از جیش المحمد تا جیش العدل...
تنش کنونی میان ایران از یکسو و عربستان، امارات و بحرین در خلیج فارس و امریکا و اسراییل حامی جنگ افروز آنها از سوی دیگر، ممکن است که منطقه را به خاک و خون بکشاند 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۸    ۱۳۹۷/۱۲/۱ کد خبر: 157502 منبع: پرینت

روز پنجشنبه گذشته، در یک حمله مسلحانه تروریستی در کشمیر زیر تسلط هند، ۴۹ سرباز هندی کشته شدند. گروه جهادی پاکستانی "جیش المحمد" مدعی این حمله که طی بیست سال اخیر بدون سابقه بودگردید. فردای آنروز هند با افزایش تعرفه های گمرکی دست به مجازات پاکستان زد. از سازمان ملل خواست تا رهبر جیش محمد را، مسعود ازهر، که بطور آزادانه در پاکستان زندگی میکند، در لیست افرادی که به تروریسم دست میزنند، بگذارد. چین به مدد پاکستان آمد و درخواست هند به جایی نرسید (افغانها بیاد دارند که مسعود ازهر در هند زندانی بود و در زمان طالبان سال ۱۹۹۹، در مقابل رهایی هواپیمای هندی که با سرنشینان آن ربوده شده بود در میدان هوایی قندهار مبادله شد).

سه ماه بعد در هند انتخابات پارلمانی سرتاسری برگزار میشود و حکومت دست راستی نارندار مودی در برابر قدرت گیری دو باره حزب گنگرس که سه ماه قبل پیروزیهای چشمگیری در انتخابات ایالتی داشت؛ ممکن است که تهدید خود را در مورد مجازات نظامی عاملین این حمله بمنصه عمل در آورد.

تقریبآ همزمان، چهار شنبه ۱۳ فوریه ۲۰۱۹، گروه تروریستی جیش العدل حمله تروریستی علیه نیروهای امنیتی ایران را در استان سیستان و بلوچستان که به کشته شدن ۲۷ نفر و زخمی شدن ۱۳ نفر دیگر منجر شد، پعهده گرفت. جیش العدل همان جند الاسلام است که در دهه ۲۰۰۰ به عملیات مسلحانه دست میزد و بعد از دستگیری رهبر آن عبدلملک ریگی و حالا دو باره فعال شده است. این حمله دارای پسآمدهایی است که اگر بدرستی مدیریت نشود، ممکن است به یک جنگ تمام عیار در منطقه مبدل شود. تمام عیار به این معنی که اگر نیروهای تند رو و سپاه پاسداران که بیصبرانه منتظر اند تا زمامداران ایران به آنها کارت سفید عکس العمل متقابل را بدهند تا وارد عمل انتقام جویانه شود.
محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: "ما انتقام خون شهیدان‌مان را از دولت‎‌های عربستان و امارات خواهیم گرفت و از رییس جمهور می خواهیم به دنبال وعده ای که دادند دستان ما را برای عملیات‌های انتقام جویانه بیش از گذشته باز بگذارند".

تنش کنونی میان ایران از یکسو و عربستان، امارات و بحرین در خلیج فارس و امریکا و اسراییل حامی جنگ افروز آنها از سوی دیگر، ممکن است که منطقه را به خاک و خون بکشاند.
نطفه ها، انگیزه ها و عوامل یک چنین جنگی در منطقه وجود دارد. گرچه عامل این حادثه انتحاری بلوچ و سنی مذهب جیش العدل است که از سالها قبل در این منطقه تحت عنوان "دفاع از حقوق اقلیت بلوچ" به حملات نظامی که تنها هدف آن نیروهای امنیتی نیست و حتی انفجار مساجد و نیروهای ملکی را نیز هدف قرار میدهد و بیش از پیش ظهور داعش را اول در عراق، سپس در سوریه و حتی در افغانستان را بخاطر ما میآورد. ولی بعد از بقدرت رسیدن محمد بن سلمان و اعتراف علنی به این که ما "جنگ را در داخل ایران میبریم" و تحکیم روابط با اسراییل در این زمینه، به تقویت دو باره جیش العدل که در حال ضعف بود، شد. ایران طی این دوسال چندین حمله انتحاری داعش را که در میان خود ایرانی ها (بلوچ، عرب و کرد) سربازگیری نموده، شاهد بوده ایم: تهران، اهواز، زاهدان ...

دشمنی عربستان، امارات، بحرین، اسراییل و امریکای ترامپ در برابر جمهوری اسلامی ایران شناخته شده است. ولی روابط میان ایران و پاکستان، دو کشور همسایه که همیشه در یک حالت نه جنگ و نه صلح قرار داشت و رهبران پاکستان سعی داشتند تا در برابر ایران یک سیاست محتاطانه را بازی کند، با بقدرت رسیدن عمران خان در حال دگرگونی است.

از آغاز دهه ۱۹۸۰ و استقرار جمهوری اسلامی که با تجاوز شوروی در افغانستان همزمان بود، ایران در معظله افغانستان عملآ جایگاه اولی پاکستان را در "جهاد" افغانها برسمیت میشناخت. پاکستان هم که دچار بحرانات زیاد بخصوص جدایی طلبی بلوچ ها در مرز ایران و حضور بیش از ۲۰ میلیون جمعیت شیعه در پاکستان، تا حال خود را از تنش میان عربستان و ایران بدور نگهداشته بود و حتی به درخواست عربستان برای ارسال نیرودر جنگ یمن جواب رد داد. اما مشکلات بزرگ اقتصادی و مالی که پاکستان با آن روبرو است و تقریبآ انزوای وی در سطح بین المللی، بخصوص شرایط سخت بانک جهانی برای قرضه دادن، عمران خان را مجبور ساخت که دست به دامن عربستان و پرنس ماجراجوی آن محمد بن سلمان بزند تا پاکستان را از ورشکستگی مالی نجات دهد. به این ترتیب خشم ایران را بر انگیخت.

از سوی دیگر ارتش پاکستان و سرویس استخباراتی آن، صاحب اصلی قدرت، که انحصار سیاست پاکستان در مورد افغانستان و هند و برنامه های اتومی را دارد، هیچ وقت دست از ارتباط با نیروهای افراطی و جهادی که برخی آنها مانند جیش محمد و یا سپاه صحابه مخلوق او میباشند، نکشیده است. ایران امروز ادعا نمود که عاملین حمله تروریست ۱۳ فبروری شناسایی شده و آنها همه پاکستانی بودند.

فشار علیه پاکستان یا واقعیت، این دو حمله تروریستی خشم هند و ایران را برانگیخت. کنار گذاشتن سیاست بیطرفی در مناقشه ایران و عربستان سعودی از یکطرف و کنار گذاشتن سیاست تنش زدایی با هند که توسط نوازشریف پیشبرده میشد، از طرف دیگر، منطقه را وارد یک مرحله خطرناکی ساخته است.
این تحولات بدون چراغ سبز امریکا ناممکن است. یکی از این تحولات نقش اساسی است که پاکستان در روند صلح کنونی با وادار کردن طالبان به مذاکره بازی میکند.

داکتر کریم پاکزاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جیش المحمد
جیش العدل
نظرات بینندگان:

>>>   محمد بن سلمان بعد از سفر پاکستان،به پایتخت هند دهلی سفر کرد.
نرندرا مودی صدراعظم هند خودش در میدان هوایی به استقبال او آمد و محمد بن سلمان را چنان در بغل فشرد که اگر بگوان میبود ،او را چنین در بغل نمی فشرد.
عمران خان چنان قهر و غضب شده است که سفیر عربستان را احضار کرده است و به او یک نامه داده است که تمام مصارف تشریفات من را که برای محمد بن سلمان کرده بودم،باید دولت عربستان دوباره بپردازد.
من هیچ فکر نمیکردم که یک محمد بت های مکه را میشکند و بت برستی را منع میکند و محمد دیگر چهارده صد سال بعد،یک بت پرست را در آغوش میگیرد.

>>>   درحقیقت همه اینها جیش ال آی اس آی هستند
ر

>>>   درود جناب پاکزاد، از تعلیل جنابعالی این طور استنباط می شود که جنگ خیلی خطرناک در خاورمیانه در حال وقوع است و این که سربازان آمریکایی از این محرکه نجات و کشور ها رو به جان هم دیگه می اندازد، کشور هند علیه پاکستان، پاکستان علیه افغانستان، عربستان علیه ایران، و خلاصه جنگ تمام عیار در خاورميانه در شرف وقوع است و آماده سازی داعش علیه طالبان و خلاصه افغانستان بیچاره در جنگ نیابتی ابر قدرت های اتمی منطقه داغون میشه، خدا به داد این کشور مظلوم برسد امین.

>>>   محمد بن عبدالله در مکه بت ها را شکستاند و بت پرستی را منع کرد.
جیش محمد یعنی محمد دومی به سربازان هندو ها در کشمیر حمله کرد و یک تعداد آنها را کشت و یک تعداد شان را زخمی کزد.
محمد بن سلمان یعنی محمد سومی را در سفری که به هند داشت،نریندرا مودی صدر اعظم هند در آغوش گرفت و خوش آمدید گفت.
ناگفته نماند که نریندرا مودی شال زرد خود را که نشان هندو بودن است،پس کرده بود و شال فلسطینی ها را در گردن کرده بود.
این که مسلمان شده است و یا اعتلافی را با ایران و روسیه و حزب الله و حماس و فلسطین در مقابل پاکستان و یا عربستان تشکیل میکند،هنوز معلوم نیست.
اما یک چیز واضح است و آن عبارت ارین است که هندوستان هر اعتلافی را که میسازد،بخاطر حفظ جان خودش است.
در زمان حمله روس ها به افغانستان،هندوستان با دولت افغانستان و روس ها روابط خوب داشت،اما از ترس آن که نشود که روس ها آهسته آهسته بطرف هندوستان نزدیک شده و هندو ها را در بحر هند غرق نکند،در هندوستان فلم های نصرالدین شاه میچلید و راجکپور که فلم میرانام جوکر را در شوروی ساخته بود،فلم دوجاسوس را ساخت و چنین میخواند:
دوجاسوس کری محسوس که دنیا بری خراب هی.
کانهی سجا کانهی جوتا یی بری تو بات هی.
زرا سوچو زرا سمجو زرا سمال کی رهتی هی.
ترجمه:
دوجاسوس،احساس میکنند که دنیا بسیار خراب است.
کی حقیقت را میگوید و کی دروغ میگوید.معلوم نیست.
فقط فکر کنید و مواظب خود باشید که در دام گیر نیایید.

>>>   زهبر فاریابی :
پاکستان یک کشور جعلی است ایالت بلوچستان آن متعلق به ایران بوده و باقی هم متعلق به هندوستان .
خدا لعنت کناد این انگلستان را که با دستکاری مرزهای حقیقی و ایجاد مرزهای قراردادی به درگیری و تنش در منطقه دامن می زند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است