اعلامیه احزاب در مورد تعدیل قانون انتخابات
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۰۷    ۱۳۹۷/۱۱/۲۵ کد خبر: 157422 منبع: پرینت

احزاب سیاسی به‌مثابه یکی از اطراف عمده دخیل در انتخابات، با توجه به تجاربی که از نواقص انتخابات‌های گذشته و پیامدهای زیان‌بار آن به دست آورده‌اند، همواره به اصلاحات انتخاباتی تأکید داشته است.

اصلاحات انتخاباتی ازنظر احزاب سیاسی، سلسله‌ای از اصلاحات به‌هم‌پیوسته است که به‌عنوان یک بسته جامع، معنی پیدا می‌کند. این بسته جامع، متشکل است از: «اصلاح و تعدیل قانون و طرزالعمل های انتخاباتی»، «اصلاح و تغییر نظام انتخاباتی»، «تدابیر و اقدامات تخنیکی بازدارنده تقلب انتخاباتی»، (استفاده از تکنالوژی) و «نظارت مؤثر و همه‌جانبه از کل مراحل پروسه انتخابات».

در این میان، اصلاح و تعدیل قانون انتخابات، به‌مثابه نخستین گام و درعین‌حال اساسی‌ترین گام، اصلاحات در سایر عرصه‌ها را ممکن، مشروع و الزامی می‌سازد. از جانب دیگر، بحث اصلاحات انتخاباتی، در زمانی اوج گرفت که نامزدان انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام نموده و به تعبیری، بازیگران اصلی انتخابات، اعم از احزاب و نامزدان ریاست جمهوری به شمول رئیس‌جمهور کنونی، برای یک رقابت سرنوشت‌ساز در وسط میدان بازی ایستاده بودند. این ویژگی زمانی، حساسیت اصلاحات انتخاباتی را بیشتر و ضرورت اجماع و تفاهم بر سر نحوه اصلاحات را در میان همه بازیگران به‌صورت جدی نمایان می‌ساخت. از این‌جهت قطع‌نظر از محتوای تعدیلات قانون انتخابات، نفس تفاهم بین بازیگران اصلی و طرف‌های ذینفع در آن زمینه، یک گام موفقیت‌آمیز تلقی می‌گردد. بنابراین، احزاب سیاسی ضمن استقبال از این گام اساسی و موفقیت‌آمیز، موارد ذیل را اعلام می دارد:

1- واضح است که اصلاحات عملی در گرو تطبیق درست قانون و پابندی به تعهدات است. بنابراین، احزاب سیاسی از حکومت وحدت ملی می¬خواهد که در جهت تطبیق درست احکام قانون در مورد انتخاب کمیشنران جدید و تغییر نظام انتخاباتی، مطابق مفاد فرمان ریاست جمهوری، اقدامات به‌موقع روی دست گیرد.

2- تغییر نظام انتخاباتی از نظام کنونی به‌نظام توافق شده (MDR) یکی از خواست‌های اساسی و گذشت ناپذیر احزاب است. ازاین‌جهت انتخابات شوراهای ولایتی و ولسوالی در سال 1398 که هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌گردد، باید به اساس نظام چندبعدی یا (MDR) برگزار گردد.

3- احزاب سیاسی جریان پیشرفت توافقات و چگونگی تطبیق قانون را با علاقه‌مندی و حساسیت تعقیب می‌کند. همچنین همکاری همه‌جانبه خویش را در مطابقت با احکام قانون، جهت انتخاب کمیشنران جدید و به وجود آمدن کمیسیون‌های مسوول و با ظرفیت ابراز می‌نماید.

4- ازآنجا که رییس‌جمهور افغانستان در انتخابات سال 1398 نیز کاندیدای ریاست جمهوری است، ضرورت جدی و عاجل احساس می‌شود که به‌منظور رعایت اصل فرصت‌های برابر و به‌منظور عدم سوءاستفاده از امکانات دولتی، تقرری، تبدیلی و عزل مقامات عالی‌رتبه و کارمندان دولتی در همه سطوح اعم از وزرا، معینان، سفیران، والی‌ها و سایر کارمندان دولتی، از جانب رییس‌جمهور و سایر مقامات ذیصلاح، به‌صورت قطع تا ختم انتخابات ریاست جمهوری طی فرمانی، ممنوع گردد.

و من الله توفیق
کمیته سیاسی احزاب


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
احزاب
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   تقرری و تبدیلی هایی را که رییس جمهور ضرورت داشت،قبلاً انجام داده است.
این موضوع را باید قبل از آغاز ثبت نام های کاندیدان ریاست جمهوری و حتی قبل از آغاز مذاکرات صلح با طالبان ،بیان میکردید.
رییس جمهور هم مشاور امتیت ملی را تغیر داد و هم وزارت دفاع را و هم دو مرتبه وزارت داخله را.
این که استانکزی رییس امنیت ملی ،طرفدار اشرف غنی است و یا طرفدار پسر کاکای خویش شیر محمد ستانکزی نماینده طالبان که دولت اشرف غنی را به رسمیت نمی شناسد،هنوز معلوم نیست.

>>>   حامد کرزی در مصاحبه اخیر خود چنین گفت:
من مخالف دولت مؤقت هستم.
اگر انتخابات شفاف و عادلانه دایر شود خوب،در غیر آنصورت،همین حکومت وحدت ملی ادامه پیدا کند.
او تر سیده است که داکتر نجیب را کشتند،ربانی را کشتند(این که خودش دست داشت،هنوز معلوم نیست)،حالا صبعت الله مجددی نیز معلوم نیست که به مرگ طبیعی مرد و یا دولت در قتل او دست داشت.
بنأ کرزی در نوبت ایستاده است و از ترس در مصاحبه اش چنین گفته است.
حالا اگر دولت وحدت ملی ادامه پیدا کند،او در آینده خواهد گفت که من در همان وقت در مصاحبه ام گفته بودم که اگر انتخابات شفاف دایر نشود،حکومت وحدت ملی ادامه یابد.
اگر انتخابات شود و در انتخابات شخص دیگری رییس جمهور شود،او خواهد گفت که شکر خدا انتخابات شفاف دایر شد و ما رییس جمهور جدید داریم.
اگر طالبان قدرت را بگیرند،خواهند گفت:
من از چندین سال بدینطرف خواهان خروج نیرو های امریکایی از افغانستان بودم،روی همین منظور من با وجودی که مجددی از من خواهش کرد که توافقنامه امنیتی را با امریکا امضأ کنم،من امضأ نکردم.
من خودم شخصاً از افغانهای شهر مسکو خواهش کردم که جلسه یی را در آنجا تشکیل کنند ،تا طالبان کرام شرایط تأسیس دولت شان را بیان کنند و من شخصاً تمام مواد پیشنهادی شان را قبول کردم،بشمول خروج نیرو های خارجی از افغانستان و قانون اساسی جدید و از بین بردن نام های طالبان کرام از لست سیاه و تمام این پیشنهادات را بالای دیگر اعضای جلسه نیر قبولاندم و آنها در پای این اعلامیه امضأ کردند.
حالا شما بگویید که حامد کرزی چه قسم یک آدم است؟
آیا او مسؤنیت و تجارت و کار و بار مواد مخدره ث دیگر تجارت جهانی خود را میخواهد و یا از غم مردم این کشور شبانه پای لچ خواب میکند؟

>>>   حامد کرزی یک انسان هزار چهره است و اشرف غنی احمدزی هم کمتر از حامدکرزی نبوده ونیست هر لحظه چهره تبدیل میکند .

>>>   این احزاب نیست یک گروهی از خردجال ها است که نباید برای شان وقت داده شود اولتر هر کدام اینها در محکمه بین الملی هاگ محکمه شوند و جواب این همه ویرانی ها وقتل ها را بدهد ‌بعداً می‌تواند که حرف بزنند

>>>   وقتی میگویند احزاب سیاسی خیلی خوشحال میشویم که این کشور حکومت دارد وصاحب اردو وپولیس است وهمچنان احراب سیاسی موجود اند ولی با اندک تامل در می یابیم که درینجا هر چه داریم ساخت خارج است وازبیرون برما تحمیل نموده اند واز چهل سال به اینطرف درین کشور ویرانه وعقب مانده توطیه ای خارجی جریان دارد از احزاب روسی کمونیستی گرفته تا حزب چینی اسپنتا وخانم سیلی وملالی جویا وحزب ستم ملی پدرام وگروهک یون واحدی واحزاب دست نشانده ای پبشاور وروند سبز وجریان کرزی واحزابی که در ایران هسته گذاری ورشد نموده اند وحکومت دست نشانده ای جان کیری و...همه در بیرون تنظیم گردیده ودر خورد ملت عزیز ما داده شده است پس این جریانهای تصدیر شده از بیرون به درد ملت وکشور ما هر گز نخورده کشور را به قعقراوملت را به تباهی میکشاند چون ملی ومردمی نیستند اعلامیه ها وتجمعات وهر اقدام وعمل شان زیان بار وتهلکه اور بوده منافع بیگانه ها وارباب های خودشان را تامین مینماید
معلم محمد داود بیگ از لیسه ای صمیم سانچارک

>>>   افرین به جهادی ها و مجاهدین روس ها را هز کشور ما خارج کردند و جالا افرین به طالب ها که امریکا ها را از کشور خارج می کنند افرین به غیرت و شهامت ایشان که جان های شرین خود را به خاطر کفار از دست داده اند اصلا انها مطابق به کتاب خداوند کار می کنند نه انهای که میخو اهند کفار همیشه در وطن ما باقی بماند مانند جند جهار کلاه که به خاطر دالر می خو اهند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است