اعتراض پشتون هاى پاكستان به اظهارات اشرف غنى
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۲۵    ۱۳۹۷/۱۱/۲۵ کد خبر: 157417 منبع: پرینت

صدها تن از پشتون هاى ايالت خَيْبَر پشتونخواه پاكستان به جاده ها ريختند و در برابر سخنان اشرف غنى و امرالله صالح تظاهرات كردند و اينها را به مداخله متهم كردند و عليه شان شعار سردادند.

هفته پيش اشرف غنى ریيس جمهور افغانستان حمايت اش را از اعتراضات جنبش قومى پشتون هاى پاكستان اعلام كرد و پس از آن امرالله صالح معاون در برگه انتخاباتى اشرف غنى در انتخابات احتمالى رياست جمهورى سال بگونه چاپلوسانه از اظهارات آقاى غنى حمايت كرد و عليه دولت پاكستان اظهاراتى داشت.

اين در حالى است كه مقامات عالى رتبه دولتى، سياسيون، روشنفكران، جامعه مدنى، احزاب سياسى و حتى مقام هاى خارجى از سياست هاى قومى آقاى اشرف غنى هرازگاهى سخنان و انتقاداتى داشته اند و آقاى غنى را به اعمال سياست هاى قومى و حذف هويت هاى اجتماعى و فرهنگى و زبانى متهم كرده اند.

بها بقایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اعتراض پشتونها
پاکستان
نظرات بینندگان:

>>>   صالح از افراد ....است اینها نه پشت دارند نه روی پله ترازو را می بینند وسمت وزش باد را وبه نرخ روز نان می خورند

>>>   بطور واضح جنرال جرات امرالله صالح را مخاطب قرا داددر ارتباط محاصره خانه اش گفت بعضی از ما بخاطر چوکی و مقام به قوم خود پشت کرده و بدستور ارگ علیه قوم اش جنگانده شده است .

>>>   احمدضیاء مسعود
مردم ما قرباني سياست هاي غلط منطقه يي
من نميدانم كه چرا سياست هاي غلط داود خان راجع به پشتون هاي انطرف خط ديورند تا به حال توسط زمامداران ما تعقيب ميشود .
اين سياست هاي غلط به هزاران قرباني از هموطنان ما گرفت ، سبب ايجاد گروه هاي تروريستي مثل طالبان و غيره شد ، مشكلات بزرگ بي ثباتي سياسي و نا امني گسترده را در كشور به وجود آورد .
آيا لازم است تا در امور داخلي يك كشور ديگر مداخله كرد ؟ اين مداخله ريس حكومت وحدت ملي سبب ميشود تا پاكستاني ها دست به عمل متقابل زنند آن وقت اين جوانان كشور ما است كه قرباني اين سياست هاي غلط ميشوند ، ايا مشكلات كم داريم كه حالا ميخواهيم از مبارزات سياسي گروه هاي قومي پاكستان دفاع كنيم ؟ حكومتي كه نميتواند انتخابات پارلماني را به نتيجه برساند ، حكومتي كه فاقد يك استراتيژي امنيتي در برابر تروريزم است ، حكومتي كه فاقد يك استراتيژي اقتصادي براي بلند بردن سطح زنده گي مردم است ، حكومتي كه هر روز روحيه وحدت ملي را در بين اقوام شريف كشور ضعيف ميسازد ، و در طول پنج سال گذشته نتوانسته است حتي سرك هاي كابل را تعمير كند ايا لازم است دست به كاري زند كه هيچ نوع ارتباط با منافع ملي ما ندارد .
چهل مليون پشتون در پاكستان زنده گي ميكنند ، چهل فيصد آراكين بلند پايه ای اس اي از قوم پشتون هستند ، صدر اعظم پاكستان پشتون است ، پشتون هاي پاكستان يك طبقه بزرگ از قشر روشنفكر پاكستان را تشكيل ميدهند بناء اگر كدام موضوع حقوقي مطرح باشد خود پشتون هاي پاكستان به مراتب خوبتر ميتوانند موضوعات خود را از طريق نهاد هاي حقوقي و سياسي خود حل نمايند .
آرزومندم كه زمامداران ما كمتر به حال رقت بار مردم خود ما توجه كنند تا ماجراجويي هاي منطقه يي كه هيچ نوع نفع براي مردم ما و كشور ما ندارد .

>>>   اگر رضای الله شد که قدرت های منطقه باز به طرف ای ریس جمهور بر بگردن و ابقای انرا صلاح منافع خود ببینند منافع ملت بیچاره خو مطرح نیست باز شما ببینید که یک تعداد از این کوتا اندیشان را چند بار به رنگ های مختلف نشان خواهد داد .یک تعداد کاملا به قوم برابر زی است.
الله هدایت کند.

>>>   اشرف غنی احمدزی این دیوانه روانی ومتقلب قرن اصلا به فکر مردم افغانستان نیست ومن به عنوان یک افغان اراین آدم روانی کدام توقع ندارم. من میدانم که ذهن خشک این کثیف مرتدکشور مانابود میکند.امرالله صالح ودانش اینها تنها بلی میگویند.
سلام الدین تگابی

>>>   چسپیدن رهبران و سران احزاب سیاسی افغانی در طول چند دهه به معنی گل تر را به دیوار خشک چسپاندن بوده است.اینها سیاست روز را دست کم گرفتند و بدون انکه چیزی در چانته ی شان باشد دم از احقاق حقوق پشتونهای انطرف مرز میزدند در حالیکه در کشور ما تبعیض زبانی قومی و ملیتی سالها است که جز سیاست دولت های مستکبر بوده است به جز دوره ای بعد از ششم جدی بین سالهای ۱۹۷۹-۱۹۹۰ .حتی حزب دموکراتیک خلق افغانستان در رابطه به سیاسیت اش در قبال پشتونستان عملا اشتباهات جدی نموده است. پشتونستان به مثابه ی اب رفته در جوی میباشد که بدنبال ان نمیشود بیل گرفت. پشتونهای انطرف مرز با وجود انکه فوق العاده نسبت به پنجابی ها عقب نگهداشته شده اند اما باز هم اگر همه پرسی سرتاسری از انها صورت گیرد انها هیچ تمایلی پیوستن به افغانستان را ندارند و همه پرسی به نفع پاکستان خواهد بود.گذشته از ان پشتونهای انطرف سرحد همانند بلوچهای انطرف مرز نیستند. بلوچ ها سازمان های مختلف تحت نامهای : ارتش ازادی بلوچستان جبهه ازادی بلوچستان . لشکر جمهموری خواه بلوچ . سازمان دانشجویان بلوچ هم در سطح بلوچستان و هم در اکثر کشور های جهان نمایندگی دارند و هم نشرات بیشمار بر ضد استعمار پاکستانی ها و ایران برای بلوچستان ازاد فعالیت دارند و خواهان الحاق کرمان و جداسازی بوچستان از پاکستان و ایجاد یک بلوچستان واحد اند. اما پشتونهای انطرف مرز هنوز پا بدنمرحله نگذاشته و احزاب انها هم گاهی کلاه رهبران افغان را بر سر پاکستانی ها و از پاکستانی ها را بر سر رهبران افغانی گذاشته و در طول تاریخ متاسفانه به خانهای دو سره معروف اند.
بیاد دارم در سالهای شصت دولت ببرک کارمل یک لویه جرگه ی بزرگ از اقوام و قبایل انطرف مرز ترتیب کرد و صد ها هزار افغانی برای گرفتن امنیت انها تهیه تحفه و تارتق اعاشه و اباطه ی انها مصرف شد همینکه غذا ها نوش جان شد تحایف دریافت گردید ولی در عوض این همه مهمان نوازی پایه های برق را در عقب تخریب کرده به خانه های شان باز گشتند.برای بدست اورن ازادی و تحول جوش خودی و رشد تعقل سیاسی خود یک ملیت نیز سهم دارد ما نمیتوانیم انقلاب را صادر کنیم ما نمیتوانیم در زیر زنخ یک عده برویم و بگوییم که این است ازادی ات بکیر ....چگیوارا نیز برای ازادی دهقان و زحمتکش مردم بولیویا به انجا رفت تا مردم را به قیام و در نهایت انقلاب دعوت کند اما همان دهقان محل مخفی گاه او را به مسوولین دولتی نشان داده و این انقلابی پرشور تیرباران شد. برای هر قیام بیداری شعور همان ملت نیز نهایت ضروری است و پشتونهای انطرف سرحد هنوز بدین پختگی نرسیده اند و دولت های وقت و کنونی بهای بسیار گران بخاطر موضوع پشتونستان پرداخته اند.
بعضا در تاریخ حوادث چنین رخ میدهد که باید انرا واقعیت پنداشته و قبول کرد. جنگ دوم جهانی را همه بیاد داریم . ستالین با جاپانی ها اعلام جنگ داد و بر جزار کوریل حمله و انرا تصاحب کرد. باشند ه گان ان جاپانی ها بودند و از اندم تا امروز در دست روسیه است و مردم ان حالا همه روسی حرف میزنند و جاپان هم صرفا به شکل فورمالیتی از روسیه تقاضای باز پس گیری جزایر مذکور را میکند که نتیجه ندار د زیرا جاپان توان مقابله با روسیه را ندارد و هم بازنده ی جنگ است. ما خاک خود را از دست دادیم و از ان بیشتر از یک قرن میگذرد بهتر است این موضوع را به خود پشتونهای انطرف مرز بگذاریم تا خود شان تصمیم بگیرند که چه میخواهند. از زور زدن های بیجا و چیغ زدنهای بیمورد کاری ساخته نیست. برهر حال اکنون افغانستان در حال تغییرات جدی سیاسی است دیده شود که بعد از امدن طالبان و اندازه ای
صلاحیت ها و قدرت شان موضوع روابط افغانستان و پاکستان در کدام سطح خواهد بود زمان به ما نشان خواهد داد و به همین طور قضیه ی پشتونستان نیز در روابط سیاسی دولت های بعدی نقش خواهد داشت.
فخر اهنگر

>>>   اگرغنی از جنبش حمایت از پشتون های پاکستانی حمایت کرد ویا میکند.پس چرا آنانیراکه در برابر عدالت خواهی جنبش رستاخیز به خشونت متوصل شدهاند را مجازات نکرد. بیایید در نخست به خواستهای مردم خودما رسیده گی کنیم ومسله داخلی پاکستان را به خودشان بگذاریم. زیرا اگر انه پشتون هستند مربوط به ملت پاکستان اند به افغانستان ربطی ندارند.وامرالله خان هم باید چنین مواردی را در نظر داشته باشد.وخوش باورانه قدم نگذارد
س

>>>   هر کسی سخن نا سنجیده و از روی نیرنگ و خدعه حرف بزند جوابش سخت است غنی و امرالله کار خود را انجام داده نمیتوانند در پاکستان رفته از جنبش تحفظ پشتون ها دفاع می کنند. خیلی عجب است در خانه خودشان اتش می سوزد رفته خانه همسایه به کمک !

>>>   کسانیکه فقط بلد هستند برای گروه های خاص و متعصب خود ثنا و صفت گویند، از منافع ملی نه خبر هستند و نه برایشان اهمیت دارد، غنی فقط همدردی نشان داد با حرکت مدنی پشتون های پاکستان ولی یک تعداد مردم پاکستان از عکس العمل نخست وزیر آنکشور در مقابل غنی پشتیبانی کردند و حیف صدها حیف که ادمک های کوتاه فکر ما به عوض حمایت از ریس جمهور و منافع ملی خود به نفع پاکستان میجفند؟ اینست هویت جنگسالاران و اجنتک هایشان. اگر پاکستان انتحاری روان کرد و مردم مارا قتل عام کرد گروهای فاشیستی بیگانه پرست به عوض اینکه علیه اعمال تروریزم مبارزه کنند و همدردی به مردم خود نشان بدهند، شعار دادن این کار غنی است و اتمر است هههههههههها، نمی دانم با این مفکوره های عالی جنابان گریه کنیم یا خنده، این ادمک های مفت خور و بیگانه پرور را مگر قبر اصلح کند و بس در غیر از آن تا نواختن توله اسرافیل از خود .....بیگانه پرست باقی میمانند.
کابلی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است