سيكولارِ جهادى يا جهادىِ سيكولار؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۲    ۱۳۹۷/۱۱/۲۵ کد خبر: 157412 منبع: پرینت

بزرگترين آسيب را افغانستان از ناحيه شترمرغان اعتقادى و سياسى متحمل شده. آنانيكه هر روز رنگ عوض مى كنند و به نرخ روز نان مى خورند و هيچ موضع اعتقادى و سياسى ثابتى ندارند. بسان شترمرغى اندكه اگر بگويى، پرواز كن. مى گويد: شترم و اگر بگويى بار ببر. مى گويد: مرغ هستم.

احمدضيا خان كه من هرگز پسوند زيباى مسعود را به او نسبت نمى دهم، در انتقاد از نشست مسكو به مواردى اشاره نموده كه نشانگر افكار التقاطى او است. افكارى پريشانى كه آميزه ى از اسلام سنتى و سيكولاريزم مدرن است.

او گفته است كه:
- آزادى هاى سياسى و مدنى مردم افغانستان در مطابقت با اساسات اسلامى به مفهوم اعاده يك نظام ديكتاتورى دينى است.
- انسان بحيث يك پديده آزاد، حق دارد از همه حقوق خود برخوردار باشد، نه اينكه ايديالوژى ( اسلام ) به انسان، مسير دهد و همه چيز از فلتر دين بگذرد.
- مى خواهند ما را در دوران حاكميت كليسا در قرن يازده هم به عقب ببرند كه هر پديده زندگى بايد محكوم قضاوت هاى دينى باشد.
- دين وقتى از مسير اصلى خود منحرف ميشود كه به ان رنگ و بوى سياسى داده شود.

هر چند نكات مثبتى هم در مطلب شان است اما عصاره ى كلام و فحواى سخن شان دال بر ارزشهاى سيكولاريزم دارد كه به بهانه مخالفت با طالبان، ما فى الضميرش را آشكار نموده. البته هركسى مثل احمدضياء خان حق دارد، هر انديشه ى را انتخاب نمايد اما پيشاپيش بايد خود را معرفى نمايد كه مسلمان سياسى است يا سيكولار و يا هم كمونيست.

صادقانه نيست كه يك عمرى از اسلام سياسى تغذيه كنى و نان حكومت دينى را بخورى. اما در توصيف سيكولاريزم، خطبه شقشقيه ايراد كنى و دهان پاره كنى. شما نبوديد كه براى مخالفت تان با كرزى و با پول دشمنان اسلام و جهاد كه تشت رسوايى آن در دوبى بصدا درآمد، مردم شمال را به بازگشت به جهاد و ارزشهاى جهادى ترغيب مى نموديد؟ آيا ارزشهاى جهادى كه ترا بقدرت برساند با اساسات دينى استوار نيست و مغاير آزادى هاى مدنى نيست؟

اگر به اين تصور خام ايد كه با چنين خم و چمى، اربابان غربى را فريب داده، بخود متمايل مى سازيد، اشتباه مى كنيد. آنها پراگماتيست اند و بيشتر از افكار تان به اعمال تان كه در مطابقت به منافع سياسى و امروزى شان باشد، ارزش قایل اند. اگر به دموكراسى، دموكراسى گفتن مجاهدين اعتماد مى كردند. در اين هفده سال بسيارى آنرا نشخوار نموده است. مى بينيد كه كرزى دموكرات را مى رانند و طالب شريعتمدار را مى خوانند. چون آن يكى بضرر شان و اين يكى بمنافع شان نزديكتر است.

من در چند و چون و صحت و سقم محتواى سخنان تان ايرادى نمى گيرم. زيرا بخش اعظم آن مبتنى بر ارزش هاى سيكولاريزم غربى است كه پيروان زيادى در افغانستان نيز دارد. اما ابراز چنين سخنان از جانب شما كه تا هنوز، خلعت دينى و جهادى را به قامت تان داريد، مؤجه و پذيرفتنى نيست و به اصطلاح پنجشيرى ها از زبان شما بعنوان داماد شهيد ربانى و برادر شهيد مسعود، به زيب نيست. بناً خود را قچل نكنيد.

محمد عارف منصوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سيكولارِ جهادى
مسعود
نظرات بینندگان:

>>>   اقای منصوری!سالها ضیا مسعود چتیات گفت٫برایش ننه کبیر صدازدی٫ووقتی یکی دوچمله عقلانی گفت اعصابت خراب شد.وقتی کسی میگوید اسلام مدرن درحقیقت مفهومش اینست٫سیاه که سفیدباشد.
عاقل

>>>   من از بیسوادان گله ندارم.باسوادن عالیقدر٫تحصیلکردهای نازنین!بعداز۶۰ سال زندگی متیقین شدم غربی ها از لحاظ رشد فکری۸۰۰ سال از ماجلوتر اند.بیایید مردانه وارتعصب کوررا کناربگذاریم٫همه چیزرا از انهابیاموزیم ودرهمه چیزازانها پیروی کنیم.
تاجکتبار

>>>   از چه نادرات است که درین وبسایت مقاله ای را خواندم که سر و پای دارد و به زبان منصقی نوشته شده است، نه مانند مقاله های دیگر این وبسایت که فقط جنبۀ تبلیغی و شعار را دارد.
تشکر آقای محمد عارف منصوری!

>>>   اگر ضیا مسعود در طول عمرش یگ گپ انسانی زده باشد همین است. امااگر جهادی های داعش و طالب منش را خوش نمی آید، نه یاید.
شعیب

>>>   مردم اینهارا بحیث تاجران دینی می شناسند نه اعتقادی ،هرچه می خواهند بگویند ،

>>>   اماری که سازمان ملل متحد اخیر نشر کرده حاکی از اینست که امروز در دنیای غرب پدیده ای بنام حرامزادگی رایج است وامریکا وانگلیس وفرانسه تا نیمی از جمعیتشان حرامزاده ونامشروع هستند واین نه از سر غیظ که حقیقتی است که هرچند برای خودشان تلخ است ولی خودشان هم باور دارند وکشورهای اسلامی دارای اماری بسیا پایین وحتا نزدیک به صفر است در کشوری بمثل ما باعث افتخار است که همه حلال زاده هستیم واین مایه غرور ومباهات است.در غرب پول وسرمایه داری حرف اول است وحتا زن هم درخدمت سرمایه داری ویک کالا است . دین اگر از سیاست جدا باشد فساد وتباهی به بار می اورد انچنانکه کلیسا( مسیحیت) وکنیست(یهود )از سیاست کنار گذاشته شدند ووضع امروز دنیای سیای غرب را ببینید.
سیاست بازان انچه میکنند حرف بادارشان یعنی صاحبان سرمایه وبانک وکارتلها وتراستها است در این دنیای سیاست زده غربی خدا هیچ جایگاهی نداردونتیجه اش میشود بامب اتمی در ناکازاکی وهیروشیما نتیجه اش میشود جنگ ویتنام نتیجه اش میشود جنگ جهانی دوم با میلیونها کشته وزخمی ومعلول نتیجه اش میشود جنگ افغانستان وعراق وایجاد داعش وطالب.چون ترس از اخرت نیست انچه از نظر سیکولار اهمیت دارد انباشت ثروت وقدرت وبدست اوردن پول وچوکی به هر وسیله .هرچند توطیه های همین اربابان سیاست باز قدرت که بعد از رحلت رسول اکرم ص باعث شد جامعه اسلامی به بیراهه برود ووپیکر اسلام قطعه قطه شد و غربیان از همین حربه برای دستیابی به اهداف شومشان نهایت استفاده را بردند. و از انحرافات وکج راهی هایی که پیش امد دنیای سیاست بازان فاسد غربی افرادی را نشان کردند تمویل کردند وحتا حکومتهایی را راه انداختند که هرچند با ریشه اسلامی قدرت گرفتند اما درظاهر سیکولار بودند مثل وهابیز سعودی که ملک عبدالله در کنار بوش مینشیند وجام شراب بسلامتی بالا میزند هرچند که بقول خودشان خادمین حرمین شریفه باشند.سیاست بازان چون به دین اعتقاد قلبی ندارند از ان درجهت بازی دادن مردم استفاده میکنند شما به همین ارگ نشینان بگو یک خط از قران کریم بخواند نه میتواند بخواند ونه معنی انرا میداند.شما صبح تا شب نماز بخوان شب تا صبح قران بخوان وتمام روزهای سال را روزه بگیر برای امریکا وانگلیس هیچ مشکلی نداری اما همینکه بخواهی حرفی از سیاست بزنی فوری وبدون درنگ باتو دشمن میشوند.واین داستان غم انگیزی است بنام جدایی دین از سیاست.که متاسفانه بسیاری از دولتمردان امروز کشور ما در بیان ؛ اجرا این معضل دنیای اسلام ازهم گوی سبقت را ربوده اند..خوب نتیجه این جدایی دین از سیاست میشود اینکه تصامیم دولتمردان محوریت خدا ودین ندارد و فساد وهرزگی دزدی چور وچپاول ورسیدن به قدرت وثروت بهر وسبله یعنی ماکیاولیسم. //
داکتر عبدالرب اچک زی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است