زن در قاموس بشریت
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۱    ۱۳۹۷/۱۲/۱۷ کد خبر: 157712 منبع: پرینت

زن موجودی است دوست داشتنی، دارای روح عالی و افق نگاه وسیع. سزاوار آن است که در هر حال احساسات و عواطف وی را، محترم شمرد و بی جهت به چیز های واهی و خرافات، روح و جسمش را پژمرده نساخت.
موریس مترلینگ میگوید "من به هیچ زنی بر نخورده ام که چیزی از بزرگی در او نباشد".

زن موجود لطیف و مهربان و بهترین یار و مددگار مرد است. شایسته است تا عواطف رقیق و انسانی وی،برای زندگی کردن بر انگیخته شود و از استعداد شگرف و هنر آفرین این جنس هستی بخش، طوریکه لازم است در ایجاد و تشکیل خانواده، جامعه و محیط مصئون و عاری از هر گونه تعصب فتنه استفاده به عمل آید.

دیگر آن زمان سپری شده که به این جنس،به نظر کراهت و حقارت نگریسته میشد و وجودش مایه فلاکت و نکبت تصور گردیده و بیرحمانه چون متاع و برده، در معرض خرید و فروش قرار می گرفت.
البته زن در درازای تاریخ، بسا فراز و نشیب زندگی را پیموده و از سرزمین های گرم و سوزان و دشت های مشحون از سنگ و خار عبور کرده و سرانجام با تن خسته، خود را از ورطه مرگ و نیستی، بیرون کشیده است و این موجود که جسمآ ضعیف اما دارای روح قوی و باعزم و اراده آهنین و شکست ناپذیر، با رنج های جانسوز و تحمل ناپذیر و تحمل محرومیت های گوناگون از وادی های هولناک در عرصه زندگی گذشت و خود را تا عصر کیهان و اقمار رساند و با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم کرده و در جهت تامین منافع و مطالبه حقوق خویش مردانه رزمیده است و سر انجام به سوی افق های روشن و تابناک همت گماشت و امروز در بسیاری از کشور ها در پهلوی مرد ایستاده و دارای حقوق مساوی در کار و زندگی، با مرد کسب نموده است.

وجود زن، گرم کننده کانون خانواده و حلاوت دهنده روح انسانی و ایجادگر مدنیت و ترقی در جهان است. زیبنده است که این جنس لطیف را گرامی داشته و از استعداد شگرف و زندگی بخشش در راه فلاح و رستگاری در عرصه زندگی مستفید شد.

نجیب الله " حبیب "


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
زن
هشتم مارچ
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است