افغانستان در بازتاب بمباران پاکستان توسط هند
افغانستان به دیپلوماسی فعال نیاز دارد تا بتواند مجموع فشار ها را یکجا با دشمنان و رقبای پاکستان هماهنگ ساخته و زمینه انزوای سیاسی پاکستان را در مجامع بین المللی گسترش داده و ان کشور را زمینگیر نماید 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۴    ۱۳۹۷/۱۲/۱۰ کد خبر: 157622 منبع: پرینت

امروز پاکستان این مرکز تروریسم جهانی و کانون شرارت، جنایت و تجاوز بوسیله هواپیماهای نظامی هند بمباران گردید. در پی حملات جنایتبار و تروریستی پاکستان برکاروان ارتش هند، به تعداد ۱۲فروند جنگنده های جنگی نیروی هوای هند،پاکستان این مرکز تروریسم جهانی را بمباران نمودو طبق گزارشات رسانه های معتبر جهانی به تعداد ۳۰۰ تن تروریست وابسته به شبکه «جیش محمد »راسرکوب کرد.

به گفته آگاهان سیاسی،درست پس از جنگ هند و پاکستان درسال ۱۹۷۱، برای اولین بار چنین بمباران گسترده زمین لرزه بزرگی را در مقیاس پاکستان برپانمود و فریاد تروریسم جهانی و حامیان آنرا از درون مرکز آن از خاک پاکستان به صدا درمی آورد.
آگاهان سیاسی معتقد اند که پس از حمله آمریکا برای قتل اسامه بن لادن در پاکستان،بمباران پاکستان توسط هواپیما های هندی، پرستیژ سیاسی و نظامی پاکستان را به شدت درهم کوفته و آن کشور را در میدان نظامی به میزان قابل توجه تحقیر نمود.

به گفته افسر بلند پایه ارتش هند، عملیات ساعت ۳:۳۰ در داخل خاک پاکستان آغاز یافت وتاساعت ۳:۵۴ ادامه یافت.یعنی هواپیماهای هندی طی این دوران بدون هیچ مقاومتی از طرف نیروی هوایی پاکستان،مراکز تروریستی را در ساحهٔ کشمیر پاکستان بمباران نمودند.
وزیر امور خارجه هند،این حمله را به حیث "حمله پیشگیرانه علیه اهداف غیر نظامی"بر شمرد.

پیشتر، سرلشکر آصف غفور، سخنگوی رسمی ارتش پاکستان، حمله هواپیماهای جنگی هند در« بالاکوت»کشمیر تحت اداره پاکستان را تایید نمود.
سخنگوی ارتش پاکستان سعی نمود تابگونه آبروی ازدست رفته پاکستان را احیا نموده وحمله را برمناطق مرزی کشمیر میان هند و پاکستان نسبت داده افزود که این حملات در فاصله ۳-۴ مایلی میان هند و پاکستان صورت گرفت. درحالیکه گزارشات موثق نشان میدهد که این حملات درفاصله ۴۰ کیلومتری(۲۵مایل) ساحهٔ مظفر آباد مرکز کشمیر تحت اداره پاکستان و در مربوطات ایالت خیبر پختونخواه بوقوع پیوسته است. ناظران معتقد اند که در واقع این حمله در عمق خاک پاکستان صورت گرفته است.

یک مقام ارشد امنیتی هند به آسیا تایمز گفت: "سالها است که ما،یک تصویر بزرگ از اردوگاه های تروریستی فعال در پاکستان را ساختیم. "بالاکوت به عنوان اردوگاه مهم جیش محمد ظاهر شد. ما گزارش های معتبری داشتیم که بنیانگذارجیش محمد، مولانا مسعود اظهر و برادرش ابراهیم این کمپ را بطور منظم رهبری مینمودند.
با این حال، تحلیلگران از هر دو طرف موافق اند که یک دهلیزگاه جدید منازعه و بحران میان دوکشور ایجاد شده است. آناند آرنی، وزیر ویژۀ امورخارجه بازنشسته هند و کارشناس اطلاعات حرفه ای متخصص در مورد پاکستان گفت: "این دهلیزگاه قطعا مطرح شده است. پاکستان باید در مورد چگونگی راه اندازی حمله بعدی مراقب باشد. "

حملات هوایی هند تاثیرات بزرگ روانی برارتش پاکستان وارد نموده است. فرمانده قیصر طفیل پیلوت پیشین اف- ۱۶ نیروی هوای پاکستان،در گفتگوی اظهار داشت که من هیچ دلیلی برای نیروی هوای هند نمی بینم تا اینگونه حملات سنگین را به شرکت ۱۲ هواپیمای میراژ( ۲۰۰۰ سی) بر پاکستان انجام دهد. آنها چطور خطر سقوط این هواپیما هارا پذیرفتند؟

در همین حال صدر اعظم پاکستان بافراخوانی جلسه کابینه این حمله را" تجاوز اعلان ناشده" نامید.
پاکستان در اوج بیچارگی،ضعف وناتوانی در نظر دارد تا این حملات را با سازمان کشورهای اسلامی، سازمان ملل متحد و دوستان خود مطرح نماید.
تصویر عمومی فضای سیاسی ونظامی در پاکستان نشان میدهد که پاکستان در حال که دوران فرسایش اقتصادی خود را می پیماید،درحال حاضر با تقابل با کشور های همسایه بویژه هند،ایران وافغانستان بدترین دوران حیات سیاسی خود راسپری مینماید.

افغانستان به دیپلوماسی فعال نیاز دارد تا بتواند مجموع فشار ها را یکجا با دشمنان و رقبای پاکستان هماهنگ ساخته و زمینه انزوای سیاسی پاکستان را در مجامع بین المللی گسترش داده و با اقدامات هماهنگ پاکستان این دشمن تاریخی و آشتی ناپذیر مردم افغانستان رابا رویکرد های واحد در تنگنای سیاسی قرار داده و ان کشور را زمینگیر نماید.

باید تدابیر و رویکرد جدید نظامی در خصوص طالبان این لشکر نیابتی و استراتژیک پاکستان تامین گردیده و با کمک ایران و هند و تبارز نقش منطقوی آنها، قرار دادهای پیشین طالبان با آمریکا در مورد تسلیمی افغانستان برای پاکستان را به چالش دراورد و راه نجات افغانستان را برای دراز مدت جستجو کرد؛
باید از این فرصت های طلایی برای برآمد افغانستان و تضعیف پایگاه های سیاسی، نظامی و اقتصادی پاکستان سود برد.

با احترامات بی پایان
عارف عرفان


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پاکستان
هند
نظرات بینندگان:

>>>   افغانستان بالای هیچ همسایه خود باید ریسک را متقبل نشود چون با روابط تجارتی فعال بتواند اقتصاد خود را توسعه دهد حال آنکه امروزه هیچ توانی در مقابل قدرتهای منطقه و جهان ندارد.
ترکمن باشی

>>>   دهگان
این را سیاست شترمرغی میگویند. در صورتیکه کوتاه می آیند، سهمیه بندی میکنند، و هرگاه مسئله حقوق عدالت مطرح باشد میگویند که ما همه افغان هستیم.
Dit verbergen of rapporteren

>>>   Salam
اگر امروز در نشست نامزدان برای انتخاب کمشینران پدرام و کنگره ی ملی حضور نمی داشت ، همین دو نفر تاجیک هم در لست شانس پیروزی نداشتند . حال خود قضاوت کنید که جمعیتی ها و لومپن های که از آدرس تاجیک ها در تیم های انتخاباتی قبیله گرایان اند چه بلای را بر سر تاجیک ها می آوردند شاید هم یک تاجیک در این لست نمی بود

>>>   پاکستان هفده سال است که توسط گروه های تروریستی و طالبان افغانستان را نابود کرده است. پاکستان خیال میکند که هند مثل افغانستان حاکمان خاین و ضعیف دارد که هیچ واکنشی در مقابل پاکستان تروریست پرور نداشته باشد. این هند است که گوشمالی به پاکستان داده است تا حساب به دست پاکستان بیاید. تا بفهمد هر کشوری افغانستان نیست. حتی ایران در مقابل پاکستان ضعیف ظاهر شد و هیچ واکنشی قابل توجه نداشت. افغانستان باید در کنار هند مستحکم بایستد و روبطش را بیش از گذشته افزایش دهد. افغانستان نباید هیچ وارداتی از پاکستان داشته باشد افغانستان می تواند صادرات و وارداتش را از چابهار تامین نماید.
صابری از ایران.

>>>   وارخطا نشو اين جنګ دو بيغرت و تربيه شدهء انګليس به افغانستان هيچ مشکلی خلق کرده نميتواند .
مردم با ايمان و شجاع اين وطن مسکو و واشنګتن و وارسا و ناتو را ورشکست ميکند ، شما بيغرتان ازين چُلرهای هندو و پنجابی ميترسيد .

>>>   فقط زبان و نژاد و رنگ و دین و مذهب کشور اداره نمی کند، آزادی و دموکراسی و حقوق بشر و حاکمیت قانون کشور را اداره کرده و به پیشرفت و ترقی سیاسی،اقتصادی، فرهنگی و عدالت هدایت می کند. مثال آن اروپا و آمریکا و دیگر کشورهای آزاد و دموکراتیک است. درود بر مردم شجاع افغانستان.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است