لوي جرگه يا لوي توطئه!
تاريخچه لوي جرگه ها نشان مى دهد كه سران حكومتها براى بيرون رفت از تنگنا ها و بمنظور مشروعيت بخشيدن خود شان، هرازگاهى سران معامله گر اقوام را فراخوانده و مطابق ميل خود بكار گرفته اند 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۴۸    ۱۳۹۷/۱۲/۷ کد خبر: 157581 منبع: پرینت

تیوريسن هاى قبيله گرا قصد دارند حاكميت سنتى شانرا از تلفيق اسلام، دموكراسى و قبيله گرايى اعاده نمايند. آنها از يكسو تعهد استخباراتى به اربابان غربى شان در پياده كردن دموكراسى دارند و از جهتى ديگر، پابندِ سنتهاى قبيلوى شان اند و از طرفى هم ناگزيرند عوامفريبانه سرى با اسلام بشورانند، تا بر پسوند اسلامى جمهوريت ساخته و پرداخته امريكا صحه گذارند كه در نهايتا هدف و غايت اصلى شان حفظ و تحكيم حاكميت سنتى و قبيلوى شان است.

اقدام عجولانه ترامپ در مذاكره با طالبان، سران درانى و غلجايى را بر سر دو راهى انتخابات و حكومت مؤقت قرار داد كه از دل اين منازعه، تدوير لوي جرگه بمثابه سنت پوسيده قومى براى تعين فرآيند سياسى كشور مطرح گرديده است.

عمر داودزى يكى از مهره هاى مرموزيكه از كنار كرزى برخاسته و در پهلوى غنى نشسته، مامور است تا با گزينش پنجاه تن از نخبه گان افغانستان، نماينده گان ٣٤ ولايت كشور را تا اخير ماه حوت سال جارى به كابل دعوت نمايد تا تصاميم مهمى را در سرنوشت حال و آينده كشور بگيرند.

سوال اساسى اين است كه اعضاى لوي جرگه با چه صلاحيت حقوقى و ضمانت اجرايى، راه حلى براى بن بست سياسى كنونى بوجود خواهد آورد؟

- در قدم نخست مواصفات معين و مشخصى براى اعضاى لوي جرگه وجود ندارد. قطعاً علماى دينى، سران قومى، نخبگان منطقه ى، تحصيلكردگان و چهره هاى متفاوت و ناهمگونى به نمايندگى از مناطق مختلف در آن حضور خواهد داشت كه احتمال توافق نظر و اجماع شان را بعيد مى نمايد.

- ثانياً نه تنها نحوه گزينش اعضاى لوي جرگه در هاله ى ابهام است، بلكه اين نماينده گان كه اكثر شان هيچگونه شناخت و روابط قبلى با هم ندارند، مكلف خواهند شد تا در سه روز، سرنوشت آينده كشور را رقم زنند و مشخص نمايند.

- ثالثاً اينكه لوي جرگه نه يك ساختار ادارى بلكه يك سازوكار مشورتى بوده كه هيچ نوع ضمانتى براى اجرايى شدن فيصله ها و تصاميم شان بر دولتمردان نيست.

تاريخچه لوي جرگه ها نشان مى دهد كه سران حكومتها براى بيرون رفت از تنگنا ها و بمنظور مشروعيت بخشيدن خود شان، هرازگاهى سران معامله گر اقوام را فراخوانده و مطابق ميل خود بكار گرفته اند. و هرگاهى كه تصاميم لويه جرگه به نفع شان نبوده، آنرا ويتو نموده، ارزشى برايش قائل نشده اند.

مثال زنده اش لوي جرگه اخيري كه به هدف مشوره روى پيمان استراتژيك با امريكا فراخوانده شده بود و همه بشمول صبغت الله مجددى بر امضای آن تأكيد نمودند كه از سوى حامد كرزى مردود خوانده شد.

لوي جرگه ماه حوت نيز خيمه شب بازى غنى و كرزى خواهد بود. غنى تلاش دارد تا از مجراى لويه جرگه دوره حكومتش را الىٰ به توافق رسيدن امريكا با طالبان تمديد نمايد، تا افتخار اين تفاهم را بنام خود ثبت كند. در مقابل كرزى سعى دارد تا با ابزار لويه جرگه حريف غلجايى اش را از نيل به هدفش محروم ساخته، آينده را به نفع خودش رقم زند.

قطعاً پول هاى هنگفتى از هر دو جناح هزينه خواهد شد و مشتى معامله گر از آدرس مردم آنرا به جيب خواهد زد. بدون شك ثمره و ماحصل جرگه به نفع كسى تمام خواهد شد كه از عقل و پول خود در خريدن وجدان و آراى نماينده گان بهره بردارى زيركانه نمايد.

محمد عارف منصوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
لوی جرگه
توطئه
نظرات بینندگان:

>>>   لویه جرگه دیگر دردی را دوا نخواهد کرد ووظایف لویه جرگه باید که به پارلمان کشور تفویض گردد .
زره

>>>   اوغان طبیعتن عقبگرا، پسمانده، بدوی، و دور از فرهنگ شهروندی امروزی است۰
در صورتیکه امکانات ریفراندوم یا همه پرسی عمومی موجود است و دارای پارلمان نماینده های مردم هستیم ضرورت به این عوامفریبی ها و درغلگری های اوغانی بنام لویه جرگه و امثال آن دیگر وجود ندارد۰
این نمایش های مضحک لویه جرگه همیشه از طرف قشر حاکم برای فریب مردم سهو استفاده شده و فیصله های آن یا از قبل تعیین شده اند ویا اصلن مراعات نمیشوند۰ این روش کهنه غیر اصولی فقط عوامفریبی، ضیاع وقت، و ضیاع پول ملت است و بس۰

>>>   متن بسیار زیبا .تحلیل بجا با در نظرداشت تمام لویه جرگه های قبلی و دسیسه های قومی و قبیلوی در امروز ودر گذشته های دور کشور .
تشکر .

>>>   ۲۵۰ سال است که حاکم و فرمان روا هستید ، از شما آموختیم ! مردم عادی تان خبر نداشتیم و از پادشاهان تان یاد گرفتیم ، کور کردن برادر را از امیر دوست می خان ، وطنفروشی را از امیر عبدالرحمن خان ، پدر کشتن را از امیر امان خان ، قسم خوردن به ورق قرآن را از نادر خان ، خواب کردن را از ظاهر خان ، مال مردم خوری را از وزیرمامد گل خان ، چال و نیرنگ مردم فریبی را از داود خان ، استاد خود توسط بالشت کشتن را از حفیظ الله امین خروتی ، گریختن شبانه را از داکتر نجیب ، آدم کشتن را از ملا عمر ، شیر شدن را از کرزی ، نان خوردن و به نمک دان شاشیدن را از غنی کوچی .

>>>   Salam
طنز روز؛
غنی بابا چنین وایی ، من به امریکای ها اجازه داده ام که در غیاب من با طالبان مذاکره کنند.یک عطای لافوک کم بود که حال بابای لافوک هم پیدا شد!
از خنده گرده کفک شدم !

>>>   Khan
امرالله و عبدالله و دیگر نزدیکان شان در معامله گری ها و خیانت ها و جهاد فروشی ها ریکارد ها و ریکارد ها و ریکارد ها را شکستانده اند. این معامله گران با تفاهم همدیگر از طرف روز در تیم های مختلف تقسیم میشوند و از طرف شب با هم یکجا شده برنامه فردا را طرح مینمایند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است