آیا عالمان دینی، عامل عقب‌ماندگی جامعه‌اند؟
نتیجه‌ی منفی و زیانبار برخورد تحریمی علمای کنونی ما در مورد هنر و موسیقی، مهاجرت به غرب و دیگر پدیده‌های جدید، یعدها معلوم خواهد شد که چه ضربه‌ای جبران‌ناپذیری را به مردم در عرصه‌های هنر و... وارد ساخته‌اند 
تاریخ انتشار:   ۰۱:۵۰    ۱۳۹۷/۱۲/۷ کد خبر: 157574 منبع: پرینت

۱. سخنم راجع به اصل دین نیست؛ بلکه در مورد برداشت‌های دینیِ عالمان دین است و همه می‌دانند که برداشت‌های دینیِ عالمان دین، تحت تأثیر عوامل گوناگون اجتماعی و محیطی صورت می‌گیرد؛ لذا برداشت‌های دینی ممکن است با اصل دین مطابق نباشد و چه‌بسا مخالف آن باشد. به دیگر کشورها کاری ندارم، اما برداشت‌های علمای افغانستان از دین، متحجرانه بوده است.

۲. تکثرگرایی و احترام به عقاید و باورهای گوناگون در یک جامعه، اصلی پذیرفته‌شده است؛ اما باید توجه داشت که اعتقادات و باورها تا زمانی قابل احترام است که به دیگران و جامعه ضرر نرساند، عقاید و باورهایی که موجب عقب‌ماندگی جامعه و مردم شود و به جامعه و مردم ضرر برساند، دیگر قابل احترام نیست و باید نقد شود.

۳. مردم، هیچگاه از عالمان دین انتظار نداشته و ندارند که هواپیما بسازند، ماشین بسازند، برق تولید کنند، انجنیر، داکتر، پیلوت، جنرال و... تربیت کنند، زیرا این امور ربطی به عالمان دین ندارد.

باتوجه به مقدمات فوق، یادآور می‌شوم که برداشت‌های ناصواب عالمان دینی از دین در افغانستان، یکی از عوامل اصلی عقب‌ماندگی جامعه بوده است؛ زیرا وقتی رفتن به مکتب‌ها تحریم شد، تحصیل در دانشگاه‌ها ممنوع اعلام گردید و نیمی از پیکره جامعه به جرم زن‌بودن از تحصیل و فعالیت‌های اجتماعی محروم شدند، ضربه‌ای بسیار وحشت‌ناکی به جامعه وارد گردید، وقتی مکتب و دانشگاه نباشد، جامعه از کجا و با چه وسیله‌ای در ابعاد مختلف و عرصه‌های گوناگون رشد کند و توسعه یابد؟.

ما همیشه می‌نالیم که چرا جنرال نداریم، چرا داکتر نداریم، چرا مدیر و انجنیر نداریم و...؟، وقتی رفتن به دانشگاه حرام باشد، ما از کجا به تخصص‌های فوق دست پیدا کنیم؟ شما در افغانستان روحانی‌ای عالم‌تر و روشنفکرتر از آیةالله محسنی دارید؟ قطعا خیر. ایشان در «توضیح‌المسایل جنگی» خود راجع به دانشگاه چنین نوشته است: «رفتن جوانان به پوهنتون حرام است، مگر برای آنانی که به‌قصد انجام وظایف اسلامی می‌روند». (ص ۱۰۵). اگر رفتن به دانشگاه حرام اعلام نمی‌گردید و ما صدها جنرال، مانند جنرال خداداد و جنرال مراد و صدها داکتر مانند داکتر عظیم و... می‌داشتیم، آیا به نفع جامعه و مردم ما بود یا به ضرر ما؟.

ما همیشه شکایت داریم که مردم ما در غرب لابی ندارند؛ لذا غربی‌ها در افغانستان هرگونه تبعیض و ظلمی را که علیه مردم ما صورت می‌گیرد، نادیده می‌گیرند و از تبعیض‌گران حمایت می‌کنند؛ چون آن‌ها لابی‌های زیادی دارند که غرب را توجیه می‌کنند، خوب وقتی مهاجرت در غرب حرام باشد، مردم ما چرا در غرب بروند تا بتوانند برای مردم خود لابی و پشتوانه‌ی اقتصادی و سیاسی باشند؟ آیةالله محسنی در همان رساله می‌نویسد: «مسافرت‌نمودن افغانی‌ها به اروپا و آمریکا که فعلا متداول شده است، از دو جهت حرام می‌باشد؛ یکی به‌خاطر اینکه از دفاع اسلام که بزرگترین واجب شرعی است به‌دور می‌مانند و دیگر اینکه حتما به محرمات دیگری مانند خوردن نجس و ذبائح محرم کفار، مبتلاشدن به شرب خمر و اکل گوشت خنزیر و حتی به بی‌عفتی». (ص ۸۷) بنابراین، برداشت‌های نادرست عالمان دینی ما در طول تاریخ ضربه‌های هولناکی را به مردم ما وارد کرده و یکی از بزرگترین و اصلی‌ترین عامل عقب ماندگی مردم ما بوده است.

نتیجه‌ی منفی و زیانبار برخورد تحریمی علمای کنونی ما در مورد هنر و موسیقی، مهاجرت به غرب و دیگر پدیده‌های جدید نیز، یعدها معلوم خواهد شد که چه ضربه‌ای جبران‌ناپذیری را به مردم در عرصه‌های هنر و موسیقی، علم و دانش و اقتصاد و... وارد ساخته‌اند که البته در آن زمان، پشیمانی سودی نخواهد داشت.

نوت: نقد و نظر؛ البته با حفظ حرمت!
محمد نسيم جعفری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
علمای دین
هنر موسیقی
نظرات بینندگان:

>>>   افسوس بر آن کسيکه حتی چند ساعت وقت خودرا برای مطالعه دين صرف نميکند.
افسوس بر او که خودرا بنام مسلمان ياد ميکند ولی به آباء و اجداد وحتی خالق خود بدبين است .
الله(ج) توبه پزير و بخشنده است او غفور و رحيم است .

>>>   خانه آباد جعفری صاحب حرف دل ملیون ها انسان روشنفکر و‌ترقی پسند کشور را زدی. خرم و شاداب باشی .
م از کانادا

>>>   جناب آقای محمد نسیم جعفری سلام علیکم. من افغانی نیستم . بخشهایی از فرمایشات شمارا قبولدارم . ولی به نظرم می رسد که شما هم در برداشت صحیح از فتاوا وظرات علمای دین را دچار خطاشده اید. چون اولا یقیناعلمای دین بدی وبدبختی ملت اسلام راهیچگاه نخواسته ونمی خواهند. وثانیا در هر برهه زمانی فتاوا واجتهاد مراجع وعلما ممکن است با توجه به شرایط آن زمان احکام اولیه وثانویه ومتفاوت باشد. مثلا ممکن است یک روز کشیدن قلیان به نفع دشمنان انگلیسی مسلمانان باشد وعلما آنرا حرام می کنند. و... باید دید هرحکمی مربوط به چه برهه زمانی بوده است. یقینا احکام وفتاوا در زمانای مختلف تغییر واصلاح می شوند. در اسلام وخود پیامبر اکرم کسب علم را واجب کرده است .پس پیچ آدم عاقلی کسب علم را حرام نمی کند. فقط چیزی که حرام است بی تقوایی وخلاف دستورات خدا عمل کردن است.ویقینا منظور علما از تحریم هم همین مقصود است . انشاالله عاقبت بخیر باشید وبرای شما وهمه برادران وخواهران افغانستانی مسلمان خودم آرزوی سلامت وموفقیت وعاقبت بخیری دارم .
والسلام.

>>>   صد در صد.
همه این مشکلات کشور از جهل مذهبی است.
بخصوص جهل مرکب عالمان دینی
مثلا طالبان

>>>   اقای جعفری!اگر همه اهل قلم مثل شما شهامت میداشتند٫ سیاه را سیاه وسفیدرا سفید میگفتند٫به یقین امروز اینقدر بدبخت نمیبودیم.
تاجکتبار

>>>   جعفری صاحب.نوشته عالی تان را تاهنوزصرف هفت مرتبه خواندم٫هشت بار دیگر نیز خواهم خواند.
تخاری

>>>   از جناب آقای جعفری چنین قضاوتی بعید است!
استناد به رساله جنگی آیه الله محسنی که در شرایط خاص جهاد نوشته شده است. نمی تواند به صورت مطلق سند قضاوت باشد.آیه الله محسنی که موسس یکی از بهترین دانشگاههای خصوصی است بعید است چنین نظری را به عنوان حکم قطعی ودائمی در رساله جنگی اش بیان کرده باشد.
ثانیا برخورد تحریمی علما با برخی موضوعات. براساس ادله وحجت شرعی است درست است که ما مخطئه هستیم وامکان عدم تطابق حکم ظاهری با واقع وجود دارد.ولی همین ادله ظاهری برای ما حجت شرعی ویا به اصطلاح آخوند منجز ومعذر است.موسیقی وغنا ازموعاتی است که روایات متعدد از آن سخن گفته است وفقها بعد از بررسی بر اساس مبانی خویش فتوا داده اند.وظیفه یک مجتهد وعالم دینی بیان حکم الهی است چه واقعی باشد ویا ظاهری کاری به جنبه سلبی وثبوتی ان ندارند.
رفتن به دانشگاه وکسب علم جایگاهش در اسلام روشن است ولی کسب علم ودانش نیز مرز وحدودی دارد.اینکه کسب علم واجب باشد ولو با ارتکاب حرام باید با دلیل ثابت شود.مگر اختلاطی که در بسیاری از مراکز علمی وجود دارد حضرت عالی موافق هستید؟
وظیفه حضرت عالی وسایر علما این نیست که بر هم مسلکان خود به صورت عام ومطلق انتقاد نمایید. بهتر است تک تک مواردی را که وسیله انتقاد بر دیگران قرار داده اید به صورت علمی به اثبات برسانید.
وگرنه خود حضرت عالی می دانی که طلبه ای که اصول فقه هم می خواند می داند که اکثر احکام ظاهری وبخشی بر اساس اصول عملی است وممکن است خلاف واقع باشد.
جناب استاد جعفری عزیز چنین انتقاداتی حلال مشکل جامعه مانیست. متاسفانه مشکل اینست که اگر بخشی از علما متحجرانه سخن می گویند بخشی دیگر چنان روشن فکرانه قلم فرسائی می کنند وهمه چیز را بدون دلیل به باد انتقاد می گیرند انگار می خواهند همه چیز را زیر ورو نمایند واین تندروی گاهی به جایی کشیده می شود که مردم نمی دانند مرز حلال وحرام الهی کجاست؟
با عرض پوزش

>>>   میتوانیم با حفظ اعتقادات دینی و مذهبی خویش به هر گوشه دنیا برویم و از تجارب کشور های پیشرفته و فناوری های انها برای پیشرفت و ترقی کشور استفاده نمایم و این چیزی است که ما را پیغمبر گرانقدر مان جناب نبی کریم ص هم امر نموده است. حدیت شریف:(طلب علم نماید ولو اگر در چین باشد.)
بدون نقاط که به ان در فوق اشاره کردم هم نظر هستم.
شریف

>>>   زنده باشی محمد نسیم جعفری
واقعیت ها را گفتی ولی باز هم در دلت چیزهای زیادی باقی مانده است در شرایط کنونی نمیتوانی همه چیز را برملا سازی چون جامعه ما سنتی است صبر داشته باش جامعه به عقب بر نمیگردد ,...

>>>   Dehganpoor
همه جهاد فی سبیل الله چهل ساله اینها برای شکم پرخور شان است.
اینها برای امریکا ( هرکشو دیگریکه پول دهد و فرمان ) و الله برای اینها ، ابزار سیاسی برای رسیدن به چنین هدف است.
صلح اینها جنگ است و جنگ اینها صلح و این بخشی ازفرهنگ شان شده است

>>>   حق باشماست جناب جعفری

>>>   قبول دارم كه هزاره در افغانستان نه تنها از سوى اوغان و تاجيك كه از طرف بسيارى از شيعيان غير هزاره نيز تحقير و توهين شده است ولى نميدانم چرا هزاره تمام اين عقده ها را بر سر دين اسلام خالى ميكند ؟ به خدا هزاره به در ميگويد كه ديوار بشنود. ملا ها بهانه است هدف أصل اسلام است و نميدانم چرا ؟ خانواده من چند سالى است كه اروپا زندگى ميكند. ميگويد خانواده هاى هزاره گروه گروه مسيحى ميشوند و نميدانم چرا ؟ چرا هزاره ديوارى كوتاهتر از ديوار خدا و رسولش پيدا نكرده است ؟!

>>>   این موضوع از جمله تابو است ،نه تنها درافغانستان بلکه درهمه جهان ملا ها یا کلیسا ها پاپ ها دشمن ترقی وتمدن بوده اند ، مخصوصا بیشترین ضرر رابه مردم ووطن تعدادی ازهمین ملاهای ناملا وارد کرده اند مثلا زمانیکه امان الله خان با شوق اشتیاق فراوان قصد اعما یک کشور پیشرفته ومدرن را می خواست بسازد ملای لنگ بنای شورش گذاشت ، زمانیکه حزب دموکراتیک غرض اصلاحاتارضی منع دختر فروشی رفع گروی ، سواد همگانی شروع بکار کرد بازهم عهمین ملاها شروع به تخریب کردند ، درهمین دهه حاضر که عمل وحشیانه یک عرب ترورست بنام بن لادن باعث شد همه جهان متوجه افغانستان شوند وملیارد ها دالر کمک کردند بازهم یک ملای دیگر کور مانع شد وهمه مفادرا به ضرر تبدیل کرد
درجهان رهبران مذهبی درمقابل هرنظرذ علمی سد شدند هرنو آوری را کفر والحاد ترجمه کردند گالیله را به تاو به وا داشتند تعدادی دیگر ساینس دان رابه آتش انداختند با گیوتین گردن زدند،
بزرگترین مصروفیت تعداد علما! صرف موضوعات جنسی است، نماز وعبادت را صرف برای رسیدن به حور وشراب وغلمان وجنت میکنند وازهمه اولتر نفع شخصی خود شان همیشه از همه چیز برای شان در درجه اول قراردارد ، با پیشرفت وتکنالوژی دشمنی دارند از مکتب ودانش عصری هراس دارند ووجود خود شان هیچ سودی برای مردم وجامعه ندارد،
( ر)

>>>   دریکی از کتاب های تاریخی درمورد عالم دینی که فتوای جنگ با روسهارا داد واین جنگ باعث شد که قسمت های از خاک ایران توسط شوروی اشغال گردد چنین وصف شده :
جناب کثیر الاکل بود (یعنی پرخور بود مثل گاو). گویند که هر وقتی یک من تبریز (سه کیلو) طعام و صد درم پیاز و ده تخم فلفل و یک راس بره غذای او بود و هر شب را هم با زن مقاربت می نمود و همیشه کنیزی به همراه داشت و در سفرها و در هرکجا که شهوت بر او غالب میشد حکم میکرد که چادر می زدند و دفع حاجت میکرد.
ر

>>>   با سلام به همه خوانندگان
مردم یک منطقه جغرافیایی برای اینکه بتوانند یک کشور و یک ملت متحد و مستقل تشکیل دهند که دارای سیاست خارجی مستقل نیز باشد به همه ای المانهای کشورساز و ملت ساز ضرورت دارند. فرق نمی کند که از چی مسلکی باشد.بر همه ما واضح است که ما همه وابسته به کشورهای خارج از این منطقه جغرافیایی(افغانستان) هستیم.
>>اگر تحصیل کرده ایرانیم وابسته به آن می مانیم.
>>اگر تحصیل کرده آمریکاییم وابسته به آن می مانیم.
>> اگر تحصیل کرده مصریم وابسته به آن می مانیم.
>>اگر تحصیل کرده پاکستانیم وابسته به آن می مانیم.
و...
برای استقلال باید دل از این وابستگی ها کند.
غ.م.ح

>>>   علم این علما!هیچ دردی را دوا نمیکند

>>>   وقتی خطر این علما ! برای مردم وکشور ده برابر میشود که در راس قدرت واقع شوند ، وای ازان روز وازان حکومت !

>>>   جعفرى صاحب ! هيچ دل خوره بد نكن ، هنر و موسيقى در عصر حاضر در اين مملكت به أوج شكوفايى و اقتدار خود رسيده است. ستاره افغان ، دختر و پسر هاى هزاره، آريانا سعيد ، مژده جمال زاده ، غزل سادات، زلاله هاشمى و ... ارى برار هيچ كس نمى تواند در اين مملكت جلو پيشرفت روز افزون موسيقى را بگيرد حتى ملا عمر ها تا چه رسد به ملا هاى مظلوم و محروم شيعه ! شيعه اگه زور ميداشت كه شيعه نميشد. باز هم هيچ دل خوره اَوْ نكو وطنداران بدون خستگى و نوميدى از هفت كوه و هفت دريا گذشته هى منزل و طى منزل چنان از هر در و ديوارى و از هر سوراخ و چوله يي وارد كشور هاى غربى شدند و ميشوند و خواهند شد كه هيتلر و نا پلئون از ترس چندين بار از ترس زاره ترق ( زهره ترك) شدند و ميشوند و خواهند شد.
جناب جعفرى ! هيچ خبر داريد كه از ميان مهاجرين فقط و فقط خانواده هاى هزاره مسيحى ميشوند ؟! بلى آزادى خوب است دموكراسى خوب است مسيحيت خيلى خيلى از اسلام با فرهنگ تر و پيشرفته تر است ولى شما به عنوان يك روشن فكر و فرهنگى فكر نميكنيد كه شايد هزاره دچار بحران هويت شده باشد ؟ فكر نميكنيد شايد هزاره دچار دو گانگى شخصيت شده باشد ؟

>>>   از بین همه ملا نصرالدین بهترین وبی آزارترین فرد وعالم بوده !

>>>   اگر درجنت موضوع حـــور ، جوی های شـیـر ، جوی های عســــل ، شـراب ، غلمان وانواع میوه ختم ناشدنی نمیبود تعدادی علما بازهم عبادت میکردند ؟؟؟

>>>   مشکل مردم افغانستان این است که به هر راهی میرود، افراط میکند. آنهایی که بی دین هست هم افراطی استند و آنهایی که دیندار هستند نیز افراطی استند.
کمونیست ها هم تفکر شان را برای مردم بزور تحمیل میکردند، طالبان نیز همین کار را میکردند. اسلام نه بر علیه تحصیل است و نه بر علیه آزادی. مشکل افغانستان این است که بعظی ها گاهی لباس دین میپوشند گاهی لباس کمونیست و غربی تا به شهرت، قدرت و ثروت برسد، کاری به دین هم ندارد. بعد هم تمام گناه به گردن اسلام می افتد. متا سفانه کسانیکه بر علیه دین است، فراموش کرده که فرانسه که خود را محد تمدن و آزادی مینامد، در آنجا دختر مسلمان حق تحصیل ندارد.

>>>   آقای جعفری سلام علیک
نبشته شما دارای مکث و تعمق است از یک طرف خوب است که اصل دین اسلام که همه سعادت و خوشبختی را نه تنها به مسلمانان بلکه به انسانیت رهبری میکند ولی از طرف دیگر برداشت تعدادی از علماء در موضوع حرام و حلال بیشتر جنبه های سیاسی بیرونی دارد آقای محسنی ممکن است درست باشد یا نادرست ولی اصل قضیه اینست:
1-تمامی صلاحیتهای مدیریتی افغانستان در طول 18 سال واپسین بدست دوتابعته های غربی بوده است نه بدست علمای دین و ملاها وزارت مالیه،بانکها،وزارت خارجه،وزارت داخله،وزارت دفاع و غیره و غیره.
2-دوتابعته ها غیر از نفاق،بدبختی،اختلاس،دزدی،بیرحمی،بی تفاوتی و خیانت سالاری دیگر چه دستاورد دارند در حالیکه علمای به مقدار 10 افغانی نیز صلاحیت و ارزش مدیریتی نداشتند و ندارند.
3-طالبان که خود را منسوب به دین میدانند شما بهترمیدانید که طالبان دست پرورده غرب و غلامان غلامان حلقه بگوش پاکستان اند و پاکستان نه تنها که سبب بدبختی مردم افغانستان است بلکه بدبختی مسلمانان بنگله دیش،هند،کشمیر و جهان اسلام است. درحالیکه غربیها و مزدوران شان در کابل (دوتابعته ها) همین طالبان را برادر و برادران ناراضی میخوانند و طالبان هیچ نوع رابطه به دین مبین اسلام ندارند بلکه همواره برضد اسلام قد علم نموده اند.
بنا اگر منصفانه بگویم کسیکه قدرت و صلاحیت مدیریتی یک موضوع را نداشته نباشد نباید بالای آنها و تخت تاز نمود و اقای محسنی که فرار در غرب را حرام دانسته است وی پیامدهای انرا در افغانستان دیده است چنانچه ما مردم افغانستان امروز می بینیم پولهای افغانستان را اختلاس میکنند و بعدا به غرب پناهم میبرند زمانیکه از بازگشت وی بخاطر جوابدهی سوال مطرح میگردد غربی ها میگویند که قانون ما اجازه نمیدهد که ما تبعه خود را به کسی بدهیم بنا شما چه توقع دارید که آیا علمای همین گونه ساکت بمانند یا اینکه از این فاجعه جلوگیری نمایند.
بااحترام
شبگیر

>>>   دوست عزیز آمریکا از آزادی و حقوق بشر و دست آوردهای حقوق بشری دفاع و محافظت می کند و نه از کشورها. وقتی رقابت و کشاکش و جنگ و خونریزیهای قومی و مذهبی داخل کشور را در جنگ و خون نگهداشته و ما و حاکمان ما نمی توانند حول محور قوانین حقوق بشری متحد شده و منافع ملی مردم ما را تاًمین و تضمین کرده و ثبات سیاسی و صلح و دوستی و اسایش و رفاه و امنیت در کشور ایجاد و مستقر کنند، از بیگانه چه توقع دارید؟ آینه چون عیب تو بنمود راست --- خود بشکن اینه شکستن خطاست.

>>>   روشن فكرى و عصرى گرى و فرنگى مآبى و هنر و موسيقى (البته از نوع غربى) در زمان احمد ظاهر خدابيامرز به اوج خود رسيده بود و خود احمد ظاهر خدا بيامرز به عنوان يك آواز خوان محبوب و روشنفكر و مهربان به بلند ترين قله ى فرهنگ و تمدن رسيده و ايستاده بود.
( اگر مردى بالاى زن اول خود زن بگيرد ، ما زنها ميگوييم : واى فرقش را در داد يعنى نامرد فرق سر زن اولش را آتش زد.) احمد ظاهر مرحوم سه تا زن داشت و ميخواست كه زن چهارمى را بگيرد كه اجل مهلت نداد.
حالا چرا يك روشنفكر در همان عصر و در همين عصر پيدا نشد و نميشود كه از احمد ظاهر جان بپرسد كه مرد حسابى تو بر أساس چه اصولى ، فرق زنت را آتش زدى و دل و جگرش را قلم و قيچى كردى ؟؟؟!!!
دوران كودكى ام را در مكرويان ها گذرانده ام و طبق معمول مكرويانها حق مسلم رفقاى خلقى و پرچمى بود و صد البته روشنفكر. و جالب اين كه كم نبودند رفقاى دو زنه و چند زنه حتى در مكرويانها ! دلم از اين ميسوزد كه يك مدافع حقوق بشر و يك جان نثار حقوق زنان پيدا نشد و نميشود كه از اينها بپرسد كه رفقاى روشنفكر شما ها بر أساس كدام مكتب و مسلك ، سه چهار تا زن را در خانه هاى تنگ و ترش مكرويان زندانى كرده ايد ؟؟؟!!!

و ... من هم مثل بسيارى از شما ها در بدبختى و آوارگى به سن ازدواج رسيدم و ازدواج كردم البته با يك ملا !!!
در طول حكومتدارى ايالات محتده امريكا اولين سياهپوست به رياست جمهورى رسيد آقاى اوباما. ولى هنوز هم هيچ زنى به رياست جمهورى امريكا نرسيده است اين يعنى اين كه مرد بر زن برترى دارد حتى اگر در امريكا باشد حتى اگر سياهپوست باشد. اعضاى كنگره امريكا را فقط بيست در صد زنان تشكيل ميدهند. حتى در فيمينيست ترين كشور هاى غربى زنان بايد family name نام خانوادگى شوهران خود را داشته باشند اين يعنى اين كه زنان حتى در آنجا حتى در نزد از ما بهتران هنوزهم كه هنوز است هويت مستقل ندارند. مثل هيلارى كلينتون مثل بى بى گل غنى. تا اين جا را داشته باشيد تا رفع خستگى شود بر ميگردم
زن ملا

>>>   من هم به ملا احترام بی پایان دارم ٫البته صرف به ملا نصرالدین٫روح مقدسش شادباد.خنداندن هنر قابل حرمت است.
عاقل

>>>   باسلام خدمت اقای نسیم جعفری!
انچه که در رابطه با تحریم دانشگاه از کتاب رساله جنگی ایت الله محسنی تمسک نمودید یک مغلطه بازی اشکار وصریح است!
کاش قدر توضیح میدادید که این مساله در چه مقطع از شرایط کشور لحاظ گردیده است؟ان رساله مربوط به اوائل دهه شصت که مصادف با اشغال کشور اسلامی توسط ارتش سرخ شوروی است!
وقطعا نظر ایشان در زمان است که حکومت کفر والحاد
در سراسر کشور حاکم بوده واز جمله پوهنتون ودانشگاه در اختیار ان ملحدان زمان قرار داشت !
کسانی که در ان دوران از نزدیک با دانشگاه ومضامین درسی ان مطلع بودند می دانستند که دانشگاه دران دوره نه مرکز علم ودانش بود ونه محل پیشرفت!
خیلی از جوانان وطن دچار حیرت وسردرگمی اعتقادی ومعنوی می شدند واز طرف خیلی زود جذب سازمان های مخوف خاد وامنیت وخلق وپرچم!
در این صورت یک فقیه اکاه به زمان وشرایط نظر فقهی خود را در قالب تحریم اعلام می کند!
ثانیا در همان فتوا ایشان کسانی را که واقعا دنبال مستئل علم وتکنیک هستند مستثنی می کند!
نگاه کنید به همان چیزیکه به ان تمسک کرده اید!
امروزه دو نهاد علمی-حوزه ای-دانشگاهی-در قالب حوزه خاتم النبیین ودانشگاه خاتم النبیین که مستقیما زیر نظر ایشان اداره می شود ادعای واهی شما را نسبت به عالمان واقعی دین، باطل می کند.ببخشید.
س.ع.از علیاتو.

>>>   بلى من زن ملا شدم . به دليل مشكلات روانى كه دامنگير همه ما افغانستانى است و بخاطر خامى و كم تجربگى خودم هر چه من كج خلقى و بى حوصلگى ميكردم ، ملاى من بيش از پيش خوشرو تر و با حوصله تر ميشد چون او به سنت پيامبر عمل ميكند كه فرمود : بهترين شما، خوش رفتار ترين شما در ميان خانواده آش است. وقتى من حوصله ندارم ، ملاى من خودش غذا مى پزد ، خودش ظرف مى شويد و ... چون او از فقه اسلامى آموخته است كه شوهر حق ندارد زن را به انجام كار هاى خانه مجبور كند. شوهر ملاى من ، مرا به ادامه تحصيل تشويق كرد و در اين راه ، حامى و پشتيبان من بود چون او إيمان دارد كه : طلب العلم فريضة على كلّ مسلم و مسلمة.
ملايى را مى شناسم كه از نظر مالى وضع بسيار خوبى دارد و مى دانم كه زن ملا بيمارى سر طان دارد. خيلى ها و حتى زن خود ملا به او پيشنهاد زن دوم را داده اند اما ملا زير بار نميرود چون او مى داند كه : و لَن تستطيعوا أن تَعدِلوا بين النّساءِ و لَو حَرَصتُم.
زنى را مى شناسم كه در هر مجلس و محلفى از ملا ها بدگويى ميكند او ميگويد همه بدبختى هاى ملت و همه خرابى هاي مملكت از دست ملا ها است چون زن بدبخت اسير دست ملايى شده است كه پيامبر (ص) در باره آنها فرمود:وَيلٌ لِاُمَّتي من علماءالسوء واى به حال امتم از دست ملا هاى بد.
و من احساس ميكنم كه وقت آن رسيده است براى آن زن بيچاره داستان طوطى و شيشه روغن بادام را تعريف كنم.
زن ملا

>>>   مشکل اصلی اینه که حیات وزندگی ما درپرتو عقل نمی چرخد حالا هرکه باشد درهرلباس و ژستی وتحت هرعنوانی، ما امروز شدیدا نیازمند به یک زندگی عاقلانه‌ای هستیم که باتوجه به اوضاع واحوال موجود این نیاز هرگز تامین و برآورده نخواهد شد.

>>>   جناب آقای جعفری شنیدی که با یک گل بهار نمیشه؟ این حرف در مورد نوشته شماهم صادق است ادعای بزرگی کردی و یک مثال از آقای محسنی آوردی اونم از کتابی که به نظرم اولا مال سال ها پیش است و ثانیا در شرایط خاصی نوشته شده که شرایط جهاد و ساقط کردن دولت کمونیستی بوده است.خصوصا که اگر کسی می خواهد در مورد موضوعی اظهار نظر کند باید اولا معلومات داشته باشد و دیگر این که معلوماتش موثق باشد.

>>>   هزاران درود بر روح بی آزاز ملا صاحب نصرالدین !

>>>   اسلام از اجداد ما به ما ارث مانده وانهاي هم که مسلمان هستن در قلب اش نگهداری می کند.هیچ ربطی به .ملا مولوی.آخوند این چیز ها ندارد.اسلام چیزی نیست که هر کس و ناکس به اسم های گوناگون بیایند وآن را کم و زیاد نمایند بخاطر منافع خود شان فتوا بدهند.و بگویند این درست است و این غلط است.دراین4 دهه جنگ و خونریزی در افغانستان خیلی از اشخاص خدا ناترس وپست فطرت از اسم اسلام سواستفاده نمودند.جوانان این مملکت را به کشتن دادن بخودشان سرمایه حرام وکثیف ذخیره نمودند البته خداوند متعال نظاره گر است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است