برکناری رییسان کمسیون‌ها، ابطال انتخابات است؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۴۷    ۱۳۹۷/۱۱/۲۵ کد خبر: 157419 منبع: پرینت

آیا برکناری رییسان کمسیون‌های انتخاباتی به تأیید کابینه و توشیح رییس‌جمهوری خود تلویحا به معنای پذیرفتن و تأیید تمام نابه‌کاری‌ها ناکارآمدی‌ها و تقلبات و تخلفات گسترده‌ در روند انتخابات مجلس نمایندگان در ۲۸ میزان را نمی‌رساند؟
مطمئنن که از لحاظ منطقی مؤید این امر است و اگر چنین است پس چرا نتیجه‌ی کار این رییسان و گروه کاری شان پذیرفتنی‌ است؟

آیا پذیرفتنی و عقلانی‌ است نامزدانی چون بانو کوفی، لطیف پدرام، آصف آشنا، لالی حمیدزی، همایون همایون، داوو ناجی، مسلم شیرزاد، هارون معترف، بلوچ‌زاده، احمد بهزاد، بکتاش سیاوش، حفیظ منصور، محمد عبده و همانند این‌ها شمار فراوانی از نامزدان مطرح، محبوب و مردم‌دار دیگر صرف نظر از مقبولیت و نامقبولیت عام شان نتوانند رای کافی بیاورند و به جای شان پهلوانان، بازرگانان و زورمندان در این روند کام‌یاب شوند؟

بگونه‌ی نمونه وقتی لطیف پدرام خود را نامزد ریاست‌جمهوری می‌کند، می‌تواند حدود یکصدهزار حمایت‌کننده همراه با رونوشت شناسنامه‌‌ی برچسپ‌دار برای پیش‌شرط نامزدی خویش داشته باشد اما در عین حال همین آدم در انتخابات مجلس نمایندگان نمی‌تواند حتی حدود ۵ تا ۸ هزار رای بیاورد تا پیروز آن روند گردد.

نکند اینبار چنین نباشد که حکومت با یک تیر سه هدف را نشان گرفته باشد. یعنی نخست بالای کمسیون‌ها فرمایش‌های حکومت را تطبیق کرده باشد و حالا جهت سرپوش‌گذاری به کلیت مداخله، خیانت و تخلف و تقلب انتخاباتی بگونه‌ی نمایشی رییسان و کمشنران هر دو کمسیون انتخاباتی را برکنار کرده باشد.

چه معلوم که میان رییسان و کمشنران کمسیون‌های انتخاباتی از یکسو و حکومت از سوی دیگر پس از این‌همه زدوبند‌ها و دادوگرفت انتخاباتی تفاهم صورت گرفته باشد و بار دیگران رییسان و اعضای کمسیون‌ها پس از معزولیت سفیر و مشاور نشوند. هم‌چنین چه معلوم که نشانه و آماج سوم حکومت گونه‌یی از کمپاین انتخاباتی نباشد.

آیا اقدامات اخیر حکومت به نگاه شما شفاف، اصلاحی و مسؤولانه به نظر می‌رسد یا سیاسی و زیرکانه و در راستای مدیریت انتخابات ریاست‌جمهوری به سود گروه حاکم و دسته‌ی انتخاباتی خاصی؟

در صورتی می‌توان این اقدامات را اصلاحی و مسؤولانه دانست که نتیجه‌ی نهایی انتخابات مجلس نمایندگان به ویژه نتیجه‌ی ولایت‌های کابل، بلخ، بدخشان، قندهار، هلمند، پکتیا، ننگرهار و هرات تغییر کند یا باطل اعلان گردد و رای‌ها بگونه‌ی شفاف بازشماری شوند و در صورت نیاز در این استان‌ها انتخابات مجدد دایر گردد و به همین ترتیب رییسان و اعضای برکنارشده‌ی کمسیون‌های انتخاباتی مورد پی‌گرد قانونی قرار بگیرند.

باور بامیک


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
رییسان کمیسیونها
نظرات بینندگان:

>>>   بهتر پسوند نام کمیشنر از عقب نام هفت تن مفسد مالی واخلاقی و خاین حذف ګردد ایشان با وجود امکانات عالی نتوانستن به ارای ملت خود احترام قایل شوند
شما به چهره صیاد نګاه کنید به جز شرمنده ګی خجالتی چیزی دیګری نمی بیند
به چهره معاذ الله پودری نګاه کنید یاس افسوس وپیشیمانی ا زعملکرد ضعیف و لسانی وقوم پرستی چیزی دیګری نمی بینید
از چهراه اقای ګیریس بند خو اصلا قایل دید نیست متباقی همه شان به بدنیال زر اندوزی و جنایت بودن ریس جمهور از این عمل نیک تان قدردانی مینمایم
قیام

>>>   این انتخابات وتمام وکیلان سابقه کاملاً باید لغو شوند مکمل .
نظام صدارتی وفدارلی جایگزین شود
اریائی

>>>   اگر نتایج انتخابات ولایات ذکر شده باطل اعلان شود نشان مید هد که اعضای کمیسون ها در تقلب دست داشته و اگر باطل اعلان نشود همان ساخت و باخت و تقلب سازمان یافته گرفته است که هم حکومت و هم کمیسیون در آن دخیل اند و این عزل ها یک درامه.

>>>   بلی وقتی رئیس و معاونین و اعضای کمیسیون انتخابات فاسد و متخلف باشند. نتیجه ی که آنها اعلام کرده اند قابل قبول و قانونی نیست و انتخابات باید ابطال اعلام شود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است