غنی در تلاش بخاطر احراز مجدد کرسی ریاست
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۱    ۱۳۹۷/۱۲/۲ کد خبر: 157516 منبع: پرینت

نشست‌ها و رایزنی‌ها برای ایجاد یک "تکت انتخاباتی" قدرتمند در کابل در جریان است. تکت انتخاباتی، اصطلاحی که در نظام‌های ریاستی به کار برده می‌شود، متشکل از نامزد ریاست جمهوری و یک یا دو معاونش است
قانون انتخابات افغانستان یکی از شرایط ثبت نام نامزدان ریاست جمهوری را اعلام نام دو نفر از معاونان ریاست جمهوری افغانستان و حضور آنان در زمان ثبت نام دانسته است.

اشرف غنی رییس جمهور، عبدالله رییس اجرایی، محمد حنیف اتمر مشاور پیشین شورای امنیت ملی از چهره‌های سرشناسی هستند که نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده‌اند.
«رحمت‌الله نبیل» رییس پیشین امنیت ملی، «عبدالطیف پدرام» عضو پیشین مجلس نمایندگان و رهبر حزب کنگره ملی، «احمد ولی مسعود» رییس جریان وفاق ملی، «نورالحق علومی» وزیر پیشین داخله، «شیدا محمد ابدالی» سفیر پیشین در هند؛ «زلمی رسول» وزیر پیشین امور خارجه، «فرامرز تمنا» رییس پیشین مرکز مطالعات استراتژیک وزارت امور خارجه، «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی، «ابراهیم الکوزی»، «حکیم تورسن»، «سید نورالله جلیلی»، «نورالرحمان لیوال»، «محمد شهاب حکیمی» و «عنایت الله حفیظی» نامزدهای دیگر انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۸ ه. ش افغانستان هستند.

اشرف غنی دردور دوم میخواهد که جدا از متعهدین قبلی خویش یعنی عبدالله و دوستم با گرایش جدید به قشر جوان کشور شامل لیست کاندیدان نموده است.
غنی در مدت تقریبا پنج سال که زمام امور را بدست داشت به نوعی از انحا توانست با سوء استفاد از افراد و اشخاص که بانک رای بشمار میرفتند در قدم اول در پهلوی خود جا داده و در قدم بعدی توانست انها را به انواع توطئه از خود دور سازد.
چنانچه معاون اولش دوستم در توطئه نا جایز تجاوز بالای اشچی شصت و چند ساله تحت نظارت قرار گرفت ممنوع و الخروج شد.

پارتنرش عبدالله که در یک معامله سیاسی خلاف تمام نور م های حقوقی و در مغایرت با قانون اساسی ریاست اجرایی را ایجاد و وی را بحیث یک سمبول در راس ان قرار داد. تا بتواند هم لعل بدست اید و هم دل یار نرنجد و از یکطرف دل عبدالله را بدست گرفت صندوق رای اش در یک معامله سیاسی به هیچ مبدل ساخت، از جانبی تنظیم جمعیت اسلامی را که همه تاجیک تباران در ان تجمع نموده با حضور عبدالله از خودساخت. اما دیری نگذشت که در سطح رهبری جمعیت پراگندگی رخ داد. علت اصلی انرا هم خود خواهی ها، جاه طلبی ها و خود منشی های اعضای برجسته این تنظیم احتوا مینماید که انها قادر نمیشوند با یک تکت انتخاباتی مستقل شرکت کنند.

اقای غنی در زمان زمامداری خویش با گرایش های شدید قومی حاکمیت نمود. رهایی زندانیان طالب را وعده داد و در یکی از مصاحبه های خویش اظهار داشت که در زندان بگرام همه مربو ط یک زبان اند و انرا عادلانه ندانست.

در اخرین روز ها رییس جمهوری، در مصاحبه با تلویزیون «سی ان ان» گفت، از ماه دسامبر 2014 که او به عنوان رییس جمهوری افغانستان تعیین شد تا کنون 45 هزار سرباز افغان و 72 سرباز خارجی در جنگ با مخالفان مسلح دولت کشته شدند.
او تاکید کرد، این دو آمار متفاوت نشان می دهد که نیروهای امنیتی افغان بیشتر در جنگ سهم داشته و در خط اول مبارزه با «تروریزم» قرار دارند اما نگفت که مسوول این همه بدبختی ها کیست.

رییس جمهوری افغانستان علاوه کرد، نزدیک به 100 هزار سرباز افغان در چهار سال گذشته وظایف شان را ترک کرده‌اند.
باید از شرم سر به پایین می افگند ولی با تاسف که انرا بحیث دستاورد خویش پیشکش نمود.
دامنه فساد در زمان وی به حدی گستریش یافت که افغانستان مقام دوم را در جمع کشور های مفسد احراز نمود.
چنانچه بازرس ویژه‌ی امریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار گفته که افغانستان با فساد گسترده و بازار پر رونق مواد مخدر روبرو است.
جان ساپکو این موضوع را، در دومین نشست قهرمانان امانت‌داری در شهر کابل مطرح کرد و فساد اداری و هراس‌افگنی را "اژدهای دوسره" نامید.
جان ساپکو، بازرس ویژه‌ی امریکا برای بازسازی افغانستان افزود: "حقیقت این است که افغانستان همچنان با فساد گسترده و کار و بار پر رونق مواد مخدر روبرو است.
این حقیقتی است که همه روزه با آن روبرو می‌شویم و در بخشی از صحبت خویش افزود: "کشور من ۱۲۶ میلیارد دالر برای بازسازی افغانستان هزینه کرده است که بخشی از این کمک‌ها حیف و میل شده است و این نشان می‌دهد که دولت امریکا و کنگره‌ی این کشور به شما باور دارد و می خواهد کشور شما را کمک کنند."

از سویی هم، اتحادیه‌ی‌ اروپا با نگرانی از گستردگی فساد اداری، این پدیده را مانع اجرایی ‌شدن پروژه‌های توسعه‌‌ای در کشور می‌داند. این اتحادیه اعلام کرد که این بزرگترین تلاشی است که امریکا برای بازسازی یک کشور در تاریخ خود انجام داده است ما در بازسازی افغانستان بیشتر از طرح مارشال اروپا پس از جنگ جهانی دوم، به مصرف رسانیده‌ ایم.
جورج کننگهام، معاون سفیر اتحادیه‌ اروپا در افغانستان در این مراسم گفت: "فساد نگرانی‌های را در برابر اجرایی‌شدن پروژه‌های خیلی مهم و با اهمیت در افغانستان به ‌بار آورده است. فساد تمام تلاش‌ها برای ساخت و ساز در افغانستان را با چالش روبرو می‌کند"
دیدبان شفافیت افغانستان با انتقاد از عملکرد حکومت در کار مبارزه با فساد اداری می‌گوید که این پدیده در افغانستان به یک فرهنگ مبدل شده و حکومت نباید با فسادپیشگان مدارا کند.

دامنه فساد و غارت پول انقدر در کشور به یک امر عادی مبدل شده که بانوی اول کشور 280 میلیون دالر را در یک پروژه بنام پرموت به همکاری یک تعداد نزدیکانش غارت نمو ده و هیچ مرجعی و مقامی مسوولی از ان یاد اوری نمی کنند.
با حفظ تمام چالش در زمان زمامداری اقای غنی وی به عوض اینکه از مردم کشور از بابت همه نا بسامانی ها معذرت بخواهد با بشرمی تمامی بار دوم میخواهید که بالای گرده های مردم افغانستان حاکمیت نماید.

به امید اینکه مردم کشور با شناخت دقیق که از کاندیدان دارند رای خود را که حیثت ابرو و عزت شانرا دارد به مفت و یا به اساس شناخت ها به معامله نگیرند و سرنوشت سایر مردم را بدست یک تعداد جلابان قدرت و مافیای مواد مخدر و یا زورمندان نسپارند.

با عرض حرمت
ادریس اریب


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ریاست جمهوری
اشرف غنی
نظرات بینندگان:

>>>   اقای اریب!اینکه تجاوز وحشیانه دوستم بالای ایشچی راتوطعه فکر میکنید٫اشتباه بزرگ است.اینکه غنی دوستم راراند واقیعت٫مگراینکه من وتو بعداز استفاده از کاغذ تشناب بااوچه معامله میکنیم اینهم معلوم است.
عاقل

>>>   غنی انسان شرارت انداز وحشت وجنایت و متعصب اهل کار نیست به امین خاطر است که مملکت ما را درآتش سوختاندو میسوزاند.

چون بود اصل گوهری قابل
تربیت را در او اثر باشد
هیچ صیقل نکو نخواهد کرد
آهنی را که بد گهر باشد
خر عیسی گرش به مکه برند
چون بیاید هنوز خر باشد
حقیت زندگی مردم کشور عیزم و اوضاع اقتصاد وسیاسی کشور به مراتب بدترو قابل تشویش است .غنی مانند ...است که بر شاخچه درخت نشته و مصروف بریدن کند ه است و تاکنون درک نکرده که ختم این کار خود ش هم نبود می کند دارد.
غنی مغز متفکر شرارت هم جامعه را بطرف نابودی سوق و می دهد چرا گفته اند که کار به اهل کار سپرده شود این غنی روانی اهل کار نیست به امین خاطر هداف لر و بر 28000 ایده پوچ غنی شرات انداز در منطقه سرباز جوان وطن توسط ترویستان تربیت یافته پاکستان در طی چهار سال حکومت بی برکت این شخص روانی جنایت کار و متعصب و قدر طلب کشت شده اند. غنی چگونه خود را از محاصره مردم غیور ما به دلیل بی عاطفه گی در قبال هزاران قتل عام سربازان شجاع و مردم بی دفاع توسط تروریستان از زندان رها ساخته خود نجات می دهد؟
مغز متفکر شرارت انداز بایده ای اقدار تک قومی که با مردم ما یک روز با زبان صادقانه و انسانی ادبی حرف نزده است و هر واژه که از دهان اش بیرون می شود جز از گذافه گویی چرندیات، هزیان و توهین به مردم شریف ما نیست.
غنی شوونیست تک قوم گرا خود کامه چهل سال که بیرون از وطن بوده نه به مذهب مردم باور دارد و نه به فرهنگ و عادات مردم آشنایی دارد چگونه مردم غیور با دیانت ما بر او احترام بگذارند؟
غنی عوام فریب دروغگو که غیر از جیغ زدن و رفتار روانی و گزافه گویی آن هیچ جذابیت برای مردم قاقل و دانا چیز فهم کشور ندارد؟

غنی شرات انداز دست نشانده جانکری که ارگ را با اطرافیان اش یک باند ما فیایی به آشیانه شیطانی و مدیریت توطیه علیه اقوام به اقوام تبدیل کرده با کدام جرات از مردم شریف با دیانت ما کمک می طلبد؟
غنی تروریستان را برادران جان برابر خود می شمارد و از زندان ها آزاد می سازد به کدام وجدان از مردم کمک می خواهد؟
غنی مصنوعی بی عاطفه که در غم و اندوه مردم عزادار شریک نمی شود و در کنار مردم قرار ندارد با کدام رویی به مردم شریف ما رجوع می کند؟
اشرف غنی انسان از خودراضی قبل از اینکه از روی درماندگی به مردم خطاب کند باید به خود خطاب کند که او کیست« انسان شرارت » ؟
مردم از تو غنی بی عاطفه مدریت سالم , صداقت سیاسی , عدالت, سپردن کار به اهل کار , امنیت , فقرزدایی « فقر يكي از خطرناك ترين پديده هاي اجتماعي است كه مي تواند حيات اقتصادي، سياسي و فرهنگي ملت ها ی شریف ما را تهديد كند » , برنامه ریزی برای مسیر شغلی افراد بر مبنای برآورد های عینی از نیاز های آتی و اسعداد های بلقوه و ارزیابی عملکرد افراد متخصص باتجربه می خواهند و به همین دلایل مردم نا جارشده اندکارت به استخوان رسیده دست به قیام زده اند.

او مردم غیور بادیانت اکثریت این حاکمان قدرت طلب ما نند غنی عبدالله دروغ گو هسستند ، چون معمولا دروغ بعد از مدتی آشکار میشود و انسانها دروغگو بی برنامه در بین مردم رسوا میگردد.
باید گفت نجات اشرف غنی و عبدالله از انزوای چهار دیوار ارگ صرفا با استعفا و معذرت خواستن از مردم افغانستان.

ادامه رهبری این حکومت تنبل و سست ٍ ضعیف بی نظم و بی برنامه در مدیریت امور رفا ه و آسایش شهروندان قضاوت به دست شما هموطنان ! اشرف غنی باید شرایط برای پذیرفتن صدها کادر و ده ها داکتر علوم در هم بخشها سکتوری که دارای طراح های جامع هموطنان ما در خارج وجود ادرد آماده می کرد نه کرده است , خواهشم ایسنت که هموطنان آگاه و قلم بدست

>>>   غنی یک پلان یهودی دارد و ان هم این است که دار و دسته خود را در لویه چرگه تعین می کند و هر چیزی که به نفع اوست
باید عملی شود

>>>   غنی گفته است من هر گز این چو کی دالری را رها نمی کنم 5 سال دیگر هم در این چوکیو حالا هستم من مردم افغا نستان را یک سال دیگر بازی مدهم امروز و فردا روز انتخابات دو سال دیگر به بهانه های مختلف مردم را بازی می دهم بعد از دو سال باز انتخابات باز هم من ریس جمهور هستم از وقتیکه من دالر ها را گرفته هم از خارجی ها همه درد های من گم شده استمن هر گز این چو کی را رها نمی دهم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است