آیا حمله بر مراسم مزاری کار اتمر و غنی بود؟
این اولین حمله در آستانه حکومت موقت یا انتخابات ریاست جمهوری نیست، بل تازه بازی شروع شده است و باید منتظر حملات رقبا بر یکدیگر و تلاش ها برای از میان برداشتن موانع شان باشیم 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۲۶    ۱۳۹۷/۱۲/۱۶ کد خبر: 157709 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) مراسم بیست و چهارمین سالگرد شهات "عبدالعلی مزاری" رهبر پیشین حزب وحدت اسلامی در کابل مورد حمله راکتی قرار گرفت.
این حمله زمانی روی داد که عبدالله، رییس اجرایی در حال سخنرانی بود.
گفته می شود که پس از اصابت اولین راکت، چندین انفجار دیگر که بر اثر پرتاب نارنجک دستی صورت گرفت به وقوع پیوست و جمعیت حاضر در مراسم فرار کردند.
در این مراسم حامد کرزی، داکتر عبدالله، حنیف اتمر، محمد یونس قانونی، محمد محقق داکتر عبدالطیف پدرام و برخی چهره‌های دیگر سیاسی حضور داشتند اما هیچیک از چهره های سیاسی و نظامی حاضر در محفل بجز داکتر پدرام هیچ آسیبی ندیدند ولی از جمع شرکت کنندگان دو تن کشته و تعدادی زخمی گردیدند.

از چند روز قبل اعلام شده بود که در این مراسم محمد حنیف اتمر سخنرانی خواهد کرد. این اعلام واکنش های زیادی را در فضای مجازی به وجود آورد و مخالفت ها با حضور اتمر در مراسم سالیاد مزاری به عکس العمل حنیف اتمر کشیده شد و وی در پاسخ به واکنش های مردمی در فضای مجازی اعلام داشت: "ميدانم مردم با عزت هزاره از من خفه اند و فكر ميكنند كه من سازمانده اصلي انفجار و انتحار در غرب كابل بوده ام گويا من دستور دادم كه به روي هزاره و تاجيك تظاهرات كننده شليك كنند.
نه اينطور نيست!
من مشاور امنيت حكومت وحدت ملي بودم من صلاحيت اجراي نداشتم، آقاي رييس جمهور سر قومنداني اعلا بود و هرگونه دستور از طرف ايشان قابل اجرا بود، در مورد ستون پنجمي ها هم بيشتر آقاي رييس جمهور و برادرم معصوم استانكزي مورد خطاب بود.
در هر صورتش در قبال مردم شريف هزاره تبعيض روا داشته شده، بيعدالتي بوده، مورد هدف تروريستان قرار گرفتند جاي هيچ شك نيست من ازين وضعيت ناگوار يك بخش ازجامعه ام رنج ميبرم.
من در منشور انتخاباتي ام عبور توتاپ از مسير باميان ميدان وردك، اجراي شدن سرك گردنديوال و ولايت شدن جاغوري را در صفحات اول منشورم جا دادم.
سپردن يكي از وزارت هاي كليدي و امنيتي به ملت شريف هزاره يكي از برنامه هاي من است.
اگر آمدنم سبب رنجش مردم و روح شهداي گردد در مصلي شهيد مزاري حضور پيدا نخواهم كرد."
اما با وجود افزایش مخالفت ها وی در مراسم سالیاد مزاری در کنار محمد محقق حضور یافت.

پس از بهم خوردن مراسم سالیاد مزاری که در مصلای شهید مزاری برگزار شده بود، برخی در فضای مجازی به دسیسه مشترک حنیف اتمر و اشرف غنی در حمله به مراسم سالیاد مزاری در کابل، اشاره کردند و این حمله را از جانب اتمر برای رفع اتهام کشتن هزاره ها و از جانب غنی برای تضعیف موقعیت دیگر نامزدان ریاست جمهوری خواندند.

برخی نیز ادعا کردند که قبل از پرتاب نمودن نارنجک های دستی در داخل مراسم در حین سخنرانی داکتر عبدالله نفری موظفش او را حلقه نموده به سخنرانیش خانمه میدهد و این موضوع سوال برانگیز است که احتمال می رود نفر موظف عبدالله، از حمله بر مراسم آگاه بوده است.

در هرحال، مدیریت ضعیف امنیتی تیم برگزار کننده مراسم سالیاد مزاری که از جانب محمد محقق برگزار شده بود، زمینه ورود نارجک های دستی در داخل مراسم را فراهم آورده و باعث کشته و زخمی شدن تعدادی از هموطنان ما گردید.

این اولین حمله در آستانه حکومت موقت یا انتخابات ریاست جمهوری نیست، بل تازه بازی شروع شده است و باید منتظر حملات رقبا بر یکدیگر و تلاش ها برای از میان برداشتن موانع شان باشیم.

خداوند عاقبت ما را با بازیگران بین المللی و رهبران نادان سیاسی بخیر کند.
کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حمله
اتمر
محقق
مزاری
نظرات بینندگان:

>>>   غنی هر جا برود هیچ مشکلی ایجاد نمیشود.
گلو و یون هرجا بخرامند مشکل نیست
اما غیر خودی ها هیچ جا مصوون نیستند.
وزارت داخله و ریاست امنیت در انجام وظیفه ناکام ماندند و بیاید جواب گو باشند.
تحقیقات و تشریفات بعدی خینه بعد از عید است.
اینجا نه تنها بر هزاره ها بلکه بر تمام ملت افغانستان حمله صورت گرفته.
یگانه راه حل این است که در انتخابات به غنی و تیمش نه بگویید.

>>>   بلی مکاری روباه از راه رفتنش معلوم است
وقتی راه میرود بسیار آهسته آهسته نرمک نرمک
بو کشیده میرود اینها مکاری را از آموخت از
ارباب سی پنج ساله خود همان انکلیس شیطان نجیس
رنگ بازی راه از همین رنگ بازان آموخت شیاطین
همیشه از آموزکاری خود شیطان آموختن
انکلیس شیطان در بین کشور ها تفرقه آندازی میکند
قدرت طلب های ظالیم بر ملت افغانستان تفرقه
آندازی میکند شاهان در تاریخ مکار بودن و هستن
از این راه سو استفاده بردن ومیبرند
این آدم کشان این آدم خوران این خون آشام ها
سلام برملت لعنت بر ظالیم لعنت بر نا طالیب
وها بی وصهیونیست نجیس لعنت بر سیاه جهل
وسلام هم وطن مهاجر

>>>   کار غنی بود و به وسیله تیم گلو اتجام شد.
در نهایت گلو با غنی یکجا میشود

>>>   كار هر وحشى كه بود خو بود اين مردم بيكناه و بيدفاع ماست كه بايد كشته شوند كجا بود قواى مسلح قهرمان تان تا از اين مردم بيدفاع ما دفاع مى كردند . قواى مسلح ما از اشغالكران و چند وطنفروش دفاع مى كند تا انها راحت مصروف عياشى باشند نه از مردم عام ما .

>>>   بد میکنید که اینطور مراسم را می گیرید از زنده های تان مردم چی خیر دیده که از مرده هایت تان ببیند شما مردم احمق در روی میدان باز میخواهید خودرا فدای وطن کنید وقت فرار یک غار موش بیک لک دالر میخرید در زور مردا شدن هر کدام باید چند نفر دیگر کشته شود از دست ناس هستید ..... .

>>>   در شرایط امروز هر سنگ را که بلند کنی یک رهبر زنده یا مرده دز زیر ان پیدا میشود. رهبر واقعی و رسالتممند مردمی وفادار به وحدت و یکپارچگی و یکدلی مجموع کشور کسی است که نه به قوم خود بلکه به منافع کشور فکر کند رهبرواقعی ان رهبری است که نه قوم مربوط خودش بلکه مجموع باشندگان به او احترام و او را پدر معنوی خویش بشمارند. رهبر واقعی از خصوصیات و عادات رهبران هفت تنظیم پشاوری و هشت تنظیم ایرانی مبری میباشد.
متاسفانه در شرایط کنونی یکتعداد افراد تجزیه طلب و سمت پرست و قوم پرست احزابی را در زیر پوشش اسلام تاسیس کردند که افغانستان را به پرتگاه تجزیه و بدبختی کشانده است زیر پوشش اسلام بخاطریکه زیر نام اسلام جنایات ضد بشری در طی ده ها در افغانستان و سایر کشور های اسلامی صورت گرفته و مردم ساده دل هم به این غدر و فریب انها باور داشته اند. حزب جمعیت اسلامی خود را نماینده ی تاجیکها جا زده . حزب اسلامی خود را نماینده ی پشتونها و به همین ترتیب حزب وحدت اسلامی افغانستان خود را نماینده ای هزاره جا زده اند. هیچ یک از این احزاب نماینده ی واقعی حتی قوم خویش نیستند چه رسد به مجموع کشور.این احزاب افغانستان را مثل بز بزکشی هر یک به طرف خود کشانده و از این کشمکش صرف گروه رهبری این احزاب کسب ثروت کرده اند. انروز دور نه خواهد بود که دیوار ها
برجها و پایه های برق و چهاراهی های شهر کابل از پورتریت های نقاشی شده و عکس های این افراد که مردم از ته ی دل نسبت به انها نفرت دارند پاک خواهد شد....
بامیانی

>>>   نوشته ها دزر فضای مجازی علیه اتمر جای را نمیگیرد . اتمر انسان مدبر و عاری از تعصب است تمام تبلیغات که علیه وی صورت میگیرد فیس بوک چلونکی های غنی اند اما اینها به خرد و فهم مردم بازی می کنند و خود را رسوا. آیا تامین امنیت محافل مدنی وظیفه اتمر است یا از غنی که سر قوماندان اعلی است مردم خوب قضاوت می کنند این حمله همان حمله های بود که علیه جنبش روشنایی ، جنبش رستا خیز ، حمله های در مساجد و مراکز اخد کارت انتخاباتی در قلعه ناظر ! و خلاصه تاریخ این جنایات را فراموش نمیکند.

>>>   علمِ بی‌مزد!
چند روز قبل مسوول سیاسی یکی از رسانه‌های کشور با من تماس گرفت؛ گفت می‌خواهم مصاحبه‌ی اختصاصی با دکتر پدرام داشته باشم، گفتم بفرمایید هر وقت خواستید می‌رویم. فردای همان روز خبرنگاران را همراهی کردم؛ وقتی در صالن منزل دکتر نشستیم- کسی که قرار بود گفت‌‌وگو گردانِ برنامه باشد به من گفت اینجا یکی دو گفت‌وگوی دیگر داشته‌ایم اگر ممکن باشد این‌بار مکانِ دیگری را برای ثبت برنامه انتخاب کنیم. با موافقت دکتر مکانِ ثبت برنامه را در کتاب‌خانه شان فراهم کردیم. قصه کوتاه، تا آنکه دکتر آماده شود و پیش‌روی دوربین برنامه قرار بگیرد با خبرنگار قفسه‌های کتاب‌ را می‌دیدیم؛ بخش ادبیات، بخشِ فلسفه و جامعه‌شناسی، بخش دینی، بخش سیاسی و...
خبرنگار پس از چند دقیقه پایین و بالا نگاه‌کردن و مطالعه‌ی چند روی از کتاب‌ها- روی به‌من کرد و گفت: «خود را زدن با این آدم در تمام بخش‌هایی که این‌جا قفسه‌های کتابش وجود دارد- معنایش رویارویی با کوه است، خدا نجات بدهد. من تا این‌دم که بیش‌تر از صد گفت‌گوی اختصاصی را با سیاسون افغانستان ثبت کرده‌ام اعتراف می‌کنم رقیبی برای دکتر پدرام نمی‌بینم که با این آدم پنجه در افگَند.»
یکی از رفقا جایی نوشته بودند که: «پدرام معلمِ بی‌مزدِ یک نسل است.» بله من هم چنین دریافته‌ام، فروان اندوخته‌است/ می‌‌اندوزد و رایگان توزیع می‌کند. در قسمتِ توزیع و ترویج آگاهی طبقاتی این اعترافِ جمعی برای دکتر پدرام محفوظ است. این‌چند روز اخیر بهتر می‌دانم چه‌قدر برای اندوختن فرصت بهینه می‌کند و دشوار ترین لحظات زندگی خویش را مصروف اندیشیدن است.
یادداشت: نگاره‌ها از صبح امروز و وضع بهبود یافته حضرتِ استاد. به‌امید بهبودی کامل بی‌نهایت شان
نویسنده: کفایت الله محمدی

>>>   بر همه مردم معلوم است که کار کی بوده .این سناریو بدست باداران شان در چندین سال قبل نوشته وبه نمایش گذاشته شده .چهار تا مزدور پا برهنه ویا همدستان نکتایی پوش ویا دستار بسر ارگ و قصر های کابل با روسیاهی به دهل آنها اتن میکنند

>>>   در کشوری که روزانه به ده ها سرباز در جبهه های جنگ نا عادلانه و دعا نفر از پیر و جوان وزن ومرد و کودک در همه ای نقاط آن کشته و زخمی میشود اما تلویزیون های کشور که توسط میلیونر های آمریکایی کمک و هزینه میشود برنامه های ساز و سرود وپایکوبی بر جنازه های این بیگناهان پخش و تنوع میبخشد .زیرا پووول بدست می آورند .برنامه بالای رنچ ونابسامانی مردم بیننده ای ندارد .تا کیسه های زر به جیب صاحبان این تلویزیون ها سرازیر شود

>>>   کار هر کس بود کار خوب نبود ولی زخمی شدن یک عده بخاطر تجلیل از علی مزاری این قاتل و جنایتکار در جنگ‌های کابل ۱۹۹۱-۹۲مر مستقر ساخت.

>>>   سکتورهای امنیتی کشو(پولیس,امنیت ووزارت دفاع)جوابگوباشند که این هاوان ونارنجک ها ازکجاداخل شهر کابل شد؟چطور درخانه مسکونی جابجاشدند شماها کجابودید؟چرا قبل از وقوع حادثه مداخله نکردید تا درنطفه دسیسه را خنثا میکردید؟آیا شما دراجرای وظیفه تان غفلت نکردید؟یا که ستونهای پنجمی ها مسلط بودند.؟چرگرفتار نشدند؟چرامحاصره نشدند؟ درهمه حالات شما خبانت کردید یا خودتان درتبانی وهمکاری با ارگ نشینان درین حادثه المناک دخیل بوده اید قابل بخشش نیست.باید محاکمه شوید اگر دولت دست ندارد.
بااحترام داکتر عبید.

>>>   قاتلین مردم و عاملین جنگ های داخلی قهرمان ندارد نه مرده شان نه زنده اینها باید محکمه شوند

>>>   صحت کامل برای دکتر پدرام آرزودارم. بدون شک پدرام مزدور بی مزد است اما باور دارم هرمبارزی مشکلاتی را پشت سر میگذراند وداکتر پدرام هم تا زمانیکه آگاهی عامه بوجود آید ویکتعداد کثیر مردم نسبت به عملکرد زمامداران بر واقعیت هایی پی ببرندوبدانند که آنچه را پدرام عرضه میدارد نه بر اساس تعصب بلکه بر مبنای واقعیت های کلی جامعه دیروز امروز وشاید فردای ما است وبرای از بین بردن چنین نابرابری ها باید بر آنچه را دکتور میفرمایندو صحه گذاشته وهمکاری بیریغ خودرا از گوشه وکنار افغانستان با ایشان ابراز داریم زیرا این مسولیت همه ما برای نجات نسلهای بعدی ما از بابت تحریم های علیه زبان قومیت وغیره میباشد.
قاهر

>>>   متاسفم برای بعضی از برادران که کورکورانه قضاوت می کند درموردشهیداستادعبدالعلی مزاری ویادر مورد حمله بالای مراسم که به اسم شهیدمزاری برگزار شده بود. شهید مزاری متعلیق به یک قوم نیست که بعضی از دوستان ما بدگویی می کند بلکه متعلیق به تمام افغانستان است راه او راهی عدالت خواهانه است برای تمام مردم کشور. هزاره باشد ویاغیر مهیم نیست مهیم راهکار و اندیشه یک فرد است درقبال مردم‌،خاک،و تمام متعلقاتش نباید به قومیت نگاه کرد بلکه به صداقت واحساس مسولیت یک شخص نسبت به مردم کشورش نگاه کرد.

>>>   ر راوی
ما میگوییم که گشتن پشت نخود سیاه وحدت ملی، نداشتن یک اندیشه و تفکر تاجیکانه، هویت و نام تاجیک را درپس کندو های فراموشی افگندن،در جامعه صد درصد قومی شده ای اوغانستان که همه اقوام دیگر نگاه و طرح و نقشه های قومی خود شان را دارند،تاجیک بدون برنامه، بدون نگاه روشن قومی، سرگردان و نالان به هر سودویدن ، برای ما تاجیکان خراسان بسیار ضرر و زیان دارد.ما درضمن هرکاردیگر،باید وحتمن به حال قوم خود نیزفکر کنیم وخود را نیز باید منظم و منسجم و متحد و قوی و مجهز سازیم. دیگران برمحور های قومی خود تنظیم شده اند،ما که شعارهای مبهم، کلی وغیرعملی و جهان وطنی سرمیدهیم، همیشه شکست میخوریم.برای اینکه دیگران نابود مان نکنند ، ما باید پیشتر و بیشتر از هرچیزدیگربه خود سازی قومی خویش بپردازیم. متحد که نباشیم، منسجم که نباشیم، صاحب برنامه که نباشیم، قوی و قدرتمند که نباشیم ، زیر پا میشویم واز تمامی عرصه ها به حاشیه ها رانده می شوییم .

>>>   سلام دوستان
بلاخره کار هرکس بود یک حرکت بجا و سنجید بود
جمشید از پروان

>>>   عبدالعلی مزاری نمیتواند به همه ی مردم افغانستان تعلق داشته باشد ، تمام رهبران جهادی صرف و صرف به قوم و هم تبار خود آنهم کسانیکه به افکار جنایتکارانه ی شان باور داشته باشد تعلق دارند. این افراد جنایتکاران جنگی علیه باشندگان کابل اند به جای تجلیل از مرگ اینها باید محافل تقبیح اعمال چنین افراد برگزار گردد.و هر کس در این زمینه با من استدلال می‌کند بفرماید ، من سندوار جنایات شانرا بر ملا میسازم..
بامیانی

>>>   جنرال قادر وزیر دفاع در حکومتهای خلق وپرچم در خاطراتش می نویسد که بعد از سقوط رژیم حفیظ الله امین؛ جنگها علیه دولت و قوای شوروی شدت کسب کرد۰ من با صدور یک فرمان نظامی؛ به تمام گروپهای عملیاتی جلب واحضار دستور صادر کردم که کارتهای معافیت عسکری وزارت اقوام وقبایل دیگر اعتبار قانونی ندارد هرجا که پشتونهای لر وبر را یافتید کارتها را پاره کرده و افراد واجد عسکری را به کندک های تجمع برده وبه عسکری سوق نمایید۰ یک دو روز نگذشته بود که دیدم در مقابل دفتر وزارت دفاع تعداد از قبایل جنوبی تجمع کرده و بر ضد من تظاهرات براه انداخته اند۰ من نمایندهء وزارت دفاع را تعین کردم وبرایش گفتم که نزد این اعتراض کننده ها برود و بازبان پشتو بگوید که اگر شما باشنده گان این کشور استید باید به خدمت عسکری بروید این وطن بالای تان حق دارد۰ تاجیک؛ ازبک وهزاره عسکری میکنند شما چرا خودتان را از زیر خدمت معاف ساخته اید۰
اما چند روز بعد یک مشاور روسی در دفترم آمد وگفت که :
سلیمان لایق؛ به سفارت شوروی مراجعه کرده و گریه کرده است که جنرال قادر آبروی او را نزد پشتونها به زمین زده است یا باید فرمان خود را پس بگیرد ویا سلیمان لایق از وزارت استعفا میدهد۰ من گفتم: بگذارید که استعفا بدهد۰ اما مشاور روسی گفت: متاسفانه ما این را قبول کرده نمیتوانیم۰
.شبیر کاکر

>>>   از اينكه ٨ باديگارد جناب اتمر زخمى شدند و از انكه جناب داكترپدرام زخم برداشتن خود گواه مسعله است كه كار ارگى ها اتمر و راكتيار است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است