محتوانی مذاکرات صلح در یک بررسی عینی
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۸    ۱۳۹۷/۱۲/۱۱ کد خبر: 157630 منبع: پرینت

مذاکرات با طالبان شامل دو بخش است.

بخش اول از گفتگوها بین آمریکا و طالبان است و در این قسمت پنج موضوع اساسی مورد بحث قرار می گیرد 1- آتش بس جامع و فراگیر 2- تعهد طالبان که علیه داعش و القاعده جنگ نمایند 3- جدول زمانی خروج نیروها از افغانستان 4- حذف نام طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل 5- گفتگو طالبان با حکومت افغانستان. در مذاکرات قطر روی موضوعات بالا پیشرفت صورت گرفته است.

اما بخش دوم از مذاکرات بر می گردد به خود افغانها و یا گفتگوی بین الافغانی. در این قسمت در حال حاضر کار روی ایجاد یک هیات ملی برای گفتگو جریان دارد. طالبان با هیات حکومت مذاکره نمی کند. حال در قدم نخست باید هیات ملی مورد توافق قرار بگیرد. در گفتگوهای بین الافغانى و یا در بخش دوم، موضوعات بسیار متفاوت تر از بخش اول مطرح خواهد شد.

زود است در مورد اجندای بخش دوم صحبت نماییم چون تاهنوز ترکیب هیات ملی از جانب حکومت واضح نیست اما احزاب سیاسی در مورد هیات ملی برای صلح و در مورد اجندای مذاکرات بین الافغانى به یک جمع بندی مهم دست یافته است که با شروع بخش دوم از گفتگو ها اعلام می شود.

محمد ناطقی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مذاکرات
صلح
نظرات بینندگان:

>>>   همه مردم افغانستان اجندای مذاکرات بین الافغانى احزاب سیاسی را در ماسکو از تلویزیون ها شنیدند و دیدند.
بعد از گوز زدن چار زانو نشستن فایده ندارد.

>>>   اعتماد کردن بالای طالبان ترورست اله دست پاکستان دشوار است همه مردم از ان واقف هستند که بابه مزاری را با چه نام فریب دادند و انرا بشهادت رساندند نه به تعهد طالبان نوکران ای اس ای پاکستان خاینین وطنفروش و نه به قسم خوری انها اعتبار است و نه به سخنان عوام فریبان شان چون طالبان از خود نه صلاحیت کار را دارند و نه صلاحیت تصمیم گیری ها را هر انچه ای اس ای و نظامیان پاکستان دستور دهند انرا عملی میکنند و بس جاسوس وطنفروش هیچگاهی نمیتواند که از زیر بار و امر بادار خود شانه خالی کند و ازاد و مستقل عمل کنند گلبیدین و طالبان از یک ابخور اب میخورند فرق بین ملا هیبت و ملا گلبیدین نیست هردو خاین وطنفروش جاسوس و خاین بکشور ما و مردم ما هستند و جلو بردار و غلیده انداز پاکستان .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است