مسقره است و طالب های ساده لو را بازی می دهد

>>>   طالبان یک گروه افراطی و تمامیت خواه هستند۰  آنها به سازش، مشارکت، و صلح باور ندارند۰  باید با تمام جدیت با ایشان مجادله شود تا مردم از شر این افراطیون جنایتکار و آدم کش های بیرحم رها گردند۰  بزرگترین قربانیان طالبان پشتونها خود هستند۰  طالبان نسل ها و جوانان پشتون را گمرا و پسمانده از دیگران بار می آورند، و روشنفکرنشانرا میکشند۰ در مناطق پشتونها هر قدر که طالبان زیاد تر نفوذ داشته باشند، فقر، جعل، و عقب ماندگی به همان اندازه زیادتر میباشد۰

>>>   باید صلحی بیاید که ثبات بیاورد تا پلانها و هزینه های امریکا و متحدان او ،که انکشاف و پیشرفت اقتصادی افغانستان را به همراه دارد، محقق شده بتواند!
صلحی که افغانهای مختلف و منافع ملی آنها را دور هم جمع نتواند و امکان تحریک و نفاق اندازی کشورهای منطقه ،خصوصاً همسایه های دیکتاتور و طماع، باقی گذاشته باشد به درد نمیخورد و پلانهای اقتصادی امریکا و افغانستان را محقق نمیتواند.
کنشکا ورسجی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است