قطعنامه اجماع ملی زنان برای صلح در کابل
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۴    ۱۳۹۷/۱۲/۱۰ کد خبر: 157621 منبع: پرینت

بسم الله الرحمن الرحیم
قطعنامه
اجماع ملی زنان افغانستان برای صلح
کابل 9 حوت 1397 برابر با 28 فبروری 2019

مقدمه
زنان پیام آوران صلح اند.
اما جنگ مصیبتی است که چهار دهه موجودیت اش در افغانستان، جامعه را با خسارات جبران ناپذیری مواجه ساخته است. ناامنی دوام دار و ناامیدی ناشی از جنگ، باعث شده امروز زنان سراسر افغانستان از هر قوم و زبان در راستای آوردن صلح با هم، هم صدا گردند.
این اجماع به تعقیب سایر حرکت های صلح خواهانه مردمی و برای تحقق خواست های زنان در این حرکت ها که همانا تعامل و هماهنگی بیشتر زنان پایتخت و ولایات در رابطه با صلح است، برگزار گردید، و این گونه حرکات مردمی تا رسیدن به صلح دایمی در افغانستان ادامه خواهد یافت.
بر این اساس پس از برگزاری اجماع زنان در کابل در 33 ولایت دیگر نیز بیشتر از ۱۵۰۰۰ زن با برگزاری محافل اجماع، خواست ها و دیدگاه های خود را در رابطه با صلح مطرح کردند. اینک زنان بعنوان شهروندان مسوول این کشور از 34 ولایت افغانستان در اجماع ملی زنان برای صلح گردهم آمده اند تا مواضع و خواسته های خود را اعلام دارند.

1) ما زنان افغان از دولت جمهوری اسلامی افغانستان، طالبان و گروه های مخالف مسلح خواهان قطع فوری جنگ و اعلان آتش بس بدون قید و شرط هستیم.
2) ما زنان افغان از حرکت های مردمی و اقدامات دولت جمهوری اسلامی افغانستان که در راستای رسیدن به صلح پایدار صورت گرفته است، قویا حمایت نموده و همچنان بر تداوم سایر حرکت های صلح خواهانه مردمی تا رسیدن به صلح دایمی در افغانستان تاکید می کنیم.
3) ما زنان افغان به قدرت تاثیر گذار خود باور داریم و از تمام زنان افغانستان می خواهیم به عنوان پرورش دهندگان اصلی جامعه، ازطریق خانواده، مکاتب، مساجد، تکایا، مدارس، دانشگاه ها و رسانه های اجتماعی، رفتارهای صلح آمیز مبتنی بر ارزشهای اسلامی و انسانی را ترویج داده و بر تغییر نگرش مخالفین دولت اثرگذار باشند.
4) ما زنان افغان برای محو فرهنگ معافیت از مجازات، پدیده خشونت، ‌بیکاری و فساد که از جمله عوامل تشدید نا امنی است، از دولت جمهوری اسلامی افغانستان می خواهیم با گنجانیدن موضوعات صلح آمیز در نصاب تعلیمی، اشتغال زایی برای جوانان و تطبیق قانون، زمینه صلح پایدار و با ثبات را فراهم آورد.
5) ما زنان افغان، سوءاستفاده افراد مسلح مسئول و غیر مسئول و زورمندان محلی از قدرت را یکی از مهمترین عوامل نا امنی دانسته، از حکومت می خواهیم با برخورد قانونی و خلع سلاح فوری این گونه افراد،‌حاکمیت قانون را در تمام ولایات افغانستان گسترش داده و زمینه صلح و ثبات را فراهم آورد.
6) مطابق فتوای علمای جهان اسلام جنگ مسلمان علیه مسلمان جواز ندارد. بر این اساس ما زنان افغان ضمن حمایت از تلاش های علمای کرام در جهت ترویج فرهنگ صلح پروری و همدیگر پزیری،‌ از آنان می خواهیم تا به هدف حفظ ارزشها و هویت دینی و ملی در جهت تقویت وحدت ملی، همدیگر پذیری و حل منازعات از طریق گفتگو بیشتر همت گمارند.
7) قانون اساسی وثیقه ملی و مبنای هویت ملی ما است که متضمن حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر شهروند میباشد. بر این اساس، صلحی پذیرفتنی است که در تطابق با قانون اساسی و متضمن حفظ نظام، حفظ تمامیت ارضی و دست آوردهای یک و نیم دهه اخیر افغانستان باشد.
8) ما زنان افغان هر گونه ادعای مبنی بر ایجاد حکومت موقت را شدیدا محکوم نموده و خواهان برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه در جهت حفظ نظام و ارزش های جمهوری اسلامی افغانستان هستیم.
9) ما زنان افغان از دولت جمهوری اسلامی افغانستان می خواهیم تا از خانواده های شهدای نیروهای امنیتی و آسیب دیدگان جنگ حمایت نموده و در جهت تقویت میکانیزم های حمایوی و رسیدگی به نیازمندی های آنان اقدامات جدی به عمل آورد.
10) ما زنان افغان ضمن استقبال از هر نوع پیشرفت در پروسه صلح، بر مذاکرات بین الافغانی به رهبری دولت جمهوری اسلامی افغانستان و مالکیت افغانها(اعم از زن و مرد) قویا تاکید نموده و از دولت می خواهیم در راستای وظیفه اصلی خویش که همانا تامین صلح، امنیت و عدالت اجتماعی می باشد، با درنظر داشت دیدگاه اقشار مختلف مردم، از موضع اقتدار و عزت در مذاکرات صلح اشتراک نماید.
11) ما زنان افغان از رسانه های داخلی و خارجی می خواهیم ضمن انعکاس گسترده پیامدهای جنگ و تاثیر منفی آن بر زندگی و اذهان عامه، دست آوردهای یک و نیم دهه اخیر مردم افغانستان و صدای واقعی زنان برای صلح را صادقانه منعکس سازند.
12) ما زنان افغان بر اساس اصل حسن همجواری از کشورهای همسایه و منطقه می خواهیم از مداخله در امور داخلی افغانستان پرهیز نموده و از روند صلح به رهبری دولت جمهوری اسلامی افغانستان و مالکیت افغانها حمایت نمایند.
13) ما زنان افغان در حالیکه از تلاشهای جامعه جهانی برای آوردن صلح و ثبات در افغانستان حمایت می کنیم، همچنان آنان را مکلف می دانیم تا روند صلح را به رهبری حکومت و مالکیت مردم افغانستان صادقانه حمایت نموده و در راستای حفظ ارزش های دموکراتیک، مدنی و حقوق بشری به تعهدات خویش پای بند باشند.
14) ما زنان افغان برای رسیدن به صلح دایمی، خواهان تدوام و گسترش حرکت‌های صلح‌خواهانه به سطح ولسوالی ها و قریه جات هستیم.
15) ما زنان افغان از هیئت مذاکره کننده حکومت می طلبیم تا از تمام مطالبات برحق و مشروع ما که در بالا ذکر گردیده، بگونه کامل در هر مرحله روند صلح دفاع نموده و از هر نوع سازش در خصوص پایمال شدن دست آوردهای زنان اجتناب ورزند.
این قطعنامه، دارای یک مقدمه و پانزده ماده با در نظرداشت نظریات جمع‌آوری شده زنان از 34 ولایت افغانستان تایید و تصویب است.

شبنم


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اجماع زنان
قطعنامه
نظرات بینندگان:

>>>   Salam
وقتی مساله مهم شد و دیگران از پشتون ها در اهلیت پیشی گرفتند آنگاه معیار ها قومی می شود ، در غیر آن انکار می کنند و می گویند همه اوغان اند ، حال غنی بعد از گزینش کمیشنران آشکارا اعلان می کند که نتیجه را با در نظر داشت ترکیب قومی اعلان می کند ، باز در فکر تقلب است تا قوم خودش را سهم بیشتر دهد .
ما همیش گفته ایم معضل کشور قومی است و باید حل مساله عدالت قومی در راس آجندای سیاسی همه باشد

>>>   Salam·
اگر امروز در نشست نامزدان برای انتخاب کمشینران پدرام و کنگره ی ملی حضور نمی داشت ، همین دو نفر تاجیک هم در لست شانس پیروزی نداشتند . حال خود قضاوت کنید که جمعیتی ها و لومپن های که از آدرس تاجیک ها در تیم های انتخاباتی قبیله گرایان اند چه بلای را بر سر تاجیک ها می آوردند شاید هم یک تاجیک در این لست نمی بود

>>>   زنان پیام آوران صلح اند. آری زنان می توانند طالبان را راضی کنند. مردان که در این زمینه موفق نبوده اند. زنان باید هنر زنانه ای به خرچ داده و مردان را راضی کنند. البته که می توانند

>>>   مثليكه در افغانستان هيچ زن باسواد موجود نيست كه زهره يوسف از امريكا ميايد و سخنگوي بي بي گل ميشود و حالا در اجماع ملي زنان باز هم او سخنگو است. اين جفت دزد و مكار در هژده سال اخير به قدر كافي سوء استفاده كرد. يكي دو مثال طياره اريانا و پروژه ١٨٠ مليوني پروموت است. چرا اينها از سر مردم افغانستان دست بردار نيستند.

>>>   کدام زنان افغان ! همان کاسه لیسان یک خانم یهودی میخواهند نماینده یک مملکت شوند در حالیکه اصلا جرئت رفتن به یک قریه و مصاحبه با یک زن داغدیده و غریب را ندارند اینها تیم خانم بی بی گل است که خداوند این دزد عفت و پاکی زنان افغان دزد اقتصاد افانها و بالاخره یک بی دین را از سر زمین ما نابود گرداند این احمق رایج دهنده فرهنگ غربی و استخدام دختران افغان جهت تطبیق اعمال شومش است نمیدانم این زنان چطور بخود حق میدهند که به نماینده گی از زنان تمام کشور خود را مدافع حقوق زن بدانند اینها غاصبین حقوق زنان اند

>>>   در مورد رد ایجاد حکومت مؤقت،نظر برگزار کنندگان جلسه غلط است.
زیرا ما در سه دوره انتخابات ریاست جمهوری گذشته شاهد بوده ایم که در هرسه دوره انتخابات ریاست جمهوری تقلب صورت گرفته است و انتخابات به نفع کسی که در رأس قدرت بوده است،تمام شده است.
بنأ انتخابات شفاف فقط در صورت ایجاد حکومت مؤقت که یک شخص در راس قدرت نباشد،بلکه یک شورا از ترکیب تمام اقوام کشور در رأس آن قرار داشته باشد و انتخابات نیز قسمی برگزار شود که در تمام بیست و پنج تا سی هزار حوزه های انتخاباتی،کمره های سکریتی جریان انتخابات و شمارش آرا را ثبت کند و جدول نتایج در دیوار نصب شود و نتایج در همان روز به مرکز از طریق سیستم مخابراتی انتقال داده شود و در همان روز ساعت شش شام نتایج اولیه و ساعت هشت و یا نه شب،نتایج نهایی اعلان شود.
در غیر آنصورت انتخابات پر از تقلب مورد پذیرش مردم و کاندیدان قرار نمیگیرد و در نتیجه تأمین صلح را نیز خدشه دار خواهد ساخت.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است