مساله آب و سر سبزی محیط زیست
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۸    ۱۳۹۷/۱۲/۱ کد خبر: 157500 منبع: پرینت

مسأله آب و سر سبزی محیط زیست به خصوص در شهر های بزرگ افغانستان یکی از نیاز های مبرم و اساسی است و توجه به آن اگر از یکطرف جدیت و پیگیری دولت ملی و مردمی شایسته سالار را می طلبد که متأسفانه کشور ما در طی این 18 سال فاقد آن است و از طرف دیگر پرداختن به این امر مهم مسوولیت همۀ اتباع اگاه کشور است.

بد بختانه مردم ما اهمیت این مسأله را خوب درک نکرده بی تفاوتی به خصلت طبیعی شان مبدل شده در این گونه اوضاع احوال طرح ها و پلان های سازنده دانشمندان کشور ما به آسانی عملی نمی شود. تنها یگانه را برون رفت از این معضله ایجاد یک جریان و یاسازمان حفاظت محیط زیست است که مردمان آگاه و روشنفکران را در جهت عملی ساختن سر سبزی بسیج نمایند و آهست آهسته سر سبز ساختن محیط و پیرامون آن به یک عنعنه ملی مبدل شود.

نظر اعلی و مسلکي دانشمندان کشور در خور توجه رهبران حاکم سیاسی نیز بوده است، تا انها از نبشته علمی در سرسبزي کشور عزیز ما استفاده نمایند، بدین ملحوظ امراض نیز کم می شود، ما مدیریت ضعف در عرصه اب و ذخیره اب در حاکمیت سیاسی خود داریم، امید است اداره مدیریت اب و سرسبزی توجه مبذول دارند.

باشندگان شهر های کلان بخوص کابل میگویند، با آنکه باران نعمت الهی است، اما در کابل برای مدت کوتاه فضای پاک و صاف را برای تنفس مهیا می سازد. آنها می گویند، با گذشت زمستان بدون برف، باران های اخیر برای دهقانان نیز ارزشمند است.

سازمان بین المللی حفاظت از محیط زیست که بیشتر به نام آی یوسی آن شناخته می شود٬ هدف آن حفاظت از منابع طبیعی در سراسر کره زمین است ولی در افغانستان از عدم حرفیه ای بودن رهبری اداره ملی حفاظت محیط زیست افغانستان در طرح های پالیسی سازی نه توانسته حفاظت از منابع طبیعی افغانستان انجام دهد است. خلاصه بیقین می توان گفت جذب دانشمدان حرفه ای و کار پخته در امور زراعت و آبیار ی و سرسبزی٬ عمران و محیط زیست در افغانستان است.

باید خاطر نشان کرد که افغانستان در منطقه و جهان به عنوان کشور زراعتی از بابت آب وافر و وادی های حاصلخیز آن شناخته می شود. نظر به آمار بین المللی ۸۰ در صد مردم افغانستان به کشاورزی «زراعت، باغداری و چارواداری» اشتغال دارند و امران معاش می کنند. امروز بخش اعظم صادرات افغانستان را میوه تازه و خشک است و در شرایط فعلی در جهت تحقق اهداف اقتاد ی افغانستان تنها با توسعه بخش زراعت و باغداری چاروا داری می توان به آسانی به رشد توسعه اقتصادی در افغانستان دست یافت.

داکتر یارمحمد «حیدر زاده»
داکتر علوم محیط زیست


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آب
محیط زیست
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است