از سالروز درگذشت مارشال فهیم بزرگداشت شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۴۲    ۱۳۹۷/۱۲/۱۸ کد خبر: 157733 منبع: پرینت

از پنجمین سالروز درگذشت مارشال محمد قسیم فهیم، معاون پیشین رییس‌جمهور، در تالار لوی جرگه در کابل بزرگداشت شد.
مارشال محمد قسیم فهیم، در سال ۱۳۹۲ هنگامی که معاون نخست حامدکرزی، رییس‌جمهور پیشین بود در اثر سکتۀ قلبی به عمر ۵۶ سالگی درگذشت.

در مراسم گرامیداشت از پنجمین سالروز درگذشت او، شماری از مقام‌های حکومت، سیاسیون و مردم شرکت کرده‌ بودند.
به گزارش طلوع، عبدالله رییس‌اجرایی که در این مراسم سخنرانی می‌کرد، از مارشال فهیم همچون یک شخص صلح دوست نام برد.
عبدالله، بر اتحاد میان مردم تأکید کرد و آمدن صلح در کشور را نیز مستلزم توافق نظر تمامی مردم روی این مساله دانست. او از تمامی سیاسیون خواست که با هم متحد شوند و برای صلح پایدار در افغانستان کار کنند.

حامدکرزی، رییس‌جمهور پیشین نیز که در این مراسم شرکت کرده بود، از تلاش‌های ایالات متحده برای تأمین صلح در کشور پشتیبانی کرد، اما تأکید کرد که باید دستاوردهای سال‌های گذشته در افغانستان حفظ شود.

محمد کریم خلیلی، رییس شورای صلح سخنران دیگر مراسم امروزی بود. آقای خلیلی گفت که اجماع ملی در مورد صلح در افغانستان وجود دارد. او در بخش دیگر از سخنانش به هزینۀ بلند جنگ در افغانستان اشاره کرد و افزود که باید این جنگ خاتمه یابد: «حداقل ۲۰۰ تن از جوانان افغان هر روز - از هردو طرف جنگ - کشته می‌شوند.»
رییس شورای صلح تأکید کرد که به امارت طالبانی بر نخواهیم گشت: «افغانستان اکنون تغیر کرده است. ما به امارت طالبان برنخواهیم گشت، افغان‌ها خواهان صلح با عزت هستند.»

عبدالرب رسول سیاف، رهبر جهادی نیز در سخنرانی‌اش در این مراسم بر برقراری صلح باعزت در کشور تأکید کرد: «ما خواهان صلح با عزت هستیم و از هرکسی که سعی در دستیابی به یک صلح پایدار در افغانستان دارد، استقبال می‌کنیم.»
وی در ادامه گفت: «این دولت نه از اشرف غنی است، نه از عبدالله و نه از سرور دانش؛ این دولت به مردم تعلق دارد و ما باید عزت هردو دولت و مردم را در گفت‌وگوهای صلح حفظ نمایم.»
این رهبر جهادی همچنان از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده خواست که در کمپاین‌های انتخاباتی شان تلاش کنند مسایل ملی را درنظر بگیرند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مارشال فهیم
لوی جرگه
نظرات بینندگان:

>>>   اي ملت زنده كش مرده پرست ، هر روز تجليل از مرده هاي گذشته ، مرده هاي را كه بجز از فاميل خودش كسي ديگر نمي شناسد، در نهضت و جهاد هم كدام شهكاري ندارند، چرا سالگرد شهادت استاد نيازي ، حبيب الرحمن و سيف الدين و ديكران تجليل نميشود ، چرا شهادت جگرن پيلوت محمد غوث پنجشيري و عمرا خان شهيد پنجشيري يازنه هاي مسعود، شهادت برادران انجينر إسحاق پنجشيري و غيره تجليل نميشود، چون آنها بخاطر خدا و دينش شهيد شدند، در فكر جاه و جلال نبودند، در فكر القاب جنرال و مارشال نبودند، و انشاءالله كه اجرشان نزد خدايشان است، برادران مجاهدين راه اسلام از اين خرافات و بدعت ها اجتناب نمائيد، كار را كه امر خدا و عمل رسول الله و صحابه كرام نباشد، بخاطر نمايش مادي و زور نمائي ميان خالي انجام ندهيد، كه فرجام آن غضب و قهر خداوندي است، بازماندگان اين أشخاص بايد مالهاي چور شده ملت توسط پدران شانرا دوباره به ملت برگردانند، مكتب و مدرسه و كلينك و دارالايتام تشكيل نموده تا مردم بيچاره از آن مستفيد شود تا باشد كه مجازات آخرت شان كمتر شود.

>>>   فراموش نکنید که هفته آینده سالروز مرگ خر ملانصرالدین هم پیشرو دارید ، فراموش نکنید که بسیار خوب خر بود.

>>>   حکمتیار دراین کار بدون اینکه از خداوند بترسد.مردم را راحت قتل عام میکند.تنها کسی است.خصلتی شیطانی دارد.عقده ای جا طلب ازخودراضی.که35 سال است که کار وکاسبی اش همین است .برای همین خدا شرمانده هیچ وقت. به آرزوی کثیف اش نمی‌رسد.دراین چهار دهه ناآرامی ها میلیون ها نفر را که همه مردمان عادی بودن به کام مرگ فرستاده.انشاالله که درعوض این اعمالش توان کارش را با بهترین عزیزان اش پس بدهد چون هیچ خانواده در افغانستان وجود نداردکه از این نرخر آسیب نديده باشد
( ذلگي ننگرهاري

>>>   من که در افغانستان همه ای سیاسیون را خاین میبینم همه شون جاسوسو است گرچی ما ملت خاینیم که این ها خاین شوده

>>>   سالروز در گذشت ضابط فهیم را به همه تسلیت میگویم. نمیدانم در کدام قاموس نظامی است که ا رتبه ی مارشال و جنرال را به هر بیسر و پا بی تحصیل
ملای مسجد ، عاملین فیر راکت های امریکایی از شما لی بر شهریان کابل اعطا نمایند!!!!

>>>   سیاف صاحب این را نمیداند که جهادی ها کجا عزت دارند ، فراموش کرده اند که ای اس ای برای تمسخر بر این رهبران «ک» لچ که یک افغانی در افغانستان در جیب نداشتند ، گاه گاهی در نیمه شب اینها را بد فتر مربوطه در پشاور احضار می‌کرد ، این رهبران سر لچ و پای لچ پتو بدور شان با چبلک در عقب جیب های ای اس ای مینشستند و به دفتر نوکریوال در پشاور آورده میشدند . افسر نوکریوال سر ، و روی شان را خوب معاینه می‌کرد و بعدا برایشان میگفت که خواستیم حاضری تانرا بگیریم که غیر حاضر نباشید.بروید ببه خانه هایتان و بخوابید.و هر ماه هم برای گرفتن سهمیه و معاشات شان در دفتر ای اس ای قطار ایستاده میشدند. این بود غیرت افغانی شان در برابر یک پاکستانی.و حالا اینها از صلح با عزت حرف میزنند. اینها اصلا عزت ندارند. زیرا ن به مردم کابل عزت و مال و زندگی و نه خانه کاشانه ماندند. و تا توانست آقای سیاف زمانیکه وزیر داخله بود به تروریست های عرب تابعیت افغانی داد و هم برایسان زن خواستگازی کرد و هر کدام شانرا صاحب زن و خانه و کاشانه ساخت اما افغان خود را در بدر کرد . این است زندگی با عزت این خبیث نوکر کویتی ها ، به همین ترتیب دگر جهادی هایشان....

>>>   در افغانستان همیشه پول و وقت بخاطر یاد بودجنایتکاران بی جا مصرف میشود
آرش کابلی

>>>   گپ آخر رسول سیاف مرا به گفته های حبیب الله کلکانی در مراسم جشن استقلال انداخت.او چنین گفت:
او مردم! ای جشم(جشن)نه از داده (بابه کلان) مه است و نه از داده امان الله خان.ای جشم ،جشم شماست.برین خوشی کنین،کوک باز ها ،کوک بازی کنن و سگ باز ها ،سگ بازی کنن.مرتب موقوف(مکتب موقوف).

>>>   سیب جان امانی‎.
وقتی گپ از وحدت قومی در افغانستان باشد، میگویند شما نام از تاجیک و هویت تاجیکی نبرید که باعث خدشه دارشدن وحدت قومی میشود. وقتی گپ از وحدت « فارسی زبانان » باشد،میگویند که لطفن گپ تاجیک و هویت تاجیکی را مطرح نکنید که باعث ضعیف ساختن وحدت فارسی زبانان میگردد . وقتی از خراسان سخن گفته میشود،میگویند شما از هویت تاجیکی تان یاد نکنید که باعث سستی خراسان خواهی میشود ودیگران را ازما دورمیسازد.اگر گپ ازعدالتخواهی باشد،میگویند اصراربرهویت تاجیکی درتضاد باعدالتخواهی قومی است. خلاصه،«تاجیک» که بگویی،همزمان خلاف مسلمان میشوی،خلاف وحدت افغانستان میشوی، خلاف فارسی زبانان می شوی،خلاف خراسان میشوی، خلاف بشر،خلاف انسان میشوی. نمیدانم چرا یک وحشت عجیب از نام و از هویت تاجیک دارند و نمیخواهند که این هویت مطرح شود، بر زبانها جاری گردد ، جایگاه شایسته خویش را بیابد؟! باهیچ هویت دیگرکسی مشکل ندارد، اما از گرفتن نام تاجیک خیلی ها بی قرار و نا آرام می شوند.

>>>   من پول بیت المال را به متب ( مکتب)ومعلم مصرف نمیکنم ، همه را چای وبره می خرم وبرای ملا صاحبان میدهم ، دیگر از کسی مالیه گرفته نمیشود
( از بیانات حکیمانه خادم دین رسول الله )

>>>   هفته بعد سالگرد شهادت بودا دربامیان است باید سوگواری صورت گیرد
ر

>>>   «««سالگرد تخریب بودا به تجلیل آن میارزد، زیرا بودا نمونه ی تمدن قبل از اسلام است. ولی تجلیل از جهادی ها ی سر و پا کنده و رهبران. شان فوت وقت میباشد. مجسمه ی بودا حکایتگر تذکیه نفس و عبادت و انسانیت میباشد. اما مارشال نامنهاد ، فهیم ، یا احمد شاه مسعود یا علی مزاری ، ربانی و یا صبغت الله چه باد گاری به جز تخریب کابل کوچه به گوچه ، ایجاد حس نفرت ملیت ها در برابر یکدگر از خود به جا گذاشته اند.»»»»


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است