قومی‌سازی علم و دانش را ممنوع کنید
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۲    ۱۳۹۷/۱۱/۳۰ کد خبر: 157472 منبع: پرینت

اینکه یک جوان هزاره با کسب نمره ۳۱۲ در دانشگاه نظامی مارشال فهیم ناکام، اما یک جوان پشتون با کسب نمره ۱۲۴ یا ۱۴۵ کامیاب شده است، اولین و آخرین بار نیست، این تبعیض ناروا همیشه وجود داشته است، ولی مشکل اینجاست که ه‍ر گاه اینگونه موارد را بیان کرده و از آن انتقاد کرده‌ایم، متهم به نفرت‌پراکنی و خواستن عدالت اضافی شده‌ایم.

قومی‌سازی علم و دانش، کشور را به لجن‌زار تبدیل خواهد کرد، کسانیکه نه استعداد دارد و نه توانایی، اگر براساس تعلقات قومی، افسر و یا مدیر و رئیس شود، قطعا یک افسر، یک مدیر و یک رئیس ناکام، ناکارآمد و ناتوان خواهد شد، در نتیجه کشور به لجن‌زار تبدیل خواهد نمود.

انتظار ما از استاد دانش این است که صرفاً به نوشتن قوانین اکتفا نکنند و اندکی به اجرایی قانون هم توجه داشته باشد و جلو اینگونه تبعیض‌های ناروا و ظالمانه را بگیرد، زیرا چنین تبعیض‌ها علاوه بر اینکه ظلم آشکار است، کشور را برای همیشه عقب‌مانده نگه می‌دارد.

دلیل عقب‌ماندگی کشور ما این است که سیصد سال، افراد ناتوان، ناکارآمد و فاقد دانش، صرفاً به دلیل تعلقات قومی تمام مناصب نظامی و ملکی را در انحصار داشته و به استعدادهای درخشان دیگران اجازه نداده‌اند که این کشور را توسعه دهند.

محمد نسيم جعفری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قومی سازی
دانش
نظرات بینندگان:

>>>   اگر این موضوع راست باشد که نیست تبعیض اشکار است اما ازنویسنده محترم سوال دارم که پشتونها نظر به نفوس شان درنهادهای نظامی وملکی به کدام پیمانه است هر جای میروید هزاره در نهادهای نظامی وملکی نظر به نفوس شان ده برابر است وباید به ان توجه صورت کیرد من یقین کامل دارم که همین اکنون در بخشهای نظامی تعدان هزاره نظر به پشتونها بیشتر است
بی خبر

>>>   این مسئله باید به طور جدی حل شود و باید هر جه زودتر اقدامات جهت از بین بردن این ظلم اشکار و ظلم های پنهان
این طور بی عدالتی نا ارامی ها را به وجود میاورد

>>>   یک عرض و داد و شفاف سازی آن
عصمت‌الله علی‌زاده با کسب نمره ۳۱۳ به دلیل هزاره‌ بودن در دانشگاه نظامی مارشال فهیم ناکام مانده، اما یک هم‌ولایتی‌او که پشتون است با نمره ۱۴۵ کامیاب شده است.
او پس از شرح مرارت هایش در یک رسانه؛ افزوده است باورم نمی‌شد باکسب «۳۱۲.۵ نمره» ناکام مانده باشم.
او بالاخره مدعایش را اینگونه به پایان برده است:
از جناب اشرف غنی؛ رییس‌جمهور افغانستان می‌خواهم که حق‌ غصب‌شده‌ام را به من برگرداند.
========
من از جانب جناب اشرف غنی احمدزی جان کری پی؛ از ارجمند (عصمت‌الله علی زاده) و همانند هایش معذرت میخواهم. آنها کار خوبی نمیکنند که با خواندن زیاد و نمبر زیاده گرفتن عدالت قومی و ملی!!! را خراب میکنند. اگر همه چیز به حساب نمره و سویه و دانش و نبوغ دعوایی شود؛ باز 98 و 99 و 100 فیصد گویندگان یک زبان به فاکولته و مقام و چوکی و امتیاز و افتخار نمی رسند. مثل زندانیان بگرام و پلچرخی در آن غایت ها و مثل انتخابات ولسی جرگه غزنی و ده های مثال دیگر. رئیس جمهور رئیس جمهور همه و هریک افغان است نه از یک هزاره که افغان بودنش هم چندان هوکی نیست!!
(کمپیوتر زغالسوز)

>>>   کوچی ها پاکستان با عث خطر عظیم ناهنجاری های اجتماعی درجامعه افغانستان .
کوچی ها پاکستان مانند اژداد این افرا د که درزیر با عکس های شناسایی دارید با عث خطر عظیم ناهنجاری های اجتماعی درجامعه افغانستان .
امدن کوچی ها پاکستان از آن طرف مرز دیورند هر سال در فصل بهار با عث نا هنجاری های اجتماعی در نواحی با مردم بومی منطقه در علفچر ها یعنی همه ساله ادامه جنگ با مردم بومی در کشور ما هستند وهمچنان نحوه چرای بی رویه گله ها انها باعث آفات طبیعی خطر ناک سر طان زا در طبیعت افغانستان است.
اولیت استراتژی اشرف غنی کوچی احمدزی از روز اول حکومت داری ان کاشتن تخم تفرقه بین اقواموبومی واسکان کوچیان پاکستان درمنطقه شاداب کشور ما بوده است، آمدن کوچی ها پاکستان با عث خطر عظیم ناهنجاری های اجتماعی نا سلامتی صحت ومحیط زیست در جغرافیا افغانستان میباشد.
آمدن کوچی هم به اساس پلان شوم استعمار کهن برای ایجاد تشدید نا سازگاری های اجتماعی و گسترش بحران سیاسی ، قومی و زبانی مذهبی در افغانستان بمنظور قتل و قتال ملت ما است اقوام کوچی رمه دار یا گله دار از آن طرف مرز دیورند با تطبیق نظام نامه امان الله خان در فصل بهار به چراگاه های دشتی و مراتع افغانسان از بیرون مرز دیورند می آیند می باشند , آنها دارای زمین و خانه ای در کشور افتابی ما نیستند و «چادرنشین » غژدی نیسن اند. و کوچی در ایام تابستان برای استفاده از علف خوش خوار ما به چراگاه های مناطق کو هستانی افغانستان بطور مؤقت به همرای گله بز , رمه گوسفند, گله گاو , شتر ,اسپ از داخل دره ها و باغستان شاداب مردم منطقه به مناطق چراگاه های مرتفع نیزدیک یخچال های طبیعی منابع آبی کشورما بدون اجازه تقویم چرا خود سر کوچ مي نمایند.
این سیستم چرای عنعنوی مفرط و غیر علمی بدون تقویم کوچی ها در واحد های چراگاهی افغانستان از طرف آنها ها از عدم کنترول دولت های قبیله در افغانستات در طی 18 سال معمول بوده که باعث پایمال حاصلات وباغات مردم بی دفاع منطقه شده و جنگلات انبو ه کشور ما توسط رمه ای های آنها زخمی و اثر اسیبخشکییده به انقر اض رفته محل از پوشش سبز گیاهی صاف ش ه است و در نهایت خطر عظیم نا هنجاری های اجتماعی افت طبعی تخریب فرسایش نباتات و فرسایش خاک از سبب صاف شدن منطقه از پوشش سبز نباتی در مناطق دشتی وکوهی افغانستان گردید ه است
بسیاری ازچراگاه های کوهی و دشتی کشورما بعلت چرای بی رویه کوچی ها از بی مسولیت دولت نابکار طرف دار قبیله آنها موجب تخریب بیش از حد با بحرانی عمیق انقراض مواجه شده اند وادامه ی این روند کشور ما را با مشکلات بسیار خطر ناک از بابت پامال شدن گیاهان توسط بر دن رمه ها بیش حد از کوچی ها در مناطق که وقوع خطرات رویدادهای طبعی زیا د است و مانند آمدن برف کوچ ها سریع آب شدن یجچالهای طبیعی کشور و در نتجیه باعث روا ناب سیلی بارانها های موسومی سرازیر شدن سیل های مخربه و کم آبی و خشکسالی ,طوفان شن های روان و پیامد آن الوده گی بصری محیط زیست در بعضی محلات و خشکسالی پی در پی در سرتاسر افغانستان از عملی ناسلم چرای بی رویه کوچی ها روبه رو کرده است

>>>   ای بی عقل!
در اردو سهمیه، در پولیس سهمیه، در وزیر سهمیه! چرا در علم سهمیه نیاشد! خوب شد که هزاره لایق هم قربانی سهمیه های شما شد! ما سهمیه خودرا به هیچکس نمیدهیم! مګر وای به جان ان هزاره که با نمرات بلند هم از دست سهمیه محقق به ګودال جهل سوق شد!
پشتون

>>>   یک اوغان نادارن و کوچی را میخواهند با هزاره و تاجیک و اوزبیک همسو سازند در علم و دانش چیزی بنام قوم وجود نداشت هرکه از دم شمشیر خورد نوشش باد من هزاره نیستیم تاجیک هستم اما صادقانه میگویم به اندازه هزاره کسی عاشق علم و تعلیم نیست ِ به اندازه هزاره کسی پشت کار ندارد اصلآن هزاره لیاقت پی برد حکومت را دارد نه توسط محقق بلکه توسط بهترین هایشان

>>>   هنگامی که قاری امان نوایی فروشگاه بزرگ افغان را ساخت،او از طریق رادیو و اخبار و مجلات اعلان کرد که فروشگاه بزرگ افغان که جدیداً در کابل ساخته شده است،به یک تعداد فروشندگان طبقه اناث ضرورت دارد.
لطفاً کسانی که خواهان کار درین فروشگاه هستند، با دو قطعه عکس خویش،غرض سپری کردن امتحان به تاریخ .... به این فرو شگاه مراجعه کنند.
روز امتحان فرا رسید و یک تعداد زیاد دختران و خانم ها غرض سپری نمودن امتحان آمدند.عکس هایشان نصب فورمه ها شد و سوال های امتحان برای شان داده شد و همه مشغول جل کردن سوال ها شدند و ورق های امتحان جمع آوری شد و برایشان گفته شد که غرض اخذ نتیجه هفته دیگر مراجعه کنید.
درین میان مسؤلین فروشگاه عکس ها را تماشا کردند و مقبول ترین آنها را انتخاب کردند و آنها را کامیاب گرفتند و باقی را ناکام کردند.
زیرا زمانی که خریداران به فروشگاه مراجعه میکنند،اولین چیزی که مورد توجه آنها است،قواره فروشندگان است.
یا من می آید که در زمان های سابق از وزارت دفاع برای جذب در کادر های صاحب منصبی خویش به ولایات نیز سفر میکردند و اولین چیزی که برایشان مهم بود،قد و قامت و چهره اشخاصی بود که برای شمولیت در دانشگاه های نظامی انتخاب میکردند.
حالا هم همان سیاست سابق است.
حتی برای دانشگاه طب نیز چنین بود.
چون زمانی که یک مریض یک داکتر و یا نرس هوش قواره را میبیند،خود بخود از نگاه روانی جالش خوب میشود.زیرا قلب اش به تپش می آید و در نتیجه خون زیادتر به بدن میرسد و در نتیجه سیستم ایمنی بدن اش قوی میشود و در نتیجه زودتر خوب میشود.

>>>   استعداد های درخشان که با سواد شدن اسطلاحات بیگانه را مروج و اقوام دیگر را دشنام میدهند و وقتی لیسانس شدن میگویند نام هویت من تاب گنجایش من را ندارد و بالتر از او تحصیل کردن در فکر تغیر نام کشور را دارند، اینست استعداد های بارز؟

>>>   علیرضامحقق:
شخصا خودم طرف داری قومی سازی نه تنهای در دانش بلکه در تمام عرصه های حکومتی نیستم به نظرم بهر خواهد بود که از راه برابری وبرادری کار پشبرده شود همچون علیزاده نیستم از کاری که در حق محترم علیزاده شده جای بس تأسف است...

>>>   آقای دانش زمانی که سرپرست تحصیلات عالی بود من یادم است وقتی مدارکم را تایید میکردم از کارمند آن برخورد تبعیض آمیز دیدم اعتراض کردم به من گفت: دستت خلاص برو پیش وزیرت و من گفتم: شما درست میگید اگر آن وزیر، وزیر بودی شما اینجا نبودید. از دانش سوال شده بود چرا تبعیض آشکار اینجا وجود دارد گفته بود من افتخار میکنم که قوم گرا نیستم. آخر مردیکه توکه حقوق دان هستی ما دنبال حق و عدالت هستیم این قوم گرایی است؟
ص. از ایران.

>>>   وزیر مربوطه هم هزاره است که فقط به نام وزیری بیشترین خفت و بی صلاحیتی را خودش پیشکش و نصیب خود میکند و ترتیب این نوع مقرره هم به امضای خودش انجام شده که خیانت نه بالای هزاره خود حتی بالای سایر غیرپشتونها و استعدادهای ملت نهادینه میسازد.
همین قضیه بهانه ایست که هزاره برخیزند و این وزیر یا نماینده خود را اخراج کنند و بار دیگر به جهانیان نشان دهند که ما طرفدار حق هستیم نه طرفدار قومیت!
نجیب الله غزنیوال

>>>   آقای محمدنسیم جعفری: کاملن دقیق وبجا فرمودید.

>>>   ما هرکه هستیم فرهنګ شهروند بودن را ترویج سازیم.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است