تا فرهنگ کشوری ساخته نشود....
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۸    ۱۳۹۷/۱۱/۲۵ کد خبر: 157401 منبع: پرینت

اتریش بعد از جنگ جهانی اول، به ویرانه‌ای تبدیل شد که فقر و بیماری و گرسنگی در آن بیداد می‌کرد.
دولت امریکا برای بازسازی شهرها و کارخانه‌ها و به چرخش درآمدن چرخ‌های اقتصادی اتریش مقداری پول به دولت این کشور کمک کرد، اما اتریش با این پول، سالن‌های اُپرا و کنسرت و تئاتر و کتابخانه‌هایش را بازسازی کرد.

این نوع سرمایه‌گذاری و صرف پول کمکی، مایه تعجب امریکایی‌ها شد؛ آنان از اتریشی‌ها پرسیدند: چرا با این پول، شهرها و شاهراه‌ها و کارخانه‌های‌تان را نساختید؟
اتریشی‌ها گفتند: تا فرهنگ کشوری ساخته نشود، شهرها و شاهراه‌ها و کارخانه‌ها ویران می‌مانند!

در این میان اما کاری که ما با میلیاردها دالر کمک سرازیرشده جهانی برای بازسازی کشور خود کردیم، از هر جهت مخالف نگاه نهادی و بینش راهبردی اتریشی‌ها بود؛ ما نه‌تنها با آن‌همه پول، سالن‌های اُپرا و کنسرت و کتابخانه و مکتب و مراکز آموزشی نساختیم، و نه‌تنها آن را صرف بازسازی شهرها و شاهراه‌ها و کارخانه‌های خود نکردیم، بلکه تا جایی که ممکن بود به آن دست‌برد دزدانه و وطن‌فروشانه و فرهنگ‌ستیزانه زدیم و باقی‌مانده‌اش را صرف هموارسازی راه‌های سرازیری ارزش‌های فرهنگی بیگانه غربی کردیم: ولنتاین و 8 مارچ و ده‎‌ها فاکتور و فیگور فرهنگی دیگر که هیچ نسبت و سنخیتی با زی و زیست‌بوم و زادگاه و پایگاه و پیشینه و پارادایم و پرورشگاه فرهنگی ـ تاریخی ما ندارد.

با احتساب هزینه‌های سنگین و سرسام‌آور و جبران‌ناپذیری که ما ـ آگاهانه یا ناآگاهانه ـ برای تخریب زیرساخت‌های فرهنگی ـ ارزشی خود پرداخته‌ایم، باید بپذیریم که هرگز در هیچ میدانی، نه پیروز شده‌ایم و نه پیروز خواهیم شد.

راحل موسوی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فرهنگ
کارخانه
نظرات بینندگان:

>>>   افغانها زارع و دامدار بودند که هیچ فرصت آموزش و رفاه را نیافتند و حتی بی باوری جزئی از فکر و فرهنگ آنان شد ولی نظر به عقب ماندگی این جامعه و نیز تسریع روند جهانی شدن چاره چندانی هم نداشتیم تا از هر راهی باور و تحرک لازم ایجاد شود.
اس پ هزاره


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است